Android-frågor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Android-frågor

Inläggav Kimmelie » 2012-03-25 15:41:28

Jag rootade min sgs2 med den här metoden. Bland det första jag gjorde efteråt var att göra backup på /efs med ktool. Den gjorde backupen och sparade den som /sdcard/efs.img . När jag gjorde en check på den i ktool så hittar den både backupen och originalfilen och säger att de stämmer överens. Men jag blev lite nervös när jag såg att mappen /efs är tom... Däremot så hittade jag /sdcard/.tmp.untar/imei/ med 3 filer i...

När jag kollar i inställningar om telefonen så står inte imei-numret där... (Visst ska väl det stå där?) Är det dags att bli orolig på riktigt?
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-03-25 15:56:01

Hmm låter mystiskt. Varför skulle efs mappen tömmas bara för att man backupar den?

Tydligen fler som råkat ut för det där med imei för här är ett sätt att återställa just imei. http://androidadvices.com/recover-imei- ... oid-phone/

Man behöver Root Explorer på mobilen. Dessutom behöver man ha ADB shell som jag har för mig bara finns för Windows. Nog därför det står att man behöver en PC. Men själv satt jag förra sommaren och körde Windows 7 installerad på min intelmac så det borde stå "Windows" och inte "PC" i artikeln..

EDIT: My bad ser att ADB finns för OS X. Du kör väl (mest?) OS X eller ?

Tänker dock att om hela din efs mapp är tom så borde du sakna mer än bara imei. Jag läste inte artikeln så noga så jag vet inte om man återställer även det andra (Bluetooth mm) eller enbart imei..skriv om du behöver mera hjälp.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav Kimmelie » 2012-03-25 16:02:17

Check EFS säger att den hittar /sdcard/efs.tar.gz , men den finns inte... Den jämför filen nv_data.bin från backupen med den som finns på telefonen, men den filen + nv_data.bin-md5 och nv_data.phone ligger i /sdcard/.tmp.f/

Vad ska det mer finnas i imei-mappen?
Backupen finns ju, men det känns ju lite riskabelt att återställa den... (Det står en kraftig varning om att det är farligt...)
Vad syftar du på, vilken artikel? Jag kör Linux.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-03-25 16:08:51

Kimmelie skrev:Vad syftar du på, vilken artikel? Jag kör Linux.


Glömde länken, den finns där nu.

Visstja Linux e de ju :) sorry skyller på sommartiden :x icon
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav Kimmelie » 2012-03-25 16:24:00

Efter ett lite grundligare letande i ES File Explorer så hittade jag paketet efs.tar.gz, och jag kopierade hela mappen .tmp.untar och la i Downloads, för att den inte ska raderas. Där fanns även mapparna bluetooth, dmp, imei och wifi, och en del lösa filer. Är det de som ska ligga i /efs?

Jag såg nån video på youtube där en visade hur man backupar och restorar /efs med ktool. När man återställer skulle man återställa både efs.tar.gz och efs.img. De båda finns ju, så jag tror inte det borde vara nån fara, även om originalfilerna inte verkar finnas kvar på rätt plats...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Android-frågor

Inläggav Kimmelie » 2012-03-25 17:30:11

Det märkliga är att den visar imei-numret om jag knappar in *#06#
Fast /efs är helt tom så fungerar den, den är uppkopplad på wifi och jag har kunnat installera appar från Google Play. Det verkar ju som att den har läst in informationen en gång och kommer ihåg den. Undrar just om den kommer att sluta fungera om jag startar om den... Så länge den funkar vill jag helst inte mixtra med den. Jag har ju backup-filerna, kopierade över dem till datorn.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Android-frågor

Inläggav Kimmelie » 2012-03-25 18:11:04

Installerade en terminal och testade ls -l /efs (som root) och då fanns ju filerna där...
Att de inte syntes i ES File Explorer kanske beror på att jag inte lyckades ge root-behörighet till den. (Slant lite och råkade trycka deny, och sen har jag inte lyckats få nån mer chans...) Men märkligt att det bara såg tomt ut, att den inte skrev "permission denied" skulle ju varit lite rimligare... (I terminalen fick jag permission denied när jag inte körde som root.)

Då kan jag äntligen slappna av och släppa det här. :-)Happy
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Android-frågor

Inläggav Kimmelie » 2012-04-22 11:12:18

Hur gör man för att köpa betalappar på Google Play? Måste man ge ut Visakortnumret (hittade det alternativet bland telefonens inställningar), eller finns det nån variant av mobil plånbok man kan använda? Jag vill ha Titanium Backup pro. T ex möjlighet att "frysa" bloatwareapparna, så man slipper störas av dem, och testa att det funkar att klara sig utan dem innan man avinstallerar... :-)Happy
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-04-22 11:38:27

Jag har inte hittat något annat sätt, de borde åtminstone erbjuda någon säkrare betalning så som PayPal. Det går inte heller med rena betalkort, bara kreditkort fungerar så har man inte möjlighet att få kreditkort är man utestängd.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Android-frågor

Inläggav Kimmelie » 2012-04-22 12:24:04

När jag går via Google Play står det att man ska uppge kontonummer, och det är symboler för Visa, Mastercard, American Express och Discover. Så det borde gå med Visakortet även om man inte har kredit. Längst ner står det "Om du lägger till ett kreditkort skapar vi ett Google Wallet-konto åt dig". Men som jag tolkar det borde det funka även utan kredit, fast man då inte får ett Google Wallet-konto. Men det känns ju alltid osäkert att ge ut kortnumret...

Inifrån appen kan man klicka på "PRO/Donationsversionen", och då får man frågan om man kan köpa appar på Market. Svarar man nej så står det nånting om att man kan använda PayPal. Jag ska läsa på om det, förstod inte riktigt. Antar att jag måste skaffa ett konto för det först.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-04-22 12:36:02

Har du kort med relief för siffrorna så ska du kunna betala med det, men om det är helt platt så är kravet att det endast går att betala med elektronisk läsning. Visa Electron brukar det stå på Visakorten och de kan inte användas för sådan betalning.

PauPal-konto är enkelt att skaffa och är gratis, sen kan du sätta in pengar på kontot via din ordinarie bank (det tar några bankdagar) sen ska du kunna använda det för betalningar som accepterar PayPal.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Android-frågor

Inläggav Kimmelie » 2012-04-22 13:37:01

Jag har "riktigt" Visakort, så det går att betala med på Internet.

Jag kommer ihåg för ett antal år sen, då hade jag nån typ av engångskortnummer som man aktiverade inifrån Nordeas Internetbank, och som sen var giltigt för ett köp inom en begränsad tid. Det verkar som att det fortfarande finns kvar, men det förutsätter att den man betalar till är ansluten till samma system, vilket Google Play självklart inte är. "[...] Internetbutik som är ansluten till Verified by Visa eller MasterCard SecureCode." Länge sen jag såg nåt om det, har den tjänsten försvunnit?

Det verkar rörigt med PayPal, och gratis verkar vara en definitionsfråga...

Aja, får väl bränna ut mig så mycket jag orkar, för att se om jag lyckas förstå mig på det här. Annars skiter jag väl i det, och fortsätter att använda gratisappar, och tänker inte ens ha dåligt samvete för att slippa reklamen med AdFree, för nu har jag verkligen försökt sätta mig in i hur man gör för att köpa appar. Ofattbart att det fortfarande inte har kommit nåt enkelt och säkert sätt att betala över Internet på! *öser ur mig lite frustration*
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Android-frågor

Inläggav ca » 2012-04-22 13:40:58

Det finns ju som sagt olika indirekta lösningar där man betalar via t.ex. PayPal, Payson, osv.

Finns det inte system för såna där mikrobetalningar också?
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-04-22 14:06:38

De säkra betalningarna Verified by Visa och MasterCard Securecode finns men är tyvärr inte vanliga.

Swedbank har (så vitt jag vet) ett system med engångskortnummer, när du ska betala så skapar du kortnumret med Internetbanken och reserverar et belopp på det, när betalningen gått iväg kan kortnumret inte användas igen och det går inte heller att dra mer pengar än det reserverade beloppet.

Funkar bra om man inte handlar ex.vis på CdOn som kan dra pengar flera gånger...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Android-frågor

Inläggav ca » 2012-04-22 14:09:33

Miche, Nordea har/hade samma funktion.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-04-22 14:15:43

Då kan man undra varför just CDON kan dra flera gånger från samma kortnummer? Vad har dom för särställning som gör att just kan det?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-04-22 14:19:18

De packar varorna på flera olika ställen i landet och i samband med packningen av en låda så dras beloppet, så om man beställt varor som packas på fler än ett ställe så händer detta.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-04-22 14:21:29

ca skrev:Miche, Nordea har/hade samma funktion.

Synd att jag avskyr både Swedbank och Nordea (inte minst pga deras usla, närmast obefintliga, service), själv har jag Handelsbanken som är helt utan avgifter förutom bankomatuttag i andra automater förutom Handelsbankens egna. Jag är nöjd med servicen med.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Android-frågor

Inläggav Kimmelie » 2012-04-22 14:37:59

Miche skrev:Swedbank har (så vitt jag vet) ett system med engångskortnummer, när du ska betala så skapar du kortnumret med Internetbanken och reserverar et belopp på det, när betalningen gått iväg kan kortnumret inte användas igen och det går inte heller att dra mer pengar än det reserverade beloppet.

Funkar bra om man inte handlar ex.vis på CdOn som kan dra pengar flera gånger...

Och Google är ju så utomordentligt smarta, att de börjar med att "verifiera" att kortnumret är giltigt (eller vad det nu är de kollar) med resultat att kortnumret anses vara använt en gång och därmed förbrukat...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Android-frågor

Inläggav Moggy » 2012-04-22 14:55:43

Man borde kunna föra över pengar till sitt googlekonto som man sen kan köpa appar för.

Som det är på Apples Appstore. Säga vad man vill om Apple men dom vet hur man får till bra upplevelse av hur man använder prylarna.

Nog för att jag håller på Android och aldrig nånsin skulle skaffa en Iphone. Men det är lite tråkigt att Android känns så halvfärdigt....
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Android-frågor

Inläggav plåtmonster » 2012-04-22 16:49:00

Handelsbankens säkerhet var usel sist jag kollade. De hotade t.om rektorn på Trollhättans högskola när ett examensarbete visade på säkerhetsbristerna.

Hur är det med alternativa kernels/OS till Android & iPhone?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Android-frågor

Inläggav Vildsvin » 2012-04-22 19:47:39

plåtmonster skrev:Handelsbankens säkerhet var usel sist jag kollade. De hotade t.om rektorn på Trollhättans högskola när ett examensarbete visade på säkerhetsbristerna.

Säker på att det verkligen var i Trollhättan? Har nämligen själv pluggat på den högskolan, svårt att föreställa mig att någon student skulle göra ett såpass "seriöst" examensarbete. Dock var väl kvaliteten på högskolan betydligt högre för en del år sedan.

plåtmonster skrev:Hur är det med alternativa kernels/OS till Android & iPhone?

Går absolut att installera någon annan Linuxversion än Android på en Androidtelefon. Men då får du klara dig på egen hand utan några garantier. Mycket av poängen med att köpa en dyr iPhone försvinner om man byter ut iOS mot något annat.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-04-22 20:45:36

plåtmonster skrev:Handelsbankens säkerhet var usel sist jag kollade.

Hmmm...
dn.se skrev:Nordea har exempelvis helt lagt om kurs efter haveriet 2007. Tillsammans med Handelsbanken har man numera ett av de säkraste systemen med säkerhetskort och dosa med kortläsare.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Android-frågor

Inläggav matgar » 2012-04-23 0:36:37

plåtmonster skrev:Handelsbankens säkerhet var usel sist jag kollade. De hotade t.om rektorn på Trollhättans högskola när ett examensarbete visade på säkerhetsbristerna.

Hur är det med alternativa kernels/OS till Android & iPhone?

det kan nog stämma om det var ett tag sedan.
Handelsbanken körde rätt länge utan dosa, det räckte med installerat certifikat och lösen.
Men numera krävs smartcard plus dosa, så det är säkert.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Återgå till IT-forum



Logga in