Medicin mot ångest

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Medicin mot ångest

Inläggav edion » 2012-04-29 11:54:03

Fick en medicin utskriven mot ångest som heter truxal och fungerar verkligen inte på något sätt. Skulle behöva lite tips på vad man ska säga för att få nått som fungerar så man kanske kan lindra den när den sätter in. Hoppas ni som har medicin ni tycker fungerar kan dela med er av tips på vad man ska säga till läkaren för att kunna få fram att den man har inte fungerar. Jag kan inte bara säga rakt ut till läkaren att det inte fungerar allt bara låser sig när jag sitter där och jag bara säger ja till det han säger.
edion
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2011-12-12
Ort: Sundsvall

Re: Medicin mot ångest

Inläggav Meppe » 2012-04-29 12:04:26

Testa att skriva ner saker och visa det åt din läkare.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Medicin mot ångest

Inläggav edion » 2012-04-29 12:05:36

Meppe skrev:Testa att skriva ner saker och visa det åt din läkare.

Hur tänkte du nu jag hänger inte med. Kan du ge exempel på vad man skulle kunna skriva ner?
edion
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2011-12-12
Ort: Sundsvall

Re: Medicin mot ångest

Inläggav Meppe » 2012-04-29 12:06:07

T.ex. att medicinen inte fungerar.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Medicin mot ångest

Inläggav edion » 2012-04-29 12:10:38

Jo men det kan jag ju säga men tänkte mera på att jag inte kommer kunna säga att jag skulle vilja prova en annan om han föreslår en jag inte vill prova om du förstår.
edion
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2011-12-12
Ort: Sundsvall

Re: Medicin mot ångest

Inläggav Meppe » 2012-04-29 12:30:00

Om du inte kan säga det, be om ett papper och en penna i början som du kan skriva ner dina svar på.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Medicin mot ångest

Inläggav edion » 2012-04-29 12:44:02

Vet inte om jag klarar av det ens tycker det e jobbigt att bara vara där så skulle behöva tips på vilken medicin man kan be om så jag har nått att komma med. Vet att jag inte kan be om typ xanor direkt för det är dom restriktiva med men tror den skulle fungera sjukt bra. Törs man be om benso eller är det dumt och kan förstöra framöver?
edion
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2011-12-12
Ort: Sundsvall

Re: Medicin mot ångest

Inläggav Red and green » 2012-04-29 18:54:25

edion skrev:Vet inte om jag klarar av det ens tycker det e jobbigt att bara vara där så skulle behöva tips på vilken medicin man kan be om så jag har nått att komma med. Vet att jag inte kan be om typ xanor direkt för det är dom restriktiva med men tror den skulle fungera sjukt bra. Törs man be om benso eller är det dumt och kan förstöra framöver?


Ja, jag fick käka Atarax o SSRI först. Atarax fungerade i början fint, men inte länge.
Ångestsydromet eskalerade och jag mådde i mellanåt riktigt jävla kass.

Gick till vårdcentralen och sa att har har värre ångest som är riktigt stark ibland.
Sa att de droger jag har fungerar inte.
Hon frågade hur många Atarax kunde jag använda per dagen och jag svarade 6 och det hjälper inte skit.

Ooooh sa hon, det är mycket.

Skulle ändå skriva ingenting för mig och då tappade jag besinningen. Skrek åt henne att "fatta jag mår skitdåligt och din jävla Atarax är inte värd någonting ! Du ska ge mig någonting annars funkar inte det här !".

Då åkte Alpraxolam receptet framme.

Jag var inte ute efter benso. Jag var ute efter hjälp. Jag fick hjälp i slutet men jag var tvungen att bli vansinnig av ilska. Jag trodde att jag skulle få åka därifrån med tomma händer, men som tur förstod hon sist att jag behöver hjälp på riktigt.

Jag håller med dig; Xanor är en mirakelmedicin mot ångest. Man ska ha respekt för denna medicinen och använda det bara när ångesten gör livet olidligt. Jag använder det enbart vid behov. Inte många dagar i rad för det passar inte mig heller och det blir bara problem i slutendan.
Men som tillfällig ångest är det väldig potent.
Jag vet inte vad skulle ha hänt om jag inte fick Xanor. Jag har olidlig panik ångest, OCD och PMDD samt att jag håller på att landa i menopaus. Att jag är kreativ konstnärssjäl hjälper inte heller.
Jag grejar inte allt detta utan benso. Det är ett faktum. Önskar bara att jag visste om denna räddningen som heter Xanor redan tidigare. Det skulle ha räddad mig från många olidliga situationer. Jag fick lida i stället och alla som säger att man måste bara stå ut och låta ångesten komma och att det skulle bara försvinna med denna metoden.
Min åsikt är att alla dessa människor kan dra åt hxxxxxxxx
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Medicin mot ångest

Inläggav edion » 2012-04-29 19:07:35

Red and green skrev:
edion skrev:Vet inte om jag klarar av det ens tycker det e jobbigt att bara vara där så skulle behöva tips på vilken medicin man kan be om så jag har nått att komma med. Vet att jag inte kan be om typ xanor direkt för det är dom restriktiva med men tror den skulle fungera sjukt bra. Törs man be om benso eller är det dumt och kan förstöra framöver?


Ja, jag fick käka Atarax o SSRI först. Atarax fungerade i början fint, men inte länge.
Ångestsydromet eskalerade och jag mådde i mellanåt riktigt jävla kass.

Gick till vårdcentralen och sa att har har värre ångest som är riktigt stark ibland.
Sa att de droger jag har fungerar inte.
Hon frågade hur många Atarax kunde jag använda per dagen och jag svarade 6 och det hjälper inte skit.

Ooooh sa hon, det är mycket.

Skulle ändå skriva ingenting för mig och då tappade jag besinningen. Skrek åt henne att "fatta jag mår skitdåligt och din jävla Atarax är inte värd någonting ! Du ska ge mig någonting annars funkar inte det här !".

Då åkte Alpraxolam receptet framme.

Jag var inte ute efter benso. Jag var ute efter hjälp. Jag fick hjälp i slutet men jag var tvungen att bli vansinnig av ilska. Jag trodde att jag skulle få åka därifrån med tomma händer, men som tur förstod hon sist att jag behöver hjälp på riktigt.

Jag håller med dig; Xanor är en mirakelmedicin mot ångest. Man ska ha respekt för denna medicinen och använda det bara när ångesten gör livet olidligt. Jag använder det enbart vid behov. Inte många dagar i rad för det passar inte mig heller och det blir bara problem i slutendan.
Men som tillfällig ångest är det väldig potent.
Jag vet inte vad skulle ha hänt om jag inte fick Xanor. Jag har olidlig panik ångest, OCD och PMDD samt att jag håller på att landa i menopaus. Att jag är kreativ konstnärssjäl hjälper inte heller.
Jag grejar inte allt detta utan benso. Det är ett faktum. Önskar bara att jag visste om denna räddningen som heter Xanor redan tidigare. Det skulle ha räddad mig från många olidliga situationer. Jag fick lida i stället och alla som säger att man måste bara stå ut och låta ångesten komma och att det skulle bara försvinna med denna metoden.
Min åsikt är att alla dessa människor kan dra åt hxxxxxxxx


Jag har atarax med fick det som första medicin sedan lergigan men det e likadant där jag måste käka typ 6-8 st för att få nån effekt som dämpar ångesten. Truxal som jag fick nu är ju mot psykoser men ska även kunna användas mo ångest vilket enligt mig e bara skitnsack. Har så svårt att när jag väl sitter där kunna säga vad jag vill ha och det känns inte som att läkaren tar mig på allvar vilekt suger. Önskar jag kunde bli förbanand och bara säga att jag inte står ut eller få ångest där men det händer inte är mest rädd där vilket inte är bra. Ska försöka att be om att få prova benso och se om det hjälper. Hoppas jag vågar göra detta nu bara
edion
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2011-12-12
Ort: Sundsvall

Re: Medicin mot ångest

Inläggav Red and green » 2012-04-29 19:20:30

Neuroleptika rör inte jag. Truxal är det.

Neuroleptika är rena råttgift och bör inte användas för ickepsykotiska.

Mkt obehagliga sidoeffekter och nån psykos vill jag inte hamna i, det kan hända nämligen.

Men du ska tänka att benso är inte för dagligbruk. Speciellt inte i långa loppet. Men som tillfällig lösning och sällan, då e det verkligen det bästa jag vet.
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Medicin mot ångest

Inläggav Sammelsurium » 2012-04-29 19:35:16

Vitrockarna verkar vara väldigt måna om att skriva ut neuroleptika, tycker jag mig ha märkt.

Kanske det är en fluga just nu?

Jag har blivit påprackad neuroleptika både som antidepp och för att fixa sömnen. Senast jag var hos en läkare bad jag explicit om en antidepp som inte var neuroleptika. Fick Fluanxol utskrivet och väl hemma kollade jag upp den på Fass och visst fan är det neuroleptika. Trots att jag uttryckligen sade att jag inte ville ha neuroleptika ljög han mig rakt i ansiktet och skrev ut det i alla fall.

Bör kanske påpeka att jag definitivt inte har några psykotiska drag eller några problem åt det hållet.

Jag testade Seroquel ett par gånger för sömnen och det innebar zombie mode sexton timmar i stöten.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Medicin mot ångest

Inläggav edion » 2012-04-29 19:39:22

Red and green skrev:Neuroleptika rör inte jag. Truxal är det.

Neuroleptika är rena råttgift och bör inte användas för ickepsykotiska.

Mkt obehagliga sidoeffekter och nån psykos vill jag inte hamna i, det kan hända nämligen.

Men du ska tänka att benso är inte för dagligbruk. Speciellt inte i långa loppet. Men som tillfällig lösning och sällan, då e det verkligen det bästa jag vet.


Jag ska be om nått att sova på lär väl bli propavan tyvärr sedan ska jag be om benso fan imig och att få återgå till lergigan som fungerar i höga doser mot lindrigare ångest för mig.
edion
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2011-12-12
Ort: Sundsvall

Re: Medicin mot ångest

Inläggav JvA00 » 2012-04-29 20:04:04

Sova på? Be om Valdoxan. Den är extremt bra för de den fungerar för.

Ångest? L-theanine (extrakt från grönt té). Finns i hälsokostaffärer. Dyrt i Sverige, men kan beställas online. Känslan är mycket likt benso, men ofarlig.
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Re: Medicin mot ångest

Inläggav 424stil » 2012-04-29 20:49:27

edion:

Propavan är en sömntablett som ska göra att du inte får din sömn avbruten. Den hjälper inte ett skit för att somna på. Jag har problem med att somna in och min läkare gav mig direkt Zopiklon/Imovane. Om du har problem med att somna, förklara detta för din läkare så kommer du få någon av dessa skulle jag tro.

Försök bara att inte vänja dig vid dom varje kväll för det har jag gjort. Jag tog 7,5mg varje kväll i två månader och till slut hjälpte dom inget så jag var utan i nån vecka (sov väldigt illa den veckan). Numera tar jag dom 3-4 kvällar i veckan. Om jag vill sova ut riktigt ordentligt efter några dagars dålig sömn tar jag en propavan 2 timmar innan jag ska gå och lägga mig och sen en imovane. Då sover jag garanterat bra en hel natt men å andra sidan är man ruskigt seg och nästan bakfull i en halvtimma/timme efter man vaknat.

Jag kan också säga att Imovane/Zopiklon är ganska likt benzo då den tar bort ångest men den verkar bara i ungefär 30 minuter (det är då man somnar in om man tar den på kvällen och är trött redan och ligger i sängen och blundar) så man kan använda den på dagen om man har ångest men då den verkar så kort tid så slösar man snabbt upp hela asken vid ångest. :(
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Medicin mot ångest

Inläggav Red and green » 2012-04-29 20:52:55

Jag har Imovane att sova på. Tar lite sporadiskt.
Vänder på dygnet så fort är ledig.
Har också jour&beredskap, hjälper duktigt att fucka upp min body clock.

Tack för the tipset. Ska genast kolla !
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Medicin mot ångest

Inläggav Pieohpah » 2012-04-29 22:37:39

För mig, med mer konstant oro och stress mer än ångest, funkar Arctic Root. Det är högkoncentrerad rosenrot. Finns på apoteket och vissa naturkostbutiker. Andra preparat med rosenrot ger ingen effekt.

Ska testa L-teanine... Tror i och för sig inte på att ta preparat konstant, för jag tror kroppen vänjer sig vid den här typen av substanser.

Men vad som helst som hjälper är välkommet. Trist att marijuana är olagligt.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Medicin mot ångest

Inläggav manne » 2012-04-29 22:57:38

edion skrev:Fick en medicin utskriven mot ångest som heter truxal och fungerar verkligen inte på något sätt. Skulle behöva lite tips på vad man ska säga för att få nått som fungerar så man kanske kan lindra den när den sätter in. Hoppas ni som har medicin ni tycker fungerar kan dela med er av tips på vad man ska säga till läkaren för att kunna få fram att den man har inte fungerar. Jag kan inte bara säga rakt ut till läkaren att det inte fungerar allt bara låser sig när jag sitter där och jag bara säger ja till det han säger.


man skall faktiskt vara försiktig med ssri man kan bli helt knullad i skallen av den faktiskt.när jag började med den under 90 talet som tonåring ja då skulle alla ha den helt plötsligt och den var super populär att ta..
manne
 
Inlägg: 18556
Anslöt: 2007-08-23

Re: Medicin mot ångest

Inläggav Red and green » 2012-04-30 5:41:18

Fast på 90-talet var det kanske andra preparat? Har gått fram sen dess.

För mig har SSRI vart bra, tar bort dom värsta topparna, men tar inte bort alla känslor, dödar inte kreativiteten heller vilket är viktigt för mig.

Jag törs inte va utan SSRI. Det kan funka ett tag men sedan blir det rena rama Harmagedon :shock:

Så har man problem så rekommenderar iaf jag att ta SSRI. Det första veckorna kan man bli värre och det är så SSRI är som farligast. Vet man om det så blir det lättare att stå ut.

Nån som vet bra ställe vart man kan beställa L-Theanine? Googlade igår men hittade inte nåt kanon ställe. Ska definitivt testa ! Ya !
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Medicin mot ångest

Inläggav Pieohpah » 2012-05-01 8:35:36

Har beställt L-Theanine, men det var dyrt och från Sverige. Funkar det bra för mig ska jag leta fram en billig leverantör.

Hittade en amerikansk sajt först, men de levererade inte hit.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Medicin mot ångest

Inläggav Red and green » 2012-05-01 8:48:03

Pieohpah skrev:Har beställt L-Theanine, men det var dyrt och från Sverige. Funkar det bra för mig ska jag leta fram en billig leverantör.

Hittade en amerikansk sajt först, men de levererade inte hit.


Vart det the eller pix?

Jag är efter the, pixsidor hittade jag lätt.
Thesidor var krångligare. Hittade bara en.

Billig pixsida http://www.topformula.se/article/ltheanin__topformula?gclid=CPuM0dvB3a8CFWRYmAodemZ_Bg

Enda the jag hittar: Amazon.com
Senast redigerad av Red and green 2012-05-01 8:53:36, redigerad totalt 1 gång.
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Medicin mot ångest

Inläggav Pieohpah » 2012-05-01 8:52:57

Vet inte skillnaden på the och pix... Helt ny på den här idén.

Köpte http://www.vitaminbutiken.se/suntheanin ... mAodqW--CA
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Medicin mot ångest

Inläggav Red and green » 2012-05-01 8:58:00

Jag vill hellre dricka the än knappra pix.
Får kanske prova på the de har på Amazon då.
Provar an inte så vet man.
Måste nog finnas i Sverge med, kan an tycka !
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Medicin mot ångest

Inläggav Pieohpah » 2012-05-01 9:49:23

Aha, ibland tar det tid för polletten att trilla ner. :)
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Medicin mot ångest

Inläggav matterik » 2012-05-01 12:07:40

Jag tror det är bättre att lösa ångest på annat sätt än med medicin. Som med motion, vila eller något annat som fungerar.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Återgå till Aspergare och vården



Logga in