Förslag på ändringar i psykiatrisk tvångsvård.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Förslag på ändringar i psykiatrisk tvångsvård.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-04-12 0:36:37

Jag tycker att det finns en risk för att just det här exemplet uppfattas som lite för överdrivet.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Förslag på ändringar i psykiatrisk tvångsvård.

Inläggav ufo » 2012-04-12 1:35:40

Bjäbbmonstret skrev:Jag tycker att det finns en risk för att just det här exemplet uppfattas som lite för överdrivet.
Små informationsblad skall inte och kan inte ge en heltäckande bild, de skall väcka uppmärksamhet och locka till att vilja lära mer.
Som att prata med kollegorna, och påbörja en bred analys hos fotfolket.

Då upptäcker de att det inte alls var överdrivet.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Förslag på ändringar i psykiatrisk tvångsvård.

Inläggav plåtmonster » 2012-04-12 1:45:34

Såg inget på aris.nu som jag kan se som informationsblad.

Det bör behandla utredningen primärt, ej tidningsartiklar?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Förslag på ändringar i psykiatrisk tvångsvård.

Inläggav ufo » 2012-04-12 1:50:37

plåtmonster skrev:Såg inget på aris.nu som jag kan se som informationsblad.
Till höger i sidospalten har du en länk "Publikationer" direkt under "LINKS" där hamnar på undersidan http://aris.nu/skrifter.php som hittills har tre PDF-filer.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Förslag på ändringar i psykiatrisk tvångsvård.

Inläggav plåtmonster » 2012-04-12 1:54:54

Skulle vara bra om de är tillgängliga i html-form också.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Förslag på ändringar i psykiatrisk tvångsvård.

Inläggav ufo » 2012-04-12 1:59:00

html-form förs upp på morgondagens agenda.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Förslag på ändringar i psykiatrisk tvångsvård.

Inläggav ufo » 2012-04-16 13:36:14

Fick svar ifrån Attention om varför de inte yttrat sig om remissen

Riksförbundet Attention skrev:Hej,

För att kunna kommentera den måste jag hinna sätta mig in i den, och tyvärr har jag haft fokus på en hjälpmedelsremiss som ska in i dagarna. Däremot är det vår plan att vi ska yttra oss om remissen inom kort.

Det är väldigt bra att ni haft möjlighet att kommentera utredningen.

Vänliga hälsningar
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Förslag på ändringar i psykiatrisk tvångsvård.

Inläggav plåtmonster » 2012-04-16 14:38:09

ufo skrev:html-form förs upp på morgondagens agenda.

4 dagar sedan :wink:

Kanske bättre att agera än att invänta Riksförbundet Attention då de verkar underbemmanade?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav linneajohansson » 2012-04-22 23:20:41

slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:Ok, hur kommer graderingen se ut?


Något i den här stilen verkar det som. Fast dom hinner säkert ändra på 1 år.

Severity Level for ASD

Social Communication

Restricted interests & repetitive behaviors

Level 3

‘Requiring very substantial support’

Severe deficits in verbal and nonverbal social communication skills cause severe impairments in functioning; very limited initiation of social interactions and minimal response to social overtures from others.

Preoccupations, fixated rituals and/or repetitive behaviors markedly interfere with functioning in all spheres. Marked distress when rituals or routines are interrupted; very difficult to redirect from fixated interest or returns to it quickly.

Level 2

‘Requiring substantial support’

Marked deficits in verbal and nonverbal social communication skills; social impairments apparent even with supports in place; limited initiation of social interactions and reduced or abnormal response to social overtures from others.

RRBs and/or preoccupations or fixated interests appear frequently enough to be obvious to the casual observer and interfere with functioning in a variety of contexts. Distress or frustration is apparent when RRB’s are interrupted; difficult to redirect from fixated interest.

Level 1

‘Requiring support’

Without supports in place, deficits in social communication cause noticeable impairments. Has difficulty initiating social interactions and demonstrates clear examples of atypical or unsuccessful responses to social overtures of others. May appear to have decreased interest in social interactions.

Rituals and repetitive behaviors (RRB’s) cause significant interference with functioning in one or more contexts. Resists attempts by others to interrupt RRB’s or to be redirected from fixated interest.


http://www.dsm5.org/ProposedRevisions/P ... px?rid=94#


Jag tycker det ser ut som om ALLA diagnostiserade med nya DSM-5 verkar bli aktuella att lägga in med hjälp av den nya lagen om tvångsvård 2016?

Utredaren vill göra det möjligt att gå in med psykiatrisk tvångsvård något tidigare i en persons sjukdomsförlopp. Det ska räcka att personen har ett »påtagligt behov« av psykiatrisk vård till följd av allvarlig psykisk störning, i stället för som i dag ett »oundgängligt behov«. Påtagligt behov av vård innebär att det är sannolikt att patienten får sin psykiska funktionsförmåga avsevärt förbättrad, eller avsevärt försämrad om vård uteblir.

http://www.lakartidningen.se/07engine.p ... leId=18131


mnordgren:

Denna diskussion kommer ursprungligen härifrån:
forandring-av-aspergerdiagnosen-dsm-5-t16314.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
linneajohansson
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2009-10-02

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav plåtmonster » 2012-04-23 0:38:26

linneajohansson skrev:som om ALLA diagnostiserade med nya DSM-5 verkar bli aktuella att lägga in med hjälp av den nya lagen om tvångsvård 2016?

Formellt sett ser det ut så fast om man ser till vad det kostar att lägga in folk samt tilldelning av pengar så måste det ske någon form av utval. Då kan man fråga sig på vilka kriterier detta urval kommer eller kan ske.

Alternativt så används det som en gummiparagraf för att frånta alla diagnosticerade medborgliga rättigheter. I synnerhet att inte kunna bli utsatt för godtyckliga tvångsåtgärder utan rättslig prövning. Och de som är fredlösa har då också avsevärt mindre att förlora på att vara ömsesidiga med övertramp.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav linneajohansson » 2012-04-23 1:26:00

plåtmonster skrev:
linneajohansson skrev:som om ALLA diagnostiserade med nya DSM-5 verkar bli aktuella att lägga in med hjälp av den nya lagen om tvångsvård 2016?

Formellt sett ser det ut så fast om man ser till vad det kostar att lägga in folk samt tilldelning av pengar så måste det ske någon form av utval. Då kan man fråga sig på vilka kriterier detta urval kommer eller kan ske.

Alternativt så används det som en gummiparagraf för att frånta alla diagnosticerade medborgliga rättigheter. I synnerhet att inte kunna bli utsatt för godtyckliga tvångsåtgärder utan rättslig prövning. Och de som är fredlösa har då också avsevärt mindre att förlora på att vara ömsesidiga med övertramp.


Jag förstår vad du menar med ekonomiska aspekterna, men jag ser inte bara risken att bli INLAGD utan även risken för "öppen-LPT" samt att det som redan sker idag kommer ske i större utsträckning: HOTEN om LPT.

Doktorn säger:
"Följer du inte behandlingen, gör du inte si och såhär, sköter du inte din hygien, städar du inte din lägenhet, sköter du inte mat- och sömnhygien som en NT, så skriver jag ett vårdintyg. Så se till att bete dig som folk!"
linneajohansson
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2009-10-02

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav plåtmonster » 2012-04-23 1:47:59

Kanske man får ordna ett samarbete för att hjälpa doktorn att förstå hur bra det är att bete sig schysst. :twisted:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Förslag på ändringar i psykiatrisk tvångsvård.

Inläggav Zima33 » 2012-04-26 0:00:56

linneajohansson skrev:
Jag tycker det ser ut som om ALLA diagnostiserade med nya DSM-5 verkar bli aktuella att lägga in med hjälp av den nya lagen om tvångsvård 2016?

Utredaren vill göra det möjligt att gå in med psykiatrisk tvångsvård något tidigare i en persons sjukdomsförlopp. Det ska räcka att personen har ett »påtagligt behov« av psykiatrisk vård till följd av allvarlig psykisk störning, i stället för som i dag ett »oundgängligt behov«. Påtagligt behov av vård innebär att det är sannolikt att patienten får sin psykiska funktionsförmåga avsevärt förbättrad, eller avsevärt försämrad om vård uteblir.

http://www.lakartidningen.se/07engine.p ... leId=18131

Man måste fortfarande ha en allvarlig psykisk störning för att kunna bli LPTad. :!: AS är inte en allvarlig psykisk störning, om det vore det skulle vi redan vara LPTade allihopa. :wink:
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Förslag på ändringar i psykiatrisk tvångsvård.

Inläggav plåtmonster » 2012-04-26 0:10:02

Eller så LPT:ar man de som man finner obekväma..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Förslag på ändringar i psykiatrisk tvångsvård.

Inläggav Miche » 2012-04-26 0:16:03

plåtmonster skrev:Eller så LPT:ar man de som man finner obekväma..

...genom att skriva diagnoskriterierna så att de passar in på obekväma personer...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Förslag på ändringar i psykiatrisk tvångsvård.

Inläggav manne » 2012-04-26 0:18:37

ufo skrev:Psykiatrin och lagen - tvångsvård, straffansvar och samhällsskydd
Socialdepartementet har i dagarna lämnat en utredning som, ligger som grund för riksdagens arbete att stifta nya lagar inom psykiatrisk tvångsvård.
Utredningen finns här.
http://www.regeringen.se/sb/d/15773/a/189660

Första filen sid 36:
Enligt vårt förslag ska nuvarande undantag, som innebär att psykiatrisk
tvångsvård inte får ges om personens psykiska störning utgör
enbart en utvecklingsstörning, tas bort. Härigenom möjliggörs att
bl.a. personer med störningar inom autismspektrat kan ges vård med
stöd av lagen.
Det här kan mao bli något som kommer påverka vår vardag framöver.


Speciellt under stycket Behandlingsrekvisitet på sidan 367-368.
Förhållandena motsvarar den situation som i LSPV benämndes
som den s.k. hjälplöshetsindikationen. – I vissa fall kan förhållandena
vara sådana att dessa personer har en rätt att erhålla
insatser enligt såväl SoL, som LSS. Insatser enligt dessa lagar bygger
emellertid på att den som insatsen berör är villig att ta emot den. I
den nu aktuella persongruppen är det vanligt att man ställer sig
ovillig till eller direkt avvisande till hjälpinsatser av olika slag, främst
på grund av bristande förmåga att se till sitt eget bästa. Vi anser att
det bör införas (eller snarare återinföras) en möjlighet för samhället
att kunna ge nödvändig psykiatrisk vård även i förhållande till en
person som befinner sig i en situation som den nu beskrivna.
Vi kan kanske se hur LSS skrivs om, från en rättighet till en skyldighet.
Ta emot hjälpen eller bli inlåst för psykiatrisk tvångsvård.


tycker att psykiatrisk tvångsvård är bra det. :D
Tänk om de hade låst in mig när jag handlade androcur eller körde tops in i öronen då så hade jag ju då fått hjälp direkt i stället.

BRA förslag med tvångsvård det dära tycker jag..
man bor ju också bara där en tid max några månader sedan så är man ute igen direkt.
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Re: Förslag på ändringar i psykiatrisk tvångsvård.

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-26 0:22:44

Ja, i vissa lägen behövs det, jag är bara rädd att det används när det INTE behövs.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Förslag på ändringar i psykiatrisk tvångsvård.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-04-26 0:27:28

Vet en som blev LPT:ad på grund av relationskris. Han söp till rätt rejält också under den perioden men hade ingen annan diagnos än panikångest. Så i helvete att det handlar om "allvarlig psykisk störning". Kan man bli LPT:ad för sorg, panikångest och alkoholism så behövs det tamejfan inte mycket.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Förslag på ändringar i psykiatrisk tvångsvård.

Inläggav Zombie » 2012-04-26 0:42:55

Och lägg därtill allt vi vet om hur diagnoser och botemedel har varit felaktiga eller missbrukats förr och lett till oåterkalleliga stympningar av folks liv och kroppar.

Men det var ju i en irrelevant forntid för dem som är unga nu, så det är förstås dags att det kommer igen (det också). Dagens välvilliga myndigheter kan man lita på, så har det varit i varje tid. :roll: Eller nätbondfångare, numera – men lika okritiskt.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Förslag på ändringar i psykiatrisk tvångsvård.

Inläggav manne » 2012-04-26 2:53:50

Zombie skrev:Och lägg därtill allt vi vet om hur diagnoser och botemedel har varit felaktiga eller missbrukats förr och lett till oåterkalleliga stympningar av folks liv och kroppar.

Men det var ju i en irrelevant forntid för dem som är unga nu, så det är förstås dags att det kommer igen (det också). Dagens välvilliga myndigheter kan man lita på, så har det varit i varje tid. :roll: Eller nätbondfångare, numera – men lika okritiskt.


Ja men i dag när man kommer in på psyket så ger de en ju valium eller något är ju inte direkt att de går in och meckar med hjärnan så som förr i tiden direkt. 8)
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Re: Förslag på ändringar i psykiatrisk tvångsvård.

Inläggav plåtmonster » 2012-04-26 3:03:22

Mediciner har bieffekter som är totalt onödiga i en onödig inläggning. Liksom den depraverande miljön med folk som förstås "vet vad som är bäst" för de som kommer in genom dörren.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Förslag på ändringar i psykiatrisk tvångsvård.

Inläggav manne » 2012-04-26 3:05:50

plåtmonster skrev:Mediciner har bieffekter som är totalt onödiga i en onödig inläggning. Liksom den depraverande miljön med folk som förstås "vet vad som är bäst" för de som kommer in genom dörren.


Har aldrig testat valium men har hört att upprörda personer blir bra av den.!
psyket i dag är inte farligt att hamna på så som under 30-60 talet då risken fanns att de började att mecka med folks hjärnor.

jag var inne för 1 år sedan på psyket och fick för första gången i mitt liv lugnade medicinen
och det var stört sköönt ju tror det kallas benzon.
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Re: Förslag på ändringar i psykiatrisk tvångsvård.

Inläggav plåtmonster » 2012-04-26 3:08:51

Du underskattar risker med mediciner. Speciellt när hela proceduren är onödig. Förutom den rena kränkningen. Samt att sådant som räknaningar och andra åtaganden riskerar att förfalla under frånvaron.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Förslag på ändringar i psykiatrisk tvångsvård.

Inläggav manne » 2012-04-27 0:44:42

jag har varit inne på psyket en gång i tiden och jag hade lätta hallucinationer då.
MEn det var efter androcur köpet det-

men jag träffade riktigt sjuka personer dära den hära typen av personer sprang runt på avdelningen..

sedan de allra värsta jag träffade var inspärrade på rättspsyk..en avledningen nedanför det allmän psyket.
WARNING! Real mental patient!

http://www.youtube.com/watch?v=1W78OFD2 ... re=related

dessa finns i verkligheten också på psyket..
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in