Medicin mot ångest

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Medicin mot ångest

Inläggav weasley » 2012-05-01 12:13:02

matterik skrev:Jag tror det är bättre att lösa ångest på annat sätt än med medicin. Som med motion, vila eller något annat som fungerar.

Naturligtvis. Men det kräver att ens ångest är under kontroll. Det är inte alltid den är det.

Och för att få den under kontroll kan det behövas medicin. Så enkelt är det.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Medicin mot ångest

Inläggav Pieohpah » 2012-05-01 12:13:22

Spikmatta, meditation och motion fungerar bra för mig.

Men jag kan ju inte meditera mig igenom en arbetsdag :)
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Medicin mot ångest

Inläggav kuj kuj » 2012-05-01 14:17:24

jag brukar använda lergigan forte vid ångest.
det brukar funka ganska bra, men man kan bli lite trött
om man inte är riktigt van vid medicinen.
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

Re: Medicin mot ångest

Inläggav Yv Ericsson » 2012-05-01 14:53:50

det där var en riktigt bra komentar Matterik
matterik skrev:Jag tror det är bättre att lösa ångest på annat sätt än med medicin. Som med motion, vila eller något annat som fungerarjag har käkat så mkt piller hit och dot så jag blir bara helt snurrig.
just nu käkar jag cymbalta mot svår deppresion. det funka den ju mot. däremot mot ångest och det är en ångest som tom. gör mig förlamad, hjälper bäst att prata mottionera eller supa skallen asv sig
matterik skrev:Jag tror det är bättre att lösa ångest på annat sätt än med medicin. Som med motion, vila eller något annat som fungerar.

vi människor borde gå ihop och vägra de kewmiska stridsmedlen vi så gärna stoppar i oss.
jag har hjärtfel som håller på att ställas in för att concertan skall ..passa kä'nner mig bara som en jävla robot
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Medicin mot ångest

Inläggav Sammelsurium » 2012-05-01 16:06:36

Yv Ericsson skrev:vi människor borde gå ihop och vägra de kewmiska stridsmedlen vi så gärna stoppar i oss.
jag har hjärtfel som håller på att ställas in för att concertan skall ..passa kä'nner mig bara som en jävla robot


Varför skulle vi göra det? Tycker man inte att medicinerna höjer ens livskvalitet är det väl bara att sluta äta dem. För det krävs ingen kollektiv bojkott av något slag.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Medicin mot ångest

Inläggav JvA00 » 2012-05-01 16:11:28

iHerb.com is the shit att beställa kosttillskott ifrån.

Rekommenderar att välja leverans via DHL, även om det är dyrare. Då får ni sakerna på 3 dagar och paketet är spårbart. Nackdelen är att ni åker på 12% moms.

Vänner till mig har kört frakt via brev (tokbilligt, typ 2-3 dollar i frakt) men det har hänt att försändelser kommit bort. Tar 2 veckor att komma fram men man slipper oftast moms.
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Medicin mot ångest

Inläggav Pieohpah » 2012-05-01 17:02:06

JvA00 skrev:iHerb.com is the shit att beställa kosttillskott ifrån.


Tack för tipset! :)
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Medicin mot ångest

Inläggav Yv Ericsson » 2012-05-01 17:17:26

så du tycker det är livskvalitet att kastas mellan olika piller?
Bra för dig om du hittat det ultimata konseptet.Då skulle jag vilja veta hur!?Efter 50 år i psykvården har jag fortfarande inte funnit mitt utopia. Hur gör man det? hur gör man det?
Sammelsurium skrev:
Yv Ericsson skrev:vi människor borde gå ihop och vägra de kewmiska stridsmedlen vi så gärna stoppar i oss.
jag har hjärtfel som håller på att ställas in för att concertan skall ..passa kä'nner mig bara som en jävla robot


Varför skulle vi göra det? Tycker man inte att medicinerna höjer ens livskvalitet är det väl bara att sluta äta dem. För det krävs ingen kollektiv bojkott av något slag.
Sammelsurium skrev:
Yv Ericsson skrev:vi människor borde gå ihop och vägra de kewmiska stridsmedlen vi så gärna stoppar i oss.
jag har hjärtfel som håller på att ställas in för att concertan skall ..passa kä'nner mig bara som en jävla robot


Varför skulle vi göra det? Tycker man inte att medicinerna höjer ens livskvalitet är det väl bara att sluta äta dem. För det krävs ingen kollektiv bojkott av något slag.
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Medicin mot ångest

Inläggav Red and green » 2012-05-01 18:44:50

matterik skrev:Jag tror det är bättre att lösa ångest på annat sätt än med medicin. Som med motion, vila eller något annat som fungerar.


Visst så om det gäller måttlig ångest. Så gjorde jag i alla år, men situationen eskalerade och har numera panikångest. När den slår på så finns det inte på världskartan nåt annat än trycka ner en benzo i halsen och fort som fan. .
Efter det kan jag tänka mig och ta en promenad ute och frisk luft.
Vila vore det värsta att göra för mig, bättre göra nåt än bara ligga och älta i träsket.
Finns stor skillnad mellan vanlig lät ångest och fullbordad mördarångest.
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Medicin mot ångest

Inläggav lars_britta » 2012-05-01 20:00:29

Vad säger ni om LSD mot ångest ( allmän livsångest ), nån som provat? Tänker mig att det inte nödvändigtvis behöver vara ett särskilt regelbundet intagande.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Medicin mot ångest

Inläggav treeman » 2012-05-01 20:22:15

lars_britta skrev:Vad säger ni om LSD mot ångest ( allmän livsångest ), nån som provat? Tänker mig att det inte nödvändigtvis behöver vara ett särskilt regelbundet intagande.


Det låter hippie. Mycket hippie. Är du hippie?
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Medicin mot ångest

Inläggav lars_britta » 2012-05-01 20:29:56

Vad jag är ska du nog inte bry dig om. Det är bättre om människor sköter sig själva. LSD har sina fördelar tydligen, men som allt annat om man är lättpåverkad och förknippar detta med någon slags bisarr subkultur, så är ju risken att man lurar sig själv.

Nej, teorin med LSD är att man ska lära sig att släppa taget om livet på ett bra sätt. Sen vad gäller namnet och drogen LSD så är det nog inga som bryr sig om detta, förutom den idiotiska staten och just dessa hjärntvättade individer som sammanlänkar företeelser med en specifik kultur.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Medicin mot ångest

Inläggav Pieohpah » 2012-05-01 20:30:11

LSD tror jag är asdåligt mot ångest. Däremot kan det säkert vara finfint om man är i balans, lugn och harmonisk.

Har inte testat ska tilläggas.

Om jag ska vara helärlig så har jag testat amfetamin ( gjorde inget för mig, mer en veckas paranoia ) hash svalt i bit ( förgiftningskänsla, ej att rekommendera ) hash rökt ( rätt ok, men jag blir astrött ) marijuana ( asbra, som några tequilashots ) cava ( ej skumpa utan riven regnskogsrot, kändes som tandläkarbedövning i hela kroppen efter 1 liters pepparsmakande lervatten )

Kort och gott, inget att rekommendera mot ångest.


atoms

Det är inte tillåtet att föreslå andra på forumet att de ska prova en illegal substans som LSD. Detta innebär att du uppmanar folk att begå brott mot svensk narkotikalagstiftning.

Det bryter mot forumreglerna. Till skillnad från lars_britta som fick en varning här har du inte tidigare brutit mot några regler och därför stannar det vid en tillsägelse.

Detta beslut meddelas även i PM.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Medicin mot ångest

Inläggav treeman » 2012-05-01 20:32:39

lars_britta skrev:Vad jag är ska du nog inte bry dig om. Det är bättre om människor sköter sig själva.


"Nog". Det låter vagt så jag fortsätter bry mig.
:wink:

Ångest är verkligen hemskt. Speciellt om djur har det.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Medicin mot ångest

Inläggav lars_britta » 2012-05-01 20:36:00

Pieohpah skrev:LSD tror jag är asdåligt mot ångest. Däremot kan det säkert vara finfint om man är i balans, lugn och harmonisk.

Har inte testat ska tilläggas.


Teorin är nog snare den att medicinen är bra sålänge man är harmonisk vid intagningstilfället, annars vet jag inte. Om du såg vad jag skrev och vad gäller teorierna i övrigt så kan LSD vara att rekommendera för autistiska individer.


atoms

Det är inte tillåtet att föreslå andra på forumet att de ska prova en illegal substans som LSD. Detta innebär att du uppmanar folk att begå brott mot svensk narkotikalagstiftning.

Det bryter mot forumreglerna och därför får du en varning.

Meddelas även i PM.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Medicin mot ångest

Inläggav Sammelsurium » 2012-05-01 20:36:29

Yv Ericsson skrev:så du tycker det är livskvalitet att kastas mellan olika piller?


Det har jag aldrig skrivit.

Bra för dig om du hittat det ultimata konseptet.Då skulle jag vilja veta hur!?Efter 50 år i psykvården har jag fortfarande inte funnit mitt utopia. Hur gör man det? hur gör man det?


Jag har aldrig skrivit om något ultimat koncept, något utopia eller om vad som skulle vara bäst för alla.

Jag skrev en fråga om varför alla ska bojkotta psykmediciner helt. Blir man inte bättre av dem avstår man. Vill man inte testa slipper man. Det finns aldrig (förutom tvångsvård etc) någon som tvingar dig.

Tror du att alla mår sämre av att äta mediciner?
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Medicin mot ångest

Inläggav slackern » 2012-05-01 20:38:54

lars_britta skrev:
Pieohpah skrev:LSD tror jag är asdåligt mot ångest. Däremot kan det säkert vara finfint om man är i balans, lugn och harmonisk.

Har inte testat ska tilläggas.


Teorin är nog snare den att medicinen är bra sålänge man är harmonisk vid intagningstilfället, annars vet jag inte. Om du såg vad jag skrev och vad gäller teorierna i övrigt så kan LSD vara att rekommendera för autistiska individer.


Fast dom gav LSD till schizofrena patienter förut typ 50-talet.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Medicin mot ångest

Inläggav lars_britta » 2012-05-01 20:41:20

slackern skrev:
lars_britta skrev:
Pieohpah skrev:LSD tror jag är asdåligt mot ångest. Däremot kan det säkert vara finfint om man är i balans, lugn och harmonisk.

Har inte testat ska tilläggas.


Teorin är nog snare den att medicinen är bra sålänge man är harmonisk vid intagningstilfället, annars vet jag inte. Om du såg vad jag skrev och vad gäller teorierna i övrigt så kan LSD vara att rekommendera för autistiska individer.


Fast dom gav LSD till schizofrena patienter förut typ 50-talet.


Vi har gett LSD terapi till flera olika grupper, och det finns fortfarande terapeuter som använder sig av detta, också i riktlinje med statliga lagar.

Men som sagt, i all välmening eftersom många här på forumet ger uttryck för stor rädsla, så skulle det kanske vara på sin plats med att försöka sig på lite LSD terapi.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Medicin mot ångest

Inläggav Red and green » 2012-05-01 21:47:27

Näe ingen LSD för mig.

Byn vi växte upp, där had vi en kille som hade haft världens snetändning på LSD.
Landade aldrig.
Blev psykfall som drev dagarna att cykla runt byn och göra skumma saker.
Så LSD hoppar jag över tack.
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Medicin mot ångest

Inläggav marcooleo » 2012-05-03 22:06:48

Iktorivil (benso) är bättre än Xanor, varar längre och ger inte samma berusning som Xanor, men det är svårt att få det utskrivet.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Medicin mot ångest

Inläggav marcooleo » 2012-05-03 22:09:29

lars_britta skrev:
slackern skrev:Fast dom gav LSD till schizofrena patienter förut typ 50-talet.


Vi har gett LSD terapi till flera olika grupper, och det finns fortfarande terapeuter som använder sig av detta, också i riktlinje med statliga lagar.

Men som sagt, i all välmening eftersom många här på forumet ger uttryck för stor rädsla, så skulle det kanske vara på sin plats med att försöka sig på lite LSD terapi.


Va? LSD-terspi är inte alls lagligt i Sverige, och vad menar du med "Vi" är du nån sorts läkare som experimenterar med LSD på psykpatienter?


Moderator mnordgren: fixade citatet.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Medicin mot ångest

Inläggav sherlocka » 2012-06-01 19:25:19

Min son har Lyrica och den har inga direkta biverkningar, min son har blivit mer social och mindre självskadande, han äter dem för sin ångest.
sherlocka
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2010-06-08
Ort: Södertälje

Re: Medicin mot ångest

Inläggav Pieohpah » 2012-08-15 15:32:34

Sen feedback: Jag testade L-Theanine och jag märkte/kände inte någonting. Så för mig fungerar det inte... kan vara att jag blev lite mer irriterad, men det kan också bero på att jag blev besviken för att tabletterna var dyra och inte gav någonting.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Medicin mot ångest

Inläggav Gryningsflickan » 2012-08-15 16:01:29

Jag har fått theralen mot ångest och tycker det har funkat bra. Tog det flera gånger dagligen under en ganska lång period men hade ändå inga problem att sluta med det sen.

Nackdelen är väl att det har en äcklig smak och jag blev ganska seg och trött i allmänhet av det. Jag tyckte dock att jag blev segare om jag tog det när jag inte hade så farlig ångest, om jag tog det när jag hade rejäl ångest kände jag mig inte speciellt mycket segare.
Gryningsflickan
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2008-11-20
Ort: Uppsala

Återgå till Aspergare och vården



Logga in