Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav lars_britta » 2012-04-18 8:46:08

Andrahandsmarknaden är ju problematisk den också.
Höga hyror och korta kontrakt är ju standard - man ska ha tur om man får hyra en lägenhet under 1 år, vilket är någon slags magisk maxgräns för bostadsförmedlingarna. Normen är snarare att man får inrätta sig tanken om att man tvingas flytta 2-4 gånger om året pga alla korta kontrakt. Vet inte om det är en lagstiftad grej eller om dom bara vill vara jobbiga men verkar det vara iaf.


Ja, det är ju tyvärr så men nån förtur lär du vill inte få ialla fall, vad jag tror ialla fall. Reglerna ser ut att vara lite hårdare än så för det, tyvärr.

Till Sheyen

Sköt ditt så sköter vi vårt. Håll dig undan om det inte passar, och ingen har sagt nåt kriminellt här.

Admin

Det här är inte ett acceptabelt sätt att bemöta andra forumister på. Du bryter mot forumreglerna

• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.

och får en varning för detta.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav lars_britta » 2012-04-18 8:50:47

Ifrån flashback ifjol:
Kötider för nyproduktion på västra kungsholmen(hornsberg) är ca 4 år. Men då är det i princip marknadshyror. 8'000 kr / mån för en etta. 12'000 kr/mån för en tvåa


Jag har hört andra liknande historier privat också på korta kötider, men jag antar att du håller hök-koll på listorna ifrån förmedlingen, så du får ta mitt tjat som menlöst gnat. Och sen bostadssnabben förstås...

flashback 2010:
Med en kötid på bara 4 år får du räkna med en liten etta på bottenvåningen i Rinkeby.

På riktigt alltså, den genomsnittliga kötiden på en etta i Rinkeby är 3,8 år https://bokabostad.stockholm.se/Stat...enomsnitt.aspx

Rinkeby är kanske Stockholms mest ökända ghetto, ifall du inte visste det.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav lars_britta » 2012-04-18 9:03:50

Enrummare som ligger ute just nu på 4 år:

$Stor enrummare på Abrahamsbergsvägen 91 rätt så dyr i hyra
$Lidingö 20kvm 3448 per månad
$Vaxholm medelstor under 4000 riksdaler per månad
$Nacka 21kvm drygt 3 600 i hyra
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav Abbreviation » 2012-04-18 9:09:16

För att få förtur krävs bra mycket mer än att man har Aspergers. Man ska ha en direkt koppling till det område man söker förtur i, t ex. Jag känner en person som fått förtur för att hennes barn inte skulle behöva bo med sin alkoholiserade mormor. Det är det enda fallet jag känner till.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav kullan » 2012-04-18 9:24:32

När jag kollade upp det där för egen räkning fast då i Moraområpdet så fick jag veta att man får vara beredd på att ta vilken bostad som helst sen när det dyker upp någon. Man får ju inte välja område eller så. det man kan är väl att tala om storleken på bostaden. Typ om man är ensam som flyttar eller om det är en stor familj. Sen får man väl en lägenhet som är anpassat efter det behov som man har. En 2 rummare på 40 - 50 kvadrat kan dom ju inte säga så mycket om. Men ja det är skitsvårt att få ett beslut om förtur även i mora så det blir nog rätt omöjligt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav slackern » 2012-04-18 11:12:49

Deadly_Nightshade skrev:
slackern skrev:Men du klarar av att ställa dej i bostadskön och söka lägenheter?

Det klarar väl alla med AS såvida man inte är intellektuellt utvecklingsstörd?


Hej förlåt om det lät drygt.

Men vad jag har förstått så är LSS lägenheter till för folk som inte kan skaffa sej ett eget boende och/eller som behöver mycket stöd och hjälp för att klara av sitt boende. Alltså man måste ha väldiga problem.

Så jag tycker inte du är lat och borde klippa dej. Det är bara att boendesituationen i den här staden suger. Har själv varit i din situation. Men jag har haft en väldigt tur med lägenheter i STHLM. Men så har jag o andra sidan också bott i mindre attraktiva förorter på bottenvåning och numera har jag ett förstahandskontrakt inne i stan.

Men det är som vissa redan har nämnt om du ska få förtur via bostadsförmedlingen så måste du ha starka sociala själ för det. Trång bodhet räcker inte utan det skulle väll vara om din pappa och bror söp och knarkade som fan och sålde dej total misär med andra ord.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-04-18 11:24:31

Vill också tillägga att likt Sheyen klarar jag inte av det där med bostadskö själv utan har fått hjälp att ställa mig i två och får hjälp att hålla mig aktiv där.
Varför jag inte klarar det helt kan jag inte riktigt svara på. Är väll typ som med städning, vet vad jag typ bör göra, men det går liksom inte fram. Väldigt frustrerande då jag helst vill klara allt själv. Särskilt frustrerande är det att få tror på en del av de problem jag har pga att min verbala förmåga är välutvecklad och mitt generella IQ över normalt. Då anser ju folk att man inte ska ha en del av dessa kognitiva problem.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-04-18 19:10:36

Jag uppfattar det inte som Deadley_Nightshade ville förolämpa någon med att vem som helst kan klara av att stå i bostadskö. Jag uppfattar det som att han inte riktigt har greppat att andra kan ha svåra problem med det som han själv inte har problem med helt enkelt.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-04-18 19:38:58

Sheyen skrev:Jag är inte löjlig. Du kanske inte har förstått det, men här får man inte bete sig hur som helst. T.ex får man inte såra någon medvetet (något som du nu tycks försöka göra). Jag tänker anmäla även detta inlägg, så hoppas jag att mod ser till att du slutar med dina försök till provokation.

Nej det är klart men vi har också yttrandefrihet. Dessutom har jag inte skrivit något som varit direkt riktat till dig utan det är DU själv som tagit åt dig och tycker att du går under min definition av "intellektuellt utvecklingsstörd" - allt baserat på ett svar till en ANNAN person som jag skrev i förbifarten. Det är ungefär som att du letar efter bråk och andra saker att bli sur över och jag tycker ärligt talat att du beter dig löjligt som dessutom kommer här och "skyltar" med din besserwissiga bror-duktig -attityd; jag kan nästan höra dig säga "ja nu har jag minsann rapporterar dig, fy skäms nu blir det smisk på fingrarna". Så vitt jag vet är rapporteringsfunktionen till för att rapportera överträdelser av forumregler och inte - så som du gör - använda som någon slags censur eller panikknapp.

lars_britta skrev:Ifrån flashback ifjol:
Kötider för nyproduktion på västra kungsholmen(hornsberg) är ca 4 år. Men då är det i princip marknadshyror. 8'000 kr / mån för en etta. 12'000 kr/mån för en tvåa


Jag har hört andra liknande historier privat också på korta kötider, men jag antar att du håller hök-koll på listorna ifrån förmedlingen, så du får ta mitt tjat som menlöst gnat. Och sen bostadssnabben förstås...

Ja men det många glömmer är att även för nybyggen så gäller den vanliga bostadskön. Visst det är dyrare lägenheter men bortsett från det så är det ingen större skillnad då det ändå är folk med ofantligt många års köpoäng som intresseanmäler sig på dessa. Just nu t.ex. så pågår det en hel del nybyggen vid Telefonplan och då jag hemskt gärna hade vela bott där så vet jag att jag inte har en chans med mina nuvarande poäng.

Bjäbbmonstret skrev:Jag uppfattar det inte som Deadley_Nightshade ville förolämpa någon med att vem som helst kan klara av att stå i bostadskö. Jag uppfattar det som att han inte riktigt har greppat att andra kan ha svåra problem med det som han själv inte har problem med helt enkelt.

Nej precis så är det. Tack för att någon förstår.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav Sheyen » 2012-04-18 19:58:58

Deadly_Nightshade skrev:Nej det är klart men vi har också yttrandefrihet. Dessutom har jag inte skrivit något som varit direkt riktat till dig utan det är DU själv som tagit åt dig och tycker att du går under min definition av "intellektuellt utvecklingsstörd" - allt baserat på ett svar till en ANNAN person som jag skrev i förbifarten. Det är ungefär som att du letar efter bråk och andra saker att bli sur över och jag tycker ärligt talat att du beter dig löjligt som dessutom kommer här och "skyltar" med din besserwissiga bror-duktig -attityd; jag kan nästan höra dig säga "ja nu har jag minsann rapporterar dig, fy skäms nu blir det smisk på fingrarna". Så vitt jag vet är rapporteringsfunktionen till för att rapportera överträdelser av forumregler och inte - så som du gör - använda som någon slags censur eller panikknapp.


Saken är den att du kunde ha uttryckt dig lite smidigare än vad du gjorde...
Deadly_Nightshade skrev:
slackern skrev:Men du klarar av att ställa dej i bostadskön och söka lägenheter?

Det klarar väl alla med AS såvida man inte är intellektuellt utvecklingsstörd?
Eftersom att jag inte klarar av att ställa mig i bostadskö och söka lägenheter tolkade jag det som att du anser att jag är intellektuellt utvecklingsstörd - simpelt nog för att det var det du skrev, trots att du hävdar att det inte var riktat åt mig. Det blev inte bara riktat åt mig, utan även åt KaosPrinsessa. Säkert åt många fler också.

Jag letar inte bråk.

Att du nästan hör mig säga saker, som jag varken har tänkt eller sagt, får stå för dig. Det är inget som jag kan ansvara för.

Nu lämnar jag denna diskussion. Hoppas att du fick lite klarhet i det här.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav nallen » 2012-04-18 21:57:16

Gnesta? Bålsta? Sigtuna? Enköping? Eskilstuna? Västerås?
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav snuggelhund » 2012-04-19 2:40:49

(Har tyvärr inget tips om hur du ska få lägenhet) , men ett stort grattis till att du äntligen fått jobb ! :D
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav plåtmonster » 2012-04-19 3:06:18

Man får väl skaffa husbil, det finns t.om rätt lyxiga sådana.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav yeah » 2012-04-19 6:38:08

plåtmonster skrev:Man får väl skaffa husbil, det finns t.om rätt lyxiga sådana.


Men dom är svindyra.
yeah
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2011-02-27

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav Zirre » 2012-04-19 10:04:04

Deadly_Nightshade
Du nämner boendestöd, varför inte söka om gruppbostad, finns även där man har fristående lägenhet.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav kullan » 2012-04-19 10:07:10

Zirre skrev:Deadly_Nightshade
Du nämner boendestöd, varför inte söka om gruppbostad, finns även där man har fristående lägenhet.


Man ska nog ha större problem än vad TS har för att bli aktuell för en gruppbostad.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-04-19 10:09:29

Kolla alla kranskommunerna. Det kan fortfarande finnas bolag kommunala eller privatägda som inte lämnar sina lägenheter till Stockholms stads bostadsförmedling. Spontant kommer jag att tänka på Roslagsbostäder: http://www.roslagsbo.se/

Det kanske inte funkar kommunkationsmässigt att bo i Rimbo men det kan vara värt att kolla upp.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav lars_britta » 2012-04-19 10:24:22

Rimbo ja, tänk att man inte tänkte på det. Tar omkring 1 timme med buss har jag för mig.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav Kristofer » 2012-04-19 10:43:31

Många utannonserade lägenheter hos Stockholms stads bostadsförmedling har en kötid på mellan 5 och 7 år. Det här gäller för lägenheter som ligger i mindre attraktiva områden. Enligt den statistik jag har läst när jag har gjort en sökning utifrån min personliga inloggningsprofil. Loggar man in med en personlig profil går det att se hur stor chans man själv har till att få en viss lägenhet. Chansen uppskattas utifrån hur stor kötid som tidigare har krävts för liknande lägenheter i samma område. Tyvärr går så detlajerade uppgifter inte att få utan en peron,ig inloggningsprofil. Dvs. att man har ställt sig i kön, angett inkomst osv.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav Kristofer » 2012-04-19 10:51:14

nallen skrev:Gnesta? Bålsta? Sigtuna? Enköping? Eskilstuna? Västerås?


Bäst är att leta efter hyresvärdar i kommuner där pendeltågskommunikation finns. Pendeltåg går med kvartsmellanrum eller halvtimmesmellanrum. Dessutom är SL-kortet förmodligen billigare än pendlarkort på SJ för den som har behov att ta sig till Stockholm dagligen för arbete eller dyl.

Ett tips är att kolla både med kommunala bostadsbolag i dessa kommuner, men även att försöka hitta privata hyresvärdar. Privata hyresvärdar på mindre orter kan i vissa fall inte alls tillämpa något kösystem för uthyrning. Det kan vara till fördel om man uppfyller värdens villkor och söker lägenhet vid rätt tillfälle.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav Miche » 2012-04-19 11:19:52

Det är ju värt att göra en bedömning om var den framtida bostaden finns och hur resvägen ser ut till jobbet. Gå in på sl.se och undersök olika resvägar och se efter om det är rimligt (och möjligt) att åka från ex.vis Sigtuna(Märsta) till jobbet.

I Märsta vet jag att det finns folk som fått förstahandskontrakt ganska snabbt, likadant i Södertälje, båda orterna har pendeltåg.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav Zirre » 2012-04-19 11:43:10

kullan skrev:
Zirre skrev:Deadly_Nightshade
Du nämner boendestöd, varför inte söka om gruppbostad, finns även där man har fristående lägenhet.


Man ska nog ha större problem än vad TS har för att bli aktuell för en gruppbostad.

Hur kan du veta så mycket om TS verkliga problem? Från min sida var det bara ett tips.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav slackern » 2012-04-19 14:26:18

Kristofer skrev:
nallen skrev:Gnesta? Bålsta? Sigtuna? Enköping? Eskilstuna? Västerås?


Bäst är att leta efter hyresvärdar i kommuner där pendeltågskommunikation finns. Pendeltåg går med kvartsmellanrum eller halvtimmesmellanrum. Dessutom är SL-kortet förmodligen billigare än pendlarkort på SJ för den som har behov att ta sig till Stockholm dagligen för arbete eller dyl.


Fast du får ju dra av på skatten på arbetsresor över ett vist belopp. Så det blir inte speciellt mycket dyrare. Det är därför bostadspriserna i mälarregionen har gått upp så mycket för att dom har förstärkt mälarbanan. Eller den finns som ett alternativ.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Förtur i Stockholm stads bostadskö?

Inläggav Nargil » 2012-04-19 21:42:26

EmsAnnorlunda skrev:Hur klarar du av ett jobb om du inte mår bra hemma?


Jag tänker tvärtom. Arbetet är den plats jag samlar energi, får lugn, vila för att orka allt kaos i vardagen :-).

Den enda hyresrätt jag har haft i Stockholm fick jag trots kort kötid genom att vissa är först till kvarn. Ofta har de någon nackdel, i mitt fall så kallat rivningskontrakt. En fördel med dessa är att du inte förlorar kötid. Men tyvärr måste du ju ha tur.

På mitt arbete kommer många nya till Stockholm. Oftast hittar de andrahandskoktrakt. Men det kanske beror på vilket arbete man har.

Studentlägenhet? Vet ej reglerna men förr räckte det med kanske 20 % studietakt. Går ju skriva in sig på någon flummig kvällskurs på universitet eller på distans.
Nargil
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2012-04-14
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in