Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig mat?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav earlydayminer » 2012-03-17 21:13:09

Fenren skrev:
earlydayminer skrev:Vad du säger nej till ger ett sken av att du tror man är i ABSOLUT makt över sin egen hjärna. Att man inte påverkas av yttre omständigheter.


nej. jag anser att man kan ha absolut makt över både sin kropp och sina tankar och att man kan skydda dem från yttre påverkan. stor skillnad.

earlydayminer skrev:Du måste må som en riktig kung du, bara glida genom livet med alla hemliga svar. :-)049


tack och ja, jag mår förbaskat jättebra. du är alltid så vänlig och snäll mot mig.


Inte särskilt stor skillnad eftersom fokuset ligger på att du tror ("anser" om det känns bättre) någon kan ha > ABSOLUT (fokusordet) < makt över sina kroppar och sina tankar. Det är faktiskt ren nonsens, men det är lite det som cirkulerar just nu. Ingen fara.

Våra hjärnor försöker alltid skydda oss från sådant som kan skada oss, men eftersom vi är så påverkningsbara så är det inte alltid en enkel uppgift.

Våra hjärnor kontrollerar oss. Om du tror att du är i absolut kontroll av din hjärna är du ute och cyklar på hal is. Du VET att det inte är så enkelt som det låter, Fenren. Du behöver inte trotsa stenhårt i denna frågan.

Varför behövs psykologi och medicinsk vetenskap?! Vi KAN ju som du påstår kontrollera våra tankar och våra kroppar.

Kick cancer to the curb!

Fuck alzheimers, det existerar egentligen inte - Vi borde bara tagit absolut makt över våra tankar och vår kropp i tid.

Depression? Äsch, vanföreställning!

Aspergers syndrom? VA?! Nej, nej, nej.. Man har bara tänkt fel från första början.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav sugrövmanövern » 2012-03-17 21:15:30

Hursom, situationen i Auschwitz och de andra lägren handlade inte om de intagnas brist på pengar utan om kontrollerad portionsutdelning. Man kunde helt enkelt inte ta en tjockisbläcka med cider och pizza ens på lördagarna.

I Amerika finns mycket skojig fettomat, billigt. Även om sådant mot förmodan funnits i koncentrationslägren hade de bara fått en friterad kycklingvinge var :mrgreen: .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Wine » 2012-03-17 21:25:32

Förutom vad och hur mycket man äter samt hur mycket man rör på sig så har övervikt en hel del med gener att göra. Här är några exempel:

Kvinnor med en viss genotyp tenderar att äta för mycket:

Eating Behavior
- Sample Report


Här är ett annat exempel som visar på hur det kan se ut vad det gäller huruvida man föredrar söta/sockerrika produkter:

Food Preference
- Sample Report


Om övervikt/fetma:

Obesity
- Sample Report


Genes vs. Environment

64-84 %
Attributable to Genetics
The heritability of obesity, as defined by having a body mass index of 30 or more, is estimated to be 64-84%. This means that genetic factors contribute more to differences in body mass index than environmental factors. Genetic factors that play a role in obesity include both unknown and known factors such as the SNPs we describe here. Environmental factors that can cause weight gain include behaviors such as consuming extra calories or staying sedentary, diseases such as Cushing's disease or polycystic ovarian syndrome, and drugs such as some steroids and anti-depressants. (sources)

En del är känsligare för kolhydrater och andra för t.ex. mättade fetter. För en del kan LCHF var ok medan för andra är medelhavskost bättre.

För vissa kan motion spela roll för att sänka blodsockret medan att motionera för andra inte har ngn större effekt på blodsockernivån o.s.v.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Fenren » 2012-03-18 0:01:56

sugrövmanövern skrev:Hursom, situationen i Auschwitz och de andra lägren handlade inte om de intagnas brist på pengar utan om kontrollerad portionsutdelning. Man kunde helt enkelt inte ta en tjockisbläcka med cider och pizza ens på lördagarna.

I Amerika finns mycket skojig fettomat, billigt. Även om sådant mot förmodan funnits i koncentrationslägren hade de bara fått en friterad kycklingvinge var :mrgreen: .


precis! alla blir smala av att arbeta och svettas samtidigt som man äter för lite mat.


earlydayminer skrev:Se.. Något som hände för över 60 år sedan är fortfarande med och påverkar oss.

Vi är så otroligt sårbara, så otroligt sårbara.


du har misstolkat vad jag ville få fram.

Wine skrev:Förutom vad och hur mycket man äter samt hur mycket man rör på sig så har övervikt en hel del med gener att göra.


nej. hur lätt man har att motstå frestelser och hur villig man är att röra på sig kan vara genetiskt betingat.

slackern skrev:Det bevisar också att ditt påstående inte stämmer


nej. det står klart och tydligt i din lilla ruta att de får i sig mellan 1300 och 1700. ingen som har ett fysiskt arbete klarar av att inte gå ner i vikt på den ransonen. det där bevisar mitt påstående.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav sugrövmanövern » 2012-03-18 0:19:19

Fenren skrev:
sugrövmanövern skrev:Hursom, situationen i Auschwitz och de andra lägren handlade inte om de intagnas brist på pengar utan om kontrollerad portionsutdelning. Man kunde helt enkelt inte ta en tjockisbläcka med cider och pizza ens på lördagarna.

I Amerika finns mycket skojig fettomat, billigt. Även om sådant mot förmodan funnits i koncentrationslägren hade de bara fått en friterad kycklingvinge var :mrgreen: .


precis! alla blir smala av att arbeta och svettas samtidigt som man äter för lite mat.
DET sade jag inte! Man kann hier nicht alles über einen Kamm scheren!!!!
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Fenren » 2012-03-18 0:23:59

sugrövmanövern skrev:
Fenren skrev:
sugrövmanövern skrev:Hursom, situationen i Auschwitz och de andra lägren handlade inte om de intagnas brist på pengar utan om kontrollerad portionsutdelning. Man kunde helt enkelt inte ta en tjockisbläcka med cider och pizza ens på lördagarna.

I Amerika finns mycket skojig fettomat, billigt. Även om sådant mot förmodan funnits i koncentrationslägren hade de bara fått en friterad kycklingvinge var :mrgreen: .


precis! alla blir smala av att arbeta och svettas samtidigt som man äter för lite mat.
DET sade jag inte! Man kann hier nicht alles über einen Kamm scheren!!!!


jo det sa du och det kan man, det handlar bara om hur stor kammen är.

det handlar ju bara om att folk i västvärden har svårt att reglera sina egna portioner.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Alien » 2012-03-18 2:44:30

Moderator:

Håller er till ämnet för tråden, dvs om fetman i Amerika av idag och ev orsaker till detta. Koncentrationslägren är off-topic i både tid och rum. Egna goda el dåliga matvanor hör heller inte till ämnet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav atoms » 2012-03-18 5:22:04

Det var inte särskilt länge sedan som den här nyheten var het; 16% av USA:s befolkning lever på fattigdomsnivå. Man har dragit gränsen vid 160.000 kronor för ett hushåll bestående av 2 vuxna och 2 barn.

http://www.dn.se/ekonomi/over-49-miljoner-fattiga-i-usa

Det har dessutom nämnts i tråden att många amerikaner inte klarar sig på bara ett jobb, att de måste ha två jobb, men det är liksom inte ovanligt att inte heller två jobb räcker. Så om man tar med detta i ekvationen, samt kastar in sådant som att massor av människor saknar sjukvårdsförsäkring och att det inte finns något skyddsnät som det gör i Sverige, så blir det svårt att inte förstå att detta leder till problem på en oerhörd många plan, där kosthållning bara är en liten del av det.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Carla1 » 2012-03-18 6:07:46

Finns det ingen biolog här som kan reda ut hur det naturliga urvalet gjort att kroppen VILL bli fet? Det finns ju en biologisk orsak till att våra kroppar kan lagra fett.
Hade det bästa för kroppen, och för vår överlevnad, varit att vara pinnasmal hade ju kroppen inte haft förmågan att lagra fett. De av våra förfäder som åt mer än de behövde när det fanns mat, som lagrade överskottsenergin i fettcellerna och därmed överlevde vid svält, det är ju deras gener vi har nu.

Ett samhälle som länge haft en hög levnadsstandard, som USA faktiskt haft (trots att det låter i tidningarna som om landet kommer att gå omkull imorgon) där blir risken för fetma högre pga att det finns tillgång på mat och på grund av våra gener helt enkelt.

"Den som äter mycket överlever", säger vår gamla hjärna. Ett dilemma idag för länder med gott om mat.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/32-g ... oss-fetare
Carla1
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2011-12-20
Ort: Stockholm

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Fenren » 2012-03-18 13:30:12

Carla1 skrev:Finns det ingen biolog här som kan reda ut hur det naturliga urvalet gjort att kroppen VILL bli fet? Det finns ju en biologisk orsak till att våra kroppar kan lagra fett.


vilken tur att det naturliga urvalet dessutom gett oss en hjärna och fri vilja så att vi har förmågan att styra över våra impulser.

det finns många saker som kroppen vill men som vi själva beslutar att inte göra. äta onödigt mycket borde vara en av dem.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Alien » 2012-03-18 17:43:05

kullan skrev:
Sheyen skrev:
kullan skrev:Tacka tusan för att ungarna blir feta när det serveras coca cola som frukostdryck

Nej, det är ju självklart. Känner du någon som serverar coca cola som frukostdryck, eller var fick du det ifrån?


Det är rätt vanligt bland invandsrarfamiljer


Det är kränkande att göra sådana svepande generaliseringar om invandrarfamiljer. Du får en varning för detta. Tänk på hur du skriver i framtiden.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav earlydayminer » 2012-03-18 18:03:21

Fenren skrev:
Carla1 skrev:Finns det ingen biolog här som kan reda ut hur det naturliga urvalet gjort att kroppen VILL bli fet? Det finns ju en biologisk orsak till att våra kroppar kan lagra fett.


vilken tur att det naturliga urvalet dessutom gett oss en hjärna och fri vilja så att vi har förmågan att styra över våra impulser.

det finns många saker som kroppen vill men som vi själva beslutar att inte göra. äta onödigt mycket borde vara en av dem.


En studie föreslog att ens hjärna tar ett beslut innan man är medveten om vilket beslut man tagit. Om man håller fast vid det beslutet (t ex att träna mer, äta bättre kost) är en annan sak.

Det finns mycket vi borde göra, men yttre omständigheter påverkar oss. :P
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Alien » 2012-03-19 0:33:21

earlydayminer skrev:
Sammelsurium skrev:
earlydayminer skrev:Det stod "Det är ofta minst en mile, 1,6 kilometer, till en affär med nyttig föda."


Skulle det vara långt? :shock:


Jag tycker inte det, men jag är i god form.


Är man överviktig är man troligen inte i god form. Det blir en ond cirkel.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Alien » 2012-03-19 0:36:52

Fenren skrev:
Carla1 skrev:Finns det ingen biolog här som kan reda ut hur det naturliga urvalet gjort att kroppen VILL bli fet? Det finns ju en biologisk orsak till att våra kroppar kan lagra fett.


vilken tur att det naturliga urvalet dessutom gett oss en hjärna och fri vilja så att vi har förmågan att styra över våra impulser.

det finns många saker som kroppen vill men som vi själva beslutar att inte göra. äta onödigt mycket borde vara en av dem.

Det där med moral och vilja är ovidkommande. Eller menar du att just amerikaner skulle ha sämre moral/svagare viljekraft än andra?

Eftersom fetman varierar runt jorden så beror den på ekonomi, genetik, matkultur, reklam etc.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Carla1 » 2012-03-19 7:54:42

Fenren skrev:vilken tur att det naturliga urvalet dessutom gett oss en hjärna och fri vilja så att vi har förmågan att styra över våra impulser.

det finns många saker som kroppen vill men som vi själva beslutar att inte göra. äta onödigt mycket borde vara en av dem.


Om du sätter likhetstecken mellan hur impulser styr oss och hur generna påverkar vår kropp saknar du kunskap.
Slår vad om att du själv är smal som kan tycka så här och relativt ung, eller?
Innan trettio vägde jag under 50 kilo och kunde äta vad som helst utan att gå upp i vikt. Vänta bara, med åldern smyger kilona på och det har med minskad ämnesomsättning att göra bla.

Hörde förresten på radion i förrgår att USA ligger på 17:e plats i fetmaligan. Det var Söderhavsöar som låg på både första och andra plats. Ska försöka ta reda på vad radioprogrammet hette.
Carla1
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2011-12-20
Ort: Stockholm

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Carla1 » 2012-03-19 7:58:25

Alien skrev:Det där med moral och vilja är ovidkommande. Eller menar du att just amerikaner skulle ha sämre moral/svagare viljekraft än andra?

Eftersom fetman varierar runt jorden så beror den på ekonomi, genetik, matkultur, reklam etc.


+1
Carla1
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2011-12-20
Ort: Stockholm

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav earlydayminer » 2012-03-19 9:36:28

Alien skrev:Är man överviktig är man troligen inte i god form. Det blir en ond cirkel.


Beror på hur överviktig man är och efter vilken tabell man räknas in som överviktig. Kroppsbyggarna är också överviktiga. Många strongman är i bisarrt god form trots lite mer fläsk.

Men vad är det du tänker på? Vad vill du komma fram till? Vad svarar du på? Jag vet att det blir en ond cirkel, jag argumenterar FÖR att det ligger så mycket mer bakom övervikt i samhället. Missat det? Men 1,6 kilometer är en kort distans, och jag som är i god form anser det. Och jag skrev att jag anser det och att det kan vara för att jag ÄR i god form. Men (!) OM en överviktig (med för mycket fett) går 1,6 kilometer varje dag så gör den sig själv en stor tjänst. Det är meningen att det ska vara jobbigt, och ibland riktigt jobbigt - i synnerhet mentalt.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav slackern » 2012-03-19 9:58:16

Carla1 skrev:
Fenren skrev:vilken tur att det naturliga urvalet dessutom gett oss en hjärna och fri vilja så att vi har förmågan att styra över våra impulser.

det finns många saker som kroppen vill men som vi själva beslutar att inte göra. äta onödigt mycket borde vara en av dem.


Om du sätter likhetstecken mellan hur impulser styr oss och hur generna påverkar vår kropp saknar du kunskap.
Slår vad om att du själv är smal som kan tycka så här och relativt ung, eller?
Innan trettio vägde jag under 50 kilo och kunde äta vad som helst utan att gå upp i vikt. Vänta bara, med åldern smyger kilona på och det har med minskad ämnesomsättning att göra bla.

Hörde förresten på radion i förrgår att USA ligger på 17:e plats i fetmaligan. Det var Söderhavsöar som låg på både första och andra plats. Ska försöka ta reda på vad radioprogrammet hette.


Jag tycker att hela hans resonemang påminner om det TS skriver i den här tråden. Resonemanget bara går runt och runt i en cirklar och ploppar upp i nya trådar hipp som hap.

post502015.html#p502015
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Miche » 2012-03-19 10:46:20

Jag misstänker att i de länder med flest överviktiga så erbjuds ingen information till de överviktiga vad de bör göra för att må bättre (informationen finns men erbjuds troligen mot en kostnad), låg utbildning, låg lön och övervikt får därmed en starkare koppling.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav barracuber » 2012-03-19 11:05:25

Carla1 skrev:Hörde förresten på radion i förrgår att USA ligger på 17:e plats i fetmaligan. Det var Söderhavsöar som låg på både första och andra plats. Ska försöka ta reda på vad radioprogrammet hette.


Jag hörde det också. Det är en nytt grävande program på P1 som heter Detektor.

Världens fetaste folk: ”Jamie Oliver tar sig an världens mest överviktiga befolkning” - lyder påan till det populära matlagningsprogrammet som rullar i kanal 7. Men amerikaner hamnar först på 17:e plats i en stor undersökning. Fabian Asserbäck utreder.

Premiär för Detektor: Bolånekrig och sockerchock

Fetman kommer sist i programmet.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav earlydayminer » 2012-03-19 11:13:58

Miche skrev:Jag misstänker att i de länder med flest överviktiga så erbjuds ingen information till de överviktiga vad de bör göra för att må bättre (informationen finns men erbjuds troligen mot en kostnad), låg utbildning, låg lön och övervikt får därmed en starkare koppling.


Det där är något jag avskyr! Information som kan leda till ett hälsosammare liv mot betalning. Utseendet är i centrum, övervikt (i fett) är ett problem som får människor att må dåligt - det kan man tjäna fina pengar på. Tyvärr så finns det många desperata människor som tror på allt som visas genom reklam osv. Låt mig omformulera.. Människor som VILL tro på allt som visas genom reklam osv.

Det finns inget enkelt sätt att gå ner i vikt. Det är motion och kost som gäller. PUNKT. Obs! Jag är också en av nissarna som är medveten om att olika sjukdomstillstånd eller långt gången fetma behöver en mer avancerad start, genom t ex kirurgi. Dock är antalet överviktiga p g a dåliga kostvanor och för lite motion ganska framstående.

Mina tips:
Köp kettlebells, hantlar i olika viktklasser.
Läs om övningar, form och strategier.
Köp en digitalvåg för mat.
Läs om kostupplägg, näringsämnen m.m.
Köp en kroppsvåg och mät vikten (nyvaken och "nykissad") en gång i veckan.

Det är det som kan kosta. Det finns många bra böcker, men denna är en bra början. Personligen läser jag mest artiklar eller specifika sektioner av böcker då det är mycket överflödig information när man läser den här typen av litteratur. Men det är ju lite individuellt hur man behöver få ihop samband, hur man själv tycker om att läsa osv.

SÅ enkelt är det.

MEN! Kruxet är omständigheter. Har man familj, mycket att göra, 1-2 jobb, stressig tillvaro, rörigt i hemmet, lever i ett mer belastat bostadsområde osv - då blir mycket i livet mycket ansträngande. Sedan ska man lägga in oron för andra människor (som i sin släkt), för samhället eller världen i sin helhet, vissa idéer man tror på (religion, politik), saker man stör sig på och en låååååång rad andra omständigheter som sätter ens psyke i schack. Men det kan vara minst lika jobbigt för någon som inte har något alls att göra, någon annan än sig själv att ha hänsyn till osv. Långt efter detta spelar egenskaper som självdisciplin in.

Jag önskar att jag kunde säga att det verkar så enkelt som att bete sig "rätt" i en viss situation, men.. Det finns lite belägg för att livet är så enkelt.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav barracuber » 2012-03-19 13:13:19

Inte speciellt om USA men ändå...aktuellt svenskt program:

Att banta är ingen konst. De flesta överviktiga har gjort det med framgång många gånger. Det svåraste kommer sedan, när målvikten är uppnådd och suget efter kalorierna börjar ta över. Att hålla vikten blir ofta en livslång och stenhård kamp. Och emot sig har man inte bara dåliga vanor utan också en stark biologisk drift.

Kropp & Själ 20120228 Bantarens svåraste match
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Fenren » 2012-03-19 22:08:31

Alien skrev:Det där med moral och vilja är ovidkommande. Eller menar du att just amerikaner skulle ha sämre moral/svagare viljekraft än andra?


Nej, men jag tror att de har mindre motivation och vilja mot att hålla sig smala. det är mer accepterat i många kretsar, och då är det svårare att motivera sig till att göra ansträngningen som det krävs för att hålla vikten i schack och försöka hålla kroppen vältränad och frisk.

Alien skrev:Eftersom fetman varierar runt jorden så beror den på ekonomi, genetik, matkultur, reklam etc.


nej. däremot kan jag gå med på att viljan att kämpa mot, och den inre motståndskraften mot fetma varierar med hänsyn till dina uppradade ord.

Carla1 skrev:Vänta bara, med åldern smyger kilona på och det har med minskad ämnesomsättning att göra bla.


nej, det har med ej anpassat energiintag att göra. ändrad ämnesomsättning är bara en liten detalj av allt som man ska ta hänsyn till när man avgör hur mycket energi man får i sig.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Wine » 2012-03-19 22:32:47

Här är en artikel om epigenetikens betydelse när det gäller barns risk för framtida fetma:

Epoch Times - Samband mellan mammans kost under graviditeten och barnfetma
Susanne Larsson, Epoch Times 30.04.2011 23:38

Den mat som mamman äter under graviditeten kan påverka barnets DNA och öka risken för fetma, enligt en ny internationell studie som publicerats i den amerikanska tidskriften Diabetes.


-Vi har visat för första gången att mottagligheten för fetma inte bara kan tillskrivas en kombination av våra gener och vår livsstil, utan också kan utlösas av påverkan på barnets utveckling i livmodern, inklusive det som mamman ätit. Mammans näringsintag under graviditeten kan orsaka betydande epigenetiska förändringar som bidrar till att hennes barn riskerar fetma i barndomen, säger Keith Godfrey, professor i epidemiologi och mänsklig utveckling vid universitetet i Southampton och ledare för studien, i ett pressmeddelande.


Enligt forskarna bakom studien finns det övertygande bevis för att epigenetiska förändringar, delvis, kan förklara kopplingen mellan en dålig start i livet och senare risk för sjukdomar.


http://www.southampton.ac.uk/mediacentr ... 1_41.shtml
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in