Det allmänna forumklimatet

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Iridia » 2012-02-04 19:20:54

KrigarSjäl skrev:Ja du Iridia, det har jag uppmärksammat för länge sen: en del av moddarna ser forumiterna som barn. Senast var det Alien som uttryckte sig på det viset. Därav dagisfröknar. Jag hoppas att jag inte är ensam om att störas av det.

Gissar att det är en slags psykologisk effekt: titta bara, nu är de osams igen! Ja precis som mina barn, men vet du, då brukar jag...

Jag upplever inte den attityden från andra moderatorer utom när vissa faktiskt uppför sig som dagisbarn i sandlådan, och då kan det ju vara ganska berättigat.

Det här rörde enbart hur jag upplever mig behandlad av Titti. Det har jag gjort hela tiden. Det kanske inte alls är avsiktligt eller menat så men det är så jag upplevt det i alla fall.

Titti skrev:Tvärtom betraktar jag er som vuxna människor, fullt kapabla att själva ta ansvar för era egna beslut och ert uppträdande både här och på andra ställen. Jag läser mycket av det du skriver som en kritik av just detta och det är kanske det du lite senare i ditt inlägg kallar för din egen relativa 'hårdhudhet'? Jag envisas med att betrakta forumet som en mötesplats för vuxna människor i olika skeden av livet, med olika intressen men med Asperger som gemensam nämnare.

Ja, det är det jag vänder mig emot av de skäl jag redan upprepat så många gånger nu att jag blir less på mig själv: patientgrupp med känsligheter över det normala, PTSD p g a mobbinghistorik, depressioner, förhöjd suicidrisk och andra tunga grejer, samtidigt som andra med samma diagnos har nedsatt empatiförmåga, ADHD-impulsivitet etc - en ganska riskabel kombination som jag tycker medför ökat ansvar.

Att bli tystad med auktoritära argument är inget någon uppskattar, förmodar jag, men forumet är ingen demokrati och har vi olika uppfattningar så är det min som gäller så länge Liebert delar den. Någon annan ordning kan vi inte ha här och med nästan femtusen forumister är det inte möjligt att vara alla till lags - hur gärna jag än önskar det.

Självklart. Men nu handlade det inte om att "vara alla till lags" utan om öka skyddet av de ömtåligaste mot de buffligaste, lite mer än de många förtjänstfulla förändringarna redan gjort, eftersom det fortfarande tycks finnas anledning såvitt jag kan se. Att försöka förebygga problem istället för att bara beivra dem när skadan redan är skedd, och därmed avlasta alla inblandade.

Men som sagt, om intresse inte finns så är det ert ansvar. Nu har jag i alla fall fått lägga fram mina förslag och tackar för svaren.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-04 19:28:26

Man kan ju börja med att inte försöka utgå ifrån att varenda inlägg man upplever som stötande behöver vara explicit riktat mot ens egen person. Jag stör mig också på folk här och annorstädes till höger och vänster, men man får väl för böveln inse att ett forum där medlemmar - tack och lov! - kan vara helt anonyma och diskutera sådant som kanske inte alltid är enkelt att ta upp "ute i världen", så uppstår känsliga situationer och det kan hållas i schack så länge folk har för avsikt att reda ut situationer, missförstånd och inte vill vara taskiga i onödan.

Man kan ju ex. skicka ett PM till personen man stör sig på och fråga mer diskret vad han/hon menar, och man kan också kontakta någon av moddarna för att helt enkelt fråga om man undrar över något beteende man blir brydd över, innan man anmäler.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Frimodig » 2012-02-04 19:30:20

Iridia skrev:Frimodig - 'hjälpsamma' och säkert välmenade analyser som nog tyvärr inte uppfattas som det av mottagaren.


Anmärkningsvärt korkat.
Du vet vad mottagaren uppfattar?
Jag gissar att det är ett misstag att bedöma andra människor utifrån dig själv.

Men jag är i den här svarta påsen, det känns helt ok i ditt fall.

Helt ok.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Carla1 » 2012-02-04 20:26:33

Undrar om de som är ena riktiga "tuffingar" här inne på forumet är de som är fegast därute i verkliga livet?
Ja, det var en liten fundering bara...
Tomma tunnor skramlar mest!
Carla1
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2011-12-20
Ort: Stockholm

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Frimodig » 2012-02-04 20:35:14

Till Carla1.

Jag är en sån där fegis i verkliga livet.
Sen skramlar jag jättemycket.
Du är inte en fegis och du skramlar inte. Hur funkar du?

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Miche » 2012-02-04 22:30:50

Henkkalexi skrev:[...] man kan också kontakta någon av moddarna för att helt enkelt fråga om man undrar över något beteende man blir brydd över, innan man anmäler.

Moderator: Jag som moderator tycker att det känns bättre med en anmälan än direkt kontakt med enskilda moderatorer då vi tillsammans lättare kan resonera oss fram till ett svar. Enskilda moderatorer kan ibland ge svar som kanske inte alltid är lika genomtänkta (det gäller åtminstone för mig som person).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Dagobert » 2012-02-04 22:54:06

Modererar du nu, Miche? Ser mer ut som en åsikt.
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Miche » 2012-02-04 23:00:33

Moderator: Nej, jag skriver hur jag uppfattar mitt arbete som moderator.

"Anmälningsfunktionen" är inte enbart till för att sätta dit andra för att de skrivit dumheter, det går absolut lika bra att använda den till
  • Be moderatorerna ta bort en dubbelpost
  • Rätta en länk, citatfel eller liknande
  • Be om att lägga in radbrytningar i en kompakt textmassa
Med andra ord, en väldigt användbar funktion, låt oss istället kalla utropstecknet för rapportverktyg.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-05 0:05:37

Ah, jag trodde det sågs som missbruk av anmälningsknappen om man rapporterade småsaker.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Frimodig » 2012-02-05 0:07:52

Jag skulle aldrig, i nåt tänkbart liv, vilja vara moderator.

Jag ser dem som godhjärtade självplågare.

Sen är det maktutövning på ett helt ointressant sätt.

Det är kul med det här forument, man lär sig saker.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Miche » 2012-02-05 0:29:42

Henkkalexi skrev:Ah, jag trodde det sågs som missbruk av anmälningsknappen om man rapporterade småsaker.

Moderator: Försöker man använda den i syfte att "sätta dit" en användare (vilket några har försökt med) så kan det ses som missbruk, liksom om man vill gå in och jämt och ständigt ändra i sina gamla inlägg, fler exempel kan jag för närvarande inte komma på.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Miche » 2012-02-05 0:30:52

Frimodig skrev:Jag skulle aldrig, i nåt tänkbart liv, vilja vara moderator.

Jag tycker det är rätt kul, även om det är jobbigt ibland, men jag har lärt mig en del om mig själv vilket är det mest positiva med "jobbet".

Frimodig skrev:Jag ser dem som godhjärtade självplågare.

:lol:

Frimodig skrev:Sen är det maktutövning på ett helt ointressant sätt.

För mig är det inte fråga om maktutövning, jag ser det som ett sätt att hjälpa till att få forumet att fungera för så många som möjligt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-05 0:35:09

Jag kom precis på en fin tanke... Om ni moddar skulle moderera alla uttalanden i Riksdagen under en vecka för att få politikerna att tala klarspråk.

Vilken absolut underbar uppvisning! Popcorn och champagne... :-)154
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Frimodig » 2012-02-05 0:47:12

Miche skrev:
Frimodig skrev:Jag skulle aldrig, i nåt tänkbart liv, vilja vara moderator.

Jag tycker det är rätt kul, även om det är jobbigt ibland, men jag har lärt mig en del om mig själv vilket är det mest positiva med "jobbet".

Frimodig skrev:Jag ser dem som godhjärtade självplågare.

:lol:

Frimodig skrev:Sen är det maktutövning på ett helt ointressant sätt.

För mig är det inte fråga om maktutövning, jag ser det som ett sätt att hjälpa till att få forumet att fungera för så många som möjligt.


Det är lyckligt att du tycker det är kul. Att lära sig och tycka det är kul är viktigast.

Sen ingår det naturligtvis alltid maktutövning.
Att försöka skapa en effektiv struktur är också maktutövning. I det godas tjänst.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Frimodig » 2012-02-05 0:52:40

Fast riksdagsmännen är knäppgökar på ett annat sätt.

Man behöver förstå deras syften för att moderera dem.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Miche » 2012-02-05 1:31:36

Frimodig skrev:Att försöka skapa en effektiv struktur är också maktutövning. I det godas tjänst.

Möjligt du har rätt där, jag hoppas jag inte blir korrumperad av makt, min avsikt är att bli ödmjuk.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Kimmelie » 2012-02-05 10:53:59

Henkkalexi skrev:Jag kom precis på en fin tanke... Om ni moddar skulle moderera alla uttalanden i Riksdagen under en vecka för att få politikerna att tala klarspråk.

Vilken absolut underbar uppvisning! Popcorn och champagne... :-)154

:D
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Tiblan » 2012-02-05 14:35:27

Miche skrev:
Henkkalexi skrev:Ah, jag trodde det sågs som missbruk av anmälningsknappen om man rapporterade småsaker.

Moderator: Försöker man använda den i syfte att "sätta dit" en användare (vilket några har försökt med) så kan det ses som missbruk, liksom om man vill gå in och jämt och ständigt ändra i sina gamla inlägg, fler exempel kan jag för närvarande inte komma på.


Låt folk anmäla så mycket dom orkar. Har man ryggen fri så kan ju ingen sätta dit en.

Man kan väl alltid "quote'a" sig själv om man vill göra en rättelse.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Titti » 2012-02-05 14:54:05

Tiblan skrev:
Miche skrev:
Henkkalexi skrev:Ah, jag trodde det sågs som missbruk av anmälningsknappen om man rapporterade småsaker.

Moderator: Försöker man använda den i syfte att "sätta dit" en användare (vilket några har försökt med) så kan det ses som missbruk, liksom om man vill gå in och jämt och ständigt ändra i sina gamla inlägg, fler exempel kan jag för närvarande inte komma på.


Låt folk anmäla så mycket dom orkar. Har man ryggen fri så kan ju ingen sätta dit en.

Man kan väl alltid "quote'a" sig själv om man vill göra en rättelse.



Admin

Jag kan bara dra mig till minnes något enstaka fall då vi faktiskt har bedömt anmälningar som missbruk och det har gällt någon som anmält ett stort antal inlägg för personliga påhopp och liknande trots att vi avskrivit den ena anmälan efter den andra och sagt att "detta ligger inom gränsen för vad vi tillåter" eller "andra får lov att tycka annorlunda än du utan att vi ser det som ett personangrepp". Men då har vi alltid sagt till i PM först.

Vi uppskattar alltså anmälningar och hjälper gärna till att fixa till inlägg som inte blev riktiga (men försök förhandsgranska dem innan ni postar eller korrigera dem själva inom den kvart ni har på er). När vi tagit emot en anmälan och börjat titta på den försvinner den ur anmälningssystemet (dvs det går att anmäla inlägget igen) men det betyder inte att vi är färdiga med den. Det är inte alltid vi ger någon direkt feedback till den som anmäler och ibland syns det öppet på forumet hur vi gjort, ibland inte.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Iridia » 2012-02-05 19:27:34

Ibland får man ett automatiskt meddelande att anmälan mottagits. Ibland får man ett PM med en fråga eller meddelande om att anmälan lämnats utan åtgärd. Jag tycker detta med anmälningsknappen funkat jättebra och att moderatorerna gör ett fantastiskt jobb!

Skulle gärna samla in en slant och skicka dem på en Åboresa eller nåt.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Zombie » 2012-02-05 19:35:50

Och utan datorer, så att de riktigt kan slappna av? :mrgreen:

Instämmer i berömmet. Samtidigt som jag känner igen mig i mycket av Iridias kritik, även om jag begriper att det inte är enkelt att hitta lösningar och håller för möjligt att jag skulle lyckas sämre.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav treeman » 2012-02-24 20:37:33

Hur länge är maxtiden för att vara "Förhandsgranskad"?
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav kullan » 2012-02-24 23:12:56

Jag gissar på så länge Admin känner att det behövs. Det borde du nästan skriva ett Pm till henne om tror jag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Parvlon » 2012-02-24 23:16:51

treeman skrev:Hur länge är maxtiden för att vara "Förhandsgranskad"?
Den frimodige var det ett bra tag så en bättre fråga är nog: "vad är minimumtiden för.." eller "vad måste jag göra för att.."
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in