Fel personer läser journalen - spärra sin journal

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav GuteS » 2012-02-22 17:41:12

Zima33 skrev:
GuteS skrev:Jag vill informera om att "journalspärren" inte kan omfatta bokningar, diagnoser och läkemedel.


Även gamla diagnoser som inte är aktuella?


Gamla diagnoser syns också, men de är daterade så att det syns att de
inte längre är aktuella.*

*Referens: SLSO, Stockholms län.
GuteS
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2011-07-27
Ort: Stockholm

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav GuteS » 2012-02-22 17:44:08

Sammanfattning

En ”journalspärr” kan inte omfatta:
1. Bokningar
2. Aktuella diagnoser
3. Gamla diagnoser (men de är daterade så att det syns att de inte längre
är aktuella)
4. Medicinsk behandling

Övrigt: Då någon öppnar en journal, som är spärrad på något sätt, syns det
att det finns en spärr genom att en bild av ett hänglås kommer fram.
GuteS
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2011-07-27
Ort: Stockholm

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav GuteS » 2012-02-22 17:48:19

Savanten Svante skrev:Och om de ser mediciner mot depression, hallucinationer, ångest, whatever.. vad är det då för lönt att spärra skiten?


När jag läser din frågeställning går mina tankar till en vän under min
studietid på universitetet. Personen ifråga led av psykisk ohälsa som ett
resultat av mycket komplex traumatisering. Den samlade omfattningen av
tortyr och övergrepp som denna människa har blivit utsatt för i ett
Östafrikanskt land var mycket omskakande och obehagligt att lyssna till,
och troligen omöjligt att på en djupare nivå kunna förstå för en person
som är uppväxt under trygga förhållanden i Sverige.

Om personen ifråga exempelvis efter en ihållande ryggvärk känner sig tvungen
att besöka vårdcentralen, är det då rimligt att mottagande läkare ska ges
möjligt att kunna ta del av detaljerade berättelser om tortyr som denna
person i förtroende har berättat för dennes behandlare inom psykiatrin?

Med en journalspärr kan läkaren på vårdcentralen i detta fall endast läsa:
F.43.1 Posttraumatiskt stressyndrom, och eventuell medicinering, samt
inbokade tider inom psykiatrin. Det jag försöker framföra med detta inlägg
och exempel ovan är att det enligt min synvinkel är orimligt att
vårdpersonal som inte är verksamma inom psykiatrin ska ges möjlighet att
ta del av detaljer och information om en människas innersta tankar och
själsliv när du söker vård för t.ex. ihållande ryggvärk.
GuteS
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2011-07-27
Ort: Stockholm

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav Kimmelie » 2012-02-22 21:58:02

GuteS skrev:Sammanfattning

En ”journalspärr” kan inte omfatta:
1. Bokningar
2. Aktuella diagnoser
3. Gamla diagnoser (men de är daterade så att det syns att de inte längre
är aktuella)
4. Medicinsk behandling

Övrigt: Då någon öppnar en journal, som är spärrad på något sätt, syns det
att det finns en spärr genom att en bild av ett hänglås kommer fram.

Det var ju mycket till spärr...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav LILITH_ » 2012-02-25 1:05:26

När personal öppnar en spärrad journal där de inte har att göra så registreras deras användarID i journalloggen. Det innebär att ingen kan gå in obemärkt (förutom om man läser "över en annans axel" som i sin tur är inloggad, vilket händer), och gör man det så räknas det som brott mot offentlighets- och sekretesslagen. Sedan hur det hanteras när det kommer fram vet jag inte, det kan skilja sig från enhet till enhet.

Har för mig att man kan begära att få journalanteckningar permanent borttagna genom att skriftligen höra av sig till socialstyrelsen.
...
Jupp, googlade lite:
Du har också vissa möjligheter att få din journal helt eller delvis förstörd. Då vänder du dig till Regionala tillsynsenheten på Socialstyrelsen.

http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Lagar--rattigheter/Din-journal/
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav Savanten Svante » 2012-02-25 1:07:45

Kimmelie skrev:Det var ju mycket till spärr...


Mina tankar går till begreppet http://www.fittkramp.se/svordom/sv/visa ... .1333.html
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav Zima33 » 2012-03-07 21:52:17

Datainspektionen kritiserar Take Care.
http://medicinbloggen.se/journalsysteme ... pektionen/
Zima33
 
Inlägg: 3625
Anslöt: 2011-05-09

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav sugrövmanövern » 2012-03-07 21:56:36

Ja fy fan. En akutläkare inom somatiken har läst utdrag ur min psykjournal och anmält mig till transportstyrelsen.

Jag ljuger för psyk numera. Nämner inga psykotiska symptom. Jag är frisk nu. Det är vad jag säger.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav Miche » 2012-03-07 23:13:54

Vilket arsel!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-03-08 0:14:16

Om gamla diagnoser finns kvar innebär det väl också att om läkare feldiagnosticerar en så får man leva med den stämpeln i fortsättningen...
Det ska gå att få bort saker ur journalen genom att ansöka till Socialstyrelsen - det sa patientnämnden när jag pratade med dem i ett annat ärende men jag har ingen aning om hur vanligt det är.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav nano » 2012-03-08 13:29:56

Är det inte hela journalen man tar bort i så fall eller är det verkligen så att man kan ta bort valda delar?
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav Parvlon » 2012-03-08 13:33:29

Finns i tråden. Diagnoser och medicinsk behandling tror jag aldrig försvinner.

sugrövmanövern skrev:Jag ljuger för psyk numera. Nämner inga psykotiska symptom. Jag är frisk nu. Det är vad jag säger.

Låter som ett evighetsarbete. Misstänker att de bara kommer nicka åt dig och skriva något helt annat. Och du vill väl fortfarande ha mediciner?

Tråkigt med kortet men har för mig att du ibland är suicidal? Kanske inte är så bra att ha självmordsbenägna förare på vägarna. Ifall de snor det är det läge att överklaga. Gör du det så vet de iaf. att du har energi. Om du börjar ljuga så är du inte trovärdig.
Senast redigerad av Parvlon 2012-03-08 13:37:20, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav Miche » 2012-03-08 13:37:09

Jag möter nog hellre sugis på vägen än en totalt hänsynslös idiot som kopplar ur all intelektuell verksamhet bakom ratten (jag tycker man ser dem i stort sett varenda gång jag ger mig ut på trafikerade vägar och har t.o.m. fått foten överkörd av en sån).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav nano » 2012-03-08 13:45:43

Nu vet vi iofs inte hurdan sugis är på vägen men med tanke på hur den som körde över din fot agerade så tenderar jag att hålla med.
Han verkade ju inte riktigt klok.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav Parvlon » 2012-03-08 13:49:32

Jag blir hellre påkörd på foten när jag befinner mig på vägen än rammad när jag står precis bredvid en bergvägg. Iofs har jag stålhättar på mina kängor.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav Zima33 » 2012-03-08 14:08:01

nano skrev:Är det inte hela journalen man tar bort i så fall eller är det verkligen så att man kan ta bort valda delar?

Man kan få felaktiga uppgifter strukna ur journalen. Hela journalen kan man nog aldrig få bort (om inte allt som står i den är fel).
Zima33
 
Inlägg: 3625
Anslöt: 2011-05-09

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav nano » 2012-03-08 14:23:56

Då kanske jag har fattat fel, jag har inte kontrollerat mina uppgifter på något som helst vettigt sätt.
Jag har gått på vad andra har sagt vid olika tillfällen.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav sugrövmanövern » 2012-03-08 15:06:25

Parvlon skrev:
sugrövmanövern skrev:Jag ljuger för psyk numera. Nämner inga psykotiska symptom. Jag är frisk nu. Det är vad jag säger.
Låter som ett evighetsarbete.
Näe, jag har slutat söka psykvård. Åker endast dit för praktiska saker nu som körkortsintyg.

Parvlon skrev:Misstänker att de bara kommer nicka åt dig och skriva något helt annat. Och du vill väl fortfarande ha mediciner?
Svårt att veta, de vill inte lämna ut min journal. Mediciner beställer jag telefonledes via sekreteraren, utan att träffa någon på bygget. Jag blir nog avregistrerad snart där, de har redan dragit in mitt frikort. Man fick automatiskt frikort förut, dvs behövde inte ens betala 900 kr.

Parvlon skrev:Tråkigt med kortet men har för mig att du ibland är suicidal? Kanske inte är så bra att ha självmordsbenägna förare på vägarna. Ifall de snor det är det läge att överklaga. Gör du det så vet de iaf. att du har energi. Om du börjar ljuga så är du inte trovärdig.
Jag kör inte bil när jag mår dåligt såsom psykos eller självmordsbenägen. Det står nog i journalen, borde göra. Men tar de lappen kommer jag köra bil ändå, så det skiter jag innerst inne i. Känns enklare att ha ett körkort dock.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav Parvlon » 2012-03-08 15:13:09

sugrövmanövern skrev:
Parvlon skrev:
sugrövmanövern skrev:Jag ljuger för psyk numera. Nämner inga psykotiska symptom. Jag är frisk nu. Det är vad jag säger.
Låter som ett evighetsarbete.
Näe, jag har slutat söka psykvård. Åker endast dit för praktiska saker nu som körkortsintyg.
Det får vi väl se.

Svårt att veta, de vill inte lämna ut min journal. Mediciner beställer jag telefonledes via sekreteraren, utan att träffa någon på bygget. Jag blir nog avregistrerad snart där, de har redan dragit in mitt frikort. Man fick automatiskt frikort förut, dvs behövde inte ens betala 900 kr.
Gav de någon anledning? Låter suspekt.

]Jag kör inte bil när jag mår dåligt såsom psykos eller självmordsbenägen. Det står nog i journalen, borde göra. Men tar de lappen kommer jag köra bil ändå, så det skiter jag innerst inne i. Känns enklare att ha ett körkort dock.
Det var bara en spekulation. Olovlig körning har 6 månaders fängelse med i straffskalan så om de misstänker dig för det har de rätt att göra husrannsakan med allt vad det innebär.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav Miche » 2012-03-08 15:15:34

Så som sugis bor är det totalt omöjligt att klara sig utan bil, så jag förstår henne, det är nog enklare för henne att sitta inlåst med maten serverad än att sitta i sitt hus utan möjlighet att köra bil!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav Parvlon » 2012-03-08 15:16:57

Miche skrev:Så som sugis bor är det totalt omöjligt att klara sig utan bil, så jag förstår henne, det är nog enklare för henne att sitta inlåst med maten serverad än att sitta i sitt hus utan möjlighet att köra bil!
Men sånt lär knappast läkaren ta hänsyn till. Det bör man ta upp vid en överklagan. Kanske skippar man ordet "omöjligt" och att man hellre vill sitta i fängelse dock.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav sugrövmanövern » 2012-03-08 15:32:40

Parvlon skrev:
sugrövmanövern skrev:Näe, jag har slutat söka psykvård. Åker endast dit för praktiska saker nu som körkortsintyg.
Det får vi väl se.
Min tillit är borta.

Anledning till att inte lämna ut journalen? Nej de såg till att det "glömdes" och detta ett flertal gånger. Men jag tror mig veta anledningen. Tror det står att jag har schizofreni och de brukar inte avslöja det för patienter som är relativt stabila tex i mitt fall är den mer residual än paranoid. Diagnos avslöjas ej då det kan orsaka depression hos pat. Är tydligen ett vanligt förfarande.

Parvlon skrev:Olovlig körning har 6 månaders fängelse med i straffskalan så om de misstänker dig för det har de rätt att göra husrannsakan med allt vad det innebär.
Hahaha ja de kommer att hitta gammalt porslin och annan kuriosa, mösslortar, flugor... Typ. Husvagnen är inte ens skriven på mig så den får de nog inte gå in i.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav Parvlon » 2012-03-08 15:37:00

sugrövmanövern skrev:
Parvlon skrev:
sugrövmanövern skrev:Näe, jag har slutat söka psykvård. Åker endast dit för praktiska saker nu som körkortsintyg.
Det får vi väl se.
Min tillit är borta.

Anledning till att inte lämna ut journalen? Nej de såg till att det "glömdes" och detta ett flertal gånger. Men jag tror mig veta anledningen. Tror det står att jag har schizofreni och de brukar inte avslöja det för patienter som är relativt stabila tex i mitt fall är den mer residual än paranoid. Diagnos avslöjas ej då det kan orsaka depression hos pat. Är tydligen ett vanligt förfarande.
Aha, men när de är till grund för att rycka kortet så bör du få en förklaring så tycker det är dumt att bestämma sig för att köra bil innan du ens har bestämt dig för att överklaga.

sugrövmanövern skrev:
Parvlon skrev:Olovlig körning har 6 månaders fängelse med i straffskalan så om de misstänker dig för det har de rätt att göra husrannsakan med allt vad det innebär.
Hahaha ja de kommer att hitta gammalt porslin och annan kuriosa, mösslortar, flugor... Typ. Husvagnen är inte ens skriven på mig så den får de nog inte gå in i.
Tänkte väl mer på det du skriver på internet men om jag kommer ihåg det korrekt så får de kolla överallt på ställen du står skriven eller ofta befinner dig i (t.ex om man bor hos nån annan varannan vecka) eller mer specifikt att man är misstänkt för att utfört brottet på det stället (kollade paragrafen).
Senast redigerad av Parvlon 2012-03-08 15:41:44, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Fel personer läser journalen

Inläggav sugrövmanövern » 2012-03-08 15:39:58

Jag skrev ett personligt brev (yttrande) till transportstyrelsen som jag bifogade förra läkarintyget där jag förklarade läget. Jag skrev att de förstör mitt liv om de tar mitt körkort. Det tog man hänsyn till på transportstyrelsen (deras läkare).

Så istället för att eventuellt ta körkortet bums strök man det (tillgripande av körkort) och ändrade till endast att jag skall inkomma med nya intyg årligen.

Så nog har det betydelse vad man skriver.

Skall även tillägga att läkarna inom psykiatrin tycker att jag är en lämplig bilförare. Det är någon tjomme på akuten som anmält något han eller hon läste ur min psykjournal utan att känna mig alls och utan att konsultera mina psykdoktorer. Jag åkte in för misstänkt gallstensanfall liksom.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Aspergare och vården



Logga in