1 minut i BIOS med Steelseries-mus

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

1 minut i BIOS med Steelseries-mus

Inläggav marxisten » 2012-03-12 17:52:57

Precis som rubriken säger så har jag ett mindre problem som dock är ganska intressant.

Sedan jag köpte ny mus, en Steelseries World of Warcraft®: Cataclysm™ MMO Gaming Mouse så har jag haft problem vid uppstart av datorn. När musen som är en MMO mus med 14 knappar och därav naturligtvis en USB mus är inkopplad vid start så tar det ca. en minut att passera BIOS. Om jag inte har den i så startar de direkt utan problem, och när man väl passerat BIOS så är de bara att sätta i musen igen, och bootningen fungerar som vanligt.

Jag har kollat i BIOS, och USB är satt som fjärde och sista alternativ (man kan inte radera det). Först är det hårddisk, DVD, LAN sen USB-drive den ska boota från.

Jag har uppdaterat BIOS till senaste versionen.

Provat olika USB-portar.

Satt USB-legacy både på och av och kollat olika inställningar.

Det tar fortfarande en minut att passera BIOS. Jag kollade runt lite på Steelseries hemsida, och fann en artikel om liknande problem, det var dock med en annan mus, inte Cataclysm musen. Så jag är lite fundersam på vad mer man kan göra. Kommer inte på någonting. Nån som har ett förslag, eller är de bara att fortsätta vänta en minut på att passera BIOS alternativt koppla ur musen. Vill ej köra PS/2 adapter, då jag känner på mig de ej skulle fungera särskilt bra med en MMO mus med så stort antal knappar.

Bild

FAQ: BIOS problem med XAI-mus
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: 1 minut i BIOS med Steelseries-mus

Inläggav Jagers » 2012-03-12 18:57:36

låter som att nån har problem med musen... :lol:

...
ahem, har aldrig hört talas om detta förut, men ja, antagligen är det ett minne i musen och då tror datorn att det går att boota ifrån, å försöker i en minut tills han släpper det å bootar från vanliga hdd.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: 1 minut i BIOS med Steelseries-mus

Inläggav marxisten » 2012-03-12 23:17:50

Jagers skrev:låter som att nån har problem med musen... :lol:

...
ahem, har aldrig hört talas om detta förut, men ja, antagligen är det ett minne i musen och då tror datorn att det går att boota ifrån, å försöker i en minut tills han släpper det å bootar från vanliga hdd.


Det är det i den, den minns upp till 10 olika charcterprofiler. Det konstiga är att USB är satt som sista BOOT-device och den hakar ändå upp sig.

Man kan ju inte förneka det är ett delikat problem iaf, som inte är särskilt vanligt förekommande.

Som sagt så är de med Xai musen, men de står inget om Cataclysm. På Steelseries sa de jag skulle skicka in hela musen till dem i Danmark och de skicka en ny, men misstänker de skulle göra noll skillnad. Tror de är mitt BIOS som spökar, inte musen.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: 1 minut i BIOS med Steelseries-mus

Inläggav Jagers » 2012-03-12 23:26:43

marxisten skrev:Det är det i den, den minns upp till 10 olika charcterprofiler. Det konstiga är att USB är satt som sista BOOT-device och den hakar ändå upp sig.
Många BIOS bootar från USB om han känner att det är nått i USB som går att boota från om jag minns rätt, även om man sätter USB-Booten sist.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: 1 minut i BIOS med Steelseries-mus

Inläggav Miche » 2012-03-12 23:39:01

Prova att stäng av USB-boot helt, det är ju ändå inte speciellt ofta du använder den, eller...

Själv brukar jag alltid stänga av all annan boot än den hårddisk som jag normalt bootar ifrån, om behovet uppstår så slår jag på boot för det då!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: 1 minut i BIOS med Steelseries-mus

Inläggav Kvasir » 2012-03-13 10:37:53

Är det ett sådant där modernt BIOS med grafiskt gränssnitt (t.ex UEFI), som behöver mus för att användas? Det skulle kunna vara en förklaring, kanske.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: 1 minut i BIOS med Steelseries-mus

Inläggav Miche » 2012-03-13 10:49:11

Kvasir skrev:Är det ett sådant där modernt BIOS med grafiskt gränssnitt (t.ex UEFI), som behöver mus för att användas? Det skulle kunna vara en förklaring, kanske.

Jag undrar om det går att ställa in i BIOS att man inte har en mus eller låta den gamla musen vara inkopplad så att inte BIOS behöver leta efter musen...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: 1 minut i BIOS med Steelseries-mus

Inläggav Erathe » 2012-03-13 11:53:54

Har ett liknande problem med min mus. Prova att plugga in den i en USB3 port om du har någon, det funkar för mig. Jag tror felet ligger i intels usb controller i deras southbridge. Deras southbridge har inte USB3 stöd än så om du har USB3 portar måste de ligga på en separat controller.
Erathe
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-01-31

Re: 1 minut i BIOS med Steelseries-mus

Inläggav marxisten » 2012-03-13 22:58:40

Miche skrev:Prova att stäng av USB-boot helt, det är ju ändå inte speciellt ofta du använder den, eller...


Går ej tar bort, har provat det. Alternativet till fjärde device går inte att disable vad jag kan se.

Kvasir skrev:Är det ett sådant där modernt BIOS med grafiskt gränssnitt (t.ex UEFI), som behöver mus för att användas? Det skulle kunna vara en förklaring, kanske.


Kan endast använda keyboard i BIOS (om det är de du menar).

Min spec är följande.:

Moderkort:ACER FRS780M
Chipset: AMD 780GBRAND: American Megatrends Inc
Southbridge: AMD SB700

BIOS:
Version: P03-04
Date. 08/18/2010

Nyaste vad jag kan se på ACER´s hemsida till min dator (Aspire M3300)

Erathe skrev:s. Prova att plugga in den i en USB3 port om du har någon, det funkar för mig.


Har ej usb3. :(

Erathe skrev:Jag tror felet ligger i intels usb controller i deras southbridge.


Jag har AMD SB700 southbridge, så de är inte enbart Intel.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: 1 minut i BIOS med Steelseries-mus

Inläggav marxisten » 2012-03-13 23:00:52

Jagers skrev:Många BIOS bootar från USB om han känner att det är nått i USB som går att boota från om jag minns rätt, även om man sätter USB-Booten sist.


Miche skrev:Jag undrar om det går att ställa in i BIOS att man inte har en mus eller låta den gamla musen vara inkopplad så att inte BIOS behöver leta efter musen...


Men jag har bara USB-musar, det är först denna mer avancerade musen som problemen uppstår i. Så datorn har aldrig haft problem med USB inkopplat vid uppstart innan. Dock har jag aldrig haft någon mus med minne i innan heller men...

Hade liknande problem med en extern HDD (Seagate 2TBB), men det är ju en minnesenhet på annat sätt.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: 1 minut i BIOS med Steelseries-mus

Inläggav Parvlon » 2012-03-13 23:02:54

Låter som ett BIOS specifikt problem så du får nog vackert vänta tills de släpper uppdateringar om du inte vill fixa och flasha själv.
Senast redigerad av Parvlon 2012-03-13 23:05:29, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: 1 minut i BIOS med Steelseries-mus

Inläggav marxisten » 2012-03-13 23:04:54

Parvlon skrev:Låter som ett BIOS specifikt problem.


Ja, men vad kan man göra för att fixa det. Ett jävligt irriterande problem. Än mer irriterande att man inte kan fixa det. :(
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: 1 minut i BIOS med Steelseries-mus

Inläggav Parvlon » 2012-03-13 23:07:10

marxisten skrev:Ja, men vad kan man göra för att fixa det. Ett jävligt irriterande problem. Än mer irriterande att man inte kan fixa det.
Köp nått annat än ACER nästa gång. ;)

edit, du missade väl inte detta i det du länkade:



Workaround: To avoid the delay you can disconnect Xai at BIOS stage, let the Windows (or another OS) load and then connect Xai back. The mouse will work fine at this stage. Alternatively you can leave the Xai connected and wait 2-3 minutes until the boot continues automatically. We will post updates as far as motherboard firmware or BIOS versions as they become available, if they fix the issue.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: 1 minut i BIOS med Steelseries-mus

Inläggav marxisten » 2012-03-13 23:11:33

Parvlon skrev:
marxisten skrev:Ja, men vad kan man göra för att fixa det. Ett jävligt irriterande problem. Än mer irriterande att man inte kan fixa det.
Köp nått annat än ACER nästa gång. ;)

edit, du missade väl inte detta i det du länkade:



Workaround: To avoid the delay you can disconnect Xai at BIOS stage, let the Windows (or another OS) load and then connect Xai back. The mouse will work fine at this stage. Alternatively you can leave the Xai connected and wait 2-3 minutes until the boot continues automatically. We will post updates as far as motherboard firmware or BIOS versions as they become available, if they fix the issue.


Nope, de är vad jag gör nu, dock så är det irriterande att behöva minnes koppla ur musen varje gång. Vill gå runt det.

Ja, ska de nog. Ska nog bygga nästa dator själv. Denna datorn var dock billig i förhållande till komponenterna så jag köpte den därför. Nästa gång lär de blir ett ASUS motherboard, men AMD och ATI i. Föredrar AMD och ATI framför både Nvidia och Intel.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: 1 minut i BIOS med Steelseries-mus

Inläggav Parvlon » 2012-03-13 23:16:43

Enda alternativen jag har just nu förutom att vänta på uppgradering är att flasha själv eller lägg in nån grejj som fördröjer tiden innan moderkortet känner av att där är en USB-pryl. Knappast småsaker men garanterat lärorikt. Programmera AMI lär vara extremt svårt jmf. med AWARD.
Senast redigerad av Parvlon 2012-03-13 23:18:58, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: 1 minut i BIOS med Steelseries-mus

Inläggav marxisten » 2012-03-13 23:18:21

Parvlon skrev:Enda alternativen jag har just nu förutom att vänta på uppgradering är att flasha själv eller lägg in nån grejj som fördröjer tiden innan moderkortet känner av att där är en USB-pryl. Knappast småsaker men garanterat lärorikt.


Drog ner nyaste uppdateringen till moderkortet på ACER:s hemsida, och har ingen lust att leka mer än nödvändigt med BIOS.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: 1 minut i BIOS med Steelseries-mus

Inläggav Parvlon » 2012-03-13 23:19:25

Kan bli dyrt om man sabbar skiten såklart. Men eftersom du köpte datorn så billigt så är det väl dags att kassera den snart ändå. ;) Du har http://www.openbios.org och http://www.coreboot.org att leka med.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: 1 minut i BIOS med Steelseries-mus

Inläggav Parvlon » 2012-03-13 23:37:46

Om det skiter sig kan man tydligen reflasha AMI via serieporten men det beror på vad man flashar.
Note: Follow the BIOS Recovery instructions below for BIOS recovery

when the main BIOS block crashes. However, when the BIOS Boot sec-
tor crashes, you will need to send the motherboard back to Supermicro

for RMA repairs.


http://www.mullet.se/support/AMI_BIOS_Recovery.pdf
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: 1 minut i BIOS med Steelseries-mus

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-03-14 0:53:10

Om du inte står ut med att vänta en minut extra så kan du kanske låta en gammal mus sitta i och byta mus direkt eller uppstart - eller också låta bli att slå av datorn... :roll: Annars får du väl se det som någon slags KBT för att öka ditt tålamod. :P
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: 1 minut i BIOS med Steelseries-mus

Inläggav barracuber » 2012-03-14 13:44:14

Bjäbbmonstret skrev:Om du inte står ut med att vänta en minut extra så kan du kanske låta en gammal mus sitta i och byta mus direkt eller uppstart.


Det hade jag gjort.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: 1 minut i BIOS med Steelseries-mus

Inläggav marxisten » 2012-03-14 15:47:08

Bjäbbmonstret skrev:Om du inte står ut med att vänta en minut extra så kan du kanske låta en gammal mus sitta i och byta mus direkt eller uppstart


Är ju precis vad jag redan gör, med skillnaden att då måste man dra ur en extra mus.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: 1 minut i BIOS med Steelseries-mus

Inläggav Miche » 2012-03-14 16:52:13

Jag vet inte vad som händer om du kopplar musen på en USB-hub med extern strömförsörjning, då kanske det räcker att starta hubben strax efter att du startat datorn.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: 1 minut i BIOS med Steelseries-mus

Inläggav marxisten » 2012-03-14 17:17:31

Miche skrev:Jag vet inte vad som händer om du kopplar musen på en USB-hub med extern strömförsörjning, då kanske det räcker att starta hubben strax efter att du startat datorn.


Inte jag heller, men jag skulle gissa på att latencyn på musen åtminstone skulle påverkas negativt. Och mer latency och fördröjning är något man som gamer ogillar, då det är som Telias slogan säger "Latency kills the game".

Mer latency är något jag vill undvika, ligger redan på 60 ms i latency till servern, klarar mig utan extra fördröjning på mus och tangentbord om man säger så.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

1 minut i BIOS med Steelseries-mus

Inläggav matgar » 2012-03-14 22:46:15

marxisten skrev:Mer latency är något jag vill undvika, ligger redan på 60 ms i latency till servern, klarar mig utan extra fördröjning på mus och tangentbord om man säger så.

Det är möjligt att det skulle gå att mäta en latency ökning, men det lär i så fall vara nån enstaka microsekund.
Och då förutsätter vi att själva hubben saktar ner den elektriska signalen ordentligt.
Lite grovt räknat så borde den elektriska signalen i en usb kanel nå 1km på ~5microsekunder.
Inte värt att nämnas vid sidan av 60millisekunder. (60000 microsek).
Hur som helst knappast märkbart av den mest professionella gamern.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Återgå till IT-forum



Logga in