Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstörning

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav plåtmonster » 2012-04-05 1:01:04

Så att kalla det en generell nedsättning eller hinder blir fel.

Man har helt enkelt olika styrkor och svagheter. Hur man lyckas beror delvis på vad som premieras av omgivningen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav geocache » 2012-04-05 1:03:23

plåtmonster skrev:Så att kalla det en generell nedsättning eller hinder blir fel.

Man har helt enkelt olika styrkor och svagheter. Hur man lyckas beror delvis på vad som premieras av omgivningen.


Exakt.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav weasley » 2012-04-05 1:14:51

Savanten Svante skrev:
Corpse Bride skrev:Förövrigt tror jag inte att asperger är något fel utan bara en normal variation i människornas funktioner som pga samhällets förväntningar och struktur blivit ett funktionshinder.


FULLSTÄNDIGT korrekt.

Finns en anledning till att aspies finns i högvis i silicon valley, där de passar in.

Innerligt medhåll.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav Corpse Bride » 2012-04-05 1:19:23

Björne skrev:
Corpse Bride skrev:Förövrigt tror jag inte att asperger är något fel utan bara en normal variation i människornas funktioner som pga samhällets förväntningar och struktur blivit ett funktionshinder.


Det tror inte jag. Förr i tiden på stenåldern levde människor i små samlar och jägargrupper i Afrika. De samlade mat i någon timma om dagen, mer behövde de inte för det var så lätt att hitta. Vad gjorde de resten av tiden? Satt och snackade skit och umgicks. Vad är aspergare notoriskt dåliga på?


Det är omöjligt att veta hur lång tid som spenderades på att samla mat. Sen var det förmodligen annat som skulle göras också, en människa med fokus som kunde göra allt det "tråkiga" var säkerligen välkommen att existera i gruppen oavsett sociala kompetens.

Jag kan inte tänka mig att det under någon tid i människoåldern att det skulle vara dåligt med olikheter. Hade vi alla tänkt precis likadant så hade vi aldrig kommit någonstans i vår utveckling.

plåtmonster skrev:Så att kalla det en generell nedsättning eller hinder blir fel.

Man har helt enkelt olika styrkor och svagheter. Hur man lyckas beror delvis på vad som premieras av omgivningen.

+1
Tyvärr lever vi i en tid där psykopatens charm och sociala kompetens är eftertraktad av arbetsgivare. Skolorna ser till att alla elever ska följa deras mall och vara likadana istället för att hylla olikheter och se till att alla får utlopp för sina speciella talanger.
Det värsta av allt är att vi bor i "lilla landet lagom" där jantelagen härjar.

Min förhoppning är att i framtiden finns inte asperger som ett funtionshinder utan att man blivit bättre på att förstå och göra det bästa av olikheter.
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav geocache » 2012-04-05 1:22:53

Corpse Bride skrev:Tyvärr lever vi i en tid där psykopatens charm och sociala kompetens är eftertraktad av arbetsgivare. Skolorna ser till att alla elever ska följa deras mall och vara likadana istället för att hylla olikheter och se till att alla får utlopp för sina speciella talanger.
Det värsta av allt är att vi bor i "lilla landet lagom" där jantelagen härjar.

Min förhoppning är att i framtiden finns inte asperger som ett funtionshinder utan att man blivit bättre på att förstå och göra det bästa av olikheter.


1+
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav slackern » 2012-04-05 1:29:14

Corpse Bride skrev:Jag kan inte tänka mig att det under någon tid i människoåldern att det skulle vara dåligt med olikheter.


Vilka tror du brändes på bål under häxprocesserna? Där är det väll tämligen fastslaget att det var lite udda människor som drabbades?

Sen har du ju haft byfånar som har glidit omkring i utkanten utav samhället. Under 1900-talet var det ganska så populärt att tvångssterilisra människor. Och inte bara utvecklingsstörda utan det räckte bara med att en kvinna blev gravid utan att vara gift så var risken stor att hon blev det.


Corpse Bride skrev:Hade vi alla tänkt precis likadant så hade vi aldrig kommit någonstans i vår utveckling.


Där håller jag med dej till punkt och pricka.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav Corpse Bride » 2012-04-05 1:36:27

Jag menar att olikheter alltid varit bra för samhället, tyvärr inte för individen alltid.
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav slackern » 2012-04-05 1:37:15

Corpse Bride skrev:Jag menar att olikheter alltid varit bra för samhället, tyvärr inte för individen alltid.


Förlåt jag som missuppfattade :)
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav sugrövmanövern » 2012-04-05 1:53:24

ASPERGERS SYNDROM = UTVECKLINGSSTÖRNING

:-)154 Gotta love it! :-)154
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav Zima33 » 2012-04-05 4:16:01

Ugglan skrev:Jag har svårt att få ihop vad utvecklingsstörningen skulle bestå av. Jag tycker det är helt galet.

Det är väl att man fått "störd utveckling" inom "förmåga till socialt samspel", central koherens, theory of mind och vad det nu heter...
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav Tiblan » 2012-04-05 12:45:40

Till en början skulle jag vilja påpeka att jag tror att det är individuellt men att kalla alla utvecklingsstörda är samma sak som att kalla alla kriminella.

En av mina förmågor är att jag är extremt bra på att administrera saker och ting, skapa rutiner osv på arbetsplatser dessutom gör jag det minst dubbelt så snabbt som andra "vanliga". Vill man kalla det utvecklingsstörning, be my guest. Är urusel på det sociala samspelet också.

Tror att det är viktigare att fokusera på vad var och en har för starka och svaga sidor oavsett om man har diagnos eller ej, kvinna eller man osv. Om jag som kvinna byter däck på min bil bättre än en man, är mannen då utvecklingsstörd bara för att dom flesta tror att det är "karlgöra"?

Tror (upprepning, jag vet) att vi måste hjälpas åt att informera om att allt är väldigt individuellt och att man inte kan dra alla över en kam. Visst finns det säkert dom som är cp-skadade som är förståndshandikappade men det finns också dom som inte är det. Det finns dom vi aldrig kommer få veta om dom är det för dom kan inte förmedla något.

För att få veta hur det egentligen står till med befolkningen måste ju alla genomgå en utredning. Detta kommer ju aldrig att ske. Vissa får sin diagnos som barn andra inte förrän dom är vuxna. Bara det säger ju lite om hur svårt det kan vara att dra alla över en kam.

Detta är bara mina åsikter.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav geocache » 2012-04-05 12:50:56

Hallå Tiblan! Jag skickar en jätteeloge till dig nu, för ditt kloka inlägg. Bra skrivet av dig! :-)049
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav geocache » 2012-04-05 12:52:02

Ibland undrar jag om det inte är själva samhället som drabbats av "utvecklingsstörning"... :?

Eller, egentligen... de som sitter uppe i toppen och bestämmer kanske har drabbats av någon sorts "kollektiv utvecklingsstörning"... nu kom jag att tänka på ett gammalt citat; "all makt utgår från folket"... vackert så, anser jag, men så kan man ju undra vad som sedan hände med makten... den försvann uppenbarligen in "i maktens korridorer" och där tycks den ha fastnat...
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav Tiblan » 2012-04-05 13:02:16

geocache skrev:Hallå Tiblan! Jag skickar en jätteeloge till dig nu, för ditt kloka inlägg. Bra skrivet av dig! :-)049


Tack! :-)
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav Ugglan » 2012-04-05 13:20:01

Zima33 skrev:Ugglan skrev:
Jag har svårt att få ihop vad utvecklingsstörningen skulle bestå av. Jag tycker det är helt galet.
Zima33 skrev:Det är väl att man fått "störd utveckling" inom "förmåga till socialt samspel", central koherens, theory of mind och vad det nu heter...

Fast det gäller ju inte alla, vad skulle det vara för störning i utvecklingen att inte vara intresserad av kallprat. Tycker inte det är en störning. Jag köper helt enkelt inte "störning i utvecklingen", som andra påpekat är det just nu ett synsätt, ett sätt att i brist på vetande, hitta på en förklaring.
geocache skrev:Ibland undrar jag om det inte är själva samhället som drabbats av "utvecklingsstörning"...

Ja det var en bra beskrivning. Nog är det väl en slags utvecklingsstörning att som ras betraktat ha sånt storhetsvansinne att vi riskerar förgöra oss själva. Och okej då jag är ju människa så då är jag väl utvecklingsstörd, ha ha, om än inte i lika hög grad som NT. :D
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav Peace » 2012-04-05 13:33:58

Jag tycker då inte Aspergers är någon utvecklingsstörning. Bara ett annorlunda sätt att vara och tänka.
Senast redigerad av Peace 2012-04-05 13:46:51, redigerad totalt 1 gång.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav geocache » 2012-04-05 13:44:35

Peace skrev:Jag tycker då inte Aspergers är någon utvecklingsstörning. Bara ett annaorlunda sätt att vara och tänka.


Jag håller med. Helt. "Då" fanns det inga kriterier för diagnosen Aspergers syndrom, men det sägs att flera framstående kompositörer, forskare och andra "kändisar" kan ha haft just det syndromet.

Källa: http://www.asperger-syndrome.me.uk/people.htm
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav atltk » 2012-04-05 17:55:37

:shock: hmm inte en enda kommentar till mitt inlägg i debatten hmm
atltk
 
Inlägg: 109
Anslöt: 2007-07-18

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav sugrövmanövern » 2012-04-05 18:04:26

atltk skrev: :shock: hmm inte en enda kommentar till mitt inlägg i debatten hmm
Aspergare är egokära och skiter i andra :lol: .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-04-05 18:21:55

Folk lägger så mycket prestige i andras tolkningar av ord. Det förstår jag, kommunikationsmissarna leder ju till missförstånd. Men om man ska titta på ordet utvecklingsstörning så betyder det ju bara att utvecklingen på något sätt är störd. Aspergerdiagnosen innebär att svårigheter finns redan under barndomen och att de inte försvinner över tid. Vad är då detta om inte en störning av den normala utvecklingen?

Och som TS så tydligt klargjorde genom att kalla CP-skadade för utvecklingsstörda är det ett vanligt fenomen att felanvända ord. Så varför skulle vi vara mer förskonade än någon annan grupp? CP är en hjärnskada, inte en utvecklingsstörning. Så faktum är att TS hade mer fel än artikelförfattaren hon klagade på.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav geocache » 2012-04-05 19:07:02

"Vad är då detta om inte en störning av den normala utvecklingen?"... jag har funderat lite på den frågan, och jag kom fram till följande; diagnoskriterier när det gäller "utvecklingsstörning" är ju en sak, men vem sätter egentligen normen för vad som är en störning och för vad som inte är en störning...? Socialstyrelsen? Reinfeldt? Socialministern? "Tillämpliga" delar av läkemedelsindustrin? Den så kallade slumpen? Skolväsendet? Kanske arbetsmarknaden, rent av?? Eller kanske alla de ihop?

Till Angelic Fruitcake: hoppas det var ok att jag "knyckte" din klokt formulerade fråga?
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-04-05 19:30:18

@geocache:

Det är lugnt :)

Störningar definieras ju mot den norm som anses gångbar för tillfället. Funktionshinder existerar i relation till omvärlden. Anser man sig inte behöva något stöd eller på något sätt vara mer begränsad än andra kan man ju låta bli att söka diagnos. Ingen lär tvinga en dit om man fungerar väl.

Vad gäller taxonomin kring ordet utvecklingsstörning vet jag inte vad som egentligen ligger till grund för den. En kombination av psykiatri och samhälle gissningsvis. Troligtvis är det ett sånt ord som borde bytas ut för att bli av med unkna tankegångar.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav geocache » 2012-04-05 19:37:57

Tack så mycket!

Det finns förresten säkert vissa människor som av olika anledningar inte förmår ändra inställning till oss så kallade "avvikande" (där är det där med "normen" igen :?...), oavsett vad forskning på området kommer fram till...
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav atltk » 2012-04-05 19:42:48

och om man ska vara sådan så säger det mer om TS än om omgivningen i stort......
atltk
 
Inlägg: 109
Anslöt: 2007-07-18

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in