Alltmer lost från aspergerforum

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav lost » 2008-03-18 0:56:38

uniqueNr5 skrev:Liknelsen visar att du totalt missuppfattat AS.

Det var det bästa jag kunde komma på snabbt.
Det fanns tillräckligt med information i övrigt så att även denna haltande liknelse borde passera.
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:50:43, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav lost » 2008-03-18 1:54:45

@Tingeling

OJ. Vet inte om jag kan kommentera. Återkommer
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:50:43, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav uniqueNr5 » 2008-03-18 19:22:20

lost skrev:
uniqueNr5 skrev:Liknelsen visar att du totalt missuppfattat AS.

Det var det bästa jag kunde komma på snabbt.
Det fanns tillräckligt med information i övrigt så att även denna haltande liknelse borde passera.

Bortsett en gradskillnad (och när den inträffade etc) i eventuell blindhet så är handikappet mycket mer väldefinerat med mycket tydliga direkta konsekvenser än funktionshindret AS som är extremt komplext och innehåller många fler svårdefinerade kriterier. Det är mycket naivt att låta en sådan liknelse "passera". Två AS personer har sällan ett ekvivalent funktionshinder, en och samma AS-diagnos kan variera så pass mycket att det egentligen är naturligare att förvänta sig att man kan tänkas känna sig "lost" i jämförelse med andra med AS. Jag är inget undantag där. Det är säkerligen fler som har en upplevelse av dubbelt utanförskap om man vill kalla det så. Dessutom är det, återigen, ett av kärnproblemen i AS att relatera/kommunicera/uppleva gemenskap etc oavsett. Varför gå omkring och beklaga sig över detta istället för att förlika sig med situationen och ifrån det läget välja att göra det bästa av situationen.
Kommunikationen går två vägar. Det är kontraproduktivt att förvänta sig att folk med någon gemensam egenskap kommer fungera/tänka/reagera på ett sätt du tycker är godkänt eller att de ska läsa dina tankar hålla med dig om diverse saker.
Sannolikheten att detta inträffar är dessutom nedsatt på ett aspergerforum, kan man väl kanske förvänta sig av diagnosen. Men visst kan man väl försöka.Men var inte förvånad om du blir lost, lost...

Bara några tankar..
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:50:43, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav lost » 2008-03-20 0:25:01

@uniqueNr5
Yeah, well...Läste ditt inlägg, men orkar inte kommentera for time beeing.
Ha det bra
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in