Städa

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Städa

Inläggav Miche » 2012-04-12 12:58:44

Jag är inne i en period då jag inte får något vettigt gjort hemma, skulle behöva somna lite tidigare igen som i det var när jag fick kedjetäcket. Nu är mornarna jobbiga när mamma kör sina rutiner och det blir svårt för mig att fara runt som jag behöver för att vara effektiv, så det är inget kul att gå upp på morgonen.

Har dessutom ont i kroppen, är seg som sirap (ta inte illa upp sirap) och lyckas bara sköta en mindre del av mitt liv för närvarande.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Städa

Inläggav plåtmonster » 2012-04-12 16:42:32

Miche skrev:Nu är mornarna jobbiga när mamma kör sina rutiner

Vaddå för rutiner?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Städa

Inläggav Miche » 2012-04-12 16:48:07

Hon har en morronrutin där bl.a. radion står på (rätt hög volym eftersom hon hör ganska dåligt), det blir bara jobbigt! :(
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Städa

Inläggav plåtmonster » 2012-04-12 17:41:35

Ta bort radio.. ditt hem, ditt revir?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Städa

Inläggav Zima33 » 2012-04-12 17:47:53

Miche: Kan hon inte fixa hörlurar?
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Städa

Inläggav OceanLiners » 2012-04-12 17:56:13

När du duschar, städa badrummet samtidigt. När du lagar mat, städa köket samtidigt. Golven kan tas av en robot om man vill det men jag finner det lättast att börja med att skaka av mattorna får satan om jag lägger tillbaka rena mattor utan att ha tagit golvet, då får jag panik. Dammtorka samtidigt som du vattnar blommor.

Jag försöker med andra ord få in städningen i någon annan nödvändig aktivitet jag utför.
OceanLiners
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2012-04-12

Re: Städa

Inläggav Juddy » 2012-04-12 21:33:17

Det är inte så enkelt som att få in rutiner. Ibland behöver man hjälp för att skapa och sedan minnas de där rutinerna.
Själv blir jag lätt trött av hushållsarbete, jag får gå tillbaka senare. Jag är en MYCKET utpräglad kvällsmänniska så jag är mest effektiv ju senare det blir.
För den som känner sig vilse i städningen så kan jag verkligen rekommendera boendestöd. Enkelt att få enligt LSS. Hur boendestöd är utformat varierar dock från kommun till kommun.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Städa

Inläggav OceanLiners » 2012-04-12 21:45:02

Juddy skrev:Det är inte så enkelt som att få in rutiner. Ibland behöver man hjälp för att skapa och sedan minnas de där rutinerna.
Själv blir jag lätt trött av hushållsarbete, jag får gå tillbaka senare. Jag är en MYCKET utpräglad kvällsmänniska så jag är mest effektiv ju senare det blir.
För den som känner sig vilse i städningen så kan jag verkligen rekommendera boendestöd. Enkelt att få enligt LSS. Hur boendestöd är utformat varierar dock från kommun till kommun.


Boendestöd hade jag en gång då jag blir så lätt slut av allt jag måste ha i huvudet av de saker som ska göras. Tyvärr så blev dem portade från mitt hem när de hävde ur sig att jag skulle vara mytoman och ha det som hobby, den slutsatsen kom de fram till när jag förde klagan till deras chef om att de inte sköter sitt jobb dvs kom inte i tid, ibland kom de inte alls, meddela mig aldrig vid ändringar mm. :-)007 :shock:

Så för min del är boendestöd bara negativt.
OceanLiners
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2012-04-12

Re: Städa

Inläggav Juddy » 2012-04-12 21:49:33

jag har ett väldigt bra boendestöd som jag styr mycket själv över. Eller det är jag som styr över det. De kan föreslå saker vi kan göra. Som vad säger du om att vi gör x idag?
Tog lång tid innan jag lät dom röra någonting. Fyra månader sisådär.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Städa

Inläggav OceanLiners » 2012-04-12 21:55:24

Juddy skrev:jag har ett väldigt bra boendestöd som jag styr mycket själv över. Eller det är jag som styr över det. De kan föreslå saker vi kan göra. Som vad säger du om att vi gör x idag?
Tog lång tid innan jag lät dom röra någonting. Fyra månader sisådär.


Önska det kunde varit så för mig men tyvärr fick jag inte bestämma schemat själv utan det var tvungen att passa efter deras personal och tider. Fick inte göra vad jag ville om dagarna utan det bestämde dem. De hade en enorm benägenhet att tränga sig på mig med kramar, handslag mm trots att de visste att jag får panik av sådant. Rörde mina saker gjorde dem, bytte plats på sakerna, omorganisera överallt. En del dagar gick jag utan hjälp och fick på så sätt varken mat eller saker gjorda. Jag blev ett vrak med dem runt mig. De fick helt enkelt lov att dra åt skogen.
OceanLiners
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2012-04-12

Re: Städa

Inläggav Miche » 2012-04-12 23:27:23

plåtmonster skrev:Ta bort radio.. ditt hem, ditt revir?

Nix, jag är inneboende.
Zima33 skrev:Miche: Kan hon inte fixa hörlurar?

I så fall trådlösa, lär knappast funka för henne, hon är 91 år gammal, det är inte trivialt att ändra en gammal människas rutiner.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Städa

Inläggav plåtmonster » 2012-04-13 0:22:14

@OceanLiners, Vad var reaktionen när du sa upp deras tjänster? ;)

Låter annars som rena skojeriet. LSS ska väl vara till för brukaren, och kramar är inget man ska bli påtvingad. Eller att flytta runt och omorganisera utan att man bett om det.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Städa

Inläggav Zima33 » 2012-04-13 16:46:47

Juddy skrev:För den som känner sig vilse i städningen så kan jag verkligen rekommendera boendestöd. Enkelt att få enligt LSS. Hur boendestöd är utformat varierar dock från kommun till kommun.

Boendestöd får man bara genom SoL, inte LSS.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Städa

Inläggav Juddy » 2012-04-13 18:16:36

Jag har fått det genom LSS, passage genom en biståndshandläggare och tillbaka till LSS.

Personalen anpassar sig i just vad vi ska göra, och inte. Vi närmar oss försiktigt sovrummet som de inte har fått titta in i ens. Jag föredrar eftermiddagsbesök så det har blivit just eftermiddagsbesök. Jag känner mig väldigt nöjd. Personalen har sett allt och har erfarenhet av alla sorters människor. Dessutom har jag berättat att jag inte vill ha några kramar etc., inga ironiska skämt och lite mer sånt.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Städa

Inläggav Someone » 2012-04-14 16:35:01

Tycker det är mycket bättre att städa själv, vill inte att någon ska röra mina saker.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Re: Städa

Inläggav Zima33 » 2012-04-14 23:27:22

Juddy skrev:Jag har fått det genom LSS, passage genom en biståndshandläggare och tillbaka till LSS.

Konstigt, är du säker på det? Boendestöd finns inte i LSS-insatserna så då kan det ju inte beviljas genom LSS...
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Städa

Inläggav Sofia75 » 2012-04-17 11:18:15

Miche skrev:
MsFrost skrev:
Zima33 skrev:Jag brukar också plocka undan saker som inte ska vara där men då hamnar de bara på ett annat ställe där de inte ska vara.


Det är just därför man genast ska lägga dom på rätt plats... om dom nu har en

Det är ju det som är problemet, alla jävla grejer jag har, har ingen egen plats! :(

Samma här! Och då flyttar jag alla prylar från det stället jag städar och så blir det stökigare någon annan stans i stället... Men oftast så hamnar nog saken jag flyttar någonstans halvvägs på vägen dit jag tänkte lägga den för att jag kommer på något annat...

Vi hade ett hobbyrum innan storkillen fick eget rum. Det mesta av de sakerna ligger på golvet här i dator-rummet fortfarande efter 2 år... Och högarna växer och flyttar runt... Och rentvätthögen når taket...

Ska få lite boendestöd iaf. Ok:at 3 timmar i veckan efter några vändor och lång väntan (enligt mig iaf).

Jay, nu kom jag på att jag fick ett brev i förra veckan att jag ska välja vem som ska göra det. Hoppas valet blir gjort. Hittade brevet nu iaf!

Jag är bra på att klura ut saker men inte på att utföra dem...
Sofia75
 
Inlägg: 120
Anslöt: 2011-09-04
Ort: Stockholm

Re: Städa

Inläggav Sofia75 » 2012-04-17 11:24:02

Miche skrev:Sen har du dammsugaren, tror du på fullaste allvar att den bara tar bort damm? Det de flesta dammsugare gör är att finfördela damm, a.k.a. dammsprutare. Filtren i dammsugare borde bara släppa igenom luft, men det är enormt svårt att praktiskt utföra utan att slå sönder dammet i pyttesmå partiklar som far rakt igenom dammsugaren, effekten blir att några timmar efter dammsugningen så lägger sig dammet igen på alla ytor.

Jag hörde talas om en damsugare med vattenfilter. Ett tips från en annan allergiker för att få fast pollen. Någon som vet var man hittar? Låter dyrt...
Sofia75
 
Inlägg: 120
Anslöt: 2011-09-04
Ort: Stockholm

Re: Städa

Inläggav Sofia75 » 2012-04-17 11:30:36

Miche skrev:Jag är inne i en period då jag inte får något vettigt gjort hemma, skulle behöva somna lite tidigare igen som i det var när jag fick kedjetäcket. Nu är mornarna jobbiga när mamma kör sina rutiner och det blir svårt för mig att fara runt som jag behöver för att vara effektiv, så det är inget kul att gå upp på morgonen.

Har dessutom ont i kroppen, är seg som sirap (ta inte illa upp sirap) och lyckas bara sköta en mindre del av mitt liv för närvarande.

Jag tror att jag skulle få ont i kroppen av kedjetäcke. Är känslig för tryck. Tankar? Arbetsterapeut på habiliteringen frågade om jag var intresserad...

Förresten gör det mig extremt förvirrad att man inte kan svara i ett nytt fönster. I andra forum så högerklickar jag bara på citera-knappen på alla inlägg jag vill svara på och väljer öppna i nytt fönster. Eftersom det inte fungerar här (där andra ju borde ha samma problem!!!) så tappar jag totalt bort var jag var i tråden. Till och med vilken sida! Jag bilr galen på detta snart och ger upp forumet. Kan inte ni moderatorer fixa det, snälla!!!! Vill så gärna vara här!

Sorry för dubbel ot.
Sofia75
 
Inlägg: 120
Anslöt: 2011-09-04
Ort: Stockholm

Re: Städa

Inläggav Miche » 2012-04-17 11:41:44

Sofia75 skrev:Jag hörde talas om en damsugare med vattenfilter. Ett tips från en annan allergiker för att få fast pollen. Någon som vet var man hittar? Låter dyrt...

Japp, det är dyrt, den finns här och kostar omkring 35 tusen!
Sofia75 skrev:Kan inte ni moderatorer fixa det, snälla!!!!

Tyvärr inte, vi moderatorer kan inte påverkar sidornas funktion, det du kan prova är att högerklicka på Bild-ikonen till vänster ovanför inlägget och välja att öppna på ny sida.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Städa

Inläggav Sofia75 » 2012-04-17 12:03:22

Miche skrev:
Sofia75 skrev:Jag hörde talas om en damsugare med vattenfilter. Ett tips från en annan allergiker för att få fast pollen. Någon som vet var man hittar? Låter dyrt...

Japp, det är dyrt, den finns här och kostar omkring 35 tusen!

Shit! Ja, det är ju inte dyrt, det är sjukt!
Men jag får känslan av att den tvättar med vatten? Inte bara har ett vatten-filter? Vimsig sida. Hittar inte ens en bild!

Miche skrev:
Sofia75 skrev:Kan inte ni moderatorer fixa det, snälla!!!!

Tyvärr inte, vi moderatorer kan inte påverkar sidornas funktion, det du kan prova är att högerklicka på Bild-ikonen till vänster ovanför inlägget och välja att öppna på ny sida.

Tack, det är ju en workaround. Kan du inte föra förfrågan vidare till den som kan fixa? Tusen tack! :)
Sofia75
 
Inlägg: 120
Anslöt: 2011-09-04
Ort: Stockholm

Re: Städa

Inläggav Miche » 2012-05-03 11:31:26

Ursäkta ett sent svar (ibland tappar man bort inlägg).
Sofia75 skrev:
Miche skrev:Japp, det är dyrt, den finns här och kostar omkring 35 tusen!

Shit! Ja, det är ju inte dyrt, det är sjukt!

Fördelen är att man har låga driftskostnader, du behöver inte köpa dammsugarpåsar stup i kvarten (som dessutom kan vara ett helvete att få tag i till just den modell man råkar ha) utan du fyller den med vatten som används som filter och som stoppar det mesta utom enskilda atomer (som sotpartiklar, de studsar på vattnet och far ut i andra änden).

Att notera, garantin på maskinen är livstid på den person som skrivs som ägare, så lever du i 75 år till så ska garantin gälla i 75 år, så utslaget på alla dessa år blir det en väldigt låg årskostnad. Företaget har en väldigt solid ekonomi (de tjänar bra mycket på varje maskin som f.ö. tillverkas till nästan 100% i Tyskland) och säljer bra många maskiner.

Sofia75 skrev:Men jag får känslan av att den tvättar med vatten? Inte bara har ett vatten-filter? Vimsig sida. Hittar inte ens en bild!

Den har både vattenfilter och en tvättillsats. Bild på dammsugaren (den ljusblå tunnan underst fyller du med vatten och tömmer sedan i toaletten).
Bild
Bilden är f.ö. plockad från en blogg där de skriver om de jobbiga metoderna maskinen säljs med.
Anledningen till försäljningsmetoderna är dels att de vill utbilda kunderna (utan utbildning är det lätt hänt att man inte riktigt fattar hur den funkar), men även att hitta nya kunder (vilket är den jobbigaste biten).

Här är en bild med vattentvättdelen.
Bild
Flaskan ⑦ är den enda förbrukningsvaran.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Städa

Inläggav Zima33 » 2012-05-04 19:35:04

Miche skrev:Flaskan ⑦ är den enda förbrukningsvaran.

Är den lättare att få tag på än rätt dammsugarpåse till en vanlig dammsugare? :mrgreen:
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Städa

Inläggav Miche » 2012-05-04 23:57:16

Zima33 skrev:
Miche skrev:Flaskan ⑦ är den enda förbrukningsvaran.

Är den lättare att få tag på än rätt dammsugarpåse till en vanlig dammsugare? :mrgreen:

Samma leverantör som av dammsugaren, de lär nog finnas kvar då verksamheten är ytterst lönsam.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in