Arbeta med lönebidrag

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

AS och lönebidrag

Inläggav Chrilleb » 2008-11-15 13:17:22

Hej ! Jag är en kille på över 30 som haft lönebidrag, jobbade på lager i sju år förut och hade lönebidrag hela tiden, i början av anställningen blev det mycket fel då jag var känslig för stress, eftersom åren gick har jag arbetat bort en del av stresskänsligheten. Har någon som jag varit med om att jobba bort en del av "hindret" t.ex gällande stress som jag har.

Nu praktiserar jag utan lönebidrag (tror jag )

Tacksam för svar.
Chrille
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Hur mycket betalt får man om man har lönebidrag?

Inläggav dekin88 » 2011-08-31 21:47:20

Nån som själv har det och vet eller nån som tror sig veta?


Moderator mnordgren: rättade särskrivning.

Moderator Alien: Slog ihop med tidigare tråd om lönebidrag.
dekin88
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2009-12-27
Ort: vanghärad

Re: Hur mycket betalt får man om man har löne bidrag?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-08-31 23:49:04

Du får väl en vanlig lön ändå? Lönebidraget går till arbetsgivaren.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket betalt får man om man har lönebidrag?

Inläggav marxisten » 2011-09-01 19:17:23

dekin88 skrev:Nån som själv har det och vet eller nån som tror sig veta?


Man får den lön som kollektivavtalet säger.

Skillnaden är att en del av den betalas av staten till arbetsgivaren. Lönebidrag på 80%, betalas 80% av staten, 20% av arbetsgivaren.

Vet dock ej hur högt man kan få.

Är aktuellt för mig nu då FK precis utförsäkrat mig. Fick svar idag. Fick reda på att om jag haft DV 3½ timma och kanske skulle öka inom ett år så har jag inte 25% nedsatt arbetsförmåga... Vet inte hurdan ökning de tror man kan åstadkomma, eller hur 3½ timma är över 75%.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Hur mycket betalt får man om man har lönebidrag?

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-01 21:04:23

marxisten skrev:Är aktuellt för mig nu då FK precis utförsäkrat mig. Fick svar idag. Fick reda på att om jag haft DV 3½ timma och kanske skulle öka inom ett år så har jag inte 25% nedsatt arbetsförmåga... Vet inte hurdan ökning de tror man kan åstadkomma, eller hur 3½ timma är över 75%.

Va!?! Hoppas jag fattar fel... Blev du då typ utförsäkrad för att du hade DV? Det är i så fall INTE ok. DV har man för att man INTE KAN jobba.

FK godkände DV på heltid för mig (fast det orkar jag inte ändå), eftersom de ansåg att det var rätt att jag inte skulle sitta hemma och mögla bort. Men det var inte gratis, och jag behövde hjälp eftersom FK genast började försöka få det till att jag kunde arbeta. Har du fått hjälp i kontakten med FK? Det låter inte bra att de utförsäkrar DV-folk, om det inte är så att du själv tycker att det är ok, och vill prova på att arbeta genom AF.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Hur mycket betalt får man om man har lönebidrag?

Inläggav nano » 2011-09-25 12:46:45

Teoretiskt sett borde väl arbetsgivaren kunna ge dig hur mycket som helst men ändå får de väl bara x antal kronor i bidrag för dig som jag förstått det hela.
Arbetsförmedlingen har en chatt där man kan diskutera med AF.
http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande.html
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Hur mycket betalt får man om man har lönebidrag?

Inläggav Chilehead » 2011-09-25 23:16:03

Min arbetsgivare får 85% i lönebidrag för mig nu första året.

Summan X är kollektivavtalsenlig lön för mitt jobb på heltid.
Jag börjar nu med 4,5h/dag vilket blir 56,25% arbetstid.
Arbetsgivaren får 85% av utgifterna inklusive arbetsgivaravgifter
och försäkringar vilka inte är inräknade i summan X vilket
är bruttolönen. Arbetsgivarens utgifter är summan X + arbetsgivaravgift +
sociala avgifter, av den summan får min arbetsgivare 56,25% av de 85%
som utgör hans utgifter. Nästa månad tänker jag gå upp till 5h/dag
och efter anmälan om det till AF får han 62,5% av de 85% av hans utgifter.
Samtidigt så får jag först 56,25% av X och nästa månad 62,5% av X.
Skulle jag nu jobba t ex en helg extra där utan att vi gör någon
speciell ändring så står arbetsgivaren för hela kostnaden eller
om han betalar mer än vad kommits överens med AF.

Vad lönebidragen egentligen är? En schysst ersättning till arbetsgivaren
för att han anställt dig. Och din lön är en helt vanlig lön, inget bidrag
eller något annat stödmedel.
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Re: Hur mycket betalt får man om man har lönebidrag?

Inläggav calima » 2011-09-26 7:01:24

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Fa-extra-stod/Nedsatt-arbetsformaga.html
80% av lönekostnaden, max 16 700 i månaden vid heltid.

Om man varit arbetsökande längre än ett år får arbetsgivaren bidrag till arbetsgivaravgiften.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Hur mycket betalt får man om man har lönebidrag?

Inläggav calima » 2011-09-26 7:02:39

Nu hade jag visst lite bråttom ...
Arbetsgivaren får lönebidraget och den anställde lön efter avtal.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Lönebidrag

Inläggav zeplin » 2013-04-08 21:23:06

Hejsan, jag undrar om man får lönebidrag som max är 16700 betyder det att lönen brukar ligga på samma summa? eller måste man följa kollektivavtalet och ge minimum lön, jag är 28 år och ska jobba i en butik.



Moderator atoms - tråden har flyttats från avdelningen, Att leva som Aspergare.
zeplin
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2012-07-23

Lönebidrag

Inläggav slackern » 2013-04-08 21:25:35

FK betalar upp till 16700 kr. Sedan ska företaget betala upp till kollektivavtalet eller mer.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Lönebidrag

Inläggav treeman » 2013-04-09 12:23:44

Sitter i tankar på att företa dylikt projekt med allt vad det innebär. Det som lockar är "bidrag" och inte lönen. Lönebidrag. Dock är inget mejslat i marmor än, med ståldolk.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Lönebidrag

Inläggav Fröken Fräken » 2013-04-09 14:24:32

Någon som vet vad som krävs för att man ska kunna få lönebidrag? Jag har kollat på arbetsförmedlingens hemsida, men blev inte helt klok.

Mvh,
Fröken Fräken
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Lönebidrag

Inläggav Malooh » 2013-04-09 15:37:26

En person, inskriven på arbetsförmedlingen, med dokumenterad funktionsnedsättning (och kod hos AF) med behov av anpassade arbetsuppgifter har rätt till anställning med lönebidrag.

Lönebidraget är en ekonomisk kompensation för att arbetsgivaren ska anpassa arbetsuppgifterna för personen. Ju bättre du kan arbeta, desto mindre anpassningar som krävs för dig, ju mer välfungerande du är desto lägre procentnivå på bidraget.

Procenten på lönebidraget 1-80 % bedöms av en särskild lönebidragshandläggare. Den som genererar ett lönebidrag på 80% klarar alltså bara av att utföra 20% arbete på samma tid som en heltidare.
Malooh
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-04-01
Ort: Östergötland

Lönebidrag

Inläggav plåtmonster » 2013-04-09 15:49:09

Steget är väl inte så långt till.. Apropå Le Pain Français- och AF-fusket
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet


Lönebidrag

Inläggav Fröken Fräken » 2013-04-09 23:10:42

Malooh skrev:En person, inskriven på arbetsförmedlingen, med dokumenterad funktionsnedsättning (och kod hos AF) med behov av anpassade arbetsuppgifter har rätt till anställning med lönebidrag.

Lönebidraget är en ekonomisk kompensation för att arbetsgivaren ska anpassa arbetsuppgifterna för personen. Ju bättre du kan arbeta, desto mindre anpassningar som krävs för dig, ju mer välfungerande du är desto lägre procentnivå på bidraget.

Procenten på lönebidraget 1-80 % bedöms av en särskild lönebidragshandläggare. Den som genererar ett lönebidrag på 80% klarar alltså bara av att utföra 20% arbete på samma tid som en heltidare.


Tack för bra och tydligt svar! Men hur "bevisar" man behov av anpassade arbetsuppgiter? Måste man ha varit långtidssjukskriven? Eller kan det räcka med en kortare sjukskrivning och att det då konstaterades att jag inte klarar stressen på det jobbet?
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Lönebidrag

Inläggav Malooh » 2013-04-09 23:38:23

Fröken Fräken skrev:Tack för bra och tydligt svar! Men hur "bevisar" man behov av anpassade arbetsuppgiter? Måste man ha varit långtidssjukskriven? Eller kan det räcka med en kortare sjukskrivning och att det då konstaterades att jag inte klarar stressen på det jobbet?


Du behöver egentligen inte ha varit sjukskriven alls för att bevisa detta. Inte heller är bevisbördan särskilt stor. Att kommunicera med handläggare på AF om svårigheter med vissa situationer/uppgifter i relation till den kodning man har hos AF räcker långt. Man ska dialoga tillräckligt med handläggaren för att de ska inse behov av utökat stöd.

Har du en sjukskrivning med konstaterad problematik bakom dig så är det bara att ta med kopia på det allt från läkare kring detta och ge till AF om du inte redan gjort det och tala sedan om att du behöver stöd utifrån detta. När du ändå pratar med dom kan du höra dig för om SIUS är aktuellt dessutom.
Malooh
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-04-01
Ort: Östergötland

Lönebidrag

Inläggav Chilehead » 2013-04-10 21:57:01

Malooh skrev:En person, inskriven på arbetsförmedlingen, med dokumenterad funktionsnedsättning (och kod hos AF) med behov av anpassade arbetsuppgifter har rätt till anställning med lönebidrag.

Lönebidraget är en ekonomisk kompensation för att arbetsgivaren ska anpassa arbetsuppgifterna för personen. Ju bättre du kan arbeta, desto mindre anpassningar som krävs för dig, ju mer välfungerande du är desto lägre procentnivå på bidraget.

Procenten på lönebidraget 1-80 % bedöms av en särskild lönebidragshandläggare. Den som genererar ett lönebidrag på 80% klarar alltså bara av att utföra 20% arbete på samma tid som en heltidare.


Man kan ibland ha än större lönebidrag, jag hade 85% på mitt förra jobb men då hade jag en duktig arbetsterapeut som skötte det hela.
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Lönebidrag

Inläggav Malooh » 2013-04-10 22:58:43

Chilehead skrev:Man kan ibland ha än större lönebidrag, jag hade 85% på mitt förra jobb men då hade jag en duktig arbetsterapeut som skötte det hela.


Ja, förut kunde man det. Den gränsen är dock sänkt. Nu är taket 80 %.

"Särskilt anställningsstöd" kan generera ett stöd på 85% (men SAS berättigar inte till A-kassa och kan bara fås i ett år).
Malooh
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-04-01
Ort: Östergötland

Lönebidrag

Inläggav Chilehead » 2013-04-11 22:22:30

Malooh skrev:
Chilehead skrev:Man kan ibland ha än större lönebidrag, jag hade 85% på mitt förra jobb men då hade jag en duktig arbetsterapeut som skötte det hela.


Ja, förut kunde man det. Den gränsen är dock sänkt. Nu är taket 80 %.

"Särskilt anställningsstöd" kan generera ett stöd på 85% (men SAS berättigar inte till A-kassa och kan bara fås i ett år).

Jag hade det förra hösten
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in