Hur orkar man vänta på sin utredning?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Hur orkar man vänta på sin utredning?

Inläggav Henkkalexi » 2012-04-20 10:49:30

Watkins skrev:Jahaja. Idag fick jag svaret att jag inte ens är aktuell för utredning. Nu var det iofs ang ADD/ADHD, men AS verkar det som om det aldrig varit aktuellt öht. Det blev ju ett snabbt besked iaf. Jag antar att det är dags att lämna detta forum.


Tycker inte du ska lämna forumet av den orsaken. Vi är ju många här med ADHD/ADD och mitt fall är det ofta till större bekymmer än min AS.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Hur orkar man vänta på sin utredning?

Inläggav Watkins » 2012-04-20 21:52:14

Henkkalexi skrev:Tycker inte du ska lämna forumet av den orsaken. Vi är ju många här med ADHD/ADD och mitt fall är det ofta till större bekymmer än min AS.


Jo, men nu var det just ADD som de inte ens tyckte att det var värt att utreda om jag har. Hur det är med AS i mitt fall vet jag inte riktigt. Ett av mina problem är att jag har dålig koll på vad som försiggår.

Men visst, det är ett bra och informativt forum, så jag kommer säkert att fortsätta att läsa här i mån av tid. :-)Happy
Watkins
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-02-26

Re: Hur orkar man vänta på sin utredning?

Inläggav VilsenVilja » 2012-05-08 23:39:39

Här är en till som väntar...

Jag trodde jag skulle slippa vänta så länge, men så blev det inte.

Jag fick en remiss skickad av min kurator. Sedan gick det ganska snabbt. Jag fick komma bara ett par veckor senare och träffa en psykolog + en annan (tror det var en arbetsterapeut) i november. De hade endast en kort pratstund med mig eftersom de hade dubbelbokat tiden. Men det tyckte att det räckte för att säga att jag definitivt ska utredas.

Eftersom min ena son också skulle börja utredas inom kort sade de att jag skulle få gå före i kön. Det skulle vara bättre om jag ev. fick diagnos innan honom. Meningen var att han skulle ha påbörjat sin utredning i slutet av januari och vara färdig ca 3 veckor senare.

Jag väntade och väntade utan att höra något. Min sons utredning började. Eftersom jag aldrig fick några kontaktuppgifter till dem fick min kurator maila dem och höra efter ifall jag hade missuppfattat det hela. Nej, det hade jag inte, skrev de.

Men tiden gick och jag hörde fortfarande inget. Min sons utredning borde ha varit klar nu, men den har tagit längre än beräknat (den blir förhoppningsvis klar till midsommar). Kuratorn mailade dem igen för att höra efter. Häromdagen fick jag svar:

"Vi har inte glömt bort X, även om det säkert kan upplevas så. Vi har fått nya riktlinjer från klinikledningen att utreda efter väntetid och ej prioritet, vilket gör att det finns många före henne i kön. Vi håller också på att ändra i organisationen för att få till ett bättre flöde på utredningarna, vilket förhoppningsvis ska bli till gagn för alla. Detta tillsammans innebär att vi inte kommer att kunna uppfylla vår avsikt att utreda henne samtidigt som sonen, tyvärr."

Suck. Inget besked om hur lång tid det kan ta fick jag. Jag vet liksom inte vad jag ska göra nu. Jag hade förhoppningar om att få någon slags hjälp. Jag orkar inte ha det så här. Jag har ingen som helst inkomst, ingen A-kassa, inget socialbidrag eller lön (bara ett företag utan intäkter). Jag behöver avlastning med barnen och hjälp att ta hand om hemmet. Tack och lov för att jag har en underbar man som nästan får ta hand om allt...
VilsenVilja
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2010-07-02
Ort: Östergötland

Re: Hur orkar man vänta på sin utredning?

Inläggav Baggen » 2012-05-09 15:24:37

Jag fick vänta på undersökning-diagnos i 5 år.
Baggen
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2009-01-07

Re: Hur orkar man vänta på sin utredning?

Inläggav Varg86 » 2012-05-09 22:20:36

Baggen skrev:Jag fick vänta på undersökning-diagnos i 5 år.


5 år! :shock: Shit, hoppas verkligen inte att det ska behöva ta så lång tid :(

(i för sig så har min psykolog inte skickat iväg någon remiss ännu, så jag vet inte ens om det blir någon utredning)
Varg86
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2012-05-01

Re: Hur orkar man vänta på sin utredning?

Inläggav Watkins » 2012-05-23 21:42:11

VilsenVilja skrev:Jag vet liksom inte vad jag ska göra nu. Jag hade förhoppningar om att få någon slags hjälp. Jag orkar inte ha det så här. Jag har ingen som helst inkomst, ingen A-kassa, inget socialbidrag eller lön (bara ett företag utan intäkter). Jag behöver avlastning med barnen och hjälp att ta hand om hemmet. Tack och lov för att jag har en underbar man som nästan får ta hand om allt...


Jag hoppas att ni får viss hjälp när sonens utredning är klar. Alltid något.

En virtuell kram till alla som väntar (och vill ha en kram): :-)Hug
Watkins
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-02-26

Re: Hur orkar man vänta på sin utredning?

Inläggav Watkins » 2012-05-23 21:46:28

Hej igen, TS här. Den för mig så intressanta sjukhussåpan om mitt liv fortsätter: Har nu pratat med en läkare inom psykiatrin (sen jag fått psykbryt och gått hem från jobbet med avsikten att inte komma tillbaka förrän jag kunde lita på mig själv igen) och han ville inte utesluta ADD, men sa att vi behöver göra något åt min depression först. Så nu tar jag, förutom det gamla vanliga SSRI-preparatet, Voxra. Detta är väl en medicin som även används vid ADHD/ADD, eller blandar jag ihop saker och ting?
Watkins
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-02-26

Re: Hur orkar man vänta på sin utredning?

Inläggav Red and green » 2012-05-23 22:52:48

Saker och ting går framåt med mig.

Alltså det står i min journal att jag har Asperger diagnos även att jag inte än har gått igeom NP-utredningen. Jag är så solklar case.

Men nu går det framåt. Har köat 3månader för NP utredning och åberopade vårdgarantin. Psykologen kontaktade mig och berättade att de ska snacka ihop med andra psykologer angående remittering till privat vårdgivare.
Jag berättade till henne att jag har typ sparkat omkull hela mitt liv och att det har samband med min Asperger som jag är övertygad att jag har. Berättade till henne typ vilken kaos jag har orsakad och hon verkade bli lite orolig. Skulle kolla på saken och återkomma.
Jag tror att det vore bra och få det här avklarad ganska så fort. Har jag också ADD och ADHD så skulle det vara bra att få medicinering för det innan jag börjar på mitt nytt jobb (som jag inte ha än). :mrgreen:
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Hur orkar man vänta på sin utredning?

Inläggav Watkins » 2012-05-24 10:15:25

Red and green skrev:Saker och ting går framåt med mig.


Roligt att höra goda nyheter mitt i allt krångel. Lycka till med utredningen och det nya jobbet!

(Jag förstod inte om du skulle börja på det eller bara har sökt, men det var kanske inte så noga.) :-)141
Watkins
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-02-26

Re: Hur orkar man vänta på sin utredning?

Inläggav Bastuper » 2012-05-26 22:19:58

Henkkalexi skrev:
Watkins skrev:Jahaja. Idag fick jag svaret att jag inte ens är aktuell för utredning. Nu var det iofs ang ADD/ADHD, men AS verkar det som om det aldrig varit aktuellt öht. Det blev ju ett snabbt besked iaf. Jag antar att det är dags att lämna detta forum.


Tycker inte du ska lämna forumet av den orsaken. Vi är ju många här med ADHD/ADD och mitt fall är det ofta till större bekymmer än min AS.


Ja har en liten CP-skada, inte aspie men ja känner mig välkommen här ändå.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Re: Hur orkar man vänta på sin utredning?

Inläggav SwordlessLink » 2012-06-23 18:23:04

Jag behövde bara vänta en månad på utredning. Men så var jag också i större behov av diagnos än de flesta andra.
SwordlessLink
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-06-18

Re: Hur orkar man vänta på sin utredning?

Inläggav Nihilith » 2012-06-24 12:44:17

Watkins skrev:Hej igen, TS här. Den för mig så intressanta sjukhussåpan om mitt liv fortsätter: Har nu pratat med en läkare inom psykiatrin (sen jag fått psykbryt och gått hem från jobbet med avsikten att inte komma tillbaka förrän jag kunde lita på mig själv igen) och han ville inte utesluta ADD, men sa att vi behöver göra något åt min depression först. Så nu tar jag, förutom det gamla vanliga SSRI-preparatet, Voxra. Detta är väl en medicin som även används vid ADHD/ADD, eller blandar jag ihop saker och ting?


Så vitt jag vet är Voxra antidepressivt. Går dock på noradrenalin och dopamin i stället för enbart serotonin som SSRI preparat gör.

Hoppas allt går bra med utredningen :)
Nihilith
 
Inlägg: 203
Anslöt: 2011-10-17

Re: Hur orkar man vänta på sin utredning?

Inläggav SwordlessLink » 2012-06-24 15:44:11

Nihilith skrev:
Watkins skrev:Hej igen, TS här. Den för mig så intressanta sjukhussåpan om mitt liv fortsätter: Har nu pratat med en läkare inom psykiatrin (sen jag fått psykbryt och gått hem från jobbet med avsikten att inte komma tillbaka förrän jag kunde lita på mig själv igen) och han ville inte utesluta ADD, men sa att vi behöver göra något åt min depression först. Så nu tar jag, förutom det gamla vanliga SSRI-preparatet, Voxra. Detta är väl en medicin som även används vid ADHD/ADD, eller blandar jag ihop saker och ting?


Så vitt jag vet är Voxra antidepressivt. Går dock på noradrenalin och dopamin i stället för enbart serotonin som SSRI preparat gör.

Hoppas allt går bra med utredningen :)


Voxra blockerar dopamin i hjärnan. Resultatet blir att man blir mindre lycklig och tvingas fortsätta söka stöd hos psykvården. Helt i linje med deras mål att ju fler som behöver vår hjälp desto mer pengar tjänar vi. Allting handlar om pengar.
SwordlessLink
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-06-18

Re: Hur orkar man vänta på sin utredning?

Inläggav Nihilith » 2012-06-25 14:45:48

SwordlessLink skrev:Voxra blockerar dopamin i hjärnan. Resultatet blir att man blir mindre lycklig och tvingas fortsätta söka stöd hos psykvården. Helt i linje med deras mål att ju fler som behöver vår hjälp desto mer pengar tjänar vi. Allting handlar om pengar.


Hur kemikalierna i hjärnan påverkar ens mående varierar från person till person. Alla är väldigt olika på den fronten. Funkar det så är det positivt, funkar det inte så är det bara att sluta ta det. De kan inte tvinga dig att ta mediciner, ja så länge man inte tvångsvårdas då förstås.

Med tanke på att psykiatrin skär ner otaliga gånger varje år så förstår jag inte alls resonemanget med pengar.
Nihilith
 
Inlägg: 203
Anslöt: 2011-10-17

Re: Hur orkar man vänta på sin utredning?

Inläggav LilithSvalin » 2012-06-26 12:53:07

ärligt talat är jag väldigt förvånad över att det tar/tagit så lång tid för andra att ens få en tid för utredning. För mig var väntetiden bara en dryg månad. Det får mig att inse hur priviligierad jag är som bor på "rätt ställe" troligtvis med vårdgaranti.
LilithSvalin
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2012-05-28
Ort: Örebro

Hur orkar man vänta på sin utredning?

Inläggav Watkins » 2012-11-08 22:52:30

Mitt rafflande liv fortsätter:

Efter att ha talat med en psykolog och flera läkare inom psykiatrin fick jag genomgå en intervju som skulle täcka nästan alla typer av psykiska sjukdomar ("Känner du dig förföljd av en hemlig organisation som egentligen består av ödlor från yttre rymden" och sådant. Typ. :-)Happy ). Efter den intervjun fick jag åter tala med en läkare som ställde en väldig massa frågor om mig och min barndom och sedan gav mig ett antal formulär att fylla i. Efter att ha räknat ihop mina poäng i testerna sa han att det var värt att pröva att göra en utredning om AS. Så nu är remissen skickad. Förhoppningsvis har väntetiden förkortats. Annars är det bara att ställa in sig på 2014.

Det var allt för denna gång. Tack för eventuellt visat intresse. :-)Happy
Watkins
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-02-26

Hur orkar man vänta på sin utredning?

Inläggav Watkins » 2013-07-26 12:48:35

Ungefär ett och ett halvt år efter trådstarten har jag fått datum för utredning. Den börjar i oktober i år. Beskedet kom väl ungefär samtidigt som jag accepterat att det får bli som det blir. Vare sig jag har AS eller inte så duger jag som jag är, även om jag har en del problem att ta itu med samt vissa mindre lyckade egenskaper.
Watkins
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-02-26

Hur orkar man vänta på sin utredning?

Inläggav Natten » 2013-07-26 17:34:36

Jag var på screening idag och blev satt på väntelista. Någon som har en aning vilken väntetid man kan förvänta sig i Stockholms Stad?
Natten
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2013-06-19
Ort: Miljonprogrammet

Hur orkar man vänta på sin utredning?

Inläggav sparven » 2013-07-26 18:24:53

Jag fick min diagnos Asperger Syndrom idag efter att ha väntat ca 1,5 år på utredning. Landstinget i Östergötland. Utredningen pågick ca två heldagar med tester. Resten fanns redan i journaler så jag var ganska lätt att diagnostisera.
sparven
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2011-12-29
Ort: Söderköping

Hur orkar man vänta på sin utredning?

Inläggav Zima33 » 2013-07-26 22:17:55

Natten skrev:Jag var på screening idag och blev satt på väntelista. Någon som har en aning vilken väntetid man kan förvänta sig i Stockholms Stad?

I Stockholms län gäller vårdgarantin så om du inte fått en tid inom 3 månader kan du ringa Vårdgarantikansliet. :-)Happy
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Hur orkar man vänta på sin utredning?

Inläggav Watkins » 2013-10-14 14:14:10

Utredningen är igång och jag gör diverse tester. När något går dåligt tänker jag "vilket miffo jag är" och när något går bra tänker jag "här sitter jag och förbrukar samhällets resurser helt i onödan". Av detta kan man sluta sig till att min självkänsla inte är den bästa.
Watkins
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-02-26

Hur orkar man vänta på sin utredning?

Inläggav Watkins » 2013-12-29 23:07:22

Det blev en diagnos i julklapp. Nu är jag officiellt en aspergare.
Watkins
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-02-26

Hur orkar man vänta på sin utredning?

Inläggav Zima33 » 2013-12-29 23:38:50

Watkins skrev:Det blev en diagnos i julklapp. Nu är jag officiellt en aspergare.

Grattis. Typ. :wink:
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Hur orkar man vänta på sin utredning?

Inläggav notwoodstock » 2013-12-30 5:12:36

Jag har inte hört så mycket sedan psykologtestet. Känner att jag inte "orkar" hänga här heller. Men dagarna går... :-)

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in