Sovtider.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Leon » 2006-08-14 0:09:52

Ett fenomen som händer mig oftare och oftare är att jag somnar tidigt, runt 22.00 kanske men sover bara typ 5 min för att sedan vakna klarpigg, och så full av energi att det inte går att ligga kvar i sängen.

Måste upp och gå omkring, lägga mig igen, gå upp och äta, tända lampan och läsa...osv. (Typiskt mellan Sön-Mån när jag skall upp tidigt till jobbet).

Tips: för dem som har svårt att somna när det är för tyst och musik blir för störigt och Tv'n för rörig.

Finns massor med ljudinsp från naturen, ex fågelsång, vågor som slår in på en strand, ljudupptagning från en båt på sjön osv.

Själv gillar jag att somna till regn och åskoväder. (funkar ibland, ibland inte).

Sök på: Nature whispers eller Sounds of nature t.ex. Finns säkert fler.
Senast redigerad av Leon 2011-05-04 10:25:57, redigerad totalt 1 gång.
Leon
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2006-07-17
Ort: Västra götaland

Inläggav Lostboy » 2006-08-14 7:45:13

Leon, själv har jag inga sådana sömnproblem men känner igen det där att det är lättare att somna med ljud i bakgrunden.

Bara datorns stilla sus gör att det går lättare att sova (har ganska tyst datorn)

Började regna igårkväll och det var hur lätt som helst att somna.
Senast redigerad av Lostboy 2011-05-04 10:25:57, redigerad totalt 1 gång.
Lostboy
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Mardröm » 2006-08-14 15:54:50

Jag köpte en luftkonditionering, det kan också rekas.

Kul att fler måste ha ljud för att somna, jag blir annars galen på alla småljud, knäppar i trägolv osv.

Jag ser på en dålig film när jag ska sova funkar bra. Ofta kan en film räcka en vecka.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 10:25:57, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Inger » 2006-08-15 5:19:13

Luftkonditionering? Hur funkar det? Är det dyrt?

Jag köpte en fläkt för några veckor sen. Problemet är att det blåser om den. Jag gillar inte drag. Jag vill bara bli svalare.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:25:57, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Morgan » 2006-08-17 19:37:49

naomi skrev:
Kaks skrev:Mardröm:
Vad är hypersomnia?
/Kaks
Hypersomnia förekommer ofta i samband med ADHD. Man sover mera än vad man behöver, trots att man har sportat, ätit hälsosamt och varit hurudan renlevnadsmänniska som helst. Tillståndet är lindrigare än narkolepsia, som är en ännu allvarligare rubbning i vakenhetsgrad. Symptomen av dessa sjukdomar lyckligtvis kan bli nästan 100-procentigt botade med metylfenidat.

Naomi


Min erfarenhet är att metylfenidat (i form av Ritalin) håller en vaken alldeles för effektivt, vilket ju ger sömnbrist om man måste upp tidigt varje morgon, vilket i sin tur paradoxalt nog leder till ökade konc.svårigheter...
Senast redigerad av Morgan 2011-05-04 10:25:59, redigerad totalt 1 gång.
Morgan
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2006-07-19
Ort: Malmö

Inläggav naomi » 2006-08-20 15:08:25

Morgan skrev:
Min erfarenhet är att metylfenidat (i form av Ritalin) håller en vaken alldeles för effektivt, vilket ju ger sömnbrist om man måste upp tidigt varje morgon, vilket i sin tur paradoxalt nog leder till ökade konc.svårigheter...

Det är inte ovanligt då man börjar med Ritalin, att man lite överdriver de nya möjligheterna, och sover för lite. Men efter en tid märker man att det är ändå bäst att sova tillräckligt, och på det sättet får man den maximala nyttan av sin medicin. Jag har inte prövat Modafidal, som är också ADHD-medicin, men en av mina kompisar fick den, och hon berättade också att i början sov hon för lite, men lärde sig sen att balansera.

-- Naomi
Senast redigerad av naomi 2011-05-04 10:25:59, redigerad totalt 1 gång.
naomi
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2006-07-15

Inläggav Morgan » 2006-08-21 22:19:07

Modiodal (om det var det du menade?) används vid narkolepsi enl. läkemedelsverkets hemsida, eller finns det ngn ADHD-med. med liknande namn?
Senast redigerad av Morgan 2011-05-04 10:25:59, redigerad totalt 1 gång.
Morgan
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2006-07-19
Ort: Malmö

Inläggav Inger » 2006-08-21 23:25:38

Nån mer än jag som blir narkoleptisk av mögel?

Det slår aldrig fel - varje gång jag plötsligt blivit extremt sömnig på tider då jag inte brukar sova, så har jag sen hittat en möglig matvara i kylskåpet (oftast nån stackars grönsak som jag köpt i ett plötsligt infall att försöka äta nyttigare, men som jag sen glömt bort). När boven avlägsnats så upphör sömnattackerna rätt omgående.

När jag bodde i ett hus med mögel i källaren så blev jag sängliggande månader i sträck och orkade knappt ta mig till köket eller muggen ens. Tyvärr så fattade jag inte förrän jag flyttade därifrån att det var möglet som var problemet.

Om jag ville så skulle jag kunna odla mögel och använda istället för melatonin eller sömntabletter, men jag misstänker att det inte är så hälsosamt.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:25:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Tharx » 2006-08-22 8:47:52

Inger skrev:Nån mer än jag som blir narkoleptisk av mögel?

Det slår aldrig fel - varje gång jag plötsligt blivit extremt sömnig på tider då jag inte brukar sova, så har jag sen hittat en möglig matvara i kylskåpet (oftast nån stackars grönsak som jag köpt i ett plötsligt infall att försöka äta nyttigare, men som jag sen glömt bort). När boven avlägsnats så upphör sömnattackerna rätt omgående.

Om jag ville så skulle jag kunna odla mögel och använda istället för melatonin eller sömntabletter, men jag misstänker att det inte är så hälsosamt.


Du menar att dina muskler kollapsar under sådana attacker? Utefter det jag har läst om narkolepsi (rätta mig om jag har fel!) så betyder inte narkolepsi sömn, utan ett tillstånd där muskler och nervgångar har kollapsat, varpå man är vid medvetande om det som sker omkring en. Det skall vara mer likvärdigt REM-sömn, eller djupsömn. Fast attackerna är oftast tämligen korta; det borde alltså inte vara likvärdigt med att ingå i sömn på ordinärt sätt (fast det kanske har sådan effekt på dig).
Fast vore det narkolepsi, så är det egentligen inte så konstigt att det sker i samband med en luktupplevelse. Det har genomförts studier av detta fenomen på exempelvis hundar (som också kan lida av narkolepsi), där attackerna aktiveras av positiv stimuli, som exempelvis ett stycke mat. Människor kan likt hundar även drabbas av detta under liknande förhållanden, men även under immensiva känsloutbrott, osv.
Jag ber om ursäkt ifall jag bara repeterar saker för dig!

Vad gäller mina sömnrutiner, så har jag inga. Idag råkade det bli så att sömnen ej annekterade min kropp, så jag är vaken än!
Vetenskapligt sett skall det finns s.k. "A & B-människor" i detta fall - där de förstnämnda är de vars kropp har en dygnsrytm på, ja, 23 h 58 min. De sistnämnda däremot har en lika bestämd dygnsrytm, fast den ligger på ett annat värde, varefter man kommer att beklagligt nog förskjuta sin sömn.
Senast redigerad av Tharx 2011-05-04 10:25:59, redigerad totalt 1 gång.
Tharx
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2006-08-22

Inläggav nassepuh » 2006-08-22 9:19:07

Tharx(?) skrev:Vetenskapligt sett skall det finns s.k. "A & B-människor" i detta fall - där de förstnämnda är de vars kropp har en dygnsrytm på, ja, 23 h 58 min. De sistnämnda däremot har en lika bestämd dygnsrytm, fast den ligger på ett annat värde, varefter man kommer att beklagligt nog förskjuta sin sömn.


Mycket intressant då det är just detta jag har problem med. Har du möjligtvis någon källinformation eller referenspunkter? Länkar vore superbt.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:25:59, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav Tharx » 2006-08-22 9:48:34

nassepuh skrev:
Tharx(?) skrev:Vetenskapligt sett skall det finns s.k. "A & B-människor" i detta fall - där de förstnämnda är de vars kropp har en dygnsrytm på, ja, 23 h 58 min. De sistnämnda däremot har en lika bestämd dygnsrytm, fast den ligger på ett annat värde, varefter man kommer att beklagligt nog förskjuta sin sömn.


Mycket intressant då det är just detta jag har problem med. Har du möjligtvis någon källinformation eller referenspunkter? Länkar vore superbt.


Nej, tyvärr. Så vitt jag kan minnas läste jag det i en upplaga av Illustrerad Vetenskap för ett antal år sedan (sådan kunskap kommer man ihåg!). Fast information finns säkert ifall du söker efter det; även ifall det kan ta tid.
Hursomhelst kan jag väl tillägga att det går att växla emellan dessa lägen (till och från A och B, dvs.) om än svårt. Sedan är det ej lika lätt att gå från B till A, som att gå från A till B, vilket är förståeligt.
Senast redigerad av Tharx 2011-05-04 10:25:59, redigerad totalt 1 gång.
Tharx
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2006-08-22

Inläggav Emma CC » 2006-08-22 10:26:10

Jag tror det är "måndygnet".
Att en del påverkas mer av månens dragningskraft och då att månen tar ca 25 h (har jag för mig) på sig för att ha rört sig ett varv runt jorden.

Det ska ha tydligen ha bekräftats genom studier på människor som vistats i rum utan påverkan av solen.

Jag tror att Inger vet mer om detta.
Har förresten för mig att jag själv har läst det någonstans, mycket möjligt att det var illusrerad vetenskap.

Själv är jag en sådan person som (om jag får fritt spelrum) förskjuter dygnet ca en timme per dygn.
De gånger jag har lyckats anpassa mig till ett "vanligt soldygn" har varit då jag inte behövt stiga upp så tidigt, men ändå varit tvungen att inte förskjuta dygnet, så det kan hända att om en "kvällsmänniska" tvingar sig att sova som en "morgonmänniska", så kanske dygnsrytmen blir snedvriden eller lättare anpassar sig till "måndygnet".
Senast redigerad av Emma CC 2011-05-04 10:25:59, redigerad totalt 1 gång.
Emma CC
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2005-10-20

Inläggav Inger » 2006-08-22 12:11:20

Jag har skrivit om månrytmen (som är c:a 24,8 timmar) på min hemsida, ja. http://www.creative-minds.info/Lorelei/Sleep.htm

Även om narkolepsi. Emma, det du menar med att musklerna kollapsar är kataplexi; det ingår i narkolepsidiagnosen. Mina kan göra det av parfym i allvarliga fall.

Men själva narkolepsin innebär att man plötsligt somnar. Den sömnen är ofta lite annorlunda än annan sömn iom att den a) inte går att motstå hur mycket man än kämpar emot, och b) att kroppen ofta somnar innan hjärnan gör det (medan vanlig sömn är tvärtom).

Jag har dock kemiskt inducerad narkolepsi, vilken säkert är annorlunda mot medfödd.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:25:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nassepuh » 2006-08-22 13:44:58

Tharx skrev:Nej, tyvärr. Så vitt jag kan minnas läste jag det i en upplaga av Illustrerad Vetenskap för ett antal år sedan (sådan kunskap kommer man ihåg!). Fast information finns säkert ifall du söker efter det; även ifall det kan ta tid.
Hursomhelst kan jag väl tillägga att det går att växla emellan dessa lägen (till och från A och B, dvs.) om än svårt. Sedan är det ej lika lätt att gå från B till A, som att gå från A till B, vilket är förståeligt.


Kan hända att det duger. När du sa Illustrerad Vetenskap ringde en liten klocka från 2001/2002. Ska kolla om jag har såpass tur att det råkar vara ett av de nummer jag har.

Har du något mer än A och B människa då, typ verksamma substanser, påverkade delar av hjärnan eller andra referenser som kan underlätta i sökningen?

Googlade "a och b människa + sömn" och fick upp en massa relaterande artiklar i alla fall: http://scholar.google.com/scholar?q=a%20och%20b%20människa%20+%20sömn&hl=sv&lr=&oi=scholart

Har inte hunnit gå igenom dem dock.

Edit: Länken är bruten.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:25:59, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav JOR » 2006-08-22 17:35:33

Länken inte bruten längre, åtgärdades lätt med att byta ut krumelur ä och ö...

Blir lite bråk mellan UTF-8/Unicode och ISO8859-1(5) oss datorer emellan.

:-)
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 10:25:59, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav nassepuh » 2006-08-22 18:07:19

Tackar, tackar.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:25:59, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav Tharx » 2006-08-22 20:33:58

Även om narkolepsi. Emma, det du menar med att musklerna kollapsar är kataplexi; det ingår i narkolepsidiagnosen. Mina kan göra det av parfym i allvarliga fall.

Men själva narkolepsin innebär att man plötsligt somnar. Den sömnen är ofta lite annorlunda än annan sömn iom att den a) inte går att motstå hur mycket man än kämpar emot, och b) att kroppen ofta somnar innan hjärnan gör det (medan vanlig sömn är tvärtom).

Jag har dock kemiskt inducerad narkolepsi, vilken säkert är annorlunda mot medfödd.


Det var jag som nämnde det (tror jag!). Men iallafall; du har rätt i det och jag har nu korrekterat mig själv. Emellertid är ju tillstånden relaterade.

nassepuh skrev:
Tharx skrev:Nej, tyvärr. Så vitt jag kan minnas läste jag det i en upplaga av Illustrerad Vetenskap för ett antal år sedan (sådan kunskap kommer man ihåg!). Fast information finns säkert ifall du söker efter det; även ifall det kan ta tid.
Hursomhelst kan jag väl tillägga att det går att växla emellan dessa lägen (till och från A och B, dvs.) om än svårt. Sedan är det ej lika lätt att gå från B till A, som att gå från A till B, vilket är förståeligt.


Kan hända att det duger. När du sa Illustrerad Vetenskap ringde en liten klocka från 2001/2002. Ska kolla om jag har såpass tur att det råkar vara ett av de nummer jag har.

Har du något mer än A och B människa då, typ verksamma substanser, påverkade delar av hjärnan eller andra referenser som kan underlätta i sökningen?

Googlade "a och b människa + sömn" och fick upp en massa relaterande artiklar i alla fall: http://scholar.google.com/scholar?q=a%20och%20b%20människa%20+%20sömn&hl=sv&lr=&oi=scholart

Har inte hunnit gå igenom dem dock.

Edit: Länken är bruten.


Att de kallade dem för "A och B-människor" var säkerligen enbart en förenkling av redaktionen på Ill. Vetenskap - därav blir inte resultaten många om man söker efter just detta (prövade själv nyss). Den påverkade delen av hjärnan är i vilket fall främst hypothalamus - centra för alla autonoma funktioner (där även sömn är inräknat). Melatonin är det hormon eller bland de hormoner som mer framträdande påverkar ens sömnrytm - vars mängd i kroppen ökar i förhållande till minskad ljusnivå omkring en. Det kan tyckas i viss mån säga emot det jag tidigare sade; fast olika individer kan ju ha olika nivåer av melatonin och dessa värden kan ju även hålla sig konstanta.
Hursomhelst, du kanske finner mer ifall du söker på sömn/hypothalamus/melatonin/hypofys i valfri sammansättning. Posta gärna en hyperlänk ifall du finner något vettigt, för jag är själv rätt intresserad av det hela (inte minst pga. min egen arytmiska sömn).
Senast redigerad av Tharx 2011-05-04 10:25:59, redigerad totalt 1 gång.
Tharx
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2006-08-22

Inläggav nassepuh » 2006-08-22 22:40:10

Ser att länken fortfarande är kass.

Finns en del inkörsportar att ta på i den här rapporten från Banverket:

https://www.it.uu.se/research/project/t ... etapp2.pdf

Får kolla vidare imorgon. Klistrar upp om jag hittar något.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:25:59, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav Emma CC » 2006-08-23 8:00:15

Inger skrev:Jag har skrivit om månrytmen (som är c:a 24,8 timmar) på min hemsida, ja. http://www.creative-minds.info/Lorelei/Sleep.htm

Du berättade om det under någon diskussion.
Jag tror mig ha läst om det också, inte på din hemsida, utan någon annanstans.
Det KAN ha varit den artikel som Tharx skriver om, men jag är inte alls säker på den saken.

Inger skrev:Även om narkolepsi. Emma, det du menar med att musklerna kollapsar är kataplexi; det ingår i narkolepsidiagnosen. Mina kan göra det av parfym i allvarliga fall.

Det var Tharx som skrev om det :-)
Senast redigerad av Emma CC 2011-05-04 10:25:59, redigerad totalt 1 gång.
Emma CC
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2005-10-20

Inläggav Inger » 2006-08-23 10:38:58

Emma CC skrev:
Inger skrev:Jag har skrivit om månrytmen (som är c:a 24,8 timmar) på min hemsida, ja. http://www.creative-minds.info/Lorelei/Sleep.htm


Du berättade om det under någon diskussion.


Ja, jag har nog nämnt det tidigare på andra forum.

Emma CC skrev:Jag tror mig ha läst om det också, inte på din hemsida, utan någon annanstans.
Det KAN ha varit den artikel som Tharx skriver om, men jag är inte alls säker på den saken.


I Vetenskap? Vore kul att läsa artikeln. Alltid roligt att få en teori man haft vetenskapligt bekräftad.

(Som jag berättat tidigare så var det alltså när jag blev sjukpensionerad för 10 år sen och kunde sova när jag var trött och vakna när jag sovit färdigt. Upptäckte då att sömnrytmen hade en irriterande vana att skjutas framåt hela tiden och började göra diagram över när jag somnade och vaknade. Sen när jag fick datorn så letade jag upp en tabell över månens upp- & nedgång och ridade ett nytt diagram och fann då att de överensstämde kusligt väl. Läste också i en artikel att den förändring i jordens magnetfält som månen åstadkommer kan ha en effekt på just tallkottkörteln och då fick jag en logisk förklaring till hur det kan vara möjligt.)

Det två olika typerna kallas "diurnal type" (morgonmänniskor, med samma sömnrytm som solen) och "nocturnal type" (kvällsmänniskor, med längre sömnrytm än solens).

Studien från banverket säger tyvärr inget om dessa utan jämför bara olika typer av skiftarbetare, fasta med vikarier etc.

Däremot så gör säkert denna studie det, om man bara kunde läsa den. http://www.whresearch.org/search/index. ... udyid=1671 Jag fann en referens till den på en fantastiskt intressant websida om sömn som tyvärr tagits bort nu.

Där beskrevs hur Duffys sömnstudie även upptäckte skillnader i uppvakningstid. Att morgonmänniskor börjar vakna när deras sömn befinner sig strax under vaken nivå och kan därför studsa ur sängen pigga som mörtar, medan kvällsmänniskor börjar vakna när deras sömn är som djupast och kan behöva en halvtimma eller mer innan de nått full vakenhet (vilket också stämmer på mig, även då jag kan sova ut och vakna i egen takt).

Emma CC skrev:Det var Tharx som skrev om det :-)


Sorry, var nog för trött när jag skrev det (just pga en matvara jag glömt i kylen igen, faktiskt). :(
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:25:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nassepuh » 2006-08-23 11:57:17

Inger skrev:Studien från banverket säger tyvärr inget om dessa utan jämför bara olika typer av skiftarbetare, fasta med vikarier etc.


Jag slängde in den för att det var den första i min sökning som hade relevans då den tar upp sömn och stress, vilket alltså rimmar väl med en förstorad amygdala och hippocampus. Om du läser rapporten ser du att sömn och vakenhet regleras av två biologiska processer, en av de bägge är då alltså den biologiska processen, den andra den homestatiska processen.

Läs vidare och kolla in sid. 8-11.

Intressant också att hippocampus påverkas under stress(vilket då alltså är ytterligare ett signum för autister):

http://www.stressmottagningen.nu/reaktioner.php

http://home.swipnet.se/~w-64155/kaija.htm

I de här länkarna kan man också se hur stress aktiverar hypothalamus-hypofys-binjuraxeln.

http://www.ki.se/odont/cariologi_endodo ... llostas%22

http://www.psy.umu.se/grundutbildning/p ... llostas%22

Det verkar i alla fall som att "måncykeln" inte omfattar hela problematiken. Det är fler faktorer som spelar in. Ganska troligt en hög kortisolhalt p.g.a. överaktiva områden i hjärnan. Vore intressant att spinna vidare på autism och stress p.g.a av kognitiv belastning.

Mer av samma:

http://ebib.arbetslivsinstitutet.se/aio ... llostas%22

Får återkomma om eller när jag vet mer.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:25:59, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav Inger » 2006-08-23 12:20:04

Ska kolla på länkarna.

Här är en sida som på enkelt sätt förklarar skillnaden mellan olika rytmer. (Sidan tar också upp detta med mood disorders mm.) http://www.personalityresearch.org/papers/marino.html

En rytm som är längre än 24 timmar kallas infradian t ex. Gäller inte bara sömn, utan biologiska rytmer i allmänhet. Fast i sömnforskningssammanhang så kallas nattmänniskor ändå vanligen för nocturnal även om de egentigen har en rytm som kryper framåt hela tiden. Eller så finns det de som är regelbundet nattaktiva också, precis som nattlevande djur. I så fall är de "äkta" nocturnal.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:25:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2006-08-23 13:07:59

nassepuh skrev:
Inger skrev:Studien från banverket säger tyvärr inget om dessa utan jämför bara olika typer av skiftarbetare, fasta med vikarier etc.


Jag slängde in den för att det var den första i min sökning som hade relevans då den tar upp sömn och stress, vilket alltså rimmar väl med en förstorad amygdala och hippocampus. Om du läser rapporten ser du att sömn och vakenhet regleras av två biologiska processer, en av de bägge är då alltså den biologiska processen, den andra den homestatiska processen.

Läs vidare och kolla in sid. 8-11.


Det här stycket var intressant:

"Dygnsrytmen påverkar inte bara sömnigheten utan även möjligheten till sömn. I figur 2 visas att sömnlängden blir som kortast om man försöker gå att lägga sig på dagen. En person som varit vaken i 24 timmar sover inte längre än 5 timmar om han går och lägger sig klockan sju på morgonen. Håller han sig däremot vaken i 8-10 timmar till har han varit vaken i minst 32 timmar och kan sova i nästan 12 timmar. Anledningen till att sömnen blir så kort på dagen är att dygnsrytmen ligger i en sådan fas att vakenheten är på väg upp. Personen väcks av den vakenhet som dygnsrytmen ger trots att sömnbehovet inte är tillfredställt. Går han istället och lägger sig på kvällen så blir effekten den motsatta. När sömnbehovet börjar bli tillfredställt är dygnsrytmen på väg ned och sömnen fortsätter trots att sömnbehovet egentligen är tillfredställt."


Detta gäller förstås personer som har normal dygnsrytm och sover på dagen. Men den verkar även stämma för den som har längre dygnsrytm, förutom att uppvakningstiden då skjuts framåt.

Uppvakningstiden är i mitt fall mycket mer regelbunden än insomningstiden (vilket jag undrat över så det var ju bra att få veta) - eftersom jag kan tvinga mig att vara vaken om jag t ex nåt har tillräckligt intressant att göra och därmed "missa ett sömntåg". Så om min naturliga rytm en viss vecka råkar ligga mellan 02.00-10.00 så kommer jag sannolikt att vakna vid 10-tiden även om jag inte kom i säng förrän vid 06.00. Men om min sömnrytm skjutits fram till mellan 06.00-14.00 (och jag ser till att komma i säng vid 06.00) så kan jag mycket väl sussa gott i åtta timmar även om det är på dan.

nassepuh skrev:Intressant också att hippocampus påverkas under stress (vilket då alltså är ytterligare ett signum för autister):

http://www.stressmottagningen.nu/reaktioner.php

http://home.swipnet.se/~w-64155/kaija.htm


Å, kul att se nån ta upp detta:

"Djurstudier har visat att hos de ungar vars mor putsade dem mycket läste organismen "de goda texterna" oftare än hos de mer åsidosatta ungarna. De mindre gynnsamma generna, "de dåliga texterna", lästes också mindre ofta hos de ungar som fick mest omvårdnad. Förändringar i arvsmassan sågs även hos barnbarnen. Den "goda" genen slog igenom med större kraft."


Har läst artiklar om detta förut, men märkligt nog så går de inte att finna spår av när jag sökte igen. Är det en slump, eller var det för mycket bevis för Lamarckisk selektion för att få finnas kvar? (Inte för att starta upp en diskussion om det, men jag tyckte det var kul att se att nån annan hade läst om dessa studier också.) :)

nassepuh skrev:I de här länkarna kan man också se hur stress aktiverar hypothalamus-hypofys-binjuraxeln.

http://www.ki.se/odont/cariologi_endodo ... llostas%22

http://www.psy.umu.se/grundutbildning/p ... llostas%22


Ja, stress har förstås en inverkan på sömnen. Inte i mitt fall eftersom jag lever ett helt stressfritt liv numera, men annars verkar det vara vanligt bland aspergare, just som du säger.

nassepuh skrev:Det verkar i alla fall som att "måncykeln" inte omfattar hela problematiken. Det är fler faktorer som spelar in. Ganska troligt en hög kortisolhalt p.g.a. överaktiva områden i hjärnan. Vore intressant att spinna vidare på autism och stress p.g.a av kognitiv belastning.


Nä, att det skulle förklara allt har jag aldrig påstått heller. :) På min sida om AS & sömn så har jag tagit upp andra vanliga orsaker också. Just mental överaktivitet är tydligen en jättevanlig orsak till sömnproblem hos Aspergare. Diet, mediciner och annat kan också spela in.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:25:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nassepuh » 2006-08-23 15:22:00

Inger skrev:
nassupuh skrev:"Djurstudier har visat att hos de ungar vars mor putsade dem mycket läste organismen "de goda texterna" oftare än hos de mer åsidosatta ungarna. De mindre gynnsamma generna, "de dåliga texterna", lästes också mindre ofta hos de ungar som fick mest omvårdnad. Förändringar i arvsmassan sågs även hos barnbarnen. Den "goda" genen slog igenom med större kraft."

Inger skrev:Har läst artiklar om detta förut, men märkligt nog så går de inte att finna spår av när jag sökte igen. Är det en slump, eller var det för mycket bevis för Lamarckisk selektion för att få finnas kvar? (Inte för att starta upp en diskussion om det, men jag tyckte det var kul att se att nån annan hade läst om dessa studier också.) :)


Det är ju inte direkt vad jag säger.

Lamarckism... Stycket du lyckades finna var inte substantiellt.. men inte heller en generellt linje i länkarna. Jag slängde bara upp ett par länkar som refererade till stress. Nu råkade ett enda, enskilt stycke slinka igenom. Kul att du lyckades finna något som fångade ditt intresse dock.

Så vitt jag vet är inte basal genetik och arvsanlag förkastat dock.

Inger skrev:Ja, stress har förstås en inverkan på sömnen. Inte i mitt fall eftersom jag lever ett helt stressfritt liv numera, men annars verkar det vara vanligt bland aspergare, just som du säger.


Jag tror du lägger en annan defintion vid stress.

Inger skrev:Nä, att det skulle förklara allt har jag aldrig påstått heller. På min sida om AS & sömn så har jag tagit upp andra vanliga orsaker också. Just mental överaktivitet är tydligen en jättevanlig orsak till sömnproblem hos Aspergare. Diet, mediciner och annat kan också spela in.


Jag har inte heller hävdat att du gjort det, jag bara noterade genom den första länken jag fick upp att det var två olika faktorer och började spinna vidare cortisol och de olika funktioner som rimmade väl med de fysiologiska skillnader som finns hos autister samt korsreferenserna till hyposen, hypothalamus och hippocampus. Det finns uppenbarliga samband mellan neropsykiska undersökningar av autister och stress. Och jag tycker det är kul att luska i sånt.

Din länk var jättebra, den gav mig bara inte det jag letade efter, d.v.s en förståelse om hur hjärnan fungerar i dessa processer. Detalj info. Källhänvisningar.

Som det här:

"One of the most common and most troubling times we experience is when we or our children cannot fall asleep effectively. Autistic children appear to be especially prone to this problem, and in has been estimated that more than half exhibit some disturbance in sleep patterns. This suggests some form of deficit in the brain systems that normally promote sleep."

Det står uttryckligen "suggests".

Och då kan man tänka; om hippocampus nu är dysfunktionell hos autister och:

"I vanliga fall leder så höga nivåer av cortisol i kroppen och därefter i hjärnan till att hippocampus minskar cortisolproduktionen. Men om stressen blir långvarig kan reglersystemet råka i obalans, med den följden att cortisolnivåerna förblir höga och eventuellt skadar hippocampus, speciellt de dendriter i hippocampus som står för och förstärker impulser och utformning av initiala minnen."

Är det då inte troligt att det inte beror på en minskad melatoninnivå, utan en ökad cortisolnivå p.g.a att hippocampus inte reglerar cortisolnivån, vilket skapar en obalans? Samma fenomen skulle då kunna sammankopllas med dåligt minne o.s.v...vilket i sin tur skulle kunna passa bra ihop med att aspergianer ofta har väldigt gott minne i tidig ålder för att senare i livet bli mer och mer tankspridda.

Här har du en länk på skadad hippocampus, jag valde en som tar upp det på de första raderna. Söker du finner du mycket kring amygdala och hippocampus och autism, väligt intressant i sammanhanget är också purkinjecellerna:

http://www.autism.org/limbic.html

Förstår du? Jag spinner bara vidare och utforskar möjligheterna, det är ett arbete i process och jag har bara börjat. Men du kan inte förvänta dig att jag ska acceptera din kunskap som en empirisk sådan. Den har alltför många luckor och utelämnar alltför mycket information för att jag ska kunna göra det.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:25:59, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in