Förhandsgranskning (hur länge m m)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Förhandsgranskning

Inläggav Alien » 2012-02-25 4:51:25

Savanten Svante skrev:
Alien skrev:Forum är inga stater utan mer som privata företag. Och där bestämmer ägarna. De startar forum, de driver forum och ibland lägger de ner forum.


och ibland blir det revolution och folk startar nya forum.


Ja, det är fördelen med internet, man kan alltid starta något nytt och man kan alltid gå till nya ställen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Förhandsgranskning

Inläggav Jagers » 2012-02-25 5:00:00

treeman skrev:Kan jag få 2 varningar och 3 veckors avstägning i utbyte mot att "Förhandsgranskning" tas bort?

Kan man ha "Förhandsgranskning" för all framtid? Eller finns det nån viss utsatt tid?

Det blir skumt att skriva i många av trådarna när inte inlägget poppar direkt.

Sluta vara bitter nu, treeman :D
du har juh brytit mot reglerna, bara bita ihop, acceptera, och ta ditt straff.

om du inte vill skriva på 3 veckor så kan du väll låta bli tänker jag, utan att dem sätter "postningsförbud" på dig.
Skulle tycka det var tråkigt dock, gillar dina inlägg.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Förhandsgranskning

Inläggav Meppe » 2012-02-25 8:17:02

Konstigt att treemans inlägg visas (uppenbarligen förhandsgranskat), men ändå har ingen lyckats svara på hans fråga.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Förhandsgranskning

Inläggav kullan » 2012-02-25 9:33:56

Det är väl så här att i ämnestrådarna får det egentligen inte förekomma diskussioner om modereringen så vill han ha svar sin direkta fråga 'r det nog ett PM till Admin tror jag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Förhandsgranskning

Inläggav Meppe » 2012-02-25 9:43:25

Det här är avdelningen för diskussion om modereringen.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Förhandsgranskning

Inläggav kullan » 2012-02-25 9:48:35

Forumledningen anser väl att han ska ha förhandsgranskning som straff och då får han stå ut med det. Det brukar nog va under en 3-4 veckor denna åtgärd pågår,

Att frivilligt inte logga in på forumet under 3 veckor kan va svårt. Det har jag testat och det funkar skitdåligt för mig i alla fall. Det slutar alltid att jag är inloggad ändå.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Förhandsgranskning

Inläggav treeman » 2012-02-25 11:00:15

Kommit på en lösning. Jag rattar ner en smiley i en tråd varje dag. Får välja noggrant vilken tråd.

Chansen att det inlägget censureras bort är minst. Annars är chansen för censur på Mig 25-30% ungefär.

*Förhandsgranskar*

Klickar Skicka nu!

så.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Förhandsgranskning

Inläggav treeman » 2012-02-25 12:09:47

Jagers skrev:Sluta vara bitter nu, treeman :D
du har juh brytit mot reglerna, bara bita ihop, acceptera, och ta ditt straff.

om du inte vill skriva på 3 veckor så kan du väll låta bli tänker jag, utan att dem sätter "postningsförbud" på dig.
Skulle tycka det var tråkigt dock, gillar dina inlägg.


Jo fast jag har inte fått något fastställt straff. Jag har inte fått klart för mig vad straffet är och vad det innebär. Aspigt att behöva veta det helt klart.

Jag vill veta om det finns någon "tidsram" då straffet gäller. För det finns det ju, men jag har inte fått veta den.

Sen vill jag veta hur jag gottgör mina illdåd. Eller ska jag vara dömd för evigt nu?

Hur får man bort "Förhandsgranskning"?

Tidigare straff jag fått har varit klara och tydliga. Jag är inte bitter jag är förvirrad.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Förhandsgranskning

Inläggav Frimodig » 2012-02-25 14:26:49

Jag var förhandsgranskad. Det var riktigt piss.

Sen är det klart att om man är så otrevlig som jag är, så utsätts man för korrigeringar. Det är liksom spelreglerna.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Förhandsgranskning

Inläggav Titti » 2012-02-25 18:01:33

Parvlon skrev:
treeman skrev:Hur länge är maxtiden för att vara "Förhandsgranskad"?
Den frimodige var det ett bra tag så en bättre fråga är nog: "vad är minimumtiden för.." eller "vad måste jag göra för att.."


Admin


Det är sällan någon påföljd av något slag varar mindre tid än en vecka. De undantag jag kommer på så här i en hast är kortare avstängningar från chatten eller tillfälliga postförbud i en konflikt.

Parvlon har helt rätt i "vad måste jag göra för att..". Svaret är att det som orsakade förhandsgranskningen måste upphöra och att inga andra oacceptabla beteenden får komma istället. Om någon blir förhandsgranskad för att, som i treemans fall, avsluta ett antal inlägg på ett sådant sätt att det kan uppfattas kränkande av någon så krävs det att denne slutar med det och inte börjar med något annat som protest.

Förhandsgranskningen ligger aldrig kvar särskilt länge eftersom det är ganska arbetskrävande för oss som skall granska - vi har annat att lägga tiden på. Om jag inte tycker att det är dags att släppa granskningen inom rimlig tid övergår den istället i ett postförbud. Den är aldrig tidsbestämd.

Det citerade inlägget kommer från en annan tråd, länken i citatet leder dit men jag valde att svara i denna.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Förhandsgranskning

Inläggav treeman » 2012-02-25 19:52:12

Tack för svaret.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Förhandsgranskning

Inläggav treeman » 2012-02-26 13:16:18

Titti skrev: Om någon blir förhandsgranskad för att, som i treemans fall, avsluta ett antal inlägg på ett sådant sätt att det kan uppfattas kränkande av någon så krävs det att denne slutar med det


Min avsikt var att psyka personen ifråga, eftersom den psykade mig. Jag fick hjärnsläpp. Så helt klart ska jag bestraffas.

Mvh Trolle Förhandsgrandskad
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Förhandsgranskning

Inläggav Alien » 2012-02-26 16:25:55

Jag vill påpeka att även om man upplever en annan forumist som irriterande så är det för den skull inte självklart att denne är ute efter att psyka andra. Att vara irriterande är väldigt vanligt bland aspergare. Man kan rent av både vara irriterad av andra och irriterande för omgivningen.

Moderator:
Att "psyka tillbaka" är ingen bra idé, bättre att anmäla om man anser att någon brutit mot forumreglerna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Förhandsgranskning

Inläggav Frimodig » 2012-02-26 16:52:01

treeman skrev:
Titti skrev: Om någon blir förhandsgranskad för att, som i treemans fall, avsluta ett antal inlägg på ett sådant sätt att det kan uppfattas kränkande av någon så krävs det att denne slutar med det


Min avsikt var att psyka personen ifråga, eftersom den psykade mig. Jag fick hjärnsläpp. Så helt klart ska jag bestraffas.

Mvh Trolle Förhandsgrandskad


Wow, jag psykade dig?

Jag sysslar inte med sånt, jag saknar förmågan när det gäller vanligt folk.

Jag är genuint otrevlig, det är sant. Fast jag psykar inte vanligt folk. Om jag satt med Stalin, eller Mao eller Pol Pot i nån bunker, då skulle jag släppa lös otrevligheten.

Sen är det en dålig idé att försöka psyka mig. Jag fattar inte sånt. Du gör dig bara dum i mina ögon. Jag är inte känslig för sånt som normala människor är känsliga för.

Visa att jag tänkt fel, att logiken brister, då blir jag berörd.

Det är nån terapi.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Förhandsgranskning

Inläggav Titti » 2012-02-26 18:25:17

Frimodig skrev:
treeman skrev:Min avsikt var att psyka personen ifråga, eftersom den psykade mig. Jag fick hjärnsläpp. Så helt klart ska jag bestraffas.

Mvh Trolle Förhandsgrandskad


Wow, jag psykade dig?

Jag sysslar inte med sånt, jag saknar förmågan när det gäller vanligt folk.



Admin

Det här är ett bra exempel på hur olika man kan uppfatta saker. Frimodig skriver att han inte psykade treeman men treeman känner sig psykad av Frimodig. Så här är det ofta - inte bara här på forumet utan kanske än mer utanför det. Jag kan uppfatta andra på ett helt annat sätt än de menar och vice versa. Frågan är hur man skall hantera det?

Att ha svårt att se saker ur andra(s) perspektiv är vanligt bland oss aspergare men det går att bli bättre på det. Att helt komma ifrån missförstånd kommer vi aldrig till men det är bra att försöka tänka på det; att så som jag uppfattar något behöver inte vara så det var menat. Och det motsatta: att så som jag menar något behöver inte vara så det uppfattas av andra.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Förhandsgranskning

Inläggav Iridia » 2012-02-26 18:38:03

Vissa psykar bara genom att vara sig själva, tyvärr.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Förhandsgranskning

Inläggav Frimodig » 2012-02-26 18:40:20

Titti skrev:
Frimodig skrev:
treeman skrev:Min avsikt var att psyka personen ifråga, eftersom den psykade mig. Jag fick hjärnsläpp. Så helt klart ska jag bestraffas.

Mvh Trolle Förhandsgrandskad


Wow, jag psykade dig?

Jag sysslar inte med sånt, jag saknar förmågan när det gäller vanligt folk.



Admin

Det här är ett bra exempel på hur olika man kan uppfatta saker. Frimodig skriver att han inte psykade treeman men treeman känner sig psykad av Frimodig. Så här är det ofta - inte bara här på forumet utan kanske än mer utanför det. Jag kan uppfatta andra på ett helt annat sätt än de menar och vice versa. Frågan är hur man skall hantera det?

Att ha svårt att se saker ur andra(s) perspektiv är vanligt bland oss aspergare men det går att bli bättre på det. Att helt komma ifrån missförstånd kommer vi aldrig till men det är bra att försöka tänka på det; att så som jag uppfattar något behöver inte vara så det var menat. Och det motsatta: att så som jag menar något behöver inte vara så det uppfattas av andra.


Jag kanske skall förklara. Ni skall inte stänga av nån som är otrevlig mot mig. Hur otrevlig som helst. Hur obegränsat otrevlig som helst.

Jag är inte känslig för sånt där. Hela joxet är deras egen affär.

Så, snälla rara, straffa aldrig nån som är otrevlig mot mig. Ok?

Ibland funkar inte generella regler, om man har ett bestämt syfte.

Jag vet inte hur jag skall förklara det här. Jag känner mig skyldig för att treeman är förhandsgranskad. Det är liksom mitt fel. Hen är naturligtvis en idiot, men jag gillar inte att vara inblandad.

Ungefär.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Förhandsgranskning

Inläggav Alien » 2012-02-26 18:47:09

Moderator:

Är det någon som bryter mot reglerna så får den bära konsekvenserna. Även om den utsatte tycker det är ok.

Hur skulle det annars funka? Ibland tillåts regelbrott och ibland inte?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Förhandsgranskning

Inläggav treeman » 2012-02-26 18:51:46

Frimodig skrev:Jag vet inte hur jag skall förklara det här. Jag känner mig skyldig för att treeman är förhandsgranskad. Det är liksom mitt fel. Hen är naturligtvis en idiot, men jag gillar inte att vara inblandad.


*ASGARV*
:lol:

Jo jag är en idiot, helt rätt!
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Förhandsgranskning

Inläggav Frimodig » 2012-02-26 18:57:20

Alien skrev:Moderator:

Är det någon som bryter mot reglerna så får den bära konsekvenserna. Även om den utsatte tycker det är ok.

Hur skulle det annars funka? Ibland tillåts regelbrott och ibland inte?


Men, det blir liksom mitt fel. Det är inte bra.
Generella regler är ok, fast ni kunde införa en varningssignal, Frimodig-jocken blir aldrig störd. Aldrig i nån tillvaro. Ok? Aldrig nånsin.

Ungefär.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Förhandsgranskning

Inläggav treeman » 2012-02-26 19:08:31

treeman skrev:Jo jag är en idiot, helt rätt!


Korrigering:
Jag är ofta en idiot men inte alltid. De flesta pendlar mellan idiot och icke-idiot.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Förhandsgranskning

Inläggav Alien » 2012-02-27 18:50:30

Till Frimodig gällande dessa inlägg:
Frimodig skrev:Hen är naturligtvis en idiot, men jag gillar inte att vara inblandad.
post717914.html#p717914

Frimodig skrev:So far, är det du och parvlon
post717945.html#p717945

Här skriver Frimodig först att treeman är en idiot, och sedan att både treeman och parvlon är idioter.

Detta är inte ok, det är personangrepp, alldeles oavsett om personerna tar illa upp el inte. Det bryter mot forumreglerna:

• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.

Det är skillnad på att skriva att någon uppfört sig dumt (vilket alla kan göra ibland) och någon är en idiot. Jag hoppas du förstår skillnaden.

Frimodig får en tillsägelse för detta.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Förhandsgranskning

Inläggav Red and green » 2012-02-27 18:58:25

Iridia skrev:Vissa psykar bara genom att vara sig själva, tyvärr.


Ja stämmer *tänker på jobb* :evil:

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Förhandsgranskning

Inläggav Frimodig » 2012-03-02 20:56:00

Red and green skrev:
Iridia skrev:Vissa psykar bara genom att vara sig själva, tyvärr.


Ja stämmer *tänker på jobb* :evil:

:-)230


Och vilket ansvar har mottagaren?

Jag blir aldrig psykad.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in