Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstörning

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav Miche » 2012-05-13 12:54:00

matterik skrev:
Miche skrev:Skapelsen???

Det är lite för komplicerat för att förklara för mig.

Du skriver gärna saker som du sen inte vill förklara/utveckla, jag stör mig väldigt mycket över ditt förhållningssätt!

Jag antar att "Skapelsen" är något religiöst som har med din s.k. gud att göra, vilket gör att jag tar mig rätten att ifrågasätta begreppet och sättet att uttrycka det.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav matterik » 2012-05-13 13:01:16

Miche skrev:Du skriver gärna saker som du sen inte vill förklara/utveckla, jag stör mig väldigt mycket över ditt förhållningssätt!

Jag antar att "Skapelsen" är något religiöst som har med din s.k. gud att göra, vilket gör att jag tar mig rätten att ifrågasätta begreppet och sättet att uttrycka det.

Personlig mognad.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav Miche » 2012-05-13 13:12:41

matterik skrev:
mikka skrev:Det finns inte en chans att de aspies jag känner är utvecklingsstörda.

Jag ser det mer som att de mognar på ett annorlunda sätt.

Så vitt jag vet så har vetenskapen tydligen hittat en fysisk förändring i hjärnan som uppstår tidigt i utvecklingsprocessen hos människan som förklarar en del av hur vi med Asperger fungerar.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstörning

Inläggav matterik » 2012-05-13 13:49:35

Miche skrev:Så vitt jag vet så har vetenskapen tydligen hittat en fysisk förändring i hjärnan som uppstår tidigt i utvecklingsprocessen hos människan som förklarar en del av hur vi med Asperger fungerar.
Jag trodde det existerade på DNA nivå. Jag har en egen teori.

Jag har mött folk som jag kallar long lifespan autistics eller shitheads. De är folk som har autistiska drag men inte klinisk signifikant nedsatt social förmåga. Jag tror de känner igen sig i mig och snabbt förstår sig på mig på grund av egen självkännedom.

Sen har jag mött en annan grupp som jag kallar assholes som är folk på det schizofrena spektrumet men som inte är klinisk signifikanta. De har ibland unika förmågor. De verkar också ha en förmåga att spana in mig. Dessa två grupper är folk som aldrig har behövt stöd. Vilket gör att de heller inte har tvingats till att ha en trevlig personlighet. De finns alltså i marknadsekonomin och tjänar pengar.

Men deras handikapp som förblir odiagnosticerat ger dem speciella problem. De på det schizofrena spektrumet brukar ha ett missbruk och ofta de på det autistiska också. Kanske kannabis, crystal meth, alkohol, sex eller våld. De kan vara emot allting. Eller inte respektera min personlighet för att de själva aldrig har fått något för deras eget odiagnosticerade handikapp. Ofta har dessa människor överklassbakgrund.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav mikka » 2012-05-14 7:53:55

Miche skrev:
matterik skrev:
mikka skrev:Det finns inte en chans att de aspies jag känner är utvecklingsstörda.

Jag ser det mer som att de mognar på ett annorlunda sätt.

Så vitt jag vet så har vetenskapen tydligen hittat en fysisk förändring i hjärnan som uppstår tidigt i utvecklingsprocessen hos människan som förklarar en del av hur vi med Asperger fungerar.


@miche Det låter rimligt. Minns du var du läst om denna studie?
mikka
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2012-05-07

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in