Hur kan nån inte använda Google Chrome? (Om webbläsare)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Iridia » 2012-05-05 0:48:10

Min Chrome började sega sig lite. Kom på att det kanske var dags att rensa webhistorien (tydligen måste man göra det manuellt i Chrome??). Nu är den snabb som blixten igen. :D
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Manschett » 2012-05-05 10:53:58

Explorer är byggt för Windows så alla program som funkar till Windows gör sig bäst på Explorer, Google Chrome är kanske bra men bara till en viss gräns, plötsligt funkar det inte med olika programvaror eller kodningar på hemsidor. Ska jag välja något annat än Explorer så blir det Safari som funkar bäst till de apple program jag också använder på min PC, om jag blir rik en dag så köper jag en MAC, bättre finns inte.
Manschett
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-05-01

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Miche » 2012-05-05 11:44:13

Manschett skrev:Google Chrome är kanske bra men bara till en viss gräns, plötsligt funkar det inte med olika programvaror eller kodningar på hemsidor.

Jag har använt Chrome i flera år och inte stött på det problemet, trots att jag har varit både här och där.

Jag vet dock att det finns företag som skapar sina sidor med Word och liknande underligheter och koden den genererar är total skit väsenskilt från all HTML-standard och en kodning som kan ge vilken hemsidesprogrammerare hjärtinfarkt (det är endast Exploder som kan visa de sidorna). Jag misstänker att Microsofts syfte är enbart att pusha för sina skräpprodukter.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Tikki » 2012-05-05 12:36:15

Jag använder Firefox eftersom Chrome ägs av Google.
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Erathe » 2012-05-05 14:35:21

Jag får inte mouse gestures att funka på ett tillfredsställande sätt med chrome och interfacen känns inte lika responsiv som operas.
Erathe
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-01-31

Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav barracuber » 2013-05-29 14:01:29

Jag satt och körde Chrome (hade bara fyra flikar upp) på min macbook med Windows7 och märkte på handflatan att höljet var ovanligt varmt. Min gratisapp för CPU-temperatur visade på 85-90 grader.

85-90 är egentligen ingenting att hoppa högt över såvida man inte spelar spel och det gäller grafikkortet, då kan det leda till skutdown, men inte om man sitter och gör vanliga saker.

Av någon anledning misstänkte jag Chrome, dess många processer tar alltid extremt mycket RAM-minne. Jag stängde ned Chrome, såg till att även alla extensionsprocesserna avslutades. Mycket riktigt, gratisappen visade på runt 60-65 grader.

Jag startade istället Opera, öppnade några flikar, och märkte att temperaturen låg kvar runt 60-65....

60-65 brukar vara min normala temperatur även när jag kör Chrome, vilket är lite märkligt..Kan något ha hänt, antingen med Chrome eller med själva macbooken?

En sak jag nog borde göra är att öppna bakstycket vilket jag aldrig gjort, på två år blir det nog en del damm som samlas...Men återigen frågan: varför klarar Opera att ligga på 60-65 medan Chrome springer upp i 85-90? Ok att Chrome drar minst 3 gånger så mycket minne.... :? Möjligen fel tråd, sorry isf..
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav plåtmonster » 2013-05-29 14:26:34

Använder webbläsare som törs visa sin källkod..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Kanin » 2013-05-29 14:46:42

plåtmonster skrev:Använder webbläsare som törs visa sin källkod..

Innebär det alltså att du använder Google Chrome (eller Chromium)?

barracuber skrev:Jag satt och körde Chrome (hade bara fyra flikar upp) på min macbook med Windows7 och märkte på handflatan att höljet var ovanligt varmt. Min gratisapp för CPU-temperatur visade på 85-90 grader.
(...)

Avgörande är vilka sidor du har öppnade i tabbarna. Vissa kräver mer minne och andra mer CPU för t.ex. animationer, men främst under tiden de öppnas (särskilt om RAM-minnet är fullt) och inte minst om webbläsaren har problem med dem. Min erfarenhet är emellertid också att Chrome/Chromium använder mycket minne, särskilt med adblock aktiverat. (Öppnar jag t.ex. 10 tabbar med Aftonbladet fylls hela RAM-minnet, då Chromium använder ca 2GB, och CPU-användningen, och temperaturen, ökar medan sidorna långsamt laddas, men därefter sjunker den till normal nivå om jag låter datorn vara en stund.)

Har inte processorer blivit svalare? Temperaturen på min gamla CPU stiger till ca 35 grader när jag öppnar en krävande webbsida, men sjunker sedan till under 30 grader.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav barracuber » 2013-05-29 14:58:24

Kanin skrev:..Avgörande är vilka sidor du har öppnade i tabbarna.

Inte säkert det är så. Jag är mestadels på textbaserade sidor - gmail, facebook, swedroid, bloggar, podcasts.

Jag tittar så lite som möjligt på animeringar, med undantag av youtube och vimeo.

Inte direkt med temperatur att göra: Jag har oftast 5-10 flikar öppna, blir det fler använder jag OneTab (bästa tillägget som finns!) och bakar ihop dem till en flik (de ursprungligarna flikarna stängs) där alla flikarna är länkade och sparade. Varje gång jag stänger Chrome är bara sista OneTab-fliken öppen, då går det också snabbare att starta nästa gång. Annars startar Chrome upp extremt långsamt (ändå 8 GB RAM).

Kanin skrev:Vissa kräver mer minne och andra mer CPU för t.ex. animationer, men främst under tiden de öppnas (särskilt om RAM-minnet är fullt) och inte minst om webbläsaren har problem med dem.

Flash är känd för att kräva minne.

Tror jag har både Flashblock och Adblock i Chrome.
Senast redigerad av barracuber 2013-05-29 15:13:23, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav marxisten » 2013-05-29 15:04:50

Personligen använder jag enbart Chrome numer istället för Firefox. Inte för jag ogillar Firefox på något sätt, förutom det faktum att flash i Firefox buggade ur mina grafikdrivrutiner när jag skaffade nytt grafikkort och gav mig blåskärmar. Så det slutade med att jag fick byta till Chrome och då det funkar så ser jag ingen anledning att byta tillbaka till Firefox.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Kanin » 2013-05-29 15:18:19

barracuber skrev:Inte säkert det är så. Jag är mestadels på textbaserade sidor - gmail, facebook, swedroid, bloggar, podcasts.

Jag tittar så lite som möjligt på animeringar, med undantag av youtube och vimeo.

Inte direkt med temperatur att göra: Jag har oftast 5-10 flikar öppna, blir det fler använder jag OneTab (bästa tillägget som finns!) och bakar ihop dem till en flik (de ursprungligarna flikarna stängs) där alla flikarna är länkade och sparade. Varje gång jag stänger Chrome är bara sista OneTab-fliken öppen, då går det också snabbare att starta nästa gång. Annars startar Chrome upp extremt långsamt (ändå 8 GB RAM).

Jag har svårt att tro att den höga CPU-temperaturen beror på hög minnesanvändning eller att uppstartshastigheten i ditt fall är relaterad till hur mycket RAM-minne du har (hastigheten på komponenterna är förmodligen din flaskhals). Jag skulle gissa att det var en särskilt resurskrävande sida som påverkade CPU-temperaturen eller någon annan process i bakgrunden som ej är relaterad till Chrome. Med "Visa bakgrundssidor" i Chromes meny kan du se resursanvändning för olika tabbar, tillägg och andra processer.

barracuber skrev:Flash är känd för att kräva minne. Tror jag har både Flashblock och Adblock i Chrome.

Adblock tycks för mig vara mer minneskrävande än Flash. Öppnar jag Aftonbladet med Adblock aktiverat används ca 150 MB, men med Adblock avaktiverat sjunker det till 85 MB.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav marxisten » 2013-05-29 15:19:21

barracuber skrev:Jag satt och körde Chrome (hade bara fyra flikar upp) på min macbook med Windows7 och märkte på handflatan att höljet var ovanligt varmt. Min gratisapp för CPU-temperatur visade på 85-90 grader.

85-90 är egentligen ingenting att hoppa högt över såvida man inte spelar spel och det gäller grafikkortet, då kan det leda till skutdown, men inte om man sitter och gör vanliga saker.

Av någon anledning misstänkte jag Chrome, dess många processer tar alltid extremt mycket RAM-minne. Jag stängde ned Chrome, såg till att även alla extensionsprocesserna avslutades. Mycket riktigt, gratisappen visade på runt 60-65 grader.


Du har nog rört ihop detta lite. 85-90 grader på en GPU är inget att oroa sig för. En GPU tål betydligt mer än en CPU och 85 grader är inte oroande.

Däremot 85-90 grader på en CPU, speciellt i en webbläsare, det är jävligt högt och oroande! Jag tycker även att 60-65 grader är alldeles för högt under så liten belastning som webbläsare ger.

En CPU bör inte gå över 60-egentligen under normal belastning. Om din CPU-temp går upp till 85-90 grader i en webbläsare skulle jag öppna datorn och kolla CPU-kylaren ifall det är damm eller om fläkten lagt av. Ifall det är en laptop skulle jag köpa en kylplatta eftersom laptops lufthål har en förmåga att täppas till. Det där är långt ifrån normala tempar och det måste vara något fel på din kylning.
Senast redigerad av marxisten 2013-05-29 15:21:36, redigerad totalt 1 gång.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Flatline » 2013-05-29 15:21:20

lasseivägen skrev:Inte svårt att låta bli Crome om man använder Opera.


Opera är verkligen lustig, har använt Opera exklusivt sedan slutet av 90talet och kan verkligen inte nöja mig med något annat.
Samtidigt inser jag att webbläsaren har fantastiska brister som är nästan lika stora som fördelarna.
Det känns som om de byggt ett alldeles för högt hus på en dålig grund, måste starta om webbläsaren någon gång om dagen och den hänger sig iaf en gång om dagen för mig och då på vissa specifika sidor som jag ofta använder.
Men varje gång jag försökt gå i från den slutar det alltid med att jag mår lite dåligt och kommer tillbaka.
Så mitt förhållande till Opera har gått från det klassiska user/browser till vad som kan liknas vid ett äktenskap.
For better or worse 'til death do us part.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav barracuber » 2013-05-29 15:36:36

marxisten skrev:
barracuber skrev:Jag satt och körde Chrome (hade bara fyra flikar upp) på min macbook med Windows7 och märkte på handflatan att höljet var ovanligt varmt. Min gratisapp för CPU-temperatur visade på 85-90 grader.

85-90 är egentligen ingenting att hoppa högt över såvida man inte spelar spel och det gäller grafikkortet, då kan det leda till skutdown, men inte om man sitter och gör vanliga saker.

Av någon anledning misstänkte jag Chrome, dess många processer tar alltid extremt mycket RAM-minne. Jag stängde ned Chrome, såg till att även alla extensionsprocesserna avslutades. Mycket riktigt, gratisappen visade på runt 60-65 grader.


Du har nog rört ihop detta lite. 85-90 grader på en GPU är inget att oroa sig för. En GPU tål betydligt mer än en CPU och 85 grader är inte oroande.

Däremot 85-90 grader på en CPU, speciellt i en webbläsare, det är jävligt högt och oroande! Jag tycker även att 60-65 grader är alldeles för högt under så liten belastning som webbläsare ger.

En CPU bör inte gå över 60-egentligen under normal belastning. Om din CPU-temp går upp till 85-90 grader i en webbläsare skulle jag öppna datorn och kolla CPU-kylaren ifall det är damm eller om fläkten lagt av. Ifall det är en laptop skulle jag köpa en kylplatta eftersom laptops lufthål har en förmåga att täppas till. Det där är långt ifrån normala tempar och det måste vara något fel på din kylning.

Tack marxisten. Har faktiskt reagerat över att jag aldrig nånsin hör fläkten numera.. :?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav marxisten » 2013-05-29 15:37:58

barracuber skrev:Tack marxisten. Har faktiskt reagerat över att jag aldrig nånsin hör fläkten numera..


Höra fläkten? Gör faktiskt inte jag heller!

Undra om orsaken kan vara att jag har vattenkylning. :-)063 :mrgreen:
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Braincandy » 2013-05-29 15:47:48

Jag använder chrome sen en lång tid tillbaka men kan tänka mig att de som använder internet explorer är ovana användare och de som använder firefox gillar att ha valmöjligheter, något du saknar med chrome.
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav barracuber » 2013-05-29 16:12:59

marxisten skrev:
barracuber skrev:Tack marxisten. Har faktiskt reagerat över att jag aldrig nånsin hör fläkten numera..


Höra fläkten? Gör faktiskt inte jag heller!

Undra om orsaken kan vara att jag har vattenkylning. :-)063 :mrgreen:

Jag vet inte vad jag ska vara mest orolig för. Att fläkten kör eller att den inte kör...

jag kanske skulle lägga en fuktig handduk under macbooken (och behöva byta den varje halvtimme) eller lägga den i en skål med isbitar! :D
Senast redigerad av barracuber 2013-05-29 16:26:34, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav barracuber » 2013-05-29 16:21:48

Braincandy skrev:Jag använder chrome sen en lång tid tillbaka men kan tänka mig att de som använder internet explorer är ovana användare och de som använder firefox gillar att ha valmöjligheter, något du saknar med chrome.

Eh, vem skriver du till nu?

Tycker du inte att Chrome har valmöjligheter? Njaa håller inte med, tror det finns få webbläsare med lika många tillägg..

OT:
Däremot är Opera inte alls är kompis med min gmail.com. Hela översta delen av layouten bl a Googles svarta menyrad, sökfältet och profilfunktionerna visas överhuvudtaget inte i Opera. Jag blev tvungen att stänga fliken utan att logga ut eftersom jag inte kom åt Sign Out. I min gmail har jag visserligen custom tema och egen bakgrundsbild. Men hittar ingen annan med samma problem...
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav marxisten » 2013-05-29 16:28:37

barracuber skrev:
marxisten skrev:
barracuber skrev:Tack marxisten. Har faktiskt reagerat över att jag aldrig nånsin hör fläkten numera..


Höra fläkten? Gör faktiskt inte jag heller!

Undra om orsaken kan vara att jag har vattenkylning. :-)063 :mrgreen:

Jag vet inte vad jag ska vara mest orolig för. Att fläkten kör eller att den inte kör...

jag kanske skulle lägga en fuktig handduk under macbooken (och behöva byta den varje halvtimme) eller lägga den i en skål med isbitar! :D


Rekommenderar en kylplatta istället.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav barracuber » 2013-05-29 16:59:23

marxisten skrev:Rekommenderar en kylplatta istället.

Kanske inte så dumt. Just nu har jag bara ett superbillig laptopsstöd från IKEA :roll: typ detta: Laptopstöd håller värmen borta från benen.

Behöver i vilket fall sopa damm ur macbooken och behöver tips från folk som gjort sånt. Ber moddarna dela av till ny tråd.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Tigerklo » 2013-05-29 17:29:01

Jag har skrivit på ett sekretessavtal så osäker på hur mycket jag får säg, men kan väl säga att jag använder Chrome i alla fall.
Tigerklo
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2013-01-01
Ort: Södra Sverige, men vill tillbaka till Skåne

Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav plåtmonster » 2013-05-29 17:48:07

Hur kan det vara hemligt vilken webbläsare man själv använder?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Tigerklo » 2013-05-29 20:07:20

plåtmonster skrev:Hur kan det vara hemligt vilken webbläsare man själv använder?

Om det var menat till mig så är det inte hemligt vad jag använder, men vi får dock inte diskutera våra samarbetspartners eller produkter som utvecklas på arbetsplatsen, men ville i alla fall säg vad jag använder för statistikens skull :d
Tigerklo
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2013-01-01
Ort: Södra Sverige, men vill tillbaka till Skåne

Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav nallen » 2013-05-29 20:39:18

Flatline skrev:Opera är verkligen lustig, har använt Opera exklusivt sedan slutet av 90talet och kan verkligen inte nöja mig med något annat.

Opera har verkligen blivit mycket sämre efter release 11.nånting, förr var den liten, smidig och snabb. Nu är den lika minneshungrig och trög som alla andra bläddrare :-(

En sak som irriterar mig enormt är att Opera på Linux inte skickar vidare tangentbordshändelser till pluginerna.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till IT-forum



Logga in