Städa

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Städa

Inläggav Manschett » 2012-05-05 0:05:44

Jag har troligen världens minsta lägenhet med mer tomma ytor än möblerade ytor. Det tar ca 5 min att damsuga och torka golvet, men jag kommer inte igång. Ofta vill jag ha ett schema hur jag ska dammsuga och torka denna minimala yta, så jag börjar med planering var jag ska torka först osv, det slutar med att jag inte orkar trassla med dammsugaren. Samma med disk, men det tycker jag är kul, jag lägger alla olika saker i högar och diskar högarna i ordning. Tvätta gör jag i den allmänna tvättstugan på lördagar mellan 17-21 men ibland är det någon idiot som tagit min egentillverkade stående tid, då väntar jag till nästa vecka med att tvätta.
Manschett
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-05-01

Re: Städa

Inläggav Sofia75 » 2012-05-05 9:10:24

Hm, mitt svar verkar inte ha skickats... Sa väl mest att det inte verkar vara något för en familj med småbarn...
Sofia75
 
Inlägg: 120
Anslöt: 2011-09-04
Ort: Stockholm

Re: Städa

Inläggav Manschett » 2012-05-05 9:14:14

Varför inte lära barnen städa då, det tycker ofta det är kul att hjälpa till om de inte blir tjatade på. Och så snart barnen kan gå kan de också städa.

Men många föräldrar daltar lite väl mycket med barnen.
Manschett
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-05-01

Re: Städa

Inläggav Miche » 2012-05-05 9:27:51

Sofia75 skrev:Hm, mitt svar verkar inte ha skickats... Sa väl mest att det inte verkar vara något för en familj med småbarn...

Antar att det är dammsugaren du tänker på?

Det enda som är kan vara jobbigt med maskinen är att den inte bör bli stående med skitigt vatten i tunnan för efter några dagar börjar det surna och lukta illa så helst ska man byta vatten varje dag, annars är den perfekt för barnfamiljer, betydligt lättarr att få rent med och mer stryktålig samt väldigt bra garantier (man kan sätta garantin på ett av barnen som alltså gäller för dennes livstid).

Med vattentvättsdel (de som visades på andra bilden) och motormunstycken (som ingår när även vattentvättsdelen köpts med) så är det ytterst få saker som man inte kan göra rent med maskinen och man behöver sällan använda extra rengöringsmedel (så man sparar in på den kostnaden med).

Jag vill ha en själv, men jag har inga ekonomiska möjligheter att köpa en.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Städa

Inläggav Varg86 » 2012-05-05 23:00:24

Det här med städning är ju ett kapitel för sig :roll:

Mina arbetskamrater brukar ofta ha väldigt roligt åt mig då jag förklarar min syn på städning, konstigt nog verkar den inte stämma överens med de flesta andras.
En kommentar som jag ofta får är "du tänker som en karl när det gäller sådant". Måste man älska att städa bara för att man tjej???

För det första är det ju näst intill omöjligt att komma igång att städa, man skriver upp det på en minneslapp, lovar sig själv dyrt och heligt att "Idag ska jag banne mig städa", men sedan helt plötsligt är klockan halv elva på kvällen, och man har knappt börjat.

Sedan så tänker jag så här; Varför städa för ofta, det blir ju ändå skitigt lika snabbt igen, då kan man väl nöja sig med att göra det så sällan att det verkligen syns att man har städat.

- När det gäller att bara plocka undan saker som ligger på "fel" plats etc, så gör man väl lite hela tiden.

- Diska har jag blivit betydligt bättre på. Innan diskade jag bara då tallrikarna och besticken tog slut (ingen bra strategi, då jag har över trettio tallrikar :oops: )
Nu diskar jag åtminstone en till två dagar i veckan.
(har kommit på att jag alltid diskar på exakt samma sätt, men tycker egentligen inte det är så konstigt, då det enligt mig är det mest logiska sättet att diska på.
Först tallrikarna, och då ser man till att lägga ner dem så att de efter diskning och sköljning kommer i rätt ordning, dvs de största först, sedan mindre och mindre och sist djupa. Sedan bestick, sedan glas och sista större saker som kastruller/matlådor etc. På det viset ser det snyggare ut och står även stabilare i diskstället :D )

- Att damma/torka av ytor tycker jag räcker med en till två gånger i månaden

- Dammsuga... Ja, själv tycker jag att jag har varit duktig om jag dammsugit en gång på en månad (vet inte varför, men det är nästintill omöjligt att komma igång med :evil: )

- Skura golven, putsa fönster (och annat mer avancerat).... Vad är det för något :oops:
Varg86
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2012-05-01

Re: Städa

Inläggav plåtmonster » 2012-05-06 1:02:40

Diskmaskin.. wünderbar ;)

I övrigt när det blir för jobbigt att stå ut med dammtussar så åker städverktygen fram eller om besök inväntas. ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Städa

Inläggav Jezter » 2012-05-06 9:05:07

tack vare bst kommer jag igång och städar men annars brukar det bli på impuls men då jag städar så städar jag verkligen tills dess att all disk är borta, skinande rent på golv, väggar, alla föremål avdammade samt i ordning till centimetern, symmetri slår in till max och sen när min sambo kommer hem ekar det ofta samt är ommöblerat och endast hon kan i regel stoppa mig då jag ofta som hyperventilerar. Det finns en ON knapp men när den väl trycks in måste någon annan trycka på STOP.
Jezter
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2011-05-10

Re: Städa

Inläggav plåtmonster » 2012-05-06 15:30:27

Vad är bst?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Städa

Inläggav Zima33 » 2012-05-06 21:22:34

plåtmonster skrev:Vad är bst?

Boendestöd kanske :idea:
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in