Ni som HAR tandvårdskort...

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Ni som HAR tandvårdskort...

Inläggav calima » 2012-03-22 11:49:31

Jag har en mjuk bettskena som skulle kostat mig minst 1500 utan tandvårdskort, det hade jag aldrig haft råd med.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Ni som HAR tandvårdskort...

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-03-22 12:27:47

Calima, jag känner igen mig. Jag har också stress och gnisslar, samt andra skador på emaljen men att stresshormonerna skulle påverka saliven är något som jag aldrig har hört förut så nu blev jag riktigt nyfiken.

Min tandläkare och hygienist har i stället trott att det berott på magsyra som kommer upp på nätterna. Det stämmer nog också eftersom jag haft en del problem med magsyra, illamående och sur smak i munnen men stämde inte riktigt med den period när emaljskadorna riktigt började ta fart.

Stress orsakar ju också muntorrhet vilket försämrar tandstatusen för att det inte blir något saliv och många mediciner mot psykiska besvär har ju muntorrrhet som biverkning så tandhygienisten frågade om jag tar sådana.

Intressant det här med hur olika delar av kroppen påverkar varandra och att psykisk stress kan ha så långtgående fysiska följder.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Ni som HAR tandvårdskort...

Inläggav calima » 2012-03-22 12:54:12

Problemet med stress är ju att hela kroppen påverkas :cry:

Enligt min tandläkare, som för övrigt är världens bästa :-)Happy, utsöndras stresshormon även i saliven och det påverkar/förändrar bakteriesamansättningen.
Stress och muntorrhet är också illa eftersom saliven behövs för att hålla slemmhinnor fuktiga så bakterier inte får fäste.
Stress gör också att blodflödet minskar i munnhålans blodkärl vilket gör att syresättningen försämras och tandköttet inflammeras lättare. Principen är väl som vid rökning.

Jag litar på min läkare, resonemanget är logiskt.

(För övrigt sänker stress kvinnors östrogenhalt, och bidrar till tidigt klimakterie)
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Ni som HAR tandvårdskort...

Inläggav Alyana » 2012-03-22 12:56:01

Jag gnisslar också tänder på natten och har alltid gjort, vaknar ofta med ont.
Har stora emaljsskador.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Ni som HAR tandvårdskort...

Inläggav calima » 2012-03-22 12:58:00

Alyana skrev:Jag gnisslar också tänder på natten och har alltid gjort, vaknar ofta med ont.


Innan jag fick bettskena vaknade jag ofta med huvudvärk och kramp i käkarna. Försök att få en! Livet blir väldigt mycket bättre.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Ni som HAR tandvårdskort...

Inläggav Alyana » 2012-03-22 13:07:33

calima skrev:
Alyana skrev:Jag gnisslar också tänder på natten och har alltid gjort, vaknar ofta med ont.


Innan jag fick bettskena vaknade jag ofta med huvudvärk och kramp i käkarna. Försök att få en! Livet blir väldigt mycket bättre.

Förstår det.
Kan ju försöka, men misstänker att jag får betala fullt pris för den om jag har nån diagnos... :wink: Jaja, har man levt hitills på luft och med onda tänder så dör man väl inte av att göra det lite till - eller? :roll:
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Ni som HAR tandvårdskort...

Inläggav Alyana » 2012-03-22 13:08:19

Inte har nån diagnos ska det vara..
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Ni som HAR tandvårdskort...

Inläggav calima » 2012-03-22 13:40:47

Alyana skrev:Jaja, har man levt hitills på luft och med onda tänder så dör man väl inte av att göra det lite till - eller?


Men nog finns det gränser ... :-)004
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Ni som HAR tandvårdskort...

Inläggav Miche » 2012-03-22 13:54:22

Var går då gränsen? Det konstiga är att man kan tänja på den extremt långt i många fall!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Ni som HAR tandvårdskort...

Inläggav Alyana » 2012-03-22 17:58:08

Miche skrev:Var går då gränsen? Det konstiga är att man kan tänja på den extremt långt i många fall!

Man kan nog tänja den i princip hur mycket som helst. Vi är vanedjur och vi anpassar oss om vi måste... Så länge man inte går under rent fysiskt eller psykiskt så kan man vänja sig vid allt.
Frågan är om det håller i längden och vad priset är?
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Ni som HAR tandvårdskort...

Inläggav MuffinMan » 2012-03-22 18:03:32

Vanmakt är ett plågsamt tillstånd att vara i. :(
MuffinMan
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2011-11-09

Re: Ni som HAR tandvårdskort...

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-03-22 18:04:20

Det finns ju såna där bettskenor de light som man kan köpa för en billigare penning på apoteket. Har du prövat med en sån? Själv klarar jag inte av att använda min bettskena på grund av att muntorrheten förvärras - tungan blir som ett sandpapper, och jag har dessutom ett par nojor knutet till den som gör att jag har svårt att använda den, men jag ska göra ett försök igen nu i vår hade jag tänkt mig - med risken att den inte passar längre.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Ni som HAR tandvårdskort...

Inläggav marxisten » 2012-03-22 18:56:08

biologic skrev:var går gränsen för att faktiskt ha behov av ett kort?


Det är en fråga som är svårbesvarad, då det beror på vart du bor. Har faktiskt frågat socialstyrelsen via mail och svaret jag fick var att lagen är oklar på den punkten och att de har efterfrågat en tydligare lagstiftning ungefär. Dock så finns det två olika tolkningar av det inom landet.

Den ena är att det räcker att endast tillhöra en personkrets som har rätt till tandvårdskort för att få ett, inget mer. Har du AS räcker det.

Det andra är att man måste ha aktiva åtgärder inom LSS för att få det. Alltså, det räcker inte enbart med diagnos, utan du behöver ha någon annan insats, vilken som helst via LSS för att få det.

I vilket fall, om du bara har en insats via LSS, vilken som helst, så kan de inte neka dig. Om du inte har det så nekas du på vissa ställen i landet och vissa inte.

Jag har tandvårdskort och fick det utan problem, har insatser via LSS så de gick på en vecka och jag räknar mig iaf. som högfungerande. Sökte det av ekonomiska skäl.

När jag sökte så skickade mail till LSS handläggaren i Nybro Kommun och frågade om jag kunde få det. Efter bara några dagar så fick jag hem ett formulär från Kalmar Landsting med ett smått komisk fråga om jag ville delta i insatsen och få tandvård till en kostnad som inom vanliga vården, ja eller nej.... Hmm, svår fråga, vill jag ha gratis tandvård. Ännu roligare blir det ju med tanke på att det var jag som bad om att få insatsen. :mrgreen:

Gällande högfungerande eller ej så har det ingenting att göra med om du rätt till kortet eller ej, utan det handlar enbart om vilken personkrets du tillhör. Lagen specificerar inte några kriterier över hur allvarligt funktionshinder du behöver för att ha rätt till åtgärder inom LSS, utan endast vad för diagnoser som räknas inom persongruppen. Tillhör man en persongrupp har man rätt till de saker som persongruppen säger, vilket i praktiken betyder att så länge som du inte lyckas fuska till dig en diagnos som inkluderas i personkrets 1, så är det en juridisk omöjlighet att mygla med tandvårdskortet.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Återgå till Aspergare och vården



Logga in