Hur kan nån inte använda Google Chrome? (Om webbläsare)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Iridia » 2012-01-19 10:38:07

Jag upplever också Chrome som snabbare än Firefox.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Miche » 2012-01-19 13:43:54

Jag ska f.ö. hjälpa en granne att byta ut Safari på Macen mot Chrome då Farmville hänger sig titt som tätt (så jag hoppas det löser problemet).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Iridia » 2012-01-22 20:28:19

En fråga till: finns det något sätt att påverka placeringen av de få ikoner som google lämnat kvar i listen? Jag skulle så gärna vilja ha uppdateringsikonen till höger om sökfältet men hittar inget sätt att flytta den. (Det gillar jag med Safari, att man får välja själv vad man vill ha och var.)
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav atoms » 2012-01-22 20:37:23

Jag kan!
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Iridia » 2012-01-22 20:46:09

EDIT: Äsch, du svarade på trådfrågan och inte på min fråga?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav barracuber » 2012-01-22 20:59:34

Iridia skrev:En fråga till: finns det något sätt att påverka placeringen av de få ikoner som google lämnat kvar i listen? Jag skulle så gärna vilja ha uppdateringsikonen till höger om sökfältet men hittar inget sätt att flytta den. (Det gillar jag med Safari, att man får välja själv vad man vill ha och var.)


Det verkar inte gå och heller verkar det inte finnas nåt tillägg för det.

Två andra sätt att ladda om sidan är

F5 - om man vill använda tangentbordet

Högerklick på sidan > Hämta igen - om man vill använda musen

Båda sätten finns f.ö. även i Firefox som även har reloadknappen till höger om sökfältet.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Iridia » 2012-01-22 21:46:19

Jaha, ok. Tack!

Synd att Google blivit så självsvåldig och oflexibel när det gäller layouten. Dom är som jag skulle vara om det var jag som bestämde. "Jamen jag tycker den knappen passar bäst här så det måste alla andra tycka."
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Fenren » 2012-01-22 21:50:08

Miche skrev:Chrome är betydligt mycket snabbare än Firefox på de datorer jag kört på!


jag förstår inte hur ni kan mäta hastigheten på en webbläsare... på min startar alla jag har testat i princip momentant och att öppna nya sidor går även det i princip direkt (om inte internetuppkopplingen är slö eller sidan stor...)
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Miche » 2012-01-22 22:35:35

Fenren skrev:jag förstår inte hur ni kan mäta hastigheten på en webbläsare...

Kanske för att vi inte har (råd med) lika snabba datorer som dig.

Jag har en bekant som har en förbaskat snabb dator sen ett tag tillbaka, där är t.o.m. Explorer snabb!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Kimmelie » 2012-01-22 22:54:11

atoms skrev:Jag kan!

Frågan är ju hur...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Miche » 2012-01-22 23:26:26

Kimmelie skrev:
atoms skrev:Jag kan!

Frågan är ju hur...

Kanske för att han inte vet att han inte kan använda Chrome... ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Kimmelie » 2012-01-22 23:48:18

Jag kan också "inte använda Google Chrome". Det är hur lätt som helst, bara att låta bli. Men frågan är ju förstås då om man "inte använder Google Chrome" då, eller om man bara gör nåt annat... :?
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Miche » 2012-01-22 23:56:22

Största anledningen till att jag inte använder Google Chrome är ju faktiskt att jag för tillfället gör något annat, tittar på film, programmerar eller har lämnat datorn... ;)

Men 99,9% av tiden jag sitter vid datorn och är ute på nätet så är det Chrome som gäller (gör något test med eldräven ibland, någon gång ibland är det något illvilligt program som startar brännvinet med).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav barracuber » 2012-02-09 8:03:21

Chrome för Android (beta) släppt - men bara för Android 4.0 (Ice Cream Sandwich).

Chrome beta now available for Android — Ice Cream Sandwich only

Enbart 4.0 innebär väl för tillfället enbart Galaxy Nexus och möjligen någon mer modell (såvida man inte hackar in den men då lär det lagga rejält och mycket inte fungera....)

Men det står att den kommer för alla tidigare versioner också. Den kommer att bli den nya standardbrowsern och ersätta den gamla standardbrowsern (stock Android browser).
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Miche » 2012-02-09 8:10:56

Det vore väldigt skönt. Standardbrowsern är ärligt talat rätt usel ur användarsynpunkt (själv kör jag Dolphin-browser som jag tycker är rätt ok).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Kimmelie » 2012-02-09 18:25:50

Jag undrade just varför inte Chrome är standardwebbläsare, när det är Google som står bakom Android...
Själv kör jag Firefox även i mobilen. Underbart med Adblock!
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Moggy » 2012-02-09 19:12:23

Kimmelie skrev:Jag undrade just varför inte Chrome är standardwebbläsare, när det är Google som står bakom Android...


Det är tydligen på gång. Man kan väl gissa att det kommer att vara standardwebbläsare i Jellybean (4.1)?

http://www.swedroid.se/mer-information- ... ebblasare/
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Moggy » 2012-02-09 19:16:59

För övrigt tycker jag att Firefox har blivit dålig och långsam. Det har blivit allmänt seg att använda, tar märkbar tid att skifta mellan flikar. Sen kommer det massa uppdateringar där jag inte märker nån skillnad, har egentligen inte märkt av nåt bättre sen v4.

Blir nog till att lägga in Chrome snart då FF verkar vara på väg utför.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Miche » 2012-02-09 19:20:07

Kimmelie skrev:Jag undrade just varför inte Chrome är standardwebbläsare, när det är Google som står bakom Android...

Troligen för att det tagit tid att porta webbkit!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav barracuber » 2012-02-09 21:42:52

Moggy skrev:För övrigt tycker jag att Firefox har blivit dålig och långsam. Det har blivit allmänt seg att använda, tar märkbar tid att skifta mellan flikar. Sen kommer det massa uppdateringar där jag inte märker nån skillnad, har egentligen inte märkt av nåt bättre sen v4.


Pratar du smartphone eller dator? Bara allmänt nyfiken, har inga planer på att testa mobil-FF då min smartphone är alldeles för gammal för en 12-15 MB app. Hoppas att Chrome for Droid är mindre :)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Moggy » 2012-02-09 21:46:59

barracuber skrev:
Moggy skrev:För övrigt tycker jag att Firefox har blivit dålig och långsam. Det har blivit allmänt seg att använda, tar märkbar tid att skifta mellan flikar. Sen kommer det massa uppdateringar där jag inte märker nån skillnad, har egentligen inte märkt av nåt bättre sen v4.


Pratar du smartphone eller dator? Bara allmänt nyfiken, har inga planer på att testa mobil-FF då min smartphone är alldeles för gammal för en 12-15 MB app. Hoppas att Chrome for Droid är mindre :)



Dator. Windows. PC.

Sen trubblar FF för mig med. Minnesanvändandet skjuter i höjden och den där jäkla MediaPluginContainter kan ta flera hundra MB oc göra så att hela FF stannar upp.

Det är nåt som blivit väldigt fel på FF och när det händer en applikation så brukar det inte vända.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Savanten Svante » 2012-02-09 21:49:29

Bild

Fast min säger "han är död, jonas" när den kraschar, vilket den har gjort säkert 20 gånger idag, jag skojar inte. Fast man reloadar bara sidan..
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav barracuber » 2012-02-09 22:02:21

Moggy skrev:
barracuber skrev:
Moggy skrev:För övrigt tycker jag att Firefox har blivit dålig och långsam. Det har blivit allmänt seg att använda, tar märkbar tid att skifta mellan flikar. Sen kommer det massa uppdateringar där jag inte märker nån skillnad, har egentligen inte märkt av nåt bättre sen v4.


Pratar du smartphone eller dator? Bara allmänt nyfiken, har inga planer på att testa mobil-FF då min smartphone är alldeles för gammal för en 12-15 MB app. Hoppas att Chrome for Droid är mindre :)



Dator. Windows. PC.

Sen trubblar FF för mig med. Minnesanvändandet skjuter i höjden och den där jäkla MediaPluginContainter kan ta flera hundra MB oc göra så att hela FF stannar upp.

Det är nåt som blivit väldigt fel på FF och när det händer en applikation så brukar det inte vända.


Det är många browsers som dragits och dras med minnesproblem. Safari och FF är bara två exempel. Efterhand fixas de mest akuta buggarna men vissa fel tycker man aldrig de får bukt med. Jag har samma erfarenhet som du av FF:s minnesslukande; det var det som fick mig att sluta använda FF och gå över till Chrome.

Är helnöjd med Chrome speciellt sedan jag skaffade 8 GB till min Intelmac. I Chrome är vdet älkänt att varje flik är sin egen minnesprocess vilket kan bli rätt mycket sammantaget vilket gör att man aldrig kan ha för mycket RAM-minne. Dessutom är varje tillägg (add-on, plugin) också sin egen minnesprocess vilket bygger på det hela ytterligare. Jag har inte analyserat i detalj men min känsla är att Chrome totalt sett tar ännu mer minne än FF. Samtidigt är Chrome aningens snabbare även om FF också är snabb med få flikar.

Nyligen hittade jag en inställning i Chrome som sparade en hel del minne för mig. Jag märkte att när jag stängde ned hela Chromebrowsern så låg det ändå kvar ett antal Chrome *32 processor och körde. Jag tog reda på att detta var tilläggen. Slutligen hittade jag en inställning under "Under the hood" som stänger av detta beteende så att tilläggsprocesserna ska stängas samtidigt med resten av Chrome. Lite nördigt att jaga minne på det här sättet när man egentligen inte behöver men men that's just me och det blev ju iaf inte sämre av det! :D
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Moggy » 2012-02-09 22:33:21

Ja, det är väl bara bra om ett program tar mycket minne om det används bra och släpps vid behov. Det är därför man sätter i mer minne än vad som krävs. Men med FF verkar som minnet inte används korrekt, det bara skenar iväg och så får man gå in i taskman och stänga ned Mediacontainer.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till IT-forum



Logga in