Någon storträff i år?

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Någon storträff i år?

Inläggav Zombie » 2012-05-27 16:30:04

Tack. Bra att veta. Så långt det räcker; för vad forumledningen kan göra är ju bara att dela ut påföljd i efterhand, när skadan redan är skedd (och känd för den).
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Någon storträff i år?

Inläggav Danne » 2012-05-27 17:13:10

Zombie skrev:Tack. Bra att veta. Så långt det räcker; för vad forumledningen kan göra är ju bara att dela ut påföljd i efterhand, när skadan redan är skedd (och känd för den).

Värt att poängtera är dock att det där enbart gällde Aspergerforums stora forumträff 2009.
Övriga träffar är inte saker som moderatorerna eller admin lägger sig i, det var just den träffen som hölls av forumägaren det gällde.

Så förvänta er inget skydd därifrån, det som händer på träffarna får vi reda ut själva. Så länge man inte "outar" nån forummedlem, så kan man betrakta de olika träffarna som externa, d.v.s. utanför forumets jurisdiktion.

Så var fallet i Norrköping, där fick vi reda ut saken själva på plats istället.
Men samtidigt behöver man inte sätta sig i den situationen heller. Det är ingen hemligthet att det i bägge fallen var en och samma person som skapade tjafset, just tack vare den totala oförmågan att respektera andra träffdeltagare. Det finns inget som säger att vi måste låta sådana personer vara med och förstöra för alla andra ännu en gång.

Det är inte förföljelse eller mobbing, det är tamef-n ostridiga och historiskt bevisade fakta, skapade av den berörda personen själv.

1. Vi hade lååång diskussion före Storträffen 2009.
2. EN person struntade i andras vilja och fotade och lade ut bilder på nätet.
3. Ännu längre het diskussion efteråt, utan att den personen ville säga att h*n inte tänkte göra om det.

4. Därav låååååång diskussion före Norrköpingsträffen 2011, just för att samma person aviserat samma intentioner. Här klargjordes reglerna ännu en gång.
5. Samma person gör om samma sak, denna gång på rent jävelskap för att visa nån slags poäng.
6. Ytterliggare en lååång het diskussion efteråt, fortfarande utan resultat eller löften att inte göra om det.
7. Sedan fortsätter samma person att av principskäl jävlas genom publicering och tjafs i tråd från träff i Rålambshovsparken senare samma sommar. Inget tecken på bättring alltså.

Det finns ingen som helst anledning till att sätta sig i samma situation ännu en gång.
Medlemmarna gav nytt förtroende andra gången, trots alla varningsklockor, och se vad h*n gjorde med det förtroendet. Jag tänker inte närvara på en träff till där den personen är inbjuden i vart fall. Träffar ska vara till för dom som vill umgås och ha trevligt, det är inget vi ska behöva anpassa till någon enstaka som enbart vill jävlas och förstöra för andra. Här har h*n bränt förtroendet rejält en gång, fått ny chans och bränt det igen (med ännu tydligare uppsåt den här gången), och sedan fortsatt med sin agenda. Varför i h-e skulle vi överhuvudtaget ens överväga fler chanser för?

Som sagt, det här är inget vi kan förväntas regleras via forumadministrationen. vi får själva ta ansvar för vilka vi bjuder in på träffarna. Så enkelt är det.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Någon storträff i år?

Inläggav Moggy » 2012-05-27 17:21:54

Danne skrev:Övriga träffar är inte saker som moderatorerna eller admin lägger sig i, det var just den träffen som hölls av forumägaren det gällde.

Så förvänta er inget skydd därifrån, det som händer på träffarna får vi reda ut själva. Så länge man inte "outar" nån forummedlem, så kan man betrakta de olika träffarna som externa, d.v.s. utanför forumets jurisdiktion.

[...]

Som sagt, det här är inget vi kan förväntas regleras via forumadministrationen. vi får själva ta ansvar för vilka vi bjuder in på träffarna. Så enkelt är det.



Och det är ju iofs som det ska vara. Helt korrekt att forumet inte ska ta eller förväntas ta nåt ansvar här.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Någon storträff i år?

Inläggav Danne » 2012-05-27 17:38:33

Moggy skrev:Och det är ju iofs som det ska vara. Helt korrekt att forumet inte ska ta eller förväntas ta nåt ansvar här.

Håller med, jag ville bara tydliggöra detta.

Jag har inga problem med att vi själva ansvarar för vilka som bjuds in på träffarna. De allra flesta går ändå att komma överens med, och istället för att försöka skriva ett metertjockt regelverk för uppförande på träffarna, så är det bara att man väljer att inte bjuda in dom som enbart är där för att hitta kryphål i syfte med att jävlas med dom andra.

Vill man ha en kristen tebjudning kanske man inte bjuder in det ökänt kriminella MC-gänget Satans Dyrkare till just den träffen. Eller om man vill ha en lugn, privat fest så kanske man inte bjuder in paparazzi till den träffen.

Det är fullt tillåtet att vara lite selektiv med klientelet, även på aspergerträffar. Jag skulle t.o.m. vilja vilja påstå att det är ÄN viktigare att vara det.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Någon storträff i år?

Inläggav Zombie » 2012-05-27 17:46:33

Danne skrev:Som sagt, det här är inget vi kan förväntas regleras via forumadministrationen. vi får själva ta ansvar för vilka vi bjuder in på träffarna. Så enkelt är det.

Givetvis. Men då vill jag tydliggöra att hade jag trott annat så hade jag inte skrivit som jag gjorde, att forumledningen bara kan ingripa sedan skadan redan är skedd. Men jag uppfattade Miches inlägg som att den där praxisen gällde även efter andra träffar ordnade genom forumet. Varför postade han det annars? Så hur ligger det till, någon från forumledningen?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Någon storträff i år?

Inläggav weasley » 2012-05-27 17:55:08

Jag vet inte varför Miche postade det där. Det gällde ju enbart för Flottsbro som var en träff arrangerad av forumägaren och därför kunde behandlas som en förlängning av forumet.

Alla andra forumträffar där forumledningen inte arrangerar, kan ju inte anses falla under det citatet. Där får man alltså vara noga med att skriva vad som gäller, och eventuellt porta personer man inte litar på.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Någon storträff i år?

Inläggav kullan » 2012-05-27 18:10:34

Man får väl via PM skicka ut inbjudan till dom man anser är värdiga en inbjudan. Sen får dom övriga vara ovetandes om vad som är på gång.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Någon storträff i år?

Inläggav Savanten Svante » 2012-05-27 18:12:35

kullan skrev:Man får väl via PM skicka ut inbjudan till dom man anser är värdiga en inbjudan. Sen får dom övriga vara ovetandes om vad som är på gång.


Och det är hur sorgligt som helst. Hur ska vi få tag på nya och/eller blyga?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Någon storträff i år?

Inläggav kullan » 2012-05-27 18:16:56

Savanten Svante skrev:
kullan skrev:Man får väl via PM skicka ut inbjudan till dom man anser är värdiga en inbjudan. Sen får dom övriga vara ovetandes om vad som är på gång.


Och det är hur sorgligt som helst. Hur ska vi få tag på nya och/eller blyga?


Ja det är synd om dom men jag skulle nog överväga att ge folk en privat inbjudan via PM istället för att annonsera ut träffen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Någon storträff i år?

Inläggav Savanten Svante » 2012-05-27 18:21:49

kullan skrev:Ja det är synd om dom men jag skulle nog överväga att ge folk en privat inbjudan via PM istället för att annonsera ut träffen.


Då har EN person skapad nåt som liknar mobbing, och som DEFINTIVT är uteslutande och ökande av utanförskap.

De få träffar jag har varit på, där är ju det roligaste att träffa på nån man inte sett på forumet innan, nån helt ny. Det lär ju inte inträffa om det ska vara så här.

Uteslut istället den som har förtjänat det, inte de nytillkomna eller tystlåtna. PUNKT!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Någon storträff i år?

Inläggav Zombie » 2012-05-27 18:28:56

Zombie skrev:Men jag uppfattade Miches inlägg /.../

Visst ja. Glömde ju också att han hade tagit paus som moderator.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Någon storträff i år?

Inläggav Danne » 2012-05-27 23:22:48

Savanten Svante skrev:Uteslut istället den som har förtjänat det, inte de nytillkomna eller tystlåtna. PUNKT!

Exakt. Det finns ingen anledning att skriva nya regler och inrätta massa onödiga och omständiga praxis, bara för att EN person missköter sig vid upprepade tillfällen. Har man missbrukat folks förtroende på det här sättet, så har man också förverkat sin rätt att vara med nästa gång. Svårare än så är det ju inte. Har man dessutom getts en ny chans och upprepat eller t.o.m. förvärrat beteendet, ja då fattar jag inte varför detta ens är en diskussion. Det finns inget mer att diskutera, allt har redan sagts gång på gång i saken, den som vill nåt annat kan ju börja med att läsa hela historiken först. Det blir inga fler chanser, inte från mig, och jag tror att det är många som delar den uppfattningen. Nog är nog. Det finns bättre saker att lägga energi på inför framtida träffar.
Senast redigerad av Danne 2012-05-27 23:23:56, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Någon storträff i år?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-05-27 23:23:44

Ett klart och uttalat Fighterbabeförbud.
Det är väl det enda raka efter alla turer?

Skriv det inför nästa träff så är problemet avklarat.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Någon storträff i år?

Inläggav Titti » 2012-05-28 0:11:42

Miche skrev:Jag repeterar, Titti skrev detta inlägg redan 2009.
Titti skrev:Admin

Den som lägger ut bilder från träffen någonstans på internet utan att samtliga personer på bilden, som kan identifieras av någon enda människa, har lämnat sitt skriftliga tillstånd till detta drabbas av postningsförbud på forumet. Längden på detta bestäms beroende på hur grovt vi bedömer att överträdelsen är. Även andra påföljder kan komma ifråga så som avstängning från forumet.

I undantagsfall, där vi bedömer förseelsen som obetydlig, kan påföljden bestämmas till varning.
Zombie skrev:
Danne skrev:Som sagt, det här är inget vi kan förväntas regleras via forumadministrationen. vi får själva ta ansvar för vilka vi bjuder in på träffarna. Så enkelt är det.

Givetvis. Men då vill jag tydliggöra att hade jag trott annat så hade jag inte skrivit som jag gjorde, att forumledningen bara kan ingripa sedan skadan redan är skedd. Men jag uppfattade Miches inlägg som att den där praxisen gällde även efter andra träffar ordnade genom forumet. Varför postade han det annars? Så hur ligger det till, någon från forumledningen?
weasley skrev:Jag vet inte varför Miche postade det där. Det gällde ju enbart för Flottsbro som var en träff arrangerad av forumägaren och därför kunde behandlas som en förlängning av forumet.

Alla andra forumträffar där forumledningen inte arrangerar, kan ju inte anses falla under det citatet. Där får man alltså vara noga med att skriva vad som gäller, och eventuellt porta personer man inte litar på.



Admin


Jag instämmer för tydlighetens skull i att det Miche citerar av mig ovan, precis som weasley skriver, enbart gällde träffen i Flottsbro 2009.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Någon storträff i år?

Inläggav Abbreviation » 2012-05-28 21:36:53

Parvlon skrev:Lagom ska det vara. För min del är det bara Dagobert och Kullan som är välkommna. Weasley och Abbreviation kan sitta i ett rum bredvid men ni får ta med eget fika.

:-)045 :-)040

Jag kan baka nåt. Det blir skitbra.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Någon storträff i år?

Inläggav bittin » 2012-05-28 22:27:30

slackern skrev:
Kristofer skrev:Det handlar om initiativ. Jag tror tyvärr att det blir svårt att hitta någon/några som är villig att arrangera och ansvara för en sådan stor träff.


Fixa ett skogsrejv i sommar ;)


iam all for skogsrave :)
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Re: Någon storträff i år?

Inläggav Alien » 2012-05-29 13:23:24

Moderator:

Diskussionen om syjunteträff har flyttats hit: syjuntetraff-i-norrkoping-t27036.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Någon storträff i år?

Inläggav marxisten » 2012-05-29 15:15:56

Enkelt för att undvika hela fotograferingsproblemet.

Inga kameror får tas med/brukas under träffen, resan dit eller hem om någon av deltagarna riskerar hamna på bild utan personens medgivande. Samtliga kameror beslagtas när träffen börjar och ges tillbaka vid sitt slut. Bryter någon mot denna regel så är följden av detta ett konfiskerat minneskort som kommer råka ut för en total formatering och hemskickning rakt av.

Samtliga mobiltelefoners minneskort skall tas ut och lämnas in till arrangören. Går det ej att göra utan det finns inbyggt minne i den får man lämna in telefonen vid träffens början och får tillbaka den när den slutar. Den kommer då förvaras säkert och tryggt hos någon tillförlitlig forummedlem.

Alla som ej följer regeln får minneskort formaterat från allt som finns på det (inkl. bilder som ej är tagna på träffen) och hemskickning omedelbart, och alla som kommer går med på den regeln.

Fotograferingsförbudet gäller under hela träffen inne och runt lokalen, och om någon forummedlem riskerar hamna på bild (gäller exempelvis om man går runt på stan eller även på tåget till träffen.) Detta gäller ALLA, så länge det inte sker någon form av överenskommelse mellan forumets medlemmar, ex. att en person får ta bilder som enbart kommer finnas tillgänglig på forumet (personer som ej vill vara på bild kommer då att retuscheras bort).

Ifall man känner man ej kan klara sig utan kamera så är man inte välkommen.

Dessa regler borde vara glasklara tom. för den värsta bokstavstolkare?
Senast redigerad av marxisten 2012-05-29 15:28:46, redigerad totalt 5 gånger.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Någon storträff i år?

Inläggav Meppe » 2012-05-29 15:20:06

Om någon fotar i kön att lämna ifrån sig kameror och minneskort raderas minneskortet och personen skickas hem. Nu när jag skrivit det är det ett nödvändigt tillägg.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Någon storträff i år?

Inläggav Iridia » 2012-05-29 15:26:52

Helt onödigt eftersom det bara är EN person som inte kan respektera regeln att låta bli att fota. På andra träffar har det förekommit att någon frågat om den fått ta kort och de bilderna har mig veterligen aldrig missbrukats på något sätt, eftersom alla utom EN person är måna om att visa hänsyn och respektera andras integritet som en fullkomlig självklarhet.

Regler behövs alltså bara för vanemässiga regelbrytare, inte för övriga.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Någon storträff i år?

Inläggav marxisten » 2012-05-29 15:29:35

Iridia skrev:Helt onödigt eftersom det bara är EN person som inte kan respektera regeln att låta bli att fota. På andra träffar har det förekommit att någon frågat om den fått ta kort och de bilderna har mig veterligen aldrig missbrukats på något sätt, eftersom alla utom EN person är måna om att visa hänsyn och respektera andras integritet som en fullkomlig självklarhet.

Regler behövs alltså bara för vanemässiga regelbrytare, inte för övriga.


Ja, därför klara regler för bokstavstolkare. Finns det något som går att misstolka i reglerna?
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Någon storträff i år?

Inläggav Iridia » 2012-05-29 15:38:15

Nä. Men jag tänker inte lämna ifrån mig mobilen bara för att någon annan har problem att respektera andras integritet. Men nu är ju detta helt hypotetiskt eftersom jag troligen inte skulle komma på en storträff i alla fall och det inte ens verkar bli någon.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Någon storträff i år?

Inläggav kullan » 2012-05-29 15:40:44

Min mobil är det bara jag som får ta hand om. Jag vet vad fotoförbud betyder.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Någon storträff i år?

Inläggav marxisten » 2012-05-29 15:45:21

Iridia skrev:Nä. Men jag tänker inte lämna ifrån mig mobilen bara för att någon annan har problem att respektera andras integritet. Men nu är ju detta helt hypotetiskt eftersom jag troligen inte skulle komma på en storträff i alla fall och det inte ens verkar bli någon.


De kanske var att ta i, men jag tror ni förstår poängen. Totalt fotoförbud...

I.of. finns någon medlem på forumet jag skulle kräva det av, inte du dock.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Återgå till Träffar



Logga in