Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav plåtmonster » 2012-04-19 21:47:51

Studentlägenhet + Stockholm = Större risk att träffas av en meteorit när man vunnit på lotto .. :mrgreen:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav slackern » 2012-04-19 21:52:08

Typ ställ dej i den här kön tror att det kan gå ganska så fort att få en lägenhet.

http://www.shis.se/
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav manne » 2012-04-19 22:15:42

Deadly_Nightshade skrev:Hej
Tänkte höra om någon här har lyckats få förtur i Stockholm stads bostadskö - alternativt fått LSS-lägenhet i Stockholm?

Har bott hos farsan nu i 1,5 år och fick jobb i Mars efter 9 månaders arbetslöshet. Med andra ord har jag råd att bo själv utan att behöva leva på nudlar hela månaden.
Problemet är bara att jag har endast 4 år kötid i bostadskön - vilket inte ens ger en lägenhet i Fittja, Husby, Rinkeby eller andra segregerade lågstatusområden.

I somras när min diagnos var relativt "ny" så pratade jag med en LSS-tant som fixade boendestöd åt mig (något som senare visade sig vara onödigt - har ju inte ens en egen bostad) som jag gick till ett par månader. Utöver det fick jag ingen hjälp alls utan när jag frågade om LSS-lägenhet så var jag helt enkelt inte tillräckligt autistiskt skadad eftersom jag faktiskt kan ta hand om mig själv under rätt omständigheter. Och visst det hade jag väl förståelse för att de mest handikappade som inte ens kan städa själva ska ha just den LSS-hjälpen - det är ju trots allt lättare att få en lägenhet på Manhattan än här i Sthlm.

Gick även hos psykolog i ett par månader sen efter den sommaren vilket "var över" i slutet av februari - precis när jag fått jobb. Så det var ju tur det.
Henne snackade jag med ang. lägenhet iaf och hon sa då att habiliteringen i sig inte kan hjälpa en med detta. Jag fick istället en ansökningsblankett till bostadsförmedlingen om förtur i kön. På den så ska iaf en läkare, socialhandläggare eller LSS-handläggare INTYGA att man har starka skäl för att få förtur. Åter igen känns det som att jag inte är tillräckligt skadad alltså: utan jag ligger någonstans i ingenmanslandet och förblöder. För skadad för att fixa lägenhet själv men för "frisk" för att ej få hjälp alltså.

Är det ens någon idé att jag kontaktar LSS-tanten igen och beskriver min situation? Tror liksom inte hon skulle skriva på den där ansökningsblanketten/intyget men tanke på att jag faktiskt har jobb. Att jag lider av att bo såhär verkar sakna betydelse liksom...


Är du skriven i en kommun och har lss där så kan du få förtur på lägenhet ja..
känner många som har fått det men du kanske blir tvingad att bo i andra hand eller så
och hyra av kommunen som hyr av bostadsbolaget.
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav Nargil » 2012-04-19 23:52:51

plåtmonster skrev:Studentlägenhet + Stockholm = Större risk att träffas av en meteorit när man vunnit på lotto .. :mrgreen:


Är det så illa? Kanske tar 1-2 år istället för 10-20 :-). Har för mig jag förut läste om dyra mindre attraktiva studektlägenheter som stod tomma utan kö.

Ett råd. Ställ dig i kön även om den vägen känns hopplös. Dels finns de där först till kvarn jag skrev om förut, dels vet du ju inte din framtida livssituation, ilket iof inte hjälper dina akuta problem.
Nargil
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2012-04-14
Ort: Stockholm

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav ragnevi » 2012-04-22 16:15:02

Jag vet en man som är jurist och som har Aspergers syndrom och som fick genom sin ansökan om lägenhet med hjälp av förtur och fick en lägenhet på söder, men han kunde dels formulera sig och hade en psykiater som skrev ett utförligt intyg.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav Zirre » 2012-04-22 18:25:45

En jag känner skrev ett personligt kort brev till olika privata hyresvärdar och efter några månader hade han ett förstahandskontrakt i handen.
Han nämnde nåt om denna sajt http://www.hyresrattsbyran.se/
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav JvA00 » 2012-04-22 20:08:24

Jag vill tipsa trådskaparen om bostaddirekt.com.

Det är förvisso andrahandsuthyrning, men jag har bara bra erfarenhet av det hela. Du vet ju åtminstone när deadline att flytta ut är så du kan i god tid spana in en annan andrahandslägenhet. Att hyrorna skulle vara omöjliga håller jag inte med om. Finns allt ifrån 3000 kr och uppåt.

Långsiktig lösning, om man tänker 10-15 år vore:
Försök spara någon tusenlapp per månad, eller åtminstone 500 kr. Sätt in på högräntekonto, exempelvis OKQ8 som ger 3.25%. Med 1000 kr per månad skulle det på tio år bli ca 144 000 kr i dagens penningvärde, 500 kr per månad skulle ge ca 72 000 kr. Observera att du troligen kommer kunna öka sparandet per månad över tid då din lön förhoppningsvis ökar i åtminstone samma takt som inflationen.

En annan lösning är att flytta. Man skulle kunna pendla från Nyköping eller Vagnhärad exempelvis.
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in