Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav geocache » 2012-04-07 19:02:31

MsTibbs skrev:Jag skulle inte varit spydig mot poliserna, både rent mänskligt men också vad de skriver är viktigt iom anmälan.


Klokt tänkt... polisen har ordentligt "bra på fötterna" att ta till om man "tar ut svängarna" för mycket... "112 - På liv och död" och liknande program ger en och annan tankeställare om vad som kan hända om man tjafsar och är strulig med polis (och väktare)...
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav LarNor » 2012-04-08 13:32:41

Nattmaran skrev:En vän till mig med intresse för elektronisk musik hämnades på sin granne genom att programmera fram en monoton och skärande sequenserslinga på en av sina synthar tidigt på morgonen efter att grannen haft ännu en av sina stökiga fester. Sedan åkte han till sina föräldrar och stannade där resten av helgen. Ingen annan än min kompis och hans granne bodde i den delen av huset så det var bara grannen som fick lida (i två dygn!).


Något i den här stilen?
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Parvlon » 2012-04-08 13:35:59

Nattmaran skrev:Den enskilt vanligaste anledningen till varför folk i hyresrätt flyttar är på grund av störande grannar.
Källa?
Nattmaran skrev:när det kommer till att hämnas störande grannar är det mesta tillåtet.
När det kommer till att hämnas på hämnande grannar så är ALLT tillåtet. :roll:
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Iridia » 2012-04-08 15:12:52

Vixxon skrev:Hos mig är det faktiskt dom vuxna som stör inte barnen. Som inatt då vaknar jag återigen strax efter midnatt av att dom fått för sig att möblera om däruppe...?? Ett helvetes dunsande och knirrande när möbler släpas över golven lyfts up å släpps ner och om igen i ca en timme. Jo dom var ute på balkongen också som självklart råkar vara utanför/ovanför mitt sovrumsfönster. Jädra långhelg, måste stå ut med dom tills tisdag innan jag kan piska på hyresvärden att sätta fanskapen på plats en gång för alla. Blev payback när jag gick upp för ett par timmar sen, brukar inte gilla musik men blev sugen på att lyssna på ledmotivet till Game of Thrones på full volym via min hemmabio på 800W :D Sen blev det en resa genom 80 talets bästa med inslag av klassiskt och opera ala Sarah Brightman. tror jag fått det ur systemet nu.

Kändes säkert bra men kanske inte så smart. Spela in grannarna när de väsnas men undvik att ge dem anledning att klaga tillbaka om du vill bli av med dom.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Nattmaran » 2012-04-08 16:05:21

Han lyckades få till något som lät snäppet värre än Whitehouse. Slingan var falsk och hackande på ett sätt som påminde om en distad tryckluftsborr. Förhoppningsvis mycket plågsamt för grannen.

Jag läste om undersökningen i Hyresgästföreningens tidning. Är osäker på om det var på uppdrag av dem eller om undersökningen var ett referat från annat håll.

Själv lade jag sordin på en fest en gång genom att den nyinflyttade tjejen bredvid mig satt upp ett anslag om att hon skulle ha inflyttningsfest. Sådana anslag är bara en dålig ursäkt för att få väsnas. Jag svarade med att lägga en lapp i hennes brevlåda där jag informerade om att jag hade Aspergers syndrom och kunde vid svår press såsom väsnande grannar fastna i ett psykotiskt tillstånd där jag fick svårt att kontrollera mina impulser. Det blev en väldigt tyst fest. Sedan flyttade hon...
Nattmaran
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-01-10

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav LarNor » 2012-04-08 16:13:47

Nattmaran skrev:Själv lade jag sordin på en fest en gång genom att den nyinflyttade tjejen bredvid mig satt upp ett anslag om att hon skulle ha inflyttningsfest. Sådana anslag är bara en dålig ursäkt för att få väsnas. Jag svarade med att lägga en lapp i hennes brevlåda där jag informerade om att jag hade Aspergers syndrom och kunde vid svår press såsom väsnande grannar fastna i ett psykotiskt tillstånd där jag fick svårt att kontrollera mina impulser. Det blev en väldigt tyst fest. Sedan flyttade hon...


Hehehe.
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Kristofer » 2012-04-08 16:31:38

Nattmaran skrev:Själv lade jag sordin på en fest en gång genom att den nyinflyttade tjejen bredvid mig satt upp ett anslag om att hon skulle ha inflyttningsfest. Sådana anslag är bara en dålig ursäkt för att få väsnas. Jag svarade med att lägga en lapp i hennes brevlåda där jag informerade om att jag hade Aspergers syndrom och kunde vid svår press såsom väsnande grannar fastna i ett psykotiskt tillstånd där jag fick svårt att kontrollera mina impulser. Det blev en väldigt tyst fest. Sedan flyttade hon...


Vilket innebär att du bidrog till att ytterligare bygga upp de fördomar som finns om aspergare som psykotiska, labila och totalt omöjliga att ha att göra med.

Bor man i lägenhet måste man acceptera att det ibland kan låta från grannarna. Givetvis ska det inte göra det jämnt. Men vid vissa, fåtal tillfällen, så som t.ex. inflyttningsfester bör sådant vara ok. Om det inte skulle tolereras ljud ens vid fåtal tillfällen så innebär det att du kräver att dina grannar ska anpassa sig helt efter dina villkor utan att du ger efter det minsta på någon punkt eller accepterar ens enstaka fester från deras sida. Hänsyn och ett tänk av ge och ta är det bästa för alla i lägenhetshus. Både grannar som kräver total tystnad och grannar som väsnas jämnt är jobbiga.

Observera att mitt inlägg inte är en kommentar i TS fall. Där tycks det ha varit mer regelbunden störning, vilket givetvis inte ska accepteras på samma sätt som enstaka tillfällen.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav calima » 2012-04-08 16:36:49

Nattmaran skrev:Jag svarade med att lägga en lapp i hennes brevlåda där jag informerade om att jag hade Aspergers syndrom och kunde vid svår press såsom väsnande grannar fastna i ett psykotiskt tillstånd där jag fick svårt att kontrollera mina impulser.


Det är nog att betrakta som ett förtäckt hot, jag hade gått till polisen.

Kristofer skrev:Vilket innebär att du bidrog till att ytterligare bygga upp de fördomar som finns som aspergare som psykotiska, labila och totalt omöjliga att ha att göra med.


+1!
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Hermione » 2012-04-08 16:46:39

Kristofer skrev:
Nattmaran skrev:Själv lade jag sordin på en fest en gång genom att den nyinflyttade tjejen bredvid mig satt upp ett anslag om att hon skulle ha inflyttningsfest. Sådana anslag är bara en dålig ursäkt för att få väsnas. Jag svarade med att lägga en lapp i hennes brevlåda där jag informerade om att jag hade Aspergers syndrom och kunde vid svår press såsom väsnande grannar fastna i ett psykotiskt tillstånd där jag fick svårt att kontrollera mina impulser. Det blev en väldigt tyst fest. Sedan flyttade hon...


Vilket innebär att du bidrog till att ytterligare bygga upp de fördomar som finns om aspergare som psykotiska, labila och totalt omöjliga att ha att göra med.

Bor man i lägenhet måste man acceptera att det ibland kan låta från grannarna. Givetvis ska det inte göra det jämnt. Men vid vissa, fåtal tillfällen, så som t.ex. inflyttningsfester bör sådant vara ok. Om det inte skulle tolereras ljud ens vid fåtal tillfällen så innebär det att du kräver att dina grannar ska anpassa sig helt efter dina villkor utan att du ger efter det minsta på någon punkt eller accepterar ens enstaka fester från deras sida. Hänsyn och ett tänk av ge och ta är det bästa för alla i lägenhetshus. Både grannar som kräver total tystnad och grannar som väsnas jämnt är jobbiga.

Observera att mitt inlägg inte är en kommentar i TS fall. Där tycks det ha varit mer regelbunden störning, vilket givetvis inte ska accepteras på samma sätt som enstaka tillfällen.


+1
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav kullan » 2012-04-08 16:50:53

Jag sitter under en lägenhet där det bor barn i värsta springåldern. dom kutar och dom slåss samt grinar ibland. Det kan jag ta lättare än om ett gäng gymnasielever kommer hem och ska ha efterfest kl. 03,00. Då blir jag tjurig. Folk måste ju få leva oxå. Det hörs när grannar går på toan. det hörs när det spolas i rören. Man kan höra ljud från TV eller radion. Bor man i en lägenhet får man acceptera detta. Annars är det skogskojan som gäller.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Nattmaran » 2012-04-08 17:08:48

Nja... jag tänkte väl mest på mig själv just då och inte Aspergers i stort. Det finns alltid en risk att ge syndromet dåligt rykte men jag var rejält stressad av tanken på en fest. Jag var dessutom helt ärlig; ljud får mig att må väldigt dåligt. Dålig impulskontroll betyder i mitt fall dock inte att jag blir våldsam men det behövde grannen inte veta. Ljudtortyr är för mig dessutom att jämställa med psykisk misshandel. Resultatet är detsamma.

Vill någon ge mig och en halv miljon så lovar jag att jag ska hänga på låset hos närmaste fastighetsmäklare så fort de öppnar på tisdag. Jag vill inget hellre än att få bo i ett eget hus men sjukpensionen räcker inte så långt.

Annars kan jag leva med vardagsljud. Spolande rör, ett spädbarn som skriker och liknande är svårt att undvika. Men det finns ljud som bara beror på bristande hänsyn. De flesta vill trots allt slippa få sin teve överröstad av grannen och det är inte för mycket begärt att få sova om nätterna.
Nattmaran
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-01-10

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Moggy » 2012-04-08 17:54:05

Kristofer skrev:Vilket innebär att du bidrog till att ytterligare bygga upp de fördomar som finns om aspergare som psykotiska, labila och totalt omöjliga att ha att göra med.

Bor man i lägenhet måste man acceptera att det ibland kan låta från grannarna. Givetvis ska det inte göra det jämnt. Men vid vissa, fåtal tillfällen, så som t.ex. inflyttningsfester bör sådant vara ok. Om det inte skulle tolereras ljud ens vid fåtal tillfällen så innebär det att du kräver att dina grannar ska anpassa sig helt efter dina villkor utan att du ger efter det minsta på någon punkt eller accepterar ens enstaka fester från deras sida. Hänsyn och ett tänk av ge och ta är det bästa för alla i lägenhetshus. Både grannar som kräver total tystnad och grannar som väsnas jämnt är jobbiga.


+1

Bra sagt.

Grannar inte som tål nånting och som alltid gnäller, bråkar, klagar och anmäler är en nästan lika stor plåga som dom som ständigt lever om och stör andra.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Nattmaran » 2012-04-08 18:22:51

Det kan jag hålla med om, men vad ska den som är känslig för ljud göra? Om någon med aspergers är känslig för ljud (och det verkar många vara) så är det svårt att ändra på situationen med mindre än att någon uppfinner ett botemedel mot syndromet. Det är väldigt ofta som människor med aspergers kommer i kläm. Subventionerade kategorihyreshus är kanske inte så realistiskt.
Nattmaran
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-01-10

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav nallen » 2012-04-08 19:10:37

calima skrev:Det är nog att betrakta som ett förtäckt hot, jag hade gått till polisen.

Jurister är fan inte kloka om de betraktar ett sakligt konstaterande som ett hot.

På en del tåg har SJ infört 'tyst avdelning' det är ett bra initiativ, synd bara att ombordpersonalen inte aktivt ser till att det verkligen är tyst där. Något liknande skulle kunna vara nåt för större hyresvärdar, särskilt i 'allmännyttan' att satsa på. Förslagsvis både med bättre ljudisolering och lägre tolerans.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Parvlon » 2012-04-08 19:20:01

ähh
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav rapchic » 2012-04-08 19:42:08

Nattmaran skrev:Nja... jag tänkte väl mest på mig själv just då och inte Aspergers i stort. Det finns alltid en risk att ge syndromet dåligt rykte men jag var rejält stressad av tanken på en fest. Jag var dessutom helt ärlig; ljud får mig att må väldigt dåligt. Dålig impulskontroll betyder i mitt fall dock inte att jag blir våldsam men det behövde grannen inte veta. Ljudtortyr är för mig dessutom att jämställa med psykisk misshandel. Resultatet är detsamma.

Vill någon ge mig och en halv miljon så lovar jag att jag ska hänga på låset hos närmaste fastighetsmäklare så fort de öppnar på tisdag. Jag vill inget hellre än att få bo i ett eget hus men sjukpensionen räcker inte så långt.

Annars kan jag leva med vardagsljud. Spolande rör, ett spädbarn som skriker och liknande är svårt att undvika. Men det finns ljud som bara beror på bristande hänsyn. De flesta vill trots allt slippa få sin teve överröstad av grannen och det är inte för mycket begärt att få sova om nätterna.


det finns hus/stugor att hyra också, jag menar till och med jag och min man funderar på att hyra ut stugan på gården och då finns det fler också om till och med vi tänker på det
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Nattmaran » 2012-04-08 21:18:21

En egen stuga att hyra vore en fin lösning. Det nappar jag på om möjligheten uppstår. När jag gick på folkhögskola var där några elever som hyrde sommarstugor över hösten och vintern. En "tyst avdelning" för hyresrätter vore också en bra idé. Jag tror att de lägenheterna skulle bli eftertraktade både av människor med och utan aspergers.
Nattmaran
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-01-10

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav LarNor » 2012-04-09 17:44:19

Kristofer skrev: Men vid vissa, fåtal tillfällen, så som t.ex. inflyttningsfester bör sådant vara ok.


Inte om det är så pass högt att det stör och framförallt inte om det är efter 10 på kvällen (varierar kanske från olika hus). Bara för att någon har flyttat in ska jag behöva hållas vaken eller gå och störas av deras jävla oväsen? Då får dom banne mig ta festen någon annanstans eller hålla en lugn och sansad fest.
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Iridia » 2012-04-09 18:06:46

Det brukar vara tillåtet att ha rätt högljudda fester och ganska sent om det bara händer någon gång ibland och på en helg, om man förvarnar först med lapp i porten. Sånt får man tåla i hyreshus, däremot inte att någon regelbundet väsnas på nätterna.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav slackern » 2012-04-09 21:50:24

Iridia skrev:Det brukar vara tillåtet att ha rätt högljudda fester och ganska sent om det bara händer någon gång ibland och på en helg, om man förvarnar först med lapp i porten. Sånt får man tåla i hyreshus, däremot inte att någon regelbundet väsnas på nätterna.


Nej det är aldrig när som helst tillåtet att ha rätt högljudda fester. Det är en vanlig missuppfattning att man får ha en fest som stör grannarna.

​Grannarna får inte spela hög musik om nätterna. Om du bor i ett flerfamiljshus måste du acceptera ljud som hör till ett normalt liv, men ständigt pågående och allvarliga störningar behöver du aldrig tåla.
http://www.hyresgastforeningen.se/Fraga ... -anda.aspx
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Iridia » 2012-04-09 23:09:33

Jaha, ok.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Zombie » 2012-04-09 23:22:11

Det är sådant det finns kvarterslokaler till. Men i dessa egocentriska och föreningsfientliga tider är det väl många som inte känner till eller är för bekväma för att boka dem.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Iridia » 2012-04-09 23:36:55

Och sådan finns alltid menar du? Är det inte bara i br-föreningar och kollektivhus som har lokaler för sånt?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Zombie » 2012-04-09 23:42:12

Alltid vet jag inte – hos små eller mindre seriösa värdar kan man ju undra – men i de hyreskvarter hos större värdar som jag har haft insyn i har de funnits. Så man kan ju börja med att ta reda på det. Kanske genom att läsa de papper man får från värd eller hyresgästförening.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in