Detta med städning

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Mardröm » 2008-02-24 18:22:55

Fixat 1. Tvätta. Så mkt det går. tid 16-18.
Har dock mer tvätt men jag är nöjd.
Mer hade blivit för mkt.

Olöst: 2. Fixa datorn. (det är inget med själva datorrns fuktion, utan hur den ska stå och lägga kablar rätt och torka av etc runt.) Fixa bort en "hög".

Olöst även om det är en förbättring: 3. Städa ur och göra golven rena från prylar så jag kan dammsuga i hall och badrum. Stuva in en del i skåp från högen i vardagsrummet och hallen, lite från köket, och låta resten av "högen" hamna i kökshörnet. Hoppas hinna sopa av och ha golven rena, redo för dammsug mellan 18-19. En hel del plock kvar.

Olöst även om det är en förbättring: 4.Städa till i köksavdelningen, tömma diskmaskinen, rensa diskbänken, städa spisen.
Jag lagar mat och diskmaskinen går. Inte mkt att göra. Men jag hoppas hinna fylla den med det kvarvarande + städa av o diska en del manuellt+ äta före 1800.

5 Åka till OK och fixa lite under bilen, kolla, tvätta av den snabbt. Planerat till senast 20:00. Tvätten ska upp 1900 så det blir runt 1930.
Går det snabbt så kan det bli en halv datafix kanske, men grannen under spökar.

Det allra tristaste är att det knappt är ngn skillnad!

Kommer inte att hinna med köket, kokar makaroner nu men jag blev tveksam till dem...
de är iaf klara om 5 min, så jag äter väl om 8
o sen finns det inte tid före 18 att fixa köket, knappt det i diskmaskinen har torkat.

Får göra det medans tvätten torkar.
Fast jag skulle ju göra klart i hallen, med att lägga ner handskar, fixa med paraplyer och jackor och skit på golvet. Kasta alla gamla shampooflaskor och rensa hårsilar.
*suck*

det ser faktiskt värre ut efter en dag stress.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:45:54, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Mardröm » 2008-02-24 21:03:43

Nu går snart min torktid ut.
Tvätten har funkat hitintills, hoppas den är torr nu bara. Har jag tur kan den hänga längre, om kl 1800-tvättmannen inte kom.
Inget har blivit gjort, maten tog all tid sen var jag tvungen att ringa några samtal och nu letar jag efter en kryssningsbiljett och ska till källaren, o tvättstugan, som är i olika hus, sen bort till OK och meka med bilen.

*musik*
"händig maaaan".

Inte lika händig med att gnida bort kattskit från hallgolvet och köra toaborsten då...
jag ska kasta min toaborste.
kosta på mig en ny.

Men jag var o tvättade bilen för hand o fixade den biten iaf, för 7 kr.
Glömde dock köpa allt annat.
Och nu är jag trött.
Jag orkar inte hämta tvätten, så jag bokade imorrn bitti.
Vaknar jag före 7 så tvättar jag vidare skumsaker, annars får det bara hänga till 11. Fast då måste det ju upp.
Och då måste jag vara klar...med organiseringen av hallskåpen...som inte går så bra för jag la in all skit där från golvet.
eller, inte skiten.


gaa
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:45:54, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav sugrövmanövern » 2008-02-24 21:21:40

Coolt 8) . Riktigt inspirerande att läsa om så mycket städning!
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:45:54, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Mardröm » 2008-02-24 21:50:58

Åh tyvärr ser det ju värre ut.
Men jag har städat ju.
Och jag är utmattad!
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:45:54, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Panika » 2008-02-24 21:54:07

Du är alldeles hemskt välkommen hem till mig och och sprida inspiration, Mardröm.
Jag har tvättid imorgon klockan 16.00... :?
Jag är alldeles vansinnigt imponerad av dig!
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:45:54, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav sugrövmanövern » 2008-02-24 21:55:07

Mardröm: Reder det inte upp sig till sist, så slänger du alla prylar i soprummet :P .

Nä, men det är klart det ser ut som fan när du gjort så mycket på en gång, men det är ju work in progress så att säga.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:45:54, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Ganesh » 2008-02-24 22:02:59

Mardröm.

Jag är desperat behov din hjälp. Jag håller på att bli en Mardröm-wannabe. Hur gör man?
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:45:54, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Mardröm » 2008-02-24 22:18:52

Panika skrev:Du är alldeles hemskt välkommen hem till mig och och sprida inspiration, Mardröm.
Jag har tvättid imorgon klockan 16.00... :?
Jag är alldeles vansinnigt imponerad av dig!


Ja, jag har ju iaf försökt och en del är ju gjort.
Hade jag fått rent diskbänken och spisen samt dammmsugit och gjort klart för torkning av golv dörrar, lister och så vidare i badrum och hall så...

Datorn är jobbigt. Det är en del att prova ut hur den ska stå.
Och jag måste rengöra den. En del inställningar borde jag också fixa.
Egentligen vill jag ha en ny kylare och ny flens...

Jag har en ganska bra tvättstuga så jag lider sällan egenligen.
Bara det att helgerna är svåra, annars finns det nästan en tid ledig var dag. Hoppas tvätten går bra och glöm inte mattor, duschdraperi, sofföverdrag :P
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:45:54, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Panika » 2008-02-24 22:34:17

Mardröm skrev:Hoppas tvätten går bra och glöm inte mattor, duschdraperi, sofföverdrag :P


:lol: :lol: :lol:
Mattorna ja...De har jag inte mer... :roll: ...för när jag tagit ner dem till tvättstugan, tvättat dem och hängt dem på tork, har jag liksom tappat fokus på just dem...och en och två veckor senare, när jag kommit på att de fattas - har de av någon anledning försvunnit från torkrummet...Konstigt :?

Soffkuddarna däremot, känner jag ingen som tvättar så ofta som jag...och av någon anledning glömmer jag dem aldrig :?

Tvätten tvättar jag, när jag kommer ihåg tvättiden...men den har en tendens att aldrig komma in i garderoben, utan envist hänger den kvar, ovikt, i ikeakassarna...tills nästa gång jag prickar tvättiden...

Kan någon röntga min hjärna, snälla :?:
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:45:54, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav Mardröm » 2008-02-24 22:54:33

Ganesh skrev:Mardröm.

Jag är desperat behov din hjälp. Jag håller på att bli en Mardröm-wannabe. Hur gör man?


Man gör listor och äter CS. :P

Nej, men listor är ju grejen.
Man kommer att sväva ut men man kan alltid återvända till listan.
Bara man jobbar på, kommer ifart, så löser listan sig och det man svävat ut på har ju ofta varit ett annat "behov" som därmed inte behöver ngn listplats, man fixade själv.


Sen får man vara glad för det man lyckas med.
Som i hallen, det är långtifrån klart men det var rent kaotisktgrus och skräp på hela golvet + reklam och skor och elljustakar och luftkonditionerinegsslang.Blandat med viktiga papper och smutskläder som försvunnit.
måste väl fixa lite till men dammsugningen är nära och man kan gå normalt nu.



Jag står under stenhård press att visa mig "frisk" också. Jag misstänker att de mistänker ngt, så jag måste ha ett pedantiskt hem så ingen kommer hit och ska kolla mig. Jag måste ordna mitt liv perfekt för annars kommer det att rasa. Jag har hotats med tv4 och svarta städpatruller av bekanta.

Nån guru är jag knappast, men jag ser detta som ett av mina större problem och vill verkligen byta personlight på det området om det går.
hålla ordnning och discipilin på mig själv i vardagen..
Jag vill inte bli hyttad åt som lilla gummen blivit.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:45:54, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Flinta » 2008-02-24 23:01:58

Apropå städning är det säsongsstart för "Rent Hus" på onsdag kväll 27.2 kanal 4 :) . Inte för att jag brukar se ofta på TV, och/eller på program som verkar liknar detta :wink: , men...
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 11:45:54, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Kvasir » 2008-02-24 23:04:22

Flinta skrev:Apropå städning är det säsongsstart för "Rent Hus" på onsdag kväll 27.2 kanal 4 :) . Inte för att jag brukar se ofta på TV, och/eller på program som verkar liknar detta :wink: , men...


Jag har inte heller sett det, men mina föräldrar har tittat på det och de säger att min röra hemma är ingenting i jämförelse. Kan det verkligen bli så mycket värre? :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:45:54, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Titti » 2008-02-24 23:17:09

Mardröm skrev:Jag vill inte bli hyttad åt som lilla gummen blivit.


Menar du att vi har varit elaka mot henne? Det tror jag inte varit någons avsikt.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:45:54, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Kvasir » 2008-02-24 23:36:04

Panika skrev:Tvätten tvättar jag, när jag kommer ihåg tvättiden...men den har en tendens att aldrig komma in i garderoben, utan envist hänger den kvar, ovikt, i ikeakassarna...tills nästa gång jag prickar tvättiden...


Det där med att boka tvättider i förväg har jag lagt ner för länge sedan. Där jag bor nu verkar tack och lov de flesta ha egen tvättmaskin, så det är ganska lätt att få en tvättid när man någon dag känner att man orkar tvätta. Och finns det inte så finns det troligen nästa dag, så då lägger jag det på minnet utan att förboka, utan går ner igen nästa dag, om jag orkar, och ser om det fortfarande finns en tid.

Min tvätt har heller inte lärt sig att hitta till garderoben själv. Jag vet inte vad som är fel, om det är någon uppgraderingn jag har missat kanske? :) Min tvätt hamnar dock oftast i fåtöljen, och blockerar den i en månad eller två, alltmedan högen krymper i takt med att jag behöver kläder.

Jag har försökt metoden med kassar en gång. Resultatet var att jag i två års tid undrade varför jag hade så ont om handdukar, tills jag hittade en kasse med nytvättade sådana i köket, mitt bland några andra kassar med textilier. Det hade stått där i två år, och alla de andra var snyggt uppmärkta med om innehållet skulle gå till Myrorna eller bli målartrasor. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:45:54, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav sugrövmanövern » 2008-02-24 23:44:02

Titti: Nej, ingen här har varit elak mot LG.

Hon har städfaschister i sin omgivning som gjort städning till en väldigt stor grej för henne. Först mamma, mormor, sedan även till viss del herrn i huset och diverse tanter som inkallats för att se till att hon städar.
Alla menar nog väl, men det har ställts för höga krav, för frekvent städning gör Aspien till ett vrak. För lång tid mellan städningarna gör att man får vada i skräp.

Typ Lilla Gumman, städa, arbeit macht frei, du skall aldrig sitta vid der datamaskin, schtäda, jetzt!

Förmågan kommer inte med LSS-tanters planlösa heilande, utan inifrån henne själv och med lite hjälp av folk som kan förstå hennes problematik och tänka utifrån det.

Samma sak med Mardröm, ett infall, kanske efter att ha läst denna tråd? Och han turbostädar, självgående.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:45:54, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Panika » 2008-02-24 23:44:24

Fattar precis vad du menar, Kvasir...
Mina står i sovrummet...
Och det som är kvar när nästa tvättid infinner sig, tvättar jag om - i min goda föresats att NU ska allt komma in i garderoberna...
Men det är som ett lotteri...och jag drar nitlotten varje gång...
Så satans frustrerande...
För faktum är ju, att det som bara ligger kvar och tvättas om och om igen, kunde ju lika bra kastas - det används visst aldrig...eller :?
Jag skulle önska att de nitiska städtanterna från programmen kom hem till mig och sket fullständigt i mina protester - bara sopade rent och tvingade mig att sortera i expressfart etc...
Så befriande det hade varit...
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:45:54, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav Titti » 2008-02-24 23:49:50

sugrövmanövern skrev:Titti: Nej, ingen här har varit elak mot LG.

Hon har städfaschister i sin omgivning som gjort städning till en väldigt stor grej för henne. Först mamma, mormor, sedan även till viss del herrn i huset och diverse tanter som inkallats för att se till att hon städar.
Alla menar nog väl, men det har ställts för höga krav, för frekvent städning gör Aspien till ett vrak. För lång tid mellan städningarna gör att man får vada i skräp.

Typ Lilla Gumman, städa, arbeit macht frei, du skall aldrig sitta vid der datamaskin, schtäda, jetzt!

Förmågan kommer inte med LSS-tanters planlösa heilande, utan inifrån henne själv och med lite hjälp av folk som kan förstå hennes problematik och tänka utifrån det.


Jo, det har jag läst så då är vi överens. Jag blev bara orolig att någon HÄR hade varit elak för det hade i så fall varit oförtjänt.


sugrövmanövern skrev:Samma sak med Mardröm, ett infall, kanske efter att ha läst denna tråd? Och han turbostädar, självgående.

Det har jag noterat och jag blir matt av att bara läsa om det! Men det är fascinerande. Hade det varit jag hade jag sedan varit helt däckad en vecka eller två och sen hade det sett lika illa ut när jag väl hämtat mig från det.

Kan det vara därför det blir stora projekt av allting? Att det tar så mycket kraft att genomföra att det hinner hopa sig ett nytt projekt (minst) medan man hämtar nya krafter efter det man just klarat av? Jag känner mig som om jag ligger mer och mer efter med allting för varje år som går och det skulle naturligtvis vara en förklaring.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:45:54, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Ganesh » 2008-02-24 23:51:47

De som kom på Rent Hus borde skjutas. Senast i gryningen.

Det enda jag skulle få ut av programmet är dåligt samvete. Och det har jag redan massor av. Varken behöver eller vill ha mer.

Bojkott pågår.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:45:54, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Titti » 2008-02-24 23:52:23

Panika skrev:Jag skulle önska att de nitiska städtanterna från programmen kom hem till mig och sket fullständigt i mina protester - bara sopade rent och tvingade mig att sortera i expressfart etc...
Så befriande det hade varit...

Lite så fungerar min assistent faktiskt. Det är en balansgång mellan att "rycka upp sig" tillfälligt och att bli överkörd. I måttliga mängder är det faktiskt rätt skönt. Det jag inte orkar gör hon själv.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:45:54, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Ganesh » 2008-02-24 23:58:36

Jag har en som kommer en gång i veckan, ibland två. Tllsammans håller vi det på en för döttrarna rimlig nivå. Flickor vill ha det "fint" har jag förstått. Men utan hjälp hade jag aldrig fixat det. Flickorna hade nog inte slutat älska mig. Men de hade nog inte velat bo här. :cry: :oops:
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:45:54, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Titti » 2008-02-25 0:01:35

Ganesh skrev:Jag har en som kommer en gång i veckan, ibland två. Tllsammans håller vi det på en för döttrarna rimlig nivå. Flickor vill ha det "fint" har jag förstått. Men utan hjälp hade jag aldrig fixat det. Flickorna hade nog inte slutat älska mig. Men de hade nog inte velat bo här. :cry: :oops:

Det är just det. Det är viktigt för barnens skull. För vår egen med men inte alls på samma sätt. Barnen har inte bett om vår oförmåga att städa. I värsta fall delar de den med oss dessutom.

Och barn ska inte behöva städa efter de vuxna. Det är rimligt att de hjälper till efter förmåga men det här är helt andra dimensioner på problemet.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:45:54, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Kvasir » 2008-02-25 0:07:17

Panika skrev:Och det som är kvar när nästa tvättid infinner sig, tvättar jag om - i min goda föresats att NU ska allt komma in i garderoberna...


Men det hjälper väl inte? Då får du ett merjobb med tvätten och så hamnar den ånyo i kassar som blir stående. :)

Jag läste nyligen en artikel om att de forskar på intelligenta textiler, som bl.a. ska kunna aktivt anpassa sig efter ljudnivå i en lokal och dämpa mera när det blir bullrigt. Kanske vi kan hoppas på textilier i framtiden som viker ihop sig själva och hittar garderoben på egen hand? :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:45:54, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Titti » 2008-02-25 0:11:21

Kvasir skrev:Jag läste nyligen en artikel om att de forskar på intelligenta textiler, som bl.a. ska kunna aktivt anpassa sig efter ljudnivå i en lokal och dämpa mera när det blir bullrigt. Kanske vi kan hoppas på textilier i framtiden som viker ihop sig själva och hittar garderoben på egen hand? :)

Jag har problem med att avgöra om kläderna behöver bytas eller inte - dem jag använder alltså. Kan vi hoppas på textilier intelligenta nog att hjälpa till med det också? Det kan knappast vara speciellt svårt att åstadkomma. Men inga falska alarm - jag gillar inte att byta kläder så det vore bra om man kunde justera toleransnivån på dem också.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:45:54, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav sugrövmanövern » 2008-02-25 0:16:03

Titti skrev:Kan det vara därför det blir stora projekt av allting? Att det tar så mycket kraft att genomföra att det hinner hopa sig ett nytt projekt (minst) medan man hämtar nya krafter efter det man just klarat av?
Tror det, jag finner mig ständigt överväldigad av mina egna projekt. Ibland får jag ryck och avslutar dem. Ibland hjälper någon annan till. Men städning, det tar aldrig slut helt... Lämnar man det för länge, kan det bli spännande. Vill minnas att jag tills ganska nyligen hade flera år gammal smutstvätt liggande i sovrummet, delar av det luktade så illa att jag bar det till soprummet. Katterna hade legat på högarna, fullt med hår, usch. Det kändes bara hopplöst. Soprummet är bra.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:45:54, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in