Hur är man när man är bra att ha och göra med

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Jossan » 2008-03-16 14:13:49

Vad är lönebidrag för något?
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 11:57:25, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Inläggav Pemer » 2008-03-16 14:17:37

Kristofer skrev:Det får man nog ta och fixa till själv

Bild

Mao det hjälper nog inte att kräva att bli insläppt, då blir man nog bara ännu jobbigare.
Visa upp starka sidor tror jag är en bättre väg att gå för grupper i utanförskap.

Mja... principiellt är det ju de fyrkantiga klossarna som lever med sin hink med lock och av enbart ren okunskap har förutsatt att alla har samma form som de när de gjorde hålen. Visar man dem problemet med just den liknelsen tror jag faktiskt ganska många fler än tidigare skulle se problematikens struktur och inse att det rimligen är samhället - och deras egen uppsättning kunskap och insikt om oss - snarare än oss det är fel på, och att det är nödvändigt med mer insikt och attitydförändring. Redan att börja diskutera saken från den vinkeln blir nog därmed lite av motorsågen på bilden!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:57:25, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-03-16 19:44:14

Alien skrev:Ja, tänk om normalitetskraven kunde utvidgas. Så det kunde anses normalt med AS-drag. Mindre vanligt men ändå normalt.


Det är exakt så jag också önskar att det kunde vara. Jag tycker att gränsen för att passa in i normalitetskravet är alldeles för snäv. Träffat en del personer i mitt liv som haft lite egenheter och som fallerat från det och tycker egentligen att det borde vara möjligt med betydligt mer tolerans både i arbetslivet och i samhället i övrigt. Det handlar inte bara om människor med AS utan människor med psykiska problem av olika slag, folk som varit långtidsarbetslösa, eller f.d. missbrukare.

Jag brukar säga att det är svårt att döma de människors handlande som har erfarenheter som man inte själv har kommit kontakt med. Och många som lever ett vanligt och stabilt liv inser inte hur oerhört lite det krävs för att man ska hamna på andra sidan och bli betraktad som missanpassad.

Bara med en liten smula mer tolerans så är det många människor som skulle kunna leva ett mycket bättre liv.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:57:25, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Isse » 2008-03-17 22:10:37

Vad brukar ni göra för att "få" bra konsekvenser när ni gör olika saker?
Isse
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2007-06-17
Ort: Göteborg

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in