Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-20 3:55:33

Hur f-n kan man komma fram till att det blir en tydligare diagnosticering om man tar bort de olika diagnoserna till förmån för en gemensam benämning?
Förklara det för mig.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Abbreviation » 2012-04-20 9:36:03

Eftersom problematiken hos de nu olika diagnoserna inte skiljer sig väsentligt, i alla fall inte såpass att olika diagnoser är nödvändiga, ger separata diagnoser intrycket att problematiken är mer skild än vad den är, vilket gör att det, när detta ändras, blir tydligare att det är mer eller mindre samma problematik i olika hög utsträckning.

Att använda två helt olika ord för en och samma sak kan skapa distinktion inom litteraturen men skapar enbart förvirring inom psykiatrin. Fler ord är inte alltid lika med större precision.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-20 11:13:01

Abbreviation skrev:Eftersom problematiken hos de nu olika diagnoserna inte skiljer sig väsentligt, i alla fall inte såpass att olika diagnoser är nödvändiga, ger separata diagnoser intrycket att problematiken är mer skild än vad den är, vilket gör att det, när detta ändras, blir tydligare att det är mer eller mindre samma problematik i olika hög utsträckning.

Att använda två helt olika ord för en och samma sak kan skapa distinktion inom litteraturen men skapar enbart förvirring inom psykiatrin. Fler ord är inte alltid lika med större precision.

Är det inte skillnad på Kanners och Aspergers säger du??
Vad fan, så här ser det ut: olika symptombilder = olika diagnoser = bättre redskap att utgå ifrån vid stödinsatser.
Vad är det som är så svårt att förstå med det?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-04-20 11:14:50

kattkvinna skrev:Det är bättre med DSM-5. Då slipper man olika benämningar som Asperger, atypisk autism, högfungerande autism när de är så snarlika. Den enda anledningen till att jag fick diagnosen autism är en notering i journalen om autistiska drag innan tre års ålder och sen språkutveckling. Om den journalen inte funnits hade jag fått en klockren asperger. Jag har gått igenom skolsystem och arbetsliv i många år utan diagnos.


Typ samma med mig. Fick autistiskt syndrom som diagnos pga något sen språkutveckling och för att min kognitiva utveckling hela tiden legat (och ligger) mer efter än vad det tydligen ska göra hos en med AS. Annars har jag IQ över normalt och jag klarade grundskolan helt men gymnasiet var jobbigt men jag har klarat det (även om jag inte skulle ha gjort det i vissa ämnen, men det hade mest med sättet det lärdes ut på och miljön och så än min förmåga att lära mig det). Jobb däremot har jag aldrig klarat av än. Har försökt men det har inte gått nått bra. Universitetet funkade inte heller, för mycket stress.

Men hade jag träffat en annan läkare hade jag kanske fått AS som diagnos. Dessutom känner jag en som är väldigt lik mig och hon har atypisk autism som diagnos. Känns som att alla tre diagnoserna verkligen är samma sak, så därför tycker jag det är bra att det hela ändras.
För att många med autism har begåvningshandikapp är ju en tilläggsdiagnos och hör inte till själva autismen som en del tycks tro.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Zombie » 2012-04-20 12:37:18

Miche skrev:Flera, däribland Tony Attwood har kritserat kravet på normal språkutveckling. Det kan ju finnas ju andra orsaker till sen språkutveckling som fysiska hinder eller andra NPF-diagnoser.

Dessutom finns det vad jag vet inget som skulle motivera en sådan särställning för språkutvecklingen att just den skulle vara skiljande mellan olika slags tillstånd. Dels finns det massor med annat, även sådant som vetenskapen knappt har börjat nosa på (som olika sensoriska och kemiska avvikelser); dels måste språket, liksom det mesta annat, bedömas efter fler axlar än bara "tidig - sen 'utveckling'".

KaosPrinsessa skrev:att många med autism har begåvningshandikapp är ju en tilläggsdiagnos och hör inte till själva autismen som en del tycks tro.

Just det.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Abbreviation » 2012-04-20 14:07:45

KrigarSjäl skrev:
Abbreviation skrev:Eftersom problematiken hos de nu olika diagnoserna inte skiljer sig väsentligt, i alla fall inte såpass att olika diagnoser är nödvändiga, ger separata diagnoser intrycket att problematiken är mer skild än vad den är, vilket gör att det, när detta ändras, blir tydligare att det är mer eller mindre samma problematik i olika hög utsträckning.

Att använda två helt olika ord för en och samma sak kan skapa distinktion inom litteraturen men skapar enbart förvirring inom psykiatrin. Fler ord är inte alltid lika med större precision.

Är det inte skillnad på Kanners och Aspergers säger du??
Vad fan, så här ser det ut: olika symptombilder = olika diagnoser = bättre redskap att utgå ifrån vid stödinsatser.
Vad är det som är så svårt att förstå med det?

Eller: olika svårighetsgrad på störningen = olika insatser. Vad är det som är så svårt att förstå med det?
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav kullan » 2012-04-20 14:15:55

Det är inte så enkelt som att sätta en Aspergerdiagnos eller en Dampdiagnos. vi ser ju på detta forum hur mycket kan skilja sig, Det jag ser som problem för mig kan någon annan tycka är busenkelt och bara får det gjort. medan det jag inte har så svåra problem kan andra bli halvdöda av ångest inför. På så sätt vore en enkel diagnos inom Autismspektrat bättre. Sen får man en siffra på hur pass stora problem man har.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-22 3:35:22

Abbreviation skrev:
KrigarSjäl skrev:
Abbreviation skrev:Eftersom problematiken hos de nu olika diagnoserna inte skiljer sig väsentligt, i alla fall inte såpass att olika diagnoser är nödvändiga, ger separata diagnoser intrycket att problematiken är mer skild än vad den är, vilket gör att det, när detta ändras, blir tydligare att det är mer eller mindre samma problematik i olika hög utsträckning.

Att använda två helt olika ord för en och samma sak kan skapa distinktion inom litteraturen men skapar enbart förvirring inom psykiatrin. Fler ord är inte alltid lika med större precision.

Är det inte skillnad på Kanners och Aspergers säger du??
Vad fan, så här ser det ut: olika symptombilder = olika diagnoser = bättre redskap att utgå ifrån vid stödinsatser.
Vad är det som är så svårt att förstå med det?

Eller: olika svårighetsgrad på störningen = olika insatser. Vad är det som är så svårt att förstå med det?

Ok, hur kommer graderingen se ut?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav slackern » 2012-04-22 11:38:33

KrigarSjäl skrev:Ok, hur kommer graderingen se ut?


Något i den här stilen verkar det som. Fast dom hinner säkert ändra på 1 år.

Severity Level for ASD

Social Communication

Restricted interests & repetitive behaviors

Level 3

‘Requiring very substantial support’

Severe deficits in verbal and nonverbal social communication skills cause severe impairments in functioning; very limited initiation of social interactions and minimal response to social overtures from others.

Preoccupations, fixated rituals and/or repetitive behaviors markedly interfere with functioning in all spheres. Marked distress when rituals or routines are interrupted; very difficult to redirect from fixated interest or returns to it quickly.

Level 2

‘Requiring substantial support’

Marked deficits in verbal and nonverbal social communication skills; social impairments apparent even with supports in place; limited initiation of social interactions and reduced or abnormal response to social overtures from others.

RRBs and/or preoccupations or fixated interests appear frequently enough to be obvious to the casual observer and interfere with functioning in a variety of contexts. Distress or frustration is apparent when RRB’s are interrupted; difficult to redirect from fixated interest.

Level 1

‘Requiring support’

Without supports in place, deficits in social communication cause noticeable impairments. Has difficulty initiating social interactions and demonstrates clear examples of atypical or unsuccessful responses to social overtures of others. May appear to have decreased interest in social interactions.

Rituals and repetitive behaviors (RRB’s) cause significant interference with functioning in one or more contexts. Resists attempts by others to interrupt RRB’s or to be redirected from fixated interest.


http://www.dsm5.org/ProposedRevisions/P ... px?rid=94#
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-22 12:12:28

Och det där skulle vara tydligare än diagnoskriterierna för AS?
Bite me.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav slackern » 2012-04-22 12:14:58

KrigarSjäl skrev:Och det där skulle vara tydligare än diagnoskriterierna för AS?
Bite me.


Det där var inga diagnoskriterier. Du frågade efter hur dom kommer att gradera autism. På sidan jag länkade till så har du äver diagnoskriterierna om du vill studera dom.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-22 12:17:49

Nej tack. Jag kan redan nu säga att det kommer bli begreppsförvirring av det här namnbytet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav slackern » 2012-04-22 13:10:27

KrigarSjäl skrev:Nej tack. Jag kan redan nu säga att det kommer bli begreppsförvirring av det här namnbytet.


Men du var nöjd med att Sverige använder ICD-10 på alla intyg. Där finns AS kvar men återstår att se vad som händer när ICD-11 kommer ut om dom följer efter DSM-5 eller inte. Så det ända som påverkar Sverige är om AS plockas bort från ICD-11 eller inte.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav plåtmonster » 2012-04-22 13:18:33

@KrigarSjäl, Lägg sedan till "rationella" NT människor.. och soppan är perfekt ;)

En enkel endimensionell skala lär knappast ge en korrekt beskrivning. Personer har ju olika styrkor beroende på område. Men kanske man vill undvika den komplexa sanningen.

@slackern, Hur ser det ut med ICD då?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-22 14:05:22

plåtmonster skrev:@KrigarSjäl, Lägg sedan till "rationella" NT människor.. och soppan är perfekt ;)

En enkel endimensionell skala lär knappast ge en korrekt beskrivning. Personer har ju olika styrkor beroende på område. Men kanske man vill undvika den komplexa sanningen.

Så den nya benämningen har fler dimensioner? Berätta gärna om dem isf.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav plåtmonster » 2012-04-22 14:46:35

Jag sa inte att den nya benämningen är flerdimensionell.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav slackern » 2012-04-22 16:05:13

plåtmonster skrev:@slackern, Hur ser det ut med ICD då?


Vet inte men den brukar följa DSM men kan ha lite olika namn på diagnoserna eller det finns ett gäng fler inom autismspektrumet på ICD-10.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav mnordgren » 2012-04-25 22:19:59

Diskussionen om tvångsvård återfinns nu här:

forslag-pa-andringar-i-psykiatrisk-tvangsvard-t25985.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Zombie » 2012-05-04 12:46:47

Inlägg som hör hit också.

Zombie skrev:Den där schablonbilden av hur aspergare är är en hydra. Hugger man av ett huvud på den växer tio nya ut. Bland oss aspergare/autister kan man se att vi i många avseenden snarare kan vara extrema åt ena eller andra hållet än nödvändigtvis just nedsatta, introverta, underkänsliga, underkännande, under"empatiska" och så vidare. Även om kanske fler av oss stämmer med schablonbilden än motsäger den, åtminstone vid en ytlig betraktelse (som är vad de flesta både i och utanför vården nöjer sig med). Men det kan ju också ha att göra med att även de flesta läkare och forskare går efter den och att folk som har problem åt "motsatt" håll inte heller själva söker sin förklaring i autismspektret.

Hänger inte med aktivt, men mitt senaste intryck är att amerikanska psykiatersamfundet vill skärpa bilden av just nedsättningar och så vidare i sin nya upplaga av diagnoshandboken DSM, där man också kommer att ta bort Asperger som särskild diagnos. Nu är det rent formellt inte den handboken som används i Sverige – det är ICD – men i praktiken tycks det vara DSM som gäller även här. Jag har inte sett att ett sådant ställningstagande för nedsättningsmodellen skulle ha någon oomtvistlig grund i forskning. Mycket forskning utgår väl från den, men det man utgår från kan ju inte samtidigt tas som belägg.

Zombie skrev:Dessutom kan vi mogna sent, ryckvis eller ojämnt, medan forskningen länge höll fast vid att det på något sätt var enbart barn som hade AS, liksom det också tycks vara svårt för många att ta in att även psykiskt "störda" människor kan utvecklas. Är väl inte helt fel att säga att det syns än i DSM och tycks komma att synas även i den nya upplagan. Det bidrar väl också till att nedsättningsmodellen klistrar sig fast.

Och sedan det där att (nästan) bara män kunde ha AS, som snedvrider även könsbilden, särskilt som kvinnor oftare tycks ha det på sätt som inte stämmer med schablonen...


Admin
Kopierade in det länkade inlägget och nästföljande från en annan tråd så att diskussionen skall bli enklare att följa här.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Manschett » 2012-05-04 22:18:19

Kimmelie skrev:Jag har alltid avskytt ordet Asperger, så inte mig emot att få en diagnos som istället innehåller ordet autism.


Jag har diagnosen Autism men jag är ju mer Asperger. Jag tycker det skulle kännas bättre att ha Asperger diagnos eftersom omgivningen ofta har en bestämd uppfattning om att vi med Autism inte har någon hjärna. Det kan som allt annat också ha fördelar, men mest nackdelar anser jag.
Manschett
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-05-01

Ska diagnosen tas bort?

Inläggav Neko-chan » 2012-05-20 0:36:36

Har hört att diagnosen Asperger's ska tas bort och man ska helt enkelt ha Autism som diagnos...Men om den tas bort, byts då dom som fått diagnosen aspergers och får autism istället eller måste man gå om HELA utredningen? :-)002


mnordgren:

Slog ihop med en tråd om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Ska diagnosen tas bort?

Inläggav Savanten Svante » 2012-05-20 0:43:11

Ja, det pratas om att den ska tas bort.

Nej, jag kan inte tänka mig att man ska göra om utredningen, du får en ny stämpel i pannan där det står "högfungerande autist" istället för "aspie".
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Ska diagnosen tas bort?

Inläggav Zima33 » 2012-05-20 1:37:00

Det kommer att heta Autismspektrumtillstånd och vara indelat i olika grader men de som redan har en diagnos har sin kvar.
Tror jag.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: Ska diagnosen tas bort?

Inläggav Neko-chan » 2012-05-20 2:50:15

Phew tur...Har verkligen inte lust att göra om utredningen som tog 2 år :?
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Återgå till Aspergare och vården



Logga in