Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig mat?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig mat?

Inläggav Jagers » 2012-03-17 13:06:14

http://bloggar.aftonbladet.se/utmanarna ... yttig-mat/

Vad tror ni om detta?
Hur mycket sanning ligger det bakom?

Själv så tror jag det är mycket skitsnack.
Ser inte varför dem skulle bli tjocka bara för att dem är fattiga, det måste juh finnas nått i affären som är nyttigt och billigt, men kanske inte så gott? men då har dem iaf. ett val?

34 procent av amerikanerna är sjukligt feta och lika många är överviktiga. Den amerikanska fetmaepidemin handlar inte om dålig smak och dålig karaktär. Den handlar lika mycket om hur samhället är uppbyggt.

Det är inte efterfrågan som styr utbudet utan utbudet som styr efterfrågan. Kunderna köper chips för att det bara finns chips att köpa.

Förstår heller inte hur chips kan vara billigare å göra än typ, bara vanlig potatis? ris? pasta? korv?
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav kullan » 2012-03-17 13:13:19

Jag tror det är sant. Det är i Sverige i alla fall billigare att köpa en påse chips än frukt och grönsaker tyvärr. Och när man ska välja olika varor så har man kanske inte råd att välja den bästa sorten. Typ korven är kanske inte så köttrik men innehåller kolhydrater och tillsatser i högre grad, Det blir en billigare slutprodukt. Den billigare får man ofta nöja sig med när man är " fattig". Är det snålt i kassan blir det mycket pannkaka och dyligt i menyn.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Kristofer » 2012-03-17 13:32:36

Fett och socker är billigt och utbudet av det är stort i USA. Nyttig mat är dyr och utbudet är litet. Det innebär att det är de med minst ekonomiska resurser som får proportionellt sett den största delen av sitt matintag från onyttiga livsmedel.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav calima » 2012-03-17 13:33:41

Jag tror det stämmer.

Såg ett program om den utbredda fetman i USA där det visades att fyra äpplen kostade mer än ett kilo friterade kycklingvingar.
De visade också att i fattiga kvarter fanns i stort sett enbart butiker med skräpmat och folket som bodde där hade inte råd att åka till stormarknader med bättre mat.

Kycklingbröst är bra mat men betydligt dyrare än kycklingvingar som friteras, det är likadant i Sverige. Bra kött med låg fetthalt är mycket dyrare än billig korv som innehåller 30% fett.

Vi har samma problem i Sverige. Ohälsa och fetma är en klassfråga.
Har man råd med bra fisk, skaldjur, fågel, nötkött och fräscha grönsaker blir man sällan fet. Fattigt folk lever på korv, blodpudding och annat fettrikt.
Har man dåligt med pengar serverar man inte ungarna frukt/grönsaker i stället för korv. Man måste ofta välja.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Parvlon » 2012-03-17 13:43:38

Bullshit. Har nog aldrig varit så billigt att frossa i sig skit som det är nu och grönsaker är knappast en lyxvara men socker borde vara det.

calima skrev:Har man råd med bra fisk, skaldjur, fågel, nötkött och fräscha grönsaker blir man sällan fet. Fattigt folk lever på korv, blodpudding och annat fettrikt.
Källa på det? En av de rikaste jag känner är oxå den fetaste.
Senast redigerad av Parvlon 2012-03-17 13:47:40, redigerad totalt 3 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav earlydayminer » 2012-03-17 13:45:20

Det stod "Det är ofta minst en mile, 1,6 kilometer, till en affär med nyttig föda."

"Perfekt skäl att gå dit om man är överviktig", tänkte jag.

En sak med viktminskning är att det krävs arbete. Det krävs att man gör det man inte tror att man orkar göra. Det är väldigt mycket mentalt arbete bakom naturlig och ofarlig viktminskning. Det krävs att man går från smått till stort. Allt relativt ofarligt kroppsarbete är bra kroppsarbete. Det viktiga är att man inte går in för att förlora flera kilon per vecka, för det är inte vettigt. Men det krävs mycket arbete bakom, det gör det.

Det finns en viss uppgivenhet och bekvämlighet bakom fetma av dålig kost och lite motion. Det finns också väldigt mycket andra faktorer bakom. Man måste också titta på hur samhället är uppbyggt, hur vissa områden drabbas mer än andra och varför! Det ligger också mycket psykologi bakom detta.

Jag kan inte bara vara sympatisk utan måste även se att det ligger en viss procent personlig ansvar bakom. Men givetvis borde nyttig mat stå långt framför onyttig mat. Det måste ske en radikal förändring i var varorna står i affären och vad varorna kostar. Det finns dock ett personligt ansvar, det kan man aldrig komma undan. Men det ligger otroligt mycket mer bakom, det gör det - mycket av mycket. För en sak triggar en annan som triggar en annan osv. Gäller att slå till problemet i grunden.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Jagers » 2012-03-17 13:48:42

calima skrev: fyra äpplen kostade mer än ett kilo friterade kycklingvingar.

Men vadå, om man köper kycklingen då och tar bort det friterade yttre lagret så kan det juh inte vara så onyttigt sen? om man bara äter kycklingen?
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Sammelsurium » 2012-03-17 13:51:28

Jag vet inte hur matpriserna ser ut i USA, men jag har inga som helst problem med att äta både nyttigt och billigt. Väljer jag att lägga lite tid på matlagningen blir det riktigt gott också.

Men äter man mest hel- och halvfabrikat så blir det svårare att äta både billigt och nyttigt. Eller om man vill basera sin kost på stora mängder kött.

Råvaror som bönor, gryn, färska rotfrukter, allehanda frysta grönsaker är både nyttiga och billiga. Men finns inte utbudet så är det självklart mycket svårare.
Dessutom handlar det om kultur, uppväxt och klass. Är man uppvuxen på en diet av mikrade TV dinners och McDonalds ställer man sig förmodligen inte och gör storkok av bönor i en handvändning.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Sammelsurium » 2012-03-17 13:53:52

earlydayminer skrev:Det stod "Det är ofta minst en mile, 1,6 kilometer, till en affär med nyttig föda."


Skulle det vara långt? :shock:
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Sheyen » 2012-03-17 14:02:41

kullan skrev:Jag tror det är sant. Det är i Sverige i alla fall billigare att köpa en påse chips än frukt och grönsaker tyvärr. Och när man ska välja olika varor så har man kanske inte råd att välja den bästa sorten. Typ korven är kanske inte så köttrik men innehåller kolhydrater och tillsatser i högre grad, Det blir en billigare slutprodukt. Den billigare får man ofta nöja sig med när man är " fattig". Är det snålt i kassan blir det mycket pannkaka och dyligt i menyn.


Chips är inte billigt. Morötter däremot; kostar ca 5 kr för ett kg. Det är billigt.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Fenren » 2012-03-17 14:05:44

Jagers skrev:Förstår heller inte hur chips kan vara billigare å göra än typ, bara vanlig potatis?


chips och pommes frites kan göras av den dåliga och fula potatisen som inte kan säljas som matpotatis.

chips är ju tokdyrt. kostar ca 60 kr kilot. potatis brukar kosta mellan 4 och tio enkronor för ett kilo.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav kullan » 2012-03-17 14:07:28

Men om man köper 1 påse chips så är middagen fixad för en dryg 20 :-.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Sheyen » 2012-03-17 14:17:55

kullan skrev:Men om man köper 1 på´se chips så är middagen fixad för en dryg 20 :-.

... och för samma pris får man 20 kg morötter.

200g chips = 990 kcal

20000g morötter = 8860 kcal

Alltså är det billigare att välja morötter.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Fenren » 2012-03-17 14:18:11

kullan skrev:Men om man köper 1 påse chips så är middagen fixad för en dryg 20 :-.


men om man köper ett kilo potatis och ett fyrpack ägg så är middagen fixad i 4 dagar för 20:-

edit: alternativt köper man blodpudding för 8:- och får middag för två.

man kan också köpa torkade ärtor för 5 kronor och få ärtsoppa som räcker två veckor.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav marxisten » 2012-03-17 15:00:59

Vad det handlar om i Amerika är ett fundamentalt fel i hela samhällsuppbyggnaden om maten.

Pizzerior, McDonalds och annan skitmat finns i princip i varenda kvarter. Reklam för Pepsi och Cola förekommer överallt, men detta är bara en liten del av problemet, Ett av de stora problemen skulle jag säga är att barnen i princip indoktrineras i ett onyttigt leverne och får i princip ett sockerberoende från det de föds.

En sak man skulle kunna ändra på i Amerika för minskad fetma är matvanorna för yngre, och en av de enklaste sakerna i sådana fall är ex. skolmaten. Man kan sluta servera läsk och annan skit till skolmaten och börja servera nyttig mat. Men istället serveras skräpmat tom. vid skollunchen. Är det då konstigt fetma sprids? Knappast.

Från det barnen är små tills de blir vuxna bombarderas de med reklam för dålig och onyttig mat. Inte ens i skolan i Amerika serveras nyttig mat.

"The five favorite U.S. school lunches nationwide, according to the American School Food Service Association, are, in order, pizza, chicken nuggets, tacos, burritos, and hamburgers" http://fedheads.blogspot.se/2011/10/bit ... -life.html

Två exempel på "nyttiga" amerikanska skolluncher:

Bild

Bild

Nån mer än jag som ser ett fundamentalt fel näringsläran på följande portioner?
Senast redigerad av marxisten 2012-03-17 15:06:32, redigerad totalt 3 gånger.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav treeman » 2012-03-17 15:02:37

Chips innehåller mycket fett. Onyttigt fett ofta. Men vill man fetta loss så är det bara att köra. Själv äter jag chips nån gång om året, delar med någon.

Och nej amerikaner är feta för de har dålig självdisciplin. Många av dom vräker i sig kakor och bakelser som mellanmål. Själv kräker jag nästan bara jag tänker på det. Frosseri.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav calima » 2012-03-17 15:29:34

Jagers skrev:Men vadå, om man köper kycklingen då och tar bort det friterade yttre lagret så kan det juh inte vara så onyttigt sen? om man bara äter kycklingen?


En kycklingvinge består främst av ben. Lyckas man pillra bort friteringen utan att få med köttet blir man inte mätt. Fett mättar snabbt och mättnaden sitter i länge. Friteringen är fet.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav calima » 2012-03-17 15:37:32

Parvlon skrev:
calima skrev:Har man råd med bra fisk, skaldjur, fågel, nötkött och fräscha grönsaker blir man sällan fet. Fattigt folk lever på korv, blodpudding och annat fettrikt
.
"Källa på det? En av de rikaste jag känner är oxå den fetaste



@Parvlon:

"Kvinnliga arbetare med låg inkomst har fyra gånger
högre prevalens av fetma (BMI>30) jämfört med kvinnliga tjänstemän med hög inkomst.
Kostvanorna skiljer sig med en lägre konsumtion av frukt och grönsaker samt högre konsumtion av läsk och saft hos arbetare jämfört med lägre tjänstemän och högre tjänstemän."

"Man finner en större ökning av
fetma prevalensen hos lågutbildade kvinnor och män än hos högutbildade kvinnor och män."

Tabell 2. Obesitasprevalens 1980 och 2001 hos låg- och högutbildade kvinnor och män (ULF)

Lågutbildade

Kvinnor 5.5% till 11%

Män 5% till 12.5%

Högutbildade

Kvinnor 1% till 6%

Män 2% till 3,5 %


http://www.slv.se/upload/dokument/rappo ... omiska.pdf


Moderator: Fixade trasigt citat. Se här hur man citerar: tips-for-aspergerforum-t21046.html
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-03-17 15:41:24

Jag tror att man får tänka på att de flesta inte kan förväntas att göra rätt i alla sammanhang ÄVEN om man skulle ha utbildningsnivån och kunskaperna så har man inte orken. Amerikanska löner är låga. Många låginkomsttagare dubbelarbetar. Det är inte konstigt om man i så fall fastnar i halvfabrikatsträsket och hämtmatskulturen. Amerikanska städer lär dessutom vara gjorda för bilar inte för att promenera i.

Vad människor lär sig att äta är en kulturell fråga. Växer man upp med skräpmat lär man sig att tycka det är gott. Är det lättillgängligt och fyller magen till ett inte alltför högt pris så är det är lätt att folk hamnar där. Speciellt om alla andra också äter samma sak för då kan det bli jobbigt att utmärka sig.

Jag tycker ofta att det finns en nästan outhärdlig moralism och brist på förståelse för sociala sammanhang här på forumet.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav calima » 2012-03-17 15:42:42

Bjäbbmonstret skrev:Jag tycker ofta att det finns en nästan outhärdlig moralism och brist på förståelse för sociala sammanhang här på forumet.


:-)049
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Parvlon » 2012-03-17 15:47:38

Jag ser inga siffror som stödjer att man "sällan blir fet med en hög inkomst" (hur "hög" den nu ska vara för att man ska ha råd med grönsaker). Sen att lågutbildade oftare tenderar att vara feta är väl inte samma sak som att det är det är lätt att bli fet om man har låg inkomst. Det är bra mycket dyrare att dricka saft istället vatten t.ex och om man ersätter måltider med sockerfylld saft så vet jag inte vilken utbildning det är de saknar. Förmodligen är det nog ofta uppväxten som bjäbbis skrev, dvs. föräldrarnas fel.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav earlydayminer » 2012-03-17 15:54:18

Sammelsurium skrev:
earlydayminer skrev:Det stod "Det är ofta minst en mile, 1,6 kilometer, till en affär med nyttig föda."


Skulle det vara långt? :shock:


Jag tycker inte det, men jag är i god form.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav calima » 2012-03-17 15:54:46

Parvlon skrev:Jag ser inga siffror som stödjer att man "sällan blir fet med en hög inkomst"


Skall man vara petig säger iofs rapporten att framför allt kvinnor med låg inkomst är fetare än andra.

Och en av det rikaste du känner är också en av de fetaste så du har säkert rätt.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav slackern » 2012-03-17 16:00:10

Bjäbbmonstret skrev:Jag tror att man får tänka på att de flesta inte kan förväntas att göra rätt i alla sammanhang ÄVEN om man skulle ha utbildningsnivån och kunskaperna så har man inte orken. Amerikanska löner är låga. Många låginkomsttagare dubbelarbetar. Det är inte konstigt om man i så fall fastnar i halvfabrikatsträsket och hämtmatskulturen. Amerikanska städer lär dessutom vara gjorda för bilar inte för att promenera i.

Vad människor lär sig att äta är en kulturell fråga. Växer man upp med skräpmat lär man sig att tycka det är gott. Är det lättillgängligt och fyller magen till ett inte alltför högt pris så är det är lätt att folk hamnar där. Speciellt om alla andra också äter samma sak för då kan det bli jobbigt att utmärka sig.

Jag tycker ofta att det finns en nästan outhärdlig moralism och brist på förståelse för sociala sammanhang här på forumet.


+1
Där tycker jag att du har gett den bästa förklaringen hitintills på den här tråden. :) Hur det faktiskt ligger till
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in