Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-04-17 22:53:21

Hej
Tänkte höra om någon här har lyckats få förtur i Stockholm stads bostadskö - alternativt fått LSS-lägenhet i Stockholm?

Har bott hos farsan nu i 1,5 år och fick jobb i Mars efter 9 månaders arbetslöshet. Med andra ord har jag råd att bo själv utan att behöva leva på nudlar hela månaden.
Problemet är bara att jag har endast 4 år kötid i bostadskön - vilket inte ens ger en lägenhet i Fittja, Husby, Rinkeby eller andra segregerade lågstatusområden.

I somras när min diagnos var relativt "ny" så pratade jag med en LSS-tant som fixade boendestöd åt mig (något som senare visade sig vara onödigt - har ju inte ens en egen bostad) som jag gick till ett par månader. Utöver det fick jag ingen hjälp alls utan när jag frågade om LSS-lägenhet så var jag helt enkelt inte tillräckligt autistiskt skadad eftersom jag faktiskt kan ta hand om mig själv under rätt omständigheter. Och visst det hade jag väl förståelse för att de mest handikappade som inte ens kan städa själva ska ha just den LSS-hjälpen - det är ju trots allt lättare att få en lägenhet på Manhattan än här i Sthlm.

Gick även hos psykolog i ett par månader sen efter den sommaren vilket "var över" i slutet av februari - precis när jag fått jobb. Så det var ju tur det.
Henne snackade jag med ang. lägenhet iaf och hon sa då att habiliteringen i sig inte kan hjälpa en med detta. Jag fick istället en ansökningsblankett till bostadsförmedlingen om förtur i kön. På den så ska iaf en läkare, socialhandläggare eller LSS-handläggare INTYGA att man har starka skäl för att få förtur. Åter igen känns det som att jag inte är tillräckligt skadad alltså: utan jag ligger någonstans i ingenmanslandet och förblöder. För skadad för att fixa lägenhet själv men för "frisk" för att ej få hjälp alltså.

Är det ens någon idé att jag kontaktar LSS-tanten igen och beskriver min situation? Tror liksom inte hon skulle skriva på den där ansökningsblanketten/intyget men tanke på att jag faktiskt har jobb. Att jag lider av att bo såhär verkar sakna betydelse liksom...
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav slackern » 2012-04-17 22:56:24

Men du klarar av att ställa dej i bostadskön och söka lägenheter?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav EmsAnnorlunda » 2012-04-17 23:30:55

Hur klarar du av ett jobb om du inte mår bra hemma?
EmsAnnorlunda
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2011-12-10
Ort: skogen

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav plåtmonster » 2012-04-17 23:38:17

Spara till bostadsrätt?

Muta? :mrgreen:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-04-17 23:59:11

slackern skrev:Men du klarar av att ställa dej i bostadskön och söka lägenheter?

Det klarar väl alla med AS såvida man inte är intellektuellt utvecklingsstörd?
EmsAnnorlunda skrev:Hur klarar du av ett jobb om du inte mår bra hemma?

Jag har haft turen att få ett jobb inom mitt "drömyrke" mer eller mindre - är främst därför som jag faktiskt drar iväg mig till jobbet varje morgon. Men det är inte jobbet som är problemet - problemet är att bo 3 personer i en 2:a på 50 kvadrat där en av dem (min bror) har ADD och där jag aldrig får ordentlig sömn eftersom alla envisas med att vara uppe så jävla sent.
plåtmonster skrev:Spara till bostadsrätt?

Muta? :mrgreen:

Dvs spara ihop mellan 150 000 till 300 000 kronor. Ja det kanske man kan om man jobbar som läkare, advokat eller ingenjör. Även om jag hade möjligheten att spara säg 3000 i månaden (vilket jag inte har) så hade det tagit ca 5 år att få ihop de pengarna. Det är bara rika, par eller folk med riktigt välbetalda jobb som har råd att köpa bostadsrätt i Sthlm.

Diggar för övrigt undertonen i denna tråd. Jag är en lat parasit som vill ha allt serverat på silverfat och jag har egentligen inte AS eller hur?
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-18 0:07:11

Bry dig inte om kritiken. Bostadssituationen är ett helvete där uppe i Stan, det vet alla.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-04-18 0:11:50

KrigarSjäl skrev:Bry dig inte om kritiken. Bostadssituationen är ett helvete där uppe i Stan, det vet alla.

Ja iaf vi med insikt och/eller personlig erfarenhet av helvetet här.
Min förra chef - en världsvan kosmpolit - påstod ju att det var lättare att fixa en lägenhet på Manhattan. Vet inte riktigt om han skämtade om det men det känns som en sanning.

Just nu inne på bostadsförmedlingens websida:
4-5 pers som köat i 25-26 år för en 2:a på 60kvadrat på Södermalm.
Visst, innanför tullarna där är det helt sjukt. Men även lägenheter söder om söder* (t.ex. västberga) har ca 8 års kötid i snitt. Och då är det ändå folk med upp emot 12 års köpoäng som intresseanmäler sig på dessa.

(* talar om 2:or på ca 40-50 kvadrat)
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav plåtmonster » 2012-04-18 0:25:59

Låna till bostadsrätt?
Hyr någons lägenhet som ska iväg något år i 2:a hand?
Prata med vandrarhem om fasthyra, eller t.om på billigare hotell?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav kullan » 2012-04-18 0:28:43

plåtmonster skrev:Låna till bostadsrätt?


Bostadsrätt är ju ingen lösning som TS vill satsa på. Som jag fattar är han ute efter en hyresrätt inom rimlig tid.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav plåtmonster » 2012-04-18 0:31:30

Hyresrätt + Rimlig tid + Stockträsk = Oops ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-04-18 0:43:32

Det är riktigt svårt att få förtur i bostadskön.
Man måste ju ha starka medicinska eller sociala skäl för det samt inte kunna skaffa bostad på annat sätt eller anses ha jobb så du har råd att köpa bostadsrätt.

Själv ska jag få en träningslägenhet då jag inte kan få förtur pga att jag bott för kort tid i sthlm kommun och pga betalningsanmärkningar. Men för att få träningslägenhet måste man ha betalningsanmärkningar samt behov av visst stöd i hemmet (alltså boendestöd).
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav lars_britta » 2012-04-18 1:02:56

Ett alternativ är att hyra en lägenhet i andra hand, och om det blir för dyrt så kan du ju dela på lägenheten med en vän.

4 år dock borde ge en lägenhet efter vad jag har hört, men om du säger att det inte gör det så har du säkerligen betydligt mer rätt än mig.

Jag skulle aldrig råda nån att köpa nu, men ev. kan man ta ett högräntelån för insatsen, ifall du nu skulle kunna låna resten. En enrummare i förort kan du ju få för 0,5-1MKR, men då får du vara beredd på att gå back nån hundratusing förstås.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav Miche » 2012-04-18 1:16:09

plåtmonster skrev:Låna till bostadsrätt?

För att kunna låna måste man dels ha fast inkomst en längre tid (minst ett år, troligen längre) samt ha en kontantinsats. Kombinationen för en som varit arbetslös en längre tid och äntligen fått ett jobb är inte möjlig att klara av på kortare tid än ett antal år, innan dess har troligen TS gått in i väggen pga sin nuvarande bostadssituation.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav lars_britta » 2012-04-18 1:28:46

Miche har ju rätt. Om man precis fått ett hyggligt osäkert jobb, så får man inget bostadslån till en BR i Sthlm.

Men det där med 4 år funderar jag dock över om du inte får en lägenhet i mindre attraktiv förort?...sen... Bostadssnabben?
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-04-18 1:45:19

Känner en som står i kö i Upplands-Brohus och han fick sitt första erbjudande efter 3 månader i kö.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav plåtmonster » 2012-04-18 2:27:38

Uppsala pendling?
Eller pendling någonannastans ifrån ..?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav Dandelo » 2012-04-18 4:07:09

Känner mig inte direkt mer positiv för mina chanser att få förtur till bostad efter att ha läst tråden.
Beskedet får jag imorgon..
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav lars_britta » 2012-04-18 4:15:12

Ni får väl flytta ihop allihop, lär väl bli billigt :-)Happy
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav segdeg » 2012-04-18 4:21:27

lars_britta skrev:Ni får väl flytta ihop allihop, lär väl bli billigt


Ännu billigare om du kan ställa upp och hyra ut vad fan du nu bor i :-)Raging
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav lars_britta » 2012-04-18 4:25:20

Bor inte i Sthlm för tillfället och jag får inte hyra ut denna BR tyvärr. Dock har jag planer på att köpa bostad i Sthlm, men inte förrän priserna gått ned en aning.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav segdeg » 2012-04-18 4:51:38

lars_britta skrev:Bor inte i Sthlm för tillfället och jag får inte hyra ut denna BR tyvärr. Dock har jag planer på att köpa bostad i Sthlm, men inte förrän priserna gått ned en aning.


Då förstår även jag att du har råd med så dryga åsikter som du "fritt" förolämpar valda medlemmar på forumet med, sicket öde att behöva vänta på att priserna skall gå ned en aning, bli ordförande i BR istället så du kan göra som du vill, du spekulationens försvarare :-)Raging
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav Sheyen » 2012-04-18 7:14:20

Deadly_Nightshade skrev:
slackern skrev:Men du klarar av att ställa dej i bostadskön och söka lägenheter?

Det klarar väl alla med AS såvida man inte är intellektuellt utvecklingsstörd?

Där tog jag väldigt illa upp. Jag har jättestora problem med att förstå mig på myndighetskontakter och jag vet sannerligen inte hur man ska göra för att hamna i bostadskö och söka lägenheter. Men jag är fan inte intellektuellt utvecklingsstörd. Jag anmäler ditt inlägg.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-04-18 8:29:37

Andrahandsmarknaden är ju problematisk den också.
Höga hyror och korta kontrakt är ju standard - man ska ha tur om man får hyra en lägenhet under 1 år, vilket är någon slags magisk maxgräns för bostadsförmedlingarna. Normen är snarare att man får inrätta sig tanken om att man tvingas flytta 2-4 gånger om året pga alla korta kontrakt. Vet inte om det är en lagstiftad grej eller om dom bara vill vara jobbiga men verkar det vara iaf.
Sen är det ju hela det här med att man antingen ska ha många sociala kontakter - vilket jag inte har - eller att man ligger i som fan och verkligen kollar intensivt överallt varje dag.
Deadly_Nightshade skrev:Det klarar väl alla med AS såvida man inte är intellektuellt utvecklingsstörd?

Sheyen skrev:Där tog jag väldigt illa upp. Jag har jättestora problem med att förstå mig på myndighetskontakter och jag vet sannerligen inte hur man ska göra för att hamna i bostadskö och söka lägenheter. Men jag är fan inte intellektuellt utvecklingsstörd. Jag anmäler ditt inlägg.

Jag har också stora problem med myndighetskontakter men det hindrar mig inte från att ta reda på hur man gör saker och sen faktiskt försöka göra saker själv.
Du gör vad du vill, men jag tycker du är gnällig och överreagerar. Välkommen till internet liksom - här kanske det inte alltid står saker som du tycker om och det borde du acceptera istället för att vara så himla löjlig.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav Sheyen » 2012-04-18 8:35:59

Deadly_Nightshade skrev:Jag har också stora problem med myndighetskontakter men det hindrar mig inte från att ta reda på hur man gör saker och sen faktiskt försöka göra saker själv.
Du gör vad du vill, men jag tycker du är gnällig och överreagerar. Välkommen till internet liksom - här kanske det inte alltid står saker som du tycker om och det borde du acceptera istället för att vara så himla löjlig.

Jag är inte löjlig. Du kanske inte har förstått det, men här får man inte bete sig hur som helst. T.ex får man inte såra någon medvetet (något som du nu tycks försöka göra). Jag tänker anmäla även detta inlägg, så hoppas jag att mod ser till att du slutar med dina försök till provokation.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in