Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig mat?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav marxisten » 2012-03-17 16:03:23

Jag kan rekommendera alla att se filmen "Super Size Me". Riktigt intressant, den påvisar snabbmatens påverkan på kroppen och en del av problemen med matindustrin i Amerika. Experimentet går ut att i en månad endast äta skitmat och övervaka dess påverkan på kroppen. Den kanske inte har så mycket med att göra om amerikaner har råd till redig mat eller inte, den visar dock hur man ser på snabbmat i Amerika, och hur farligt för kroppen det är.

Den finns på Youtube, dock utan text. Vill ni ha den med svensk text finns andra vägar att få ner den. Dock kan jag ej länka till dessa då det bryter mot forumreglerna.

http://www.youtube.com/watch?v=oHKCb0_2oD0
Senast redigerad av marxisten 2012-03-17 16:12:36, redigerad totalt 1 gång.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav calima » 2012-03-17 16:08:21

Riktigt bra och skrämmande film. Finns i bokform också.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav calima » 2012-03-17 16:10:52

"Barn till rika föräldrar är mindre feta än barn till föräldrar med lägre inkomster. Det visar flera nya studier skriver Dagens Nyheter.

I Skärholmen och Kista-Rinkeby i Stockholm och i Södertälje är var femte fyraåring överviktig. I de mer välbeställda Stockholmsförorterna Vaxholm och Sollentuna är bara vart tjugonde barn överviktigt."

http://svt.se/2.108068/1.2109678/barnfe ... klassfraga
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav kullan » 2012-03-17 16:18:40

Tacka tusan för att ungarna blir feta när det serveras coca cola som frukostdryck tex. Jag fick dricka mjölk till frukosten som barn.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Sheyen » 2012-03-17 16:25:55

kullan skrev:Tacka tusan för att ungarna blir feta när det serveras coca cola som frukostdryck

Nej, det är ju självklart. Känner du någon som serverar coca cola som frukostdryck, eller var fick du det ifrån?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Fenren » 2012-03-17 16:26:06

calima skrev:Kvinnliga arbetare med låg inkomst har fyra gånger
högre prevalens av fetma (BMI>30) jämfört med kvinnliga tjänstemän med hög inkomst.


ingenstans i det du citerade står det att den nyttiga maten är dyrare. de nämner inte överhuvudtaget vad personerna spenderar på maten.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav kullan » 2012-03-17 16:27:11

Sheyen skrev:
kullan skrev:Tacka tusan för att ungarna blir feta när det serveras coca cola som frukostdryck

Nej, det är ju självklart. Känner du någon som serverar coca cola som frukostdryck, eller var fick du det ifrån?


Det är rätt vanligt bland invandsrarfamiljer
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-03-17 16:27:50

Parvlon:

Nästa gång du handlar tycker jag att du kan göra ett experiment. Sätt en gräns för hur mycket maten du köper får kosta per kilo. Kolla sen hur hög fetthalt köttet har som du har råd att köpa för det priset.

Det billigaste man kan få tag på är i så fall färdigvaror med innehåll av köttfärs - som kan vara billigare än att köpa köttfärs för köttfärsinnehållet är lågt, olika sorters undermålig korv samt kycklingdelar. Detta borde gälla oavsett om du tar med sådan mat som kräver att du lägger tid på att laga den eller inte.

Men man kan förstås bli vegetarian. För att få ett varierat intag av grönsaker behöver man också gå upp i kilopris. Dock är bönor och liknande rätt billigt i förhållande till sitt energi och näringsinnehåll.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Sheyen » 2012-03-17 16:28:37

kullan skrev:
Sheyen skrev:
kullan skrev:Tacka tusan för att ungarna blir feta när det serveras coca cola som frukostdryck

Nej, det är ju självklart. Känner du någon som serverar coca cola som frukostdryck, eller var fick du det ifrån?


Det är rätt vanligt bland invandsrarfamiljer

Du, det där vill jag se källor på. Om du inte kan hänvisa till källor nu blir jag så illa tvungen att anmäla ditt inlägg.

EDIT: Jag har visserligen inte haft många invandrarvänner, men de invandrarvänner jag haft har INTE fått coca cola som frukostdryck iaf!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Fenren » 2012-03-17 16:30:07

Bjäbbmonstret skrev:Jag tycker ofta att det finns en nästan outhärdlig moralism och brist på förståelse för sociala sammanhang här på forumet.


Vad konstigt!

man blir fet om man inte rör sig och äter skräpmat med en massa socker i. man blir smal av att röra sig och äta nyttig mat med en massa grönsaker och annat sådant i.

är man lat och knarkar socker så blir man fet. så enkelt är det.

Det är helt och hållet individens fel att den blir fet. på precis samma sätt är det nästan alltid individens fel om den får kol eller om den dör i en bungy jumpolycka eller får AIDS av en knarkspruta.
Senast redigerad av Fenren 2012-03-17 16:30:54, redigerad totalt 1 gång.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-03-17 16:34:57

@Fenren
Och om "individen" är ett barn som har fått vänja sig att äta fel från början? Att ställa om sina vanor är svårt det vet alla. Har man dessutom ett antal andra problem att ta tag i vilket ofta brukar följa med fattigdom så har man kanske andra saker att bekymra sig för än att man råkar vara lite fet.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Alien » 2012-03-17 16:38:04

Sammelsurium skrev:
earlydayminer skrev:Det stod "Det är ofta minst en mile, 1,6 kilometer, till en affär med nyttig föda."


Skulle det vara långt? :shock:


Ja, om det inte finns några trottoarer. Eller om man måste passera farliga kvarter på vägen dit.

Det är också en kulturfråga. I USA är man van att åka bil/skjutsa barnen i bil. Det är inte bara en bekvämlighetsfråga utan en säkerhetsfråga. Har man inte bil måste man åka buss, som kanske inte går så ofta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Fenren » 2012-03-17 16:38:55

Bjäbbmonstret skrev:@Fenren
Och om "individen" är ett barn som har fått vänja sig att äta fel från början? Att ställa om sina vanor är svårt det vet alla. Har man dessutom ett antal andra problem att ta tag i vilket ofta brukar följa med fattigdom så har man kanske andra saker att bekymra sig för än att man råkar vara lite fet.


om individen fortfarande är under 16 är det föräldrarnas fel.

är individen äldre än sexton är det helt och hållet individens fel. jag har hört talas om många personer som brutit vanor och beroenden, så det kan man inte skylla på.

om man, som du skriver, väljer att lägga energi på andra förändringar så är det ett aktivt val och då får man ta konsekvenserna av det. det är fortfarande individens ansvar.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Miche » 2012-03-17 16:39:36

@Fenren, KOL kan bero på att den sjuke haft ett arbete med dålig miljö och behöver inte alls vara relaterat till cigarettrökning.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-03-17 16:41:10

Och om individen är över 16 och inte har någon egen inkomst? Om individen har försörjningsansvar och sköter två jobb för att klara hyran? Och varför just gräns vid 16?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav slackern » 2012-03-17 16:41:49

Fenren skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Jag tycker ofta att det finns en nästan outhärdlig moralism och brist på förståelse för sociala sammanhang här på forumet.


Vad konstigt!

man blir fet om man inte rör sig och äter skräpmat med en massa socker i. man blir smal av att röra sig och äta nyttig mat med en massa grönsaker och annat sådant i.

är man lat och knarkar socker så blir man fet. så enkelt är det.

Det är helt och hållet individens fel att den blir fet. på precis samma sätt är det nästan alltid individens fel om den får kol eller om den dör i en bungy jumpolycka eller får AIDS av en knarkspruta.


Fast nu har du ju glömt att ta med hennes citat där hon skriver att väldigt många fattiga människor i USA har flera jobb för att klara av sin försörjning. Och hon har också skrivit att folk har inte tid att laga maten från grunden pga tidsbrist för att de måste ha flera jobb för att klara av sin försörjning. Därför har dom inte tid att laga hälsosam mat och köper hel och halvfabrikat.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Fenren » 2012-03-17 16:43:30

Miche skrev:@Fenren, KOL kan bero på att den sjuke haft ett arbete med dålig miljö och behöver inte alls vara relaterat till cigarettrökning.


ja. men majoriteten av KOL-fallen är tobaksrelaterade. det var därför jag lämnade en öppning för att både KOL och AIDS (p.g.a. smutsiga kanyler) inte alltid är individens fel.

en övervägande majoritet av allt som händer i ens liv är man själv ansvarig för, både bra och dåliga saker. snubblar man och bryter benet för att kommunen inte sandat vägen så är det ens eget fel, då man borde sett att det inte var sandat och sedan gjort en riskbedömning därefter.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Alien » 2012-03-17 16:44:39

Jag minns när jag läste Barskrapad av Barbara Ehrenreich. Hon försökte försörja sig på låglönejobb, och det gick inte. Man måste vara två som bodde ihop, el så fick man ha två jobb.

Det fanns mat som fattiga kunde få hämta. Den var alltid kolhydratrik och inte särskilt hälsosam.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Fenren » 2012-03-17 16:47:11

Bjäbbmonstret skrev:Och om individen är över 16 och inte har någon egen inkomst? Om individen har försörjningsansvar och sköter två jobb för att klara hyran? Och varför just gräns vid 16?


jag anser att man kan ta ansvar för sina egna handlingar vid den åldern.

potatis är billigare än chips. rotsaker är billiga och ärtor likaså. jag förstår inte problemet. den mesta skräpmaten är dyr som satan.

har man inga pengar lär man inte lida av fetma... vad jag kommer ihåg så var alla i Auschwitz smala...


Admin

Den sista meningen är både makaber och respektlös. Dessutom är den helt OT i sammanhanget. Du får en tillsägelse för det - men det var en hårsmån från att bli en varning istället. Nästa gång väger det över åt andra hållet istället.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Sammelsurium » 2012-03-17 16:48:20

Alien skrev:
Sammelsurium skrev:
earlydayminer skrev:Det stod "Det är ofta minst en mile, 1,6 kilometer, till en affär med nyttig föda."


Skulle det vara långt? :shock:


Ja, om det inte finns några trottoarer. Eller om man måste passera farliga kvarter på vägen dit.

Det är också en kulturfråga. I USA är man van att åka bil/skjutsa barnen i bil. Det är inte bara en bekvämlighetsfråga utan en säkerhetsfråga. Har man inte bil måste man åka buss, som kanske inte går så ofta.


På bilderna i artikeln var det knappast någon avsaknad av trotoarer, men det skiljer sig rimligen mellan olika städer och områden. I innerstadsmiljö borde det dock inte vara några problem att förflytta sig den sträckan med ryggsäck eller liknande, om man inte klarar att bära kassen den sträckan.

Jag tror isf snarare att det är tillgängligheten av skräpmat i närområdet och den allmäna matkulturen som är den största faktorn här.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-03-17 16:48:50

Mer om Barskrapad:

https://www.adlibris.com/se/bok/nickel- ... 1783787548

Fenren om man bor hemma är man kanske tvungen att äta den mat som ens förälder fixar eller ingen.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2012-03-17 16:49:40, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav marxisten » 2012-03-17 16:49:19

Sheyen skrev:Nej, det är ju självklart. Känner du någon som serverar coca cola som frukostdryck, eller var fick du det ifrån?


I Sverige är det inte särskilt vanligt, men denna tråden handlar om matvanorna i USA, och där förekommer läskedryck även vid frukosten. De äter för fan frukost på McDonalds och det är inte precis efter kostcirkeln man serverar där. Vid skolmaten serveras Pepsi och Cola som matdryck.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav slackern » 2012-03-17 16:50:21

Fenren skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Och om individen är över 16 och inte har någon egen inkomst? Om individen har försörjningsansvar och sköter två jobb för att klara hyran? Och varför just gräns vid 16?


jag anser att man kan ta ansvar för sina egna handlingar vid den åldern.

potatis är billigare än chips. rotsaker är billiga och ärtor likaså. jag förstår inte problemet. den mesta skräpmaten är dyr som satan.

har man inga pengar lär man inte lida av fetma... vad jag kommer ihåg så var alla i Auschwitz smala...


Här kommer lite fakta som kan vara nyttigt för dej att läsa igenom.

Människor som flyttar från fattiga till rikare bostadsområden lider i mindre utsträckning av fetma och diabetes, enligt ny forskning från USA.
Studien är ett stort genombrott, menar Bengt Arnetz som är professor i socialmedicin vid Uppsala universitet och som även forskar i USA.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4761958
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Fenren » 2012-03-17 16:50:42

Bjäbbmonstret skrev:Fenren jag menar om man bor hemma och är tvungen att äta den mat som ens förälder fixar eller ingen.


efter sexton bör man kunna ta ansvar för sig och därmed så faller det på individen att avgöra hur mycket av vilken mat man kan äta och hur mycket man behöver röra på sig i förhållande till vad man har ätit.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in