Alltmer lost från aspergerforum

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav uniqueNr5 » 2008-03-03 0:21:50

Pemer skrev:
Karenina skrev:Sedan reagerade jag lite när jag såg att någon nämnde "Mensa" här. Om jag har rätt för mig så handlar väl Mensa enbart om intelligens - och intelligent kan man vara utan att vara så där värst intellektuell. Det behöver inte nödvändigtvis gå hand i hand med vartannat.

Sant, jag tänkte allt lite fel där, egentligen. :oops:

Nej det tycker jag inte. Visst behöver man inte vara intellektuell för att man är intelligent. Men sannolikheten att den intellektuella nivån ökar om man är intelligent borde väl vara en ganska naturlig gissning. För det var väl ungefär lite det du antydde.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Pemer » 2008-03-03 0:30:45

uniqueNr5 skrev:
Pemer skrev:
Karenina skrev:Sedan reagerade jag lite när jag såg att någon nämnde "Mensa" här. Om jag har rätt för mig så handlar väl Mensa enbart om intelligens - och intelligent kan man vara utan att vara så där värst intellektuell. Det behöver inte nödvändigtvis gå hand i hand med vartannat.

Sant, jag tänkte allt lite fel där, egentligen. :oops:

Nej det tycker jag inte. Visst behöver man inte vara intellektuell för att man är intelligent. Men sannolikheten att den intellektuella nivån ökar om man är intelligent borde väl vara en ganska naturlig gissning. För det var väl ungefär lite det du antydde.

Ja, det är ju sant... var väl på ungefär rätt väg, i alla fall... :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Lime » 2008-03-03 0:31:04

Tycker hela Mensa grejen är klart överreklamerad, dessa test fokuserar mest på matematisk-logisk intelligens, i föreningen finns alla sorters yrkesgrupper representerade.
Klart att det säger någonting om en människas intellektuella kapacitet, men ingen vet ju med säkerhet vad man ska lägga in i själva begreppet "intelligens"
Även om det låter flummigt är det in mitt tycke viktigare att vara en harmonisk och lycklig människa än och ha en extremt hög IQ.

Håller med Karenina i hennes resonemang, en individ behöver inte vara det minsta bildad eller intellktuell även om personen ifråga är hyperintelligent och en människa behöver inte vara speciellt intelligent även om vederbörande är väldigt bildad och intellektuell :idea:
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 2 gånger.
Lime
 
Inlägg: 776
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Sverige

Inläggav Mats » 2008-03-03 0:34:07

lost skrev:Jag förklarade också att jag inte var ute efter att fiska med "låg intellektuell nivå" utan menade det bokstavliga i det jag skrev i det sammanhanget. Jag kunde dock inte låta bli att efter olika svar säga det självklara att responsen av en trigger avslöjar rätt mycket. Det var ren upplysning, för varför skall man hemlighålla något sådant. Kanske kan folk tänka till , reflektera och undvika att förnedra sig.
Jag har inte förnedrat mig.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5577
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav uniqueNr5 » 2008-03-03 0:34:19

Lime skrev:Tycker hela Mensa grejen är klart överreklamerad, dessa test fokuserar mest på matematisk-logisk intelligens, i föreningen finns alla sorters yrkesgrupper representerade.
Klart att det säger någonting om en människas intellektuella kapacitet, men ingen vet ju med säkerhet vad man ska lägga in i själva begreppet "intelligens"

Håller med Karenina i hennes resonemang, man behöver inte vara det minsta bildad eller intellktuell för att man är hyperintelligent och man behöver inte vara speciellt intelligent för att vara bildad och intellektuell :idea:

Ok. Men hur hög nivå tror du det blir på en diskussion mellan två bildade, intellektuella men intelligensmässiga fårskallar? (och hur frekventa må de vara?)
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Lime » 2008-03-03 0:43:52

uniqueNr5 skrev:Ok. Men hur hög nivå tror du det blir på en diskussion mellan två bildade, intellektuella men intelligensmässiga fårskallar? (och hur frekventa må de vara?)


Inte så där jättehög skulle jag misstänka...men sannolikt högre än en diskussion mellan två hyperintelligenta men fullkomligt obildade individer.
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
Lime
 
Inlägg: 776
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Sverige

Inläggav Karenina » 2008-03-03 0:51:20

uniqueNr5 skrev:Ok. Men hur hög nivå tror du det blir på en diskussion mellan två bildade, intellektuella men intelligensmässiga fårskallar? (och hur frekventa må de vara?)


Jag skulle vilja påstå att det är ganska så vanligt. Våra politiker, till exempel, har ofta en helt genomsnittlig intelligens och ändå håller de på och svänger sig med en väldigt avancerad retorik, så att de verkar smartare än vad de i själva verket är.

Ja, så kan man kanske säga. Man kan vara vältalig (retorisk) utan för den sakens skull vara så särskilt intelligent.
Senast redigerad av Karenina 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
Karenina
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Värmland

Inläggav Zombie » 2008-03-03 0:52:30

Lime skrev:
uniqueNr5 skrev:Ok. Men hur hög nivå tror du det blir på en diskussion mellan två bildade, intellektuella men intelligensmässiga fårskallar? (och hur frekventa må de vara?)


Inte så där jättehög skulle jag misstänka...men sannolikt högre än en diskussion mellan två hyperintelligenta men fullkomligt obildade individer.

Säg inte det du. Oj vad mycket en intelligent människa kan komma på utan att läsa sig till det. Och det finns fler än man kan tro.
(än vad vi lärs att tro, bland annat)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Karenina » 2008-03-03 1:01:25

Lime skrev:
uniqueNr5 skrev:Ok. Men hur hög nivå tror du det blir på en diskussion mellan två bildade, intellektuella men intelligensmässiga fårskallar? (och hur frekventa må de vara?)


Inte så där jättehög skulle jag misstänka...men sannolikt högre än en diskussion mellan två hyperintelligenta men fullkomligt obildade individer.


Ja, den varianten är nog inte heller helt ovanlig. Jag vill inte låta elak - men är inte detta vanligt just hos "aspergianer"? Jag säger inte oss aspergianer den här gången, eftersom det fenomenet att vara hyperintelligent men ändå tämligen obildad (rent allmänt) tycks vara vanligare hos män än kvinnor.

Tänkte lite på det så kallade Savantsyndromet. Detta ovanliga tillstånd kännetecknas väl just av detta - skyhög intelligens, samtidigt som man är helt okunnig ändå, på nästan alla livets områden?
Senast redigerad av Karenina 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
Karenina
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Värmland

Inläggav uniqueNr5 » 2008-03-03 1:02:56

Karenina skrev:
uniqueNr5 skrev:Ok. Men hur hög nivå tror du det blir på en diskussion mellan två bildade, intellektuella men intelligensmässiga fårskallar? (och hur frekventa må de vara?)


Jag skulle vilja påstå att det är ganska så vanligt. Våra politiker, till exempel, har ofta en helt genomsnittlig intelligens och ändå håller de på och svänger sig med en väldigt avancerad retorik, så att de verkar smartare än vad de i själva verket är.

Ja, så kan man kanske säga. Man kan vara vältalig (retorisk) utan för den sakens skull vara så särskilt intelligent.

jovisst på ett ytligt plan men då är det genast låg nivå på skiten
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Lime » 2008-03-03 1:03:41

Karenina skrev:Jag skulle vilja påstå att det är ganska så vanligt. Våra politiker, till exempel, har ofta en helt genomsnittlig intelligens och ändå håller de på och svänger sig med en väldigt avancerad retorik, så att de verkar smartare än vad de i själva verket är.

Ja, så kan man kanske säga. Man kan vara vältalig (retorisk) utan för den sakens skull vara så särskilt intelligent.


Ja, så är det utan tvekan, den retoriska förmågan kan man öva upp, i synnerhet för politiker är det nödvändigt att behärska den konsten.

En del människor använder ett högtravande språk för att imponera på sin omgivning utan att de för den sakens skulle vare sig är speciellt intelligenta eller ens intellektuella.
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
Lime
 
Inlägg: 776
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Sverige

Inläggav uniqueNr5 » 2008-03-03 1:07:18

Karenina skrev:
Lime skrev:
uniqueNr5 skrev:Ok. Men hur hög nivå tror du det blir på en diskussion mellan två bildade, intellektuella men intelligensmässiga fårskallar? (och hur frekventa må de vara?)


Inte så där jättehög skulle jag misstänka...men sannolikt högre än en diskussion mellan två hyperintelligenta men fullkomligt obildade individer.


Ja, den varianten är nog inte heller helt ovanlig. Jag vill inte låta elak - men är inte detta vanligt just hos "aspergianer"? Jag säger inte oss aspergianer den här gången, eftersom det fenomenet att vara hyperintelligent men ändå tämligen obildad (rent allmänt) tycks vara vanligare hos män än kvinnor.

Tänkte lite på det så kallade Savantsyndromet. Detta ovanliga tillstånd kännetecknas väl just av detta - skyhög intelligens, samtidigt som man är helt okunnig ändå, på nästan alla livets områden?

Nja. Det är snarare ovanligt med savanter som är normalintelligenta. De flesta dokumeterade savantfallen är efterblivna. Kim Peek exempelvis.
Det enda undantagsfallet som jag känner till i avseendet är Daniel Tammet, som också har asperger.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 2 gånger.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Karenina » 2008-03-03 1:12:35

uniqueNr5 skrev:Nja. Det är snarare ovanligt med savanter som är normalintelligenta. De flesta dokumeterade savantfallen är efterblivna.
.


Ja, du har säkert helt rätt. Jag kan inte så mycket om Savantsyndromet.

Ändå kan man ju ställa sig lite frågande ibland till hur vi mäter intelligens.
Jag tror inte att sedvanliga IQ-tester säger så mycket egentligen.
Senast redigerad av Karenina 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
Karenina
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Värmland

Inläggav uniqueNr5 » 2008-03-03 1:16:24

Karenina skrev:
uniqueNr5 skrev:Nja. Det är snarare ovanligt med savanter som är normalintelligenta. De flesta dokumeterade savantfallen är efterblivna.
.


Ja, du har säkert helt rätt. Jag kan inte så mycket om Savantsyndromet.

Ändå kan man ju ställa sig lite frågande ibland till hur vi mäter intelligens.
Jag tror inte att sedvanliga IQ-tester säger så mycket egentligen.

Ja, det är ju en annan fråga. IQ-tester är knappast heluttömmande källa för "intelligens". Men det blir nog en helt annan tråd...
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Pemer » 2008-03-03 1:17:49

IQ är ett mått på förmågan att lösa IQ-tester... :)

EDIIT: Fick inte till formuleringen bra första gången.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 2 gånger.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2008-03-03 1:19:51

Lime skrev:Tycker hela Mensa grejen är klart överreklamerad, dessa test fokuserar mest på matematisk-logisk intelligens, i föreningen finns alla sorters yrkesgrupper representerade.
Klart att det säger någonting om en människas intellektuella kapacitet, men ingen vet ju med säkerhet vad man ska lägga in i själva begreppet "intelligens"
Även om det låter flummigt är det in mitt tycke viktigare att vara en harmonisk och lycklig människa än och ha en extremt hög IQ.

Håller med Karenina i hennes resonemang, en individ behöver inte vara det minsta bildad eller intellktuell även om personen ifråga är hyperintelligent och en människa behöver inte vara speciellt intelligent även om vederbörande är väldigt bildad och intellektuell :idea:

Det är nog ungefär min inställning du sätter ord på här också...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Karenina » 2008-03-03 1:29:26

Pemer skrev:IQ är ett mått på förmågan att lösa IQ-tester... :)


Bra definition! Så tror jag också att det är :D
Senast redigerad av Karenina 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
Karenina
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Värmland

Inläggav Parvlon » 2008-03-03 1:33:12

Intelligens mäts med enheten IQ btw (vänder tillbaka)
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav lost » 2008-03-03 21:55:04

Shit vad folk fastnande runt på låg "intellektull nivå". Karerina här verkar vara den enda som kunnat göra disdinktionen mellan å ena sidan intellektualisering och andra sidan intelligens. Därefter så har tråden bara spårat ut mer och mer i och runt detta. Jag beklagar detta.

I övrigt så har i princip bara Bjäbbis och Kvasir medverkat i topic för tråden.
Detta gör mig desillusionerad. Nåväl, jag har uttryckt mig så tydligt att ytterligare kommentarer är överflödiga. Jag får väl erkänna att jag trodde det fanns en gemensam beröringspunkt i det jag kommunicerar. Dessväre hade jag fel. Det är OK. Jag kan leva med det. Att det är en stor smärta, sorg och en obeskrivbar ensamhet får jag även i fortsättningen ta. Jag hoppas att ni andra finner en mening och sammanhang. Hejdå....
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 4 gånger.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-03-03 21:57:06

Tråkigt Lost! Jag tror att du har fel och jag beklagar.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Zombie » 2008-03-03 22:20:45

Jag med. Jag kan förstå det mot bakgrund av vad du har skrivit, men åtminstone här underskattar du folk och avfärdar dem för snabbt. Eller för snabbt för dig själv vet ju inte jag, men för snabbt jämfört med vad de kan ge.

Dessutom är vi fler här som kunde ha haft bättre liv, så man får ta med i beräkningen att det kan bli litet knissigt. Själv kan jag t.ex. inte med när folk ser ner på mig (eller ser ner där de tror att jag finns och projicerar mig dit), eller att bli fimpad utifrån det; och den attityden upplever jag för mycket av hos dig för att vilja komma särskilt nära. Av andra orsaker, alltså, än att jag inte kan begripa t.ex. hur man kan få den.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav lost » 2008-03-03 23:11:59

@Zombie.
Intressant. Du anser att jag underskattar och avskriver folk på löpande band.
Du säger inte det rakt ut, men jag tolkar det som att att du tycker att jag ser ner på dig, sedan så säger du i klarspråk att jag uppvisar en attidyd av att se ned samt "fimpar" andra.

Som väntat så följer inga exempel för att vidimera din teori.

För din info så har jag ingen aning om vem eller vad du är. Således saknar jag också verktygen och förmågan att "skriva av dig, att se ned på dig samt fimpa dig". (dina ord) Jag har inget intresse av sådant varken vad det gäller dig eller någon annan. Tro på det eller skit i det, det är inte mitt problem.

För att parafersa mig sälv så är jag inte här för delta i en social klubb.

Jag ger lite ytterligare tid innan jag ger upp detta stället. Det borde fan inte vara helt omöjligt att kommunicera på lika grunder runt den enkla topicen "NPF" - men om det är det, så tough luck. Alldeles oavsett så är borta de dagar då jag anpassade och tillförlikade mig.
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav uniqueNr5 » 2008-03-03 23:39:23

Vad den här tråden egentligen är, är precis ett paradexempel på ett av kärnproblemen inom asperger diagnosen: ömsesidig kommunikation.
.. Jag gör nu knappast heller saken bättre .. men där har vi det :wink:
Lycka till, lost!
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav sugrövmanövern » 2008-03-03 23:53:40

lost skrev: För att parafersa mig sälv så är jag inte här för delta i en social klubb.
Jag fattar ganska mycket av det du skriver, men har svårt att sätta ord på vad det är jag fattar. Får uppfattningen att du är någon slags rå-autist och har spelat olika roller och gjort det ganska bra också.

Jag har också spelat roller. Jag vet knappt vem jag är.

Du är rätt så utåtagerande, lite adhd-jidderpitt-stil.

Inget fel med det, tycker jag. Trevligt med folk som säger vad det tycker. Det är ju inte direkt så att man kan säga att du har fel i saker du säger. Förstår frustrationen när ingen fattar vad du försöker säga. Men du får nog stå ut med det faktum att du kommer att få upprepa saker, omformulera, förklara på nytt och så vidare för att bli förstådd.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in