Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstörning

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstörning

Inläggav LitenMymla » 2012-04-04 19:00:45

Satt och bläddrade i en Hemmets Journal på praktiken idag, där hade skrivit de nåt om Aspergers, och klassificerade det som en utvecklingsstörning. NEJ NEJ NEJ NEJ!!!! Jag blir rosenrasande på alla som säger så. Jag har AS, och jag är INTE utvecklingsstörd. Jag blir kränkt och sårad varje gång någon säger så. Inte heller gillar jag att det ibland kallas 'handikapp'. F U N K T I O N S H I N D E R. Det är vad det är. Säger någon 'utvecklingsstörd' till mig relaterar jag automatiskt till CP-skadade, eller personer med Downs Syndrom.

Vad tycker ni?
LitenMymla
Inaktiv
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2012-03-31

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav sugrövmanövern » 2012-04-04 19:11:51

Jag har en genomgripande störning i utvecklingen - Aspergers syndrom. Jag brukar kalla mig själv förståndshandikappad när jag vill ha hjälp med något.

Downiesar är söta, särskilt när de är översexuella och hånglar med varandra på olämpliga platser :-)154 .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav LitenMymla » 2012-04-04 19:14:13

sugrövmanövern skrev:Downiesar är söta, särskilt när de är översexuella och hånglar med varandra på olämpliga platser :-)154 .


Jovisst, de är söta. Hihi, låter urgulligt :)
LitenMymla
Inaktiv
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2012-03-31

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav plåtmonster » 2012-04-04 19:15:34

Hur får man tidningen att ändra sig och sätta in en dementi?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav Wine » 2012-04-04 19:19:07

Diagnos F 84.5 Aspergers syndrom (ICD-10) räknas som utvecklingsstörning:

Genomgripande utvecklingsstörningar

Perturbationes pervasivae progressionis mentalis
Kod: F84

En grupp störningar som karakteriseras av kvalitativa rubbningar i socialt samspel och kommunikationsmönster samt av en begränsad, stereotyp och repetitiv repertoar av intressen och aktiviteter. Störningarna är genomgripande och präglar individens sätt att fungera i alla situationer.

Tilläggskod kan användas när störningen är förenad med kroppslig sjukdom eller psykisk utvecklingsstörning.

> Autism i barndomen

> Atypisk autism

> Retts syndrom

> Annan desintegrativ störning i barndomen

> Överaktivitetssyndrom förenat med psykisk utvecklingsstörning och stereotypa rörelser

> Aspergers syndrom

> Diagnoser utan diagnoskriterier


Diagnosmanualen ICD-10
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav sugrövmanövern » 2012-04-04 19:23:01

Och en sak om CP, det är knappt hälften av de med CP som också har en utvecklingsstörning.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav ufo » 2012-04-04 19:45:22

LitenMymla skrev:Vad tycker ni?

AS är en utvecklingsstörning, inget att uppröras över.
Eller som sugis formulerar det "genomgripande störning i utvecklingen"

Och jag hatar ordet funktionshinder, att hålla på o byta namn på saker o ting förändrar inte läget alls, det bara förvirrar.
Jag föredrar att kallas för "idiot".

---

plåtmonster skrev:Hur får man tidningen att ändra sig och sätta in en dementi?
Först får man identifiera vad som är felaktigt, sedan hör man av sig till tidningen och påpekar felet. Använder man god ton så brukar dom lyssna.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav Red and green » 2012-04-04 22:22:01

Konstigt nog så blir jag inte upprörd pga fördomar mot Asperger.
Folk kan inte veta allt, gyllene tillfälle för oss att förklara fakta :-)Happy

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-04 22:26:24

Utvecklingsstörning är det, men utan begåvningshandikapp. Thats what i call mindfuck!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav Corpse Bride » 2012-04-04 22:27:54

När jag var yngre trodde jag att utvecklingstörd var de där som såg knepiga ut och knappt kunde räkna till tre. Många tror nog det och det är nog det de tänker på när de hör ordet.

Förövrigt tror jag inte att asperger är något fel utan bara en normal variation i människornas funktioner som pga samhällets förväntningar och struktur blivit ett funktionshinder.
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-04 22:30:07

Corpse Bride skrev:Förövrigt tror jag inte att asperger är något fel utan bara en normal variation i människornas funktioner som pga samhällets förväntningar och struktur blivit ett funktionshinder.


FULLSTÄNDIGT korrekt.

Finns en anledning till att aspies finns i högvis i silicon valley, där de passar in.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav plåtmonster » 2012-04-04 22:30:18

@Red and green, Det finns alltför många som inte är mottagliga för fakta.

Den felaktiga associationen är väl utvecklingsstörning = begåvningshandikappad. "Tyvärr" är det väl snarare vanliga människor som är det relativt sett :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav Ugglan » 2012-04-04 22:56:14

LitenMymla, jag håller med. Jag skulle tro att diagnoskriterierna förändras, det känns ganska gammeldags att dra alla över en kam. Personligen var jag som barn tidig i min utveckling, jag har dock en överkänslig perception som allt mer ställer till det. Jag tror det ser väldigt olika ut men det ska bli intressant att se hur diagnoskriterierna ser ut 2013. Jag har svårt att få ihop vad utvecklingsstörningen skulle bestå av. Jag tycker det är helt galet.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav animal » 2012-04-04 23:04:45

Red and green skrev:Konstigt nog så blir jag inte upprörd pga fördomar mot Asperger.
Folk kan inte veta allt, gyllene tillfälle för oss att förklara fakta :-)Happy

:-)230

+1, "för konstruktivt approach"

Om jag är osäker kring hur jag ska bete mig i en viss situation är jag bara glad om det tolkas som att jag lider av ett smärre förståndshandikapp. Det är en enkel/bekväm förklaring, och vilka bättre alternativ finns det egentligen? Om förklaringsmodellen "förståndshandikapp" inte fungerar så är risken att det ligger nära till hands att tolka personen som arrogant, nonchalant, föraktfull, avståndstagande eller direkt illvillig. Dessa adjektiv kommer sannolikt inte uppmuntra till ökad förståelse eller överseende.
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav earlydayminer » 2012-04-04 23:42:45

Savanten Svante skrev:Utvecklingsstörning är det, men utan begåvningshandikapp. Thats what i call mindfuck!


Yup. :-D
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav LarNor » 2012-04-05 0:14:08

Jag tar inte illa upp om dom kallar det för en utvecklingsstörning. Inte för att jag har läst några exakta kriterier för vad utvecklingsstörning ska vara men jag kopplar inte det till att du måste vara CP-skadad eller ha downs syndrom för att det ska räknas som det. Däremot blir jag irriterad när dom kallar det för en sjukdom. Och alla som säger "aschbergers" :x icon
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2012-04-05 0:26:57

Visst låter det lite illa, men jag finner inte det hela som särskilt chockande. Det är ju ofta när det kommer till fackspråk man väljer att förklara saker på ett sådant sett. Och rent krasst sätt skulle man ju kunna uttrycka det hela på det sättet.

Det säger ändå rätt lite som mig (och er) som person. Det är en term uppfunnen för ett samhälle som har svårt att förhålla sig till en annan. Det är "deras" sätt att förklara för sig själva varför vissa människor är så pass olika normen.
I slutändan betyder det inte så mycket i vilket fall som helst. Diagnosen är ett ramverk skapat för att förklara en viss typ av mänskligt beteende. Att detta beteende skulle vara mindre önskvärt "per definition" bara för att man kan kalla det "störning" ifrågasätter jag.

Om man jämför människor så finns det inget som säger att en människa har något större "egentligt värde" över någon annan.
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2012-04-05 0:37:32, redigerad totalt 1 gång.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav atltk » 2012-04-05 0:36:43

nu RYTER jag ifrån
Jag har AS men jag har oxå en CPskada i botten. varför säger Trådskaparen att alla med CP skador skulle vara utvecklingstörda. jag är det då rakt inte.
vad TS just nu gör äer att (han hon eller för att använda modeordet hen) sprider och spär på Fördomar men själv vill vi inte ha fördomar om aspergare men det går aldeles utmärkt att sprida och tänka om cp skadade. till nästa gång Tänk innan du säger något..

och att jag inte tog detta privat var för att det var en kunskap som jag ansåg att alla hade nytta av.
peace 8)
Senast redigerad av atltk 2012-04-05 0:40:16, redigerad totalt 1 gång.
atltk
 
Inlägg: 109
Anslöt: 2007-07-18

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav Björne » 2012-04-05 0:39:27

Corpse Bride skrev:Förövrigt tror jag inte att asperger är något fel utan bara en normal variation i människornas funktioner som pga samhällets förväntningar och struktur blivit ett funktionshinder.


Det tror inte jag. Förr i tiden på stenåldern levde människor i små samlar och jägargrupper i Afrika. De samlade mat i någon timma om dagen, mer behövde de inte för det var så lätt att hitta. Vad gjorde de resten av tiden? Satt och snackade skit och umgicks. Vad är aspergare notoriskt dåliga på?
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav plåtmonster » 2012-04-05 0:41:38

Om man kallar det "störning" istället för "variation" så blir det lätt en implicit värdering däri.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav geocache » 2012-04-05 0:43:26

Jag klassar Aspergers syndrom som funktionsnedsättning, inte funktionshinder. Jag har diagnosen Aspergers syndrom med inslag av DAMP. Det jag har i mitt huvud gör det ibland svårt, men aldrig omöjligt, att göra saker som NT-människor gör utan problem.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav plåtmonster » 2012-04-05 0:44:43

Fast visst är du bättre än NT på andra saker?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav Alien » 2012-04-05 0:57:38

"Störning i utvecklingen" resp "utvecklingsstörning" har diskuterats tidigare i denna tråd:

storning-i-utvecklingen-utvecklingsstorning-t7496.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Jag blir SÅ ARG när Asperger klassas som utvecklingsstör

Inläggav geocache » 2012-04-05 0:57:54

plåtmonster skrev:Fast visst är du bättre än NT på andra saker?


Jag har aldrig tänkt på det... gillar inte att jämföra mig med andra. Men det skulle isåfall vara detta med uthållighet, att jag är "envis som synden" när jag väl har åtagit mig att göra något. Som när hade ett ALU-jobb på det som tidigare hette Skogsvårdsstyrelsen, tillsammans med kanske ett tjugotal andra. Vi sysslade med en sorts miljövårdsprojekt, och vi var ute i skog och mark varje förmiddag och tog bland annat en massa markprover som vi använde för att kolla pH-värdet i jorden på en massa olika platser i hela Östergötland. En del av eftermiddagarna tillbringade vi i labbet för att analysera markproverna vi tagit tidigare på dagen.

Minns jag rätt så blev resultatet ett par hyllmeter kontorspärmar fyllda med "provblanketter" och alla uppgifterna vi noterat när vi var ute på de olika provytorna skulle sedan föras in i en databas. Kanske 40 kontorspärmar fulla med blanketter, och det var ingen utom jag som visade sig vilja sitta med det där. Så jag fick jobbet att sitta vid en dator och skriva in alla de där uppgifterna. Två veckor tog det...
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in