Arbeta med lönebidrag

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Arbeta med lönebidrag

Inläggav Alien » 2008-03-18 3:32:46

Handikappombudsmannens hemsida skrev:Om du har ett arbetshandikapp kan din arbetsgivare få lönebidrag.

Syftet med bidraget är att du som har arbetshandikapp ska kunna få eller behålla ett arbete (som du inte skulle kunna få eller behålla utan lönebidrag).

En förutsättning för att arbetgivaren ska kunna få lönebidrag, är att du inte kunnat få arbete genom skyddat arbete eller någon annan lösning.

Det finns några olika tillfällen då ett lönebidrag kan betalas ut:

*vid nyanställning
* när du går tillbaka till ditt arbete (efter att ha haft helt sjukbidrag)
* om du tidigare haft lönebidrag och din arbetsförmåga på nytt försämrats (Det gäller om inte mer än tre år gått sen du senast fick bidrag)
* om du går från skyddat arbete hos en offentlig arbetsgivare till en annan anställning hos samma arbetsgivare
http://www.ho.se/Tpl/NormalPage____609.aspx

Övergår man från skyddat arbete (OSA) till lönebidrag? Och vad menas "någon annan lösning", räknas "daglig verksamhet" som "annan lösning"? Och vad menas med "sjukbidrag", är det samma sak som sjukpenning? Det verkar iaf som man kan få lönebidrag för att behålla sitt arbete. T ex om man fått en vanlig anställning men sen upptäcker att man inte orkar arbeta lika mycket som en "normalanställd" och blir sjukskriven.

Handikappombudsmannens hemsida skrev:Som mest kan arbetsgivaren få 80 procent av en heltidslön på 13 700 kronor. I särskilda fall kan lönebidraget dock bli större än 80 procent.

Lönebidrag betalas ut i max fyra år. Efter särskild prövning kan du dock få bidrag för ytterligare tid.

Hur ansöker man?

Du kan diskutera möjligheten till lönebidrag med arbetsförmedlingen. Arbetsgivaren, som får stödet, ska samråda med arbetsförmedlingen och länsarbetsnämnden.


Har man AS, så upphör det ju inte efter fyra år. Det verkar vara tänkt för folk som varit sjuka och sakta men säkert tillfrisknar så att arbetsgivaren inte behöver lönebidrag längre.

Tycker det verkar vara oklart vem som ansöker om lönebidrag, "du" el arbetsgivaren. Kanske bägge tillsammans?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 12:00:16, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav ford » 2008-03-18 9:00:58

Arbetsförmedlingen fattar beslut om huruvida du har rätt till lönebidrag, och i vanlig ordning antar jag att man har rätt att överklaga, om man känner sig missnöjd med beslutet.
När du anmäler dig som arbetssökande på AF är det mycket viktigt att du berättar (så utförligt som möjligt) om ditt funktionshinder, och att du frågar om du kan få jobba med lönebidrag.

När du sedan söker jobb berättar du för arbetsgivaren om dina förutsättningar (i samband med anställningsintervjun; gör du det redan i ansökan finns risken att den sållas bort), samt att han/hon kan få ett lönebidrag, om hen anställer dig. Ofta frågar arbetsgivaren hur pass stort ditt lönebidrag blir, och det är bra om du har kollat upp det, innan du går på intervju.
Du kan i många fall dessutom få hjälp av en siuskonsulent, som kan leta upp, och t.o.m. söka jobb åt dig, och du kan få råd av såväl din handläggare, som siuskonsulenten, om du är osäker på hur du skall bära dig åt när du söker ett jobb.

Tänk på att framhäva dina starka sidor, istället för att fokusera på dina svaga sidor, när du går på intervju. Arbetsgivaren måste få känna till dina svagheter, men det är styrkorna som du måste övertyga honom/henne om.

Var också med på att du ofta får börja som praktikant, innan du blir anställd, eftersom de flesta arbetsgivare vill se vad man går för, innan de vågar anställa någon med funktionshinder.
SKöter man sig, klarar jobbet tillräckligt bra och hamnar hos en seriös arbetsgivare blir man vanligtvis anställd efter en tid.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:00:16, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Re: Lönebidrag

Inläggav sommar » 2008-03-18 12:59:48

Alien skrev:
Handikappombudsmannens hemsida skrev:Som mest kan arbetsgivaren få 80 procent av en heltidslön på 13 700 kronor. I särskilda fall kan lönebidraget dock bli större än 80 procent.


Innebär det att om man är anställd med lönebidrag aldrig kan få högre lön är 13.700kr. :roll: Vore ju bedrövligt..
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 12:00:16, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Mardröm » 2008-03-18 16:12:58

Lönebidraget blir ofta för lågt också. Om arbetsgivaren får en 70% kapabel person så är det oftare bättre att anställa ngn normal 110%-are.
Som sen blir en 50% are efter lite utkördhet. Beror ju på vem du är, om du är utbytbar, om jobbet är "jämt"i belastning, tex posten har ju dagar då inget händer, sen är det andra dagar då kapaciteten är maximerad och övertid av alla ett måste.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 12:00:16, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Lilla Gumman » 2008-03-18 16:36:36

Hej!

När man blir anställd med lönebidrag kollar de i listorna vad som är minimilönen för det yrke man jobbar inom. Sedan får man den lönen. Så är det på de flesta arbetsplatser, dock. För att få högre lön måste man jobba sig uppåt och förtjäna den högre lönen. Om man inte är framåt, inte tar egna initiativ etc. så höjs inte lönen. Dock får man erfarenhetstillägg när man jobbat tillräckligt många år.

Har svårt att tänka mig att den som har lönebidrag kan komma upp i någon större lön. Man får ju lönebidrag för att man inte klarar av att jobba lika fort o.s.v.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 12:00:16, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Lönebidrag

Inläggav Micke2 » 2008-03-18 16:44:45

sommar skrev:
Alien skrev:
Handikappombudsmannens hemsida skrev:Som mest kan arbetsgivaren få 80 procent av en heltidslön på 13 700 kronor. I särskilda fall kan lönebidraget dock bli större än 80 procent.

Innebär det att om man är anställd med lönebidrag aldrig kan få högre lön är 13.700kr. :roll: Vore ju bedrövligt..


Det är sedan flera år höjt till 16.700 kr. Eventuell lön över denna nivå måste arbetsgivaren betala helt själv utan statlig subvention.
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 12:00:16, redigerad totalt 1 gång.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Inläggav Pemer » 2008-03-18 16:44:52

Detta har man nyligen försämrat rejält. Det var till helt nyligen upp till 90% av en lön på 16.800.

Jävligt vaket....

Lite halvdant jobbat. Varför inte ta bort det helt? :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Micke2 » 2008-03-18 16:50:03

Jag antar att denna information på AMS webbsida är riktig:

http://www.ams.se/admin/Documents/faktablad/lonbid.pdf

Men det skulle inte förvåna mig om högerregeringen försämrar det också.
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Inläggav Kristofer » 2008-03-18 17:34:20

Min åsikt är att man ska ge f*n i lönebidrag om man vill ha kvalificerade arbetsuppgifter och vara anställningsbar/få jobb där det är så att de söker en person med en speciell kompetens. Om man säger att man inte kan köra 100% så lär man ju bara få jobb där man är lätt utbytbar eller uppgifter som inte är så viktiga och som ingen annan vill göra. Och att lyckas vid löenförhandlig kan du nog glömma om du har lönebidrag.

För mig kommer det vara en absolut sista nödåtgärd. Och jag hoppas verkligen att jag inte behöver det. För i så fall kunde jag lika gärna ha skitit i allt vad utbildning hette efter högstadiet.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav sommar » 2008-03-18 17:35:13

Micke2 skrev:Jag antar att denna information på AMS webbsida är riktig:

http://www.ams.se/admin/Documents/faktablad/lonbid.pdf

Men det skulle inte förvåna mig om högerregeringen försämrar det också.


Den infon verkar vara den rätta. Jag har läst det förut, men missade då beloppet. :(
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2008-03-18 17:35:38

Är lönebidragsanställning = fast anställning? Eller bara en viss tid, så de kan putta en efter en viss tid tex. ett halvår eller ett år. :roll:
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Micke2 » 2008-03-18 18:19:25

Kristofer skrev:Min åsikt är att man ska ge f*n i lönebidrag om man vill ha kvalificerade arbetsuppgifter och vara anställningsbar/få jobb där det är så att de söker en person med en speciell kompetens. Om man säger att man inte kan köra 100% så lär man ju bara få jobb där man är lätt utbytbar eller uppgifter som inte är så viktiga och som ingen annan vill göra. Och att lyckas vid löenförhandlig kan du nog glömma om du har lönebidrag.

För mig kommer det vara en absolut sista nödåtgärd. Och jag hoppas verkligen att jag inte behöver det. För i så fall kunde jag lika gärna ha skitit i allt vad utbildning hette efter högstadiet.


Om man har möjlighet att få en lämplig anställning på den öppna arbetsmarknaden är detta naturligtvis att föredra, det håller jag helt med dig om.
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Inläggav Micke2 » 2008-03-18 18:21:50

sommar skrev:Är lönebidragsanställning = fast anställning? Eller bara en viss tid, så de kan putta en efter en viss tid tex. ett halvår eller ett år. :roll:


Det kan vara både tillsvidare och för viss tid. Det beror på vad AF avtalat med arbetsgivaren.
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Inläggav sommar » 2008-03-18 18:32:10

Micke2 skrev:
sommar skrev:Är lönebidragsanställning = fast anställning? Eller bara en viss tid, så de kan putta en efter en viss tid tex. ett halvår eller ett år. :roll:


Det kan vara både tillsvidare och för viss tid. Det beror på vad AF avtalat med arbetsgivaren.


Ok. Då vet jag iaf. Ska ha möte med AF. o. då gäller det o. ha fått rätt fakta INNAN så de inte kan lura en.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Parvlon » 2008-03-18 18:37:53

sommar skrev:Är lönebidragsanställning = fast anställning? Eller bara en viss tid, så de kan putta en efter en viss tid tex. ett halvår eller ett år. :roll:

Det är väl för det mesta ett avtal mellan AF o arbetsgivaren att FK ger lönebidrag i 6mån, sen så skulle man vara garanterad fast anställning ifall inga extra grejjer lovas, därför så kan man få lönebidrag längre o det är isåfall bestämt att det kan bli i förhand, eftersom arbetsgivaren sällan vill garantera en fast anställning till en som vart sjukskriven en period precis så är det något som används ofta skulle jag tro.

6månader gäller alltså i normala fall att man är garanterad en anställning.
Praktiksanställningar o sånt är sätt att komma runt de reglerna och kan såklart missbrukas.
Du har rätt att veta vad som gäller för dig o ditt arbete.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav sommar » 2008-03-18 18:41:41

Parvlon skrev:
sommar skrev:Är lönebidragsanställning = fast anställning? Eller bara en viss tid, så de kan putta en efter en viss tid tex. ett halvår eller ett år. :roll:

Det är väl för det mesta ett avtal mellan AF o arbetsgivaren att FK ger lönebidrag i 6mån, sen så skulle man vara garanterad fast anställning ifall inga extra grejjer lovas, därför så kan man få lönebidrag längre o det är isåfall bestämt att det kan bli i förhand, eftersom arbetsgivaren sällan vill garantera en fast anställning till en som vart sjukskriven en period precis så är det något som används ofta skulle jag tro.

6månader gäller alltså i normala fall att man är garanterad en anställning.
Praktiksanställningar o sånt är sätt att komma runt de reglerna.
Kräv att få reda på exakt vad det är som gäller för dig o ditt arbete.


Ok. Jo, jag tänker kräva o. få reda på exakt vad som gäller för mig. Brukar göra det o. kan vara envis som en åsna. I sådana fall är envisheten många ggr. positiv.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Mardröm » 2008-03-18 18:43:14

Kristofer skrev:Min åsikt är att man ska ge f*n i lönebidrag om man vill ha kvalificerade arbetsuppgifter och vara anställningsbar/få jobb där det är så att de söker en person med en speciell kompetens. Om man säger att man inte kan köra 100% så lär man ju bara få jobb där man är lätt utbytbar eller uppgifter som inte är så viktiga och som ingen annan vill göra. Och att lyckas vid löenförhandlig kan du nog glömma om du har lönebidrag.

För mig kommer det vara en absolut sista nödåtgärd. Och jag hoppas verkligen att jag inte behöver det. För i så fall kunde jag lika gärna ha skitit i allt vad utbildning hette efter högstadiet.


Ja, jag fick 70% arbetsförmåga av nån arbetsmarknadssak när jag fortfarande var psykiskt helfrisk pga mina magproblem, efter 3 års läkarundersökningar, där jag var sjukskriven i väntan på undersökning eftersom arbetsförmedlingen vägrade ta emot mig utan diagnos och bedömning.. Detta visade sig vara paria. Dels så föll många jobb bort, dels så kunde jag inte utföra vissa uppgifter, dels så kunde jag bli sjuk, som i öht arbetsoförmögen.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Re: Lönebidrag

Inläggav ford » 2008-03-18 18:44:56

sommar skrev:
Alien skrev:
Handikappombudsmannens hemsida skrev:Som mest kan arbetsgivaren få 80 procent av en heltidslön på 13 700 kronor. I särskilda fall kan lönebidraget dock bli större än 80 procent.


Innebär det att om man är anställd med lönebidrag aldrig kan få högre lön är 13.700kr. :roll: Vore ju bedrövligt..


Nej, det innebär det inte. En lönebidragsanställning är en reguljär anställning, lönebidraget är bara något som arbetsgivaren får av af. för att kompensera för ditt funktionshinder.

Jag har aldrig hört att taket skulle ligga på 80 procent av en heltidslön på 13700 kr, har snarare för mig att det förvisso fanns ett tak, men att det var högre än så.

Hursomhelst: du skall ha samma lön som de av dina kollegor som har samma kunskapsnivå och yrkeserfarenhet som du själv, oavsett om du har lönebidrag eller inte, och du har samma rätt att förhandla om din lön som alla andra.

-Fråga facket, vilket som är rätt lön just för dig, och var noga med att berätta vad du har för utbildning, och hur pass mycket erfarenhet du har inom det aktuella yrket.

Har du en lön som ligger över taket för lönebidraget innebär det bara att arbetsgivaren själv får betala en större del av din lön, ingenting annat.

Själv jobbar jag med lönebidrag i vanliga fall (säsongen drar snart igång igen) med en månadslön på ca 20 000.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 2 gånger.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Re: Lönebidrag

Inläggav sommar » 2008-03-18 18:47:21

Alien skrev:
Handikappombudsmannens hemsida skrev:Om du har ett arbetshandikapp kan din arbetsgivare få lönebidrag.


Har man AS, så upphör det ju inte efter fyra år. Det verkar vara tänkt för folk som varit sjuka och sakta men säkert tillfrisknar så att arbetsgivaren inte behöver lönebidrag längre.

Tycker det verkar vara oklart vem som ansöker om lönebidrag, "du" el arbetsgivaren. Kanske bägge tillsammans?


Efter vad jag fått reda på så funkar lönebidrag så som du beskriver. Om det i undantagsfall kan förlängas över 4 år vet jag inte, men lönebidrag är iaf. inte för tid & evighet. Efter 4 år får arbetsgivaren stå för hela lönekostnaden o. man ska kunna sköta ett jobb på samma sätt som de utan funktionshinder antar jag. Har man otur kanske man kan blir kickad istället, men det är nog inte vanligt.

Jag har fått veta att det är arbetsgivaren som ansöker om lönebidrag.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Re: Lönebidrag

Inläggav sommar » 2008-03-18 18:53:22

ford skrev:
sommar skrev:
Handikappombudsmannens hemsida skrev:Som mest kan arbetsgivaren få 80 procent av en heltidslön på 13 700 kronor. I särskilda fall kan lönebidraget dock bli större än 80 procent.


Innebär det att om man är anställd med lönebidrag aldrig kan få högre lön är 13.700kr. :roll: Vore ju bedrövligt..


Nej, det innebär det inte. En lönebidragsanställning är en reguljär anställning, lönebidraget är bara någo som arbetsgivaren får av af. för att kompensera för ditt funktionshinder.

Jag har aldrig hört att taket skulle ligga på 80 procent av en heltidslön på 13700 kr, har snarare för mig att det förvisso fanns ett tak, men att det var högre än så.

Hursomhelst: du skall ha samma lön som de av dina kollegor som har samma kunskapsnivå och yrkeserfarenhet som du själv, oavsett om du har lönebidrag eller inte, och du har samma rätt att förhandla om din lön som alla andra.

-Fråga facket, vilket som är rätt lön just för dig, och var noga med att berätta vad du har för utbildning, och hur pass mycket erfarenhet du har inom det aktuella yrket.

Har du en lön som ligger över taket för lönebidraget innebär det bara att arbetsgivaren själv får betala en större del av din lön, ingenting annat.

Själv jobbar jag med lönebidrag i vanliga fall (säsongen drar snart igång igen) med en månadslön på ca 20 000.


Ok. Tack Denna info har jag fått på AF. o. nu vet jag säkert att det är riktigt.

Det står i tråden att taket är 16.700 kr och 80%. Det står även i länken Micke2 lagt in.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav ford » 2008-03-18 18:54:54

Lilla Gumman skrev:Hej!

När man blir anställd med lönebidrag kollar de i listorna vad som är minimilönen för det yrke man jobbar inom. Sedan får man den lönen. Så är det på de flesta arbetsplatser, dock. För att få högre lön måste man jobba sig uppåt och förtjäna den högre lönen. Om man inte är framåt, inte tar egna initiativ etc. så höjs inte lönen. Dock får man erfarenhetstillägg när man jobbat tillräckligt många år.


Detta gäller oss alla, vill man ha en bättre lön måste man kunna förhandla, och det är inte omöjligt att förhandla upp sin lön, bara för att man har lönebidrag, det gäller bara att bli duktig på någonting som inte påverkas negativt av ens funktionshinder.

Är du t.ex. trädgårdsarbetare och har ett lönebidrag för att du har problem med axeln kan du fortfarande förhandla upp din lön genom att bli skitduktig på att känna igen och namnge olika växter, för att ta ex.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Re: Lönebidrag

Inläggav ford » 2008-03-18 18:56:13

sommar skrev:
Handikappombudsmannens hemsida skrev:Som mest kan arbetsgivaren få 80 procent av en heltidslön på 13 700 kronor. I särskilda fall kan lönebidraget dock bli större än 80 procent.

Innebär det att om man är anställd med lönebidrag aldrig kan få högre lön är 13.700kr. :roll: Vore ju bedrövligt..

sommar skrev:
ford skrev:Nej, det innebär det inte. En lönebidragsanställning är en reguljär anställning, lönebidraget är bara något som arbetsgivaren får av af. för att kompensera för ditt funktionshinder.

Jag har aldrig hört att taket skulle ligga på 80 procent av en heltidslön på 13700 kr, har snarare för mig att det förvisso fanns ett tak, men att det var högre än så.

Hursomhelst: du skall ha samma lön som de av dina kollegor som har samma kunskapsnivå och yrkeserfarenhet som du själv, oavsett om du har lönebidrag eller inte, och du har samma rätt att förhandla om din lön som alla andra.

-Fråga facket, vilket som är rätt lön just för dig, och var noga med att berätta vad du har för utbildning, och hur pass mycket erfarenhet du har inom det aktuella yrket.

Har du en lön som ligger över taket för lönebidraget innebär det bara att arbetsgivaren själv får betala en större del av din lön, ingenting annat.

Själv jobbar jag med lönebidrag i vanliga fall (säsongen drar snart igång igen) med en månadslön på ca 20 000.


Ok. Tack Denna info har jag fått på AF. o. nu vet jag säkert att det är riktigt.

Det står i tråden att taket är 16.700 kr och 80%. Det står även i länken Micke2 lagt in.


Bara en sak, Sommar. Det var jag som skrev det där, inte Alien.

Moderator Titti:
Har korrigerat citeringen
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Re: Lönebidrag

Inläggav Micke2 » 2008-03-18 18:57:23

sommar skrev:Efter vad jag fått reda på så funkar lönebidrag så som du beskriver. Om det i undantagsfall kan förlängas över 4 år vet jag inte, men lönebidrag är iaf. inte för tid & evighet. Efter 4 år får arbetsgivaren stå för hela lönekostnaden o. man ska kunna sköta ett jobb på samma sätt som de utan funktionshinder antar jag. Har man otur kanske man kan blir kickad istället, men det är nog inte vanligt.
Jag har fått veta att det är arbetsgivaren som ansöker om lönebidrag.


Direktcitat ur förordningen:

30 § Lönebidrag lämnas under längst fyra år.
Stödet får förlängas utöver det fjärde anställningsåret endast om det efter en särskild prövning bedöms motiverat med hänsyn till arbetstagarens arbetsförmåga. En sådan förlängning ska omprövas regelbundet. Om Arbetsförmedlingen beslutar om förlängning av lönebidrag utöver det fjärde anställningsåret ska den skriftligen motivera beslutet och dokumentera den information som ligger till grund för beslutet.
När Arbetsförmedlingen tar ställning till en förlängning av lönebidrag utöver det fjärde anställningsåret ska den särskilt pröva bidragets storlek. Förordning (2007:924).


31 § Arbetsförmedlingen ska verka för att arbetstagaren övergår till en anställning utan lönebidrag. För att underlätta en sådan övergång ska en individuell handlingsplan upprättas när den enskilde anvisas anställningen. Förordning (2007:924).
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Inläggav ford » 2008-03-18 19:12:37

Kristofer skrev:Min åsikt är att man ska ge f*n i lönebidrag om man vill ha kvalificerade arbetsuppgifter och vara anställningsbar/få jobb där det är så att de söker en person med en speciell kompetens. Om man säger att man inte kan köra 100% så lär man ju bara få jobb där man är lätt utbytbar eller uppgifter som inte är så viktiga och som ingen annan vill göra. Och att lyckas vid löenförhandlig kan du nog glömma om du har lönebidrag.

För mig kommer det vara en absolut sista nödåtgärd. Och jag hoppas verkligen att jag inte behöver det. För i så fall kunde jag lika gärna ha skitit i allt vad utbildning hette efter högstadiet.


1. Du har fel, om du uppbär ett lönebidrag, men ändå besitter en hög kompetens inom något, så behöver det inte nödvändigtvis innebära att din kompetens inte tas tillvara.

Min kollega (även han lönebidragare), på det ställe där jag tidigare var vaktmästare kunde både det ena och det andra, men behövde slippa tunga lyft p.g.a. en knäskada, samt ha möjlighet att åka hem ifrån jobbet utan förvarning, om han fick ont i sitt knä (vilket hände med jämna mellanrum). Trots det så hade han ett mycket stort ansvar och i högsta grad kvalificerade uppgifter, och själv fick jag lära mig massor, när jag gick där.

Även Tess har fått möjlighet att lära sig mer på sitt jobb, trots att hon helt saknar yrkesutbildning, och de har t.o.m. skickat henne på kurs!

På mitt nuvarande jobb har det däremot varit lite si och så med de kvalificerade uppgifterna och den personliga utvecklingen. Dock är detta ett öde som drabbat fler än mig (även folk utan lönebidrag), och det finns ett ganska utbrett missnöje med detta. :(

Lönen däremot kan jag inte klaga på, den har jag lyckats förhandla en bra bit över avtalet! :)
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:00:17, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in