Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-09-05 16:00:37

Jag snackade lite om detta med min läkare och ännu mer om det med min psykolog (träffar henne oftare) och båda sa att ingen som verkligen har AS/HFA kommer få "bort" sin diagnos om kriterierna blir så som de nu sägs bli. De håller sig båda uppdaterade inom ämnet nämligen.
Graderingen kommer ske via muntliga, skriftliga och utförande tester. Så det ska inte bara handla om hur det syns på en person.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav shibedibato » 2011-09-05 16:22:21

Jag skulle inte få några problem med de nya diagnoskriterierna. Skulle förmodligen också hamna mitt emellan, på 2. Har redan en autismdiagnos och den nya verkar till och med kunna stämma bättre in på mig än från DSM-IV.
Det skulle krävas för mycket resurser att avdiagnostisera, ser ingen anledning varför landstingen skulle börja med det.
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav mar0der » 2011-09-06 13:04:01

Jag skulle heller inte se någon förnuftig anledning till varför man skulle börjar 'jaga' AS'are och plocka bort dem. Det är orimligt på alla sätt och vis. Det är samma sak som att man förr gav MBD och permanent sjukersättning (sjukpension) vilket man inte skulle idag. De som fick det beslutet då har fortfarande sjukersättning idag om de inte själva velat ta upp ärendet igen och låta det revideras.
mar0der
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2011-04-29

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-09-08 2:02:21

Jag förstår ärligt talat inte allt "gnäll".
Varje gång jag läser en ny "revision" av DSM-V så tycker jag bara att det blir bättre och klarare. Det är för mig uppenbart att dom försöker förbättra kriterierna och göra det lättare för läkare/psykologer att faktiskt sätta en diagnos.
De som "faller bort" när femman kommer ut är väl bara dom som egentligen inte borde haft någon diagnos överhuvudtaget. Aspergerdiagnoser verkar ju skrivas ut lite i överflöd trots allt - precis som ADHD. Men det är en helt annan debatt.

Jag är fortsatt positiv iaf.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Wine » 2011-09-08 9:58:29

Deadly_Nightshade skrev:Jag förstår ärligt talat inte allt "gnäll".
Varje gång jag läser en ny "revision" av DSM-V så tycker jag bara att det blir bättre och klarare. Det är för mig uppenbart att dom försöker förbättra kriterierna och göra det lättare för läkare/psykologer att faktiskt sätta en diagnos.
De som "faller bort" när femman kommer ut är väl bara dom som egentligen inte borde haft någon diagnos överhuvudtaget. Aspergerdiagnoser verkar ju skrivas ut lite i överflöd trots allt - precis som ADHD. Men det är en helt annan debatt.

Jag är fortsatt positiv iaf.


Tycker också att det verkar positivt och det är bra om det blir klarare diagnoskriterier för dem som är yrkesverksamma.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21


Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav barracuber » 2011-11-08 12:22:21

HGJ skrev:http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/diagnoserna-blev-en-aha-upplevelse_6616204.svd


[OT]
Tack för länken. Artikeln handlar om Håkan Jansson vars första bok Alien recenserade här:
jag-och-mina-diagnoser-av-hakan-jansson-t22353.html
[/OT]
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav sefaila » 2011-11-08 22:08:30

Hej, Vill tipsa allihopa om min c-uppsats som handlar om denna diagnosförändring, den vänder sig till personer som har diagnosen Asperger syndrom och jag skulle verkligen uppskatta om så många som möjligt skulle vilja svara(ni som inte redan gjort det), skulle betyda mycket för min uppsats!


mvh Åsa
länk till enkäten nedan
http://xn--enkt-noa.se/survey.php?pid=3031&mpid=553a6e2436febd7888ce9ed6293db372
sefaila
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-11-07

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Alien » 2011-11-13 3:19:03

Jag citerar ur SvD:s artikel om Håkan Jansson (HGJ:s länk ovan):

Bland annat saknar han ett genusperspektiv beträffande Aspergers. Även hans dotter har diagnosen men symtomen skiljer sig en del från de som normalt förknippas med tillståndet. I dag är det flest pojkar som har Aspergers, men Håkan Jansson tror att psykiatrin fortfarande missar många flickor.

Han instämmer också i kritiken om att DSM kommit att överutnyttjas. Att Aspergerdiagnosen blivit så vanlig tror han beror på att den ofta ställs av psykiatriker som inte har specialkompetens på just det området. Och ibland är det tvärtom – en person med Aspergers får fel diagnos, som i hans fall före 2003.

– Att så många aspergare får diagnosen narcissistisk personlighetsstörning visar hur dåligt det funkar.


Och så här säger han om nya DSM:

Många med Aspergers har protesterat mot förändringen, bland annat för att de är rädda att gå miste om hjälp och stöd. Håkan Jansson misstänker att många inte vill buntas ihop med andra autistiska tillstånd. Själv ser han inga hinder.

– Jag tycker reaktionen är lite snorkig. Autismspektrum är bara en skala. Vi finns redan på den skalan. Ju mer vi delar in den desto bättre hjälp får varje grupp.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Joakoni » 2011-11-14 2:05:11

En fundering, säkert inte ny.
Varför är vi så många?? Det verkar inte troligt. Antingen är det en epidemi eller också är samhället missanpassat till individen (inte tvärtom!)
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav svartamolnet » 2011-11-19 8:16:46

Jag har varit inne på samma sak Joakoni. Min far påstod att en tredjedel av USA:s befolkning har NPF-diagnos och att folk "diagnos-shoppar". Om det nu är så att de flesta av de människorna verkligen uppfyller diagnoskriterierna, då är det ju inte människorna som är funktionshindrade utan samhället som måste förändras för att passa fler olika sorters människor.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Joakoni » 2011-11-19 11:41:12

Det är exakt det jag menar. Man känner sig som en hypokondriker. Men jag har verkligen de svårigheterna! Eller så har samhället svårt med mig... :wink:
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Wine » 2012-04-15 22:02:36

En artikel från New York Times om vad förändringarna i DSM-5 kommer att innebära, antalet diagnostiserade med autismspektrum diagnos kommer förmodligen att reduceras kraftigt:

NYT - New Definition of Autism Will Exclude Many, Study Suggests
By BENEDICT CAREY Published: January 19, 2012

Proposed changes in the definition of autism would sharply reduce the skyrocketing rate at which the disorder is diagnosed and might make it harder for many people who would no longer meet the criteria to get health, educational and social services, a new analysis suggests.


In the new analysis, Dr. Volkmar, along with Brian Reichow and James McPartland, both at Yale, used data from a large 1993 study that served as the basis for the current criteria. They focused on 372 children and adults who were among the highest functioning and found that overall, only 45 percent of them would qualify for the proposed autism spectrum diagnosis now under review.

The focus on a high-functioning group may have slightly exaggerated that percentage, the authors acknowledge. The likelihood of being left out under the new definition depended on the original diagnosis: about a quarter of those identified with classic autism in 1993 would not be so identified under the proposed criteria; about three-quarters of those with Asperger syndrome would not qualify; and 85 percent of those with P.D.D.-N.O.S. would not.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav plåtmonster » 2012-04-16 0:43:06

Se där, det handlar om offentlig ekonomi.. :-)065
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Zombie » 2012-04-16 0:50:55

Ja, tänk vad de kan komma fram till. :roll:

Men här i det bortskämda Sverige (inklusive Aspergerforum) är det ju inte många som tror att fler behövande blir utan diagnos. Eller så utgår de egoistiskt från att ingen av dem heller behöver den sortens hjälp som bara en diagnos kan öppna för.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Nargil » 2012-04-16 19:35:18

Jag vill nog hellre presentera mig som högfungerande autist. Min känsla är att folk då blir mer imponerade av allt som går bra och har förståelse om jag inte klarar vissa saker. Är rädd att folk tyvärr ofta associer AS med en nörd.

Finns det verkligen en tydlig gräns? Språkutveckling, men annars då? Finns nog personer med dålig språkförmåga som har lättare vara självständiga jämfört med ett språkgeni som har andra problem istället.

Sen verkar de olika diagnoserna tolkas olika beroende på vem som utreder dig. Om du idag skulle vi få Asberger av vissa, högfungerande autism av andra och kanske atypiskisk autism av ett tredje team, så kan de ju lika gärna kalla allt autism och sen specificera dina unika svårigheter. Alla dessa har ju idag rätt söka LLS. Vad är vitsen att dela in AS och högfungerande autism i olika fack, båda är ju unika människor med autistiska drag och normal eller hög IQ. Personer med autism som har låg IQ har ju en tillägsdiagnos.
Nargil
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2012-04-14
Ort: Stockholm

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Flia » 2012-04-17 18:57:32

Zombie skrev:Ja, tänk vad de kan komma fram till. :roll:

Men här i det bortskämda Sverige (inklusive Aspergerforum) är det ju inte många som tror att fler behövande blir utan diagnos. Eller så utgår de egoistiskt från att ingen av dem heller behöver den sortens hjälp som bara en diagnos kan öppna för.


Jag får ingen utredning därför att jag inte behöver vårdinsatser. Men de som säger nej tror ändå att jag har AS.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav plåtmonster » 2012-04-19 2:27:47

Hittade denna artikel: UNT: 2013 försvinner Aspergers syndrom som en egen diagnos. Bra eller dåligt?

På nätet pågår en intensiv debatt redan nu och så här låter det på Aspergerforum, en mötesplats för personer med Aspergers:
”Jag tycker något är vunnet. Jag fick atypisk autism, min syster asperger. Hade vi utretts på samma ställe hade vi antagligen fått samma diagnos båda två (för vi är lika som bär). Jag tycker det är löjligt som det är just nu”.
”Den här djungeln av diagnoser gör att jag ser fram emot att det bara blir en diagnos och inte att man nästan som av en slump får den ena eller den andra diagnosen inom autismspektrumet.”
”Det har tagit mig många år att acceptera min diagnos. Därför har jag svårt att finna mig i att den ändras. Jag kan inte identifiera mig som ’autist’, eftersom de flesta autister är LFA, dvs begåvningshandikappade.”
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-19 2:52:00

Tycker fortfarande det är odelat negativt att ändra benämningarna.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav kattkvinna » 2012-04-19 7:43:07

Det är bättre med DSM-5. Då slipper man olika benämningar som Asperger, atypisk autism, högfungerande autism när de är så snarlika. Den enda anledningen till att jag fick diagnosen autism är en notering i journalen om autistiska drag innan tre års ålder och sen språkutveckling. Om den journalen inte funnits hade jag fått en klockren asperger. Jag har gått igenom skolsystem och arbetsliv i många år utan diagnos.

Det handlar inte om någon epidemi. De här människorna har alltid funnits. Kanske en motreaktion mot diagnosmotståndarna som nu har slagit över åt andra hållet. Det finns säkert tveksamma utredningar man kan ifrågasätta, men jag tror fortfarande många flickor/ kvinnor är underdiagnostiserade.
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav HGJ » 2012-04-19 11:31:26

plåtmonster skrev:Hittade denna artikel: UNT: 2013 försvinner Aspergers syndrom som en egen diagnos. Bra eller dåligt?

På nätet pågår en intensiv debatt redan nu och så här låter det på Aspergerforum, en mötesplats för personer med Aspergers:
”Jag tycker något är vunnet. Jag fick atypisk autism, min syster asperger. Hade vi utretts på samma ställe hade vi antagligen fått samma diagnos båda två (för vi är lika som bär). Jag tycker det är löjligt som det är just nu”.
”Den här djungeln av diagnoser gör att jag ser fram emot att det bara blir en diagnos och inte att man nästan som av en slump får den ena eller den andra diagnosen inom autismspektrumet.”
”Det har tagit mig många år att acceptera min diagnos. Därför har jag svårt att finna mig i att den ändras. Jag kan inte identifiera mig som ’autist’, eftersom de flesta autister är LFA, dvs begåvningshandikappade.”

http://www.aspergerforum.se/post621110.html#p621110
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5318
Anslöt: 2007-06-02

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Nargil » 2012-04-19 23:43:15

kattkvinna skrev:Det är bättre med DSM-5. Då slipper man olika benämningar som Asperger, atypisk autism, högfungerande autism när de är så snarlika. Den enda anledningen till att jag fick diagnosen autism är en notering i journalen om autistiska drag innan tre års ålder och sen språkutveckling. Om den journalen inte funnits hade jag fått en klockren asperger. Jag har gått igenom skolsystem och arbetsliv i många år utan diagnos.

Det handlar inte om någon epidemi. De här människorna har alltid funnits. Kanske en motreaktion mot diagnosmotståndarna som nu har slagit över åt andra hållet. Det finns säkert tveksamma utredningar man kan ifrågasätta, men jag tror fortfarande många flickor/ kvinnor är underdiagnostiserade.


Håller helt med dig.

Jag fick diagnosen AS trots att jag var dokumenterat extremt sen i språket plus att jag pratade med utredarna om det. Men eftersom jag idag fick över medel på språktester sa de att nuläget väger tyngre än barnaåren. Jag som trodde att AS per definition var autism med normal eller god språkutveckling som barn. Din och min historia visar ju på det absurda i att ha olika diagnoser.
Nargil
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2012-04-14
Ort: Stockholm

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav plåtmonster » 2012-04-19 23:48:59

Eller diagnos-metoder?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Miche » 2012-04-20 0:40:40

Flera, däribland Tony Attwood har kritserat kravet på normal språkutveckling. Det kan ju finnas ju andra orsaker till sen språkutveckling som fysiska hinder eller andra NPF-diagnoser.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Aspergare och vården



Logga in