Körkortslagen skärps

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav marxisten » 2012-02-16 16:04:29

Tiblan skrev: ser dåligt.


Det är bra de kollar däremot, men jag tycker man kan göra det på annat sätt. Aldrig förstått varför jag när jag tar körkort måste jag genomgå både syn och hörseltest mm för att få tillstånd, sen behöver jag aldrig göra det mer. Det är ganska sjukt, bara för att jag ser bra när jag är 18 betyder det väl inte ett skit när jag är 85...

Varför tvingar man inte ALLA som har körkort att när det ska förnyas vart 10:de år gå till optiker och göra en synundersökning. Det kostar omkring 100 spänn, tar 5 minuter och vore säkrare än detta... Vart 10 år rakt av, ingen diskriminering och jävligt smidigt, ett litet papper på att man har fullgod syn. Har man dålig syn har man inte i trafiken å göra, oavsett körskicklighet. Hur körskicklig du än är så är du farlig om du är halvblind och inte uppfattar skyltar mm.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav marxisten » 2012-02-16 16:11:44

Jag har haft körkort i tre år nu, jag tog det med min medicin och fick körkortstillstånd. Under den tiden har jag aldrig varit med om en olycka eller blivit tagen av Polis. Blivit påkörd av en smitare på en parkering en gång dock, en tog regnumret och de visa sig vara en gammal gubbjävel på 80 bast, halvblind förmodligen. Men om jag ska genomgå utredning bör jag inte har några som helst problem iaf. för jag har aldrig varit en fara i trafiken, mitt register är rent.

Och jag tror det är så de är meningen lagen ska fungera. De ska kolla personer som misstänks vara osäkra förare. En person med demens kan vara farlig i trafiken, likaså en med ADHD med stora risker för vansinniga infall. Men sådana personer märker man fort, då de oftast åker dit för småförseelser någon gång ibland iaf. Så jag tror, att så länge du ser bra och har rent register bör man klara sig riskfritt.

Däremot så anser jag syntester ska införas på alla vart 10:de år när lappen ska förnyas ändå. De skulle vara en liten kostnad och får man bara bort en med icke fullgod syn vore det ytterst bra för trafiksäkerheten.

Likaså bör man på alla nya bilar införa alkolås. Om 20 år skulle man få ner rattfylleriet väsentligt i sådana fall, när i princip alla begagnade bilar också har alkolåset. Det kostar 20 000 i.of. men har du råd med en ny bil för typ 200 papp kan du faktiskt betala 220 papp istället för att öka trafiksäkerheten.

Diagnoserna i trafiken är inte tillnärmelsevis lika stor problem som alkohol och droger. Vill de öka säkerheten - ALKOLÅS NU!
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav slackern » 2012-02-16 16:19:14

marxisten skrev:
Tiblan skrev: ser dåligt.


Det är bra de kollar däremot, men jag tycker man kan göra det på annat sätt. Aldrig förstått varför jag när jag tar körkort måste jag genomgå både syn och hörseltest mm för att få tillstånd, sen behöver jag aldrig göra det mer. Det är ganska sjukt, bara för att jag ser bra när jag är 18 betyder det väl inte ett skit när jag är 85...

Varför tvingar man inte ALLA som har körkort att när det ska förnyas vart 10:de år gå till optiker och göra en synundersökning. Det kostar omkring 100 spänn, tar 5 minuter och vore säkrare än detta... Vart 10 år rakt av, ingen diskriminering och jävligt smidigt, ett litet papper på att man har fullgod syn. Har man dålig syn har man inte i trafiken å göra, oavsett körskicklighet. Hur körskicklig du än är så är du farlig om du är halvblind och inte uppfattar skyltar mm.


Troligtvis om din syn försämras kraftigt så uppsöker du en ögonläkare för att kontrollera om du har något problem med ögonen. Och då med den nya lagen är det bra att läkaren måste anmäla dej om de upplever att din syn är så pass kraftigt försämrad att du är en fara för dej själv och andra i trafiken.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav slackern » 2012-02-16 16:22:24

marxisten skrev:Likaså bör man på alla nya bilar införa alkolås. Om 20 år skulle man få ner rattfylleriet väsentligt i sådana fall, när i princip alla begagnade bilar också har alkolåset. Det kostar 20 000 i.of. men har du råd med en ny bil för typ 200 papp kan du faktiskt betala 220 papp istället för att öka trafiksäkerheten.

Diagnoserna i trafiken är inte tillnärmelsevis lika stor problem som alkohol och droger. Vill de öka säkerheten - ALKOLÅS NU!


Hur gör man om föraren tvingar sina barn att blåsa i alkolåset? Det borde ju gå att manipulera hur lätt som helst?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav marxisten » 2012-02-16 16:25:01

slackern skrev:
marxisten skrev:
Tiblan skrev: ser dåligt.


Det är bra de kollar däremot, men jag tycker man kan göra det på annat sätt. Aldrig förstått varför jag när jag tar körkort måste jag genomgå både syn och hörseltest mm för att få tillstånd, sen behöver jag aldrig göra det mer. Det är ganska sjukt, bara för att jag ser bra när jag är 18 betyder det väl inte ett skit när jag är 85...

Varför tvingar man inte ALLA som har körkort att när det ska förnyas vart 10:de år gå till optiker och göra en synundersökning. Det kostar omkring 100 spänn, tar 5 minuter och vore säkrare än detta... Vart 10 år rakt av, ingen diskriminering och jävligt smidigt, ett litet papper på att man har fullgod syn. Har man dålig syn har man inte i trafiken å göra, oavsett körskicklighet. Hur körskicklig du än är så är du farlig om du är halvblind och inte uppfattar skyltar mm.


Troligtvis om din syn försämras kraftigt så uppsöker du en ögonläkare för att kontrollera om du har något problem med ögonen. Och då med den nya lagen är det bra att läkaren måste anmäla dej om de upplever att din syn är så pass kraftigt försämrad att du är en fara för dej själv och andra i trafiken.


Sen när uppsökte du en ögonläkare? De flesta går till optikern, och sist jag kollade räknades de inte som ögonläkare och har ingen skyldighet att rapportera.

Men varför ska man göra det så krångligt, att de ska anmäla om de bedömer. Alla körkort (liksom andra legitimationer) ska förnyas med ett visst intervall. För körkort är det 10 år om jag minns rätt. Alla måste då skicka in papper om att man vill förnya sitt körkort, varför då inte kräva ett papper från en leg. optiker att man har fullgod syn. En sån undersökning tar ca. 5 minuter och kostar kanske en hundralapp.

Ifall synen förändrats finns då två alternativ.

Ifall den förändrats utan glasögon men du har över minimum med glasögon får du krav 01.06 på körkortet : för att köra krävs glasögon/linser.

Har du för dålig syn även med glasögon eller linser så blir du av med körkortet. För hur bra förare du än är så är du livsfarlig om du inte ser.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav marxisten » 2012-02-16 16:27:02

slackern skrev:
marxisten skrev:Likaså bör man på alla nya bilar införa alkolås. Om 20 år skulle man få ner rattfylleriet väsentligt i sådana fall, när i princip alla begagnade bilar också har alkolåset. Det kostar 20 000 i.of. men har du råd med en ny bil för typ 200 papp kan du faktiskt betala 220 papp istället för att öka trafiksäkerheten.

Diagnoserna i trafiken är inte tillnärmelsevis lika stor problem som alkohol och droger. Vill de öka säkerheten - ALKOLÅS NU!


Hur gör man om föraren tvingar sina barn att blåsa i alkolåset? Det borde ju gå att manipulera hur lätt som helst?


Allt går att manipulera, men det vore svårare att starta iaf.

Plus att många av de här dagen efter förarna kanske inte skulle ta bilen ifall de märker att de fortfarande har en liten mängd alkohol kvar i blodet. Många rattfyllerier görs när folk tror de är nyktra.

Och varför ska folk alltid komma med invändningar mot alkolås? Är de inte bättre med fler säkerhetsaspekter än inga alls?
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav slackern » 2012-02-16 16:39:16

marxisten skrev:
slackern skrev:
marxisten skrev:
Det är bra de kollar däremot, men jag tycker man kan göra det på annat sätt. Aldrig förstått varför jag när jag tar körkort måste jag genomgå både syn och hörseltest mm för att få tillstånd, sen behöver jag aldrig göra det mer. Det är ganska sjukt, bara för att jag ser bra när jag är 18 betyder det väl inte ett skit när jag är 85...

Varför tvingar man inte ALLA som har körkort att när det ska förnyas vart 10:de år gå till optiker och göra en synundersökning. Det kostar omkring 100 spänn, tar 5 minuter och vore säkrare än detta... Vart 10 år rakt av, ingen diskriminering och jävligt smidigt, ett litet papper på att man har fullgod syn. Har man dålig syn har man inte i trafiken å göra, oavsett körskicklighet. Hur körskicklig du än är så är du farlig om du är halvblind och inte uppfattar skyltar mm.


Troligtvis om din syn försämras kraftigt så uppsöker du en ögonläkare för att kontrollera om du har något problem med ögonen. Och då med den nya lagen är det bra att läkaren måste anmäla dej om de upplever att din syn är så pass kraftigt försämrad att du är en fara för dej själv och andra i trafiken.


Sen när uppsökte du en ögonläkare? De flesta går till optikern, och sist jag kollade räknades de inte som ögonläkare och har ingen skyldighet att rapportera.

Men varför ska man göra det så krångligt, att de ska anmäla om de bedömer. Alla körkort (liksom andra legitimationer) ska förnyas med ett visst intervall. För körkort är det 10 år om jag minns rätt. Alla måste då skicka in papper om att man vill förnya sitt körkort, varför då inte kräva ett papper från en leg. optiker att man har fullgod syn. En sån undersökning tar ca. 5 minuter och kostar kanske en hundralapp.

Ifall synen förändrats finns då två alternativ.

Ifall den förändrats utan glasögon men du har över minimum med glasögon får du krav 01.06 på körkortet : för att köra krävs glasögon/linser.

Har du för dålig syn även med glasögon eller linser så blir du av med körkortet. För hur bra förare du än är så är du livsfarlig om du inte ser.


Om synen försämras kraftigt är man bara dum om man inte går till en ögonläkare. Det är det normala att man gör men om du vill gå till optikern då får du gärna göra det.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Tiblan » 2012-02-17 7:42:16

Förnyade mitt körkort häromåret och då är det faktiskt en läkarundersökning som behövs med synkoll osv.

Personligen tycker jag att alla som vill förnya sitt körkort måste göra en ny uppkörning. Att köra på rutin som en del säger tror jag inte på. Givetvis innebär detta att man måste nyanställa massa folk för att hantera det hela men med den arbetslöshet vi har idag så är väl det bara bra.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Allan » 2012-02-20 22:23:04

Hejsan ny på detta med forum !
Ville berätta hur det kan gå angående ADHD och körkort.
Har haft B-kort i sådär 28 år och C-kort i ca 10 år !
Allting väl såpas. isamband med förnyande av C-kort
Läkar undersökning samt alla dessa frågor typ har du ADHD
vilket jag har!Så ett intyg från psyk A 1500 kr
som va illa skrivet! Så nu har jag fått vilkoret
att komma in med nytt intyg om ett år! Jipie !
Det kostar 1500 kr/år att få behålla kortet.
Tack Transport styrelsen !
Allan
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2012-02-20

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Savanten Svante » 2012-02-23 0:03:41

http://attention-riks.se/blog/transport ... diagnoser/

Just nu driver Transportstyrelsen minst två ärenden i Förvaltningsrätten som rör ADHD och Aspergers syndrom. Båda fallen gäller om ADHD och Aspergers syndrom kan sägas tillhöra sådana medicinska tillstånd som innebär en risk ur säkerhetshänseende. I det ena fallet har en lokförare stängts av för att det uppdagats att personen i fråga har Asperger. I det andra fallet riskerar en person att inte få dispens för att arbeta med säkerhetsarbete pga ADHD och medicinering.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Miche » 2012-02-23 0:14:01

Savanten Svante skrev:I det ena fallet har en lokförare stängts av för att det uppdagats att personen i fråga har Asperger.

Kan väl för fan inte finnas några bättre lokförare än de med Asperger...

Om man ställer diagnos på alla lokförare och stänger av de med Asperger stannar ju (nästan) alla tåg i Sverige...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Neko-chan » 2012-02-23 0:51:36

Jag har körkort och har diagnos, men jag har inte åkt fasst av att jag kör dumt eller nån misstänker att jag är olämplig förare, så bara man tar ansvar ska de väll gå bra :-)Happy har haft körkort lite mer än ett år
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav plåtmonster » 2012-02-23 0:56:31

Påminner alltför mycket om tidigare dumheter där man klistrar på människor massa egenskaper de ej har. Så intelligensbefriat så det skriker om det.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Savanten Svante » 2012-02-23 1:01:15

Miche skrev:Om man ställer diagnos på alla lokförare och stänger av de med Asperger stannar ju (nästan) alla tåg i Sverige...


Det gör dom ändå..
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav plåtmonster » 2012-02-23 1:27:02

Det kanske är för att alla chefer är så sociala som det inte fungerar? :twisted:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Miche » 2012-02-23 1:28:18

Savanten Svante skrev:
Miche skrev:Om man ställer diagnos på alla lokförare och stänger av de med Asperger stannar ju (nästan) alla tåg i Sverige...


Det gör dom ändå..

:lol:
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Tiblan » 2012-02-23 8:19:47

Skulle man gå efter diagnoser får vi ju ett annat stort problem. Då kommer folk ju vägra genomgå utredningar om dom har en diagnos för att få behålla körkortet. En sådan utredning jag tänker på här är om någon "gått in i väggen" eller något annat. Detta föranleder ju inte att en läkare automatiskt ska anmäla en person för då måste ju alla som vägrar utredas för någonting överhuvudtaget anmälas. Blir ju ohållbart. Denna lokförare som det handlar om måste ju ha utmärkt sig på något sätt om några misstankar finns. Om han klarar sig så är det ju guld värt för oss också....
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav plåtmonster » 2012-03-10 15:29:58

SVT: Nu ska elever drogtestas på körskolan

Test med salivstickan för 1000 körskolelever som drogtestas nu i vår i Västerbotten. Om ett år hoppas STR att drogtestet skall finnas på alla trafikskolor i landet.

Det finns t.ex bröd med vallmo.. så det finns risker för fel provsvar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Wine » 2012-03-16 12:40:03

Eftersom det blivit vanligare med neurospykiatriska diagnoser erbjuder många körskolor anpassade utbildningar:

SR - Körskolor erbjuder specialundervisning
Publicerat: torsdag 12 januari kl 15:34 , Nyheter P4 Östergötland

Många körskolor har idag möjlighet att erbjuda personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd särskild undervisning för körkort. Som vi berättat så krävs numera ett läkarintyg för dessa personer inför körkortsutbildningen, och körskolorna möter upp med specialutformade kurser.


Emma Gunnarsson Dermé har inte varit med om att någon med en neuropsykiatrisk diagnos har misslyckats med att ta sitt körkort. Däremot kan det kräva fler lektioner, och därmed bli dyrare, än för genomsnittet elever.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Miche » 2012-03-16 12:55:35

plåtmonster skrev:Det finns t.ex bröd med vallmo.. så det finns risker för fel provsvar.

Det är väl bara att rekommendera eleverna att avstå från vallmofrön timmarna innan övningskörningen, så förbaskat besvärligt är inte det problemet.

Jag ser många fördelar med systemet, det inskärper att man inte bör droga sig vid ratten (vilket är alltför vanligt), det jag oroar mig över är de med ADHD som tar amfetaminliknande mediciner, men det gär säkerligen att hantera med läkarintyg.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Joakoni » 2012-03-16 12:56:21

Wine skrev: Emma Gunnarsson Dermé har inte varit med om att någon med en neuropsykiatrisk diagnos har misslyckats med att ta sitt körkort. Däremot kan det kräva fler lektioner, och därmed bli dyrare, än för genomsnittet elever.

Kan stämma... :wink:
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav plåtmonster » 2012-03-16 15:35:45

Miche skrev:Det är väl bara att rekommendera eleverna att avstå från vallmofrön timmarna innan övningskörningen, så förbaskat besvärligt är inte det problemet.


Det kan ta flera dagar för spårmängderna av substansen att gå ur kroppen. Morfin har t.ex en halveringstid på 1,5-7 timmar. Sen är frågan hur låga halter testet detekterar. Men i stort sett kan man hitta enstaka molekyler. Således blir det knivigt.

Det finns ett problem oavsett om du förnekar det.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav Miche » 2012-03-16 23:38:05

Just vallmofrön har varit på tapeten för ett antal år sedan i samband med drogtester, de går ur kroppen ganska fort och ställer inte till med några större problem (trots allt är ju fröer skapade av naturen att gå rakt igenom kroppen så att fröet kan gro när det kommer ut i andra änden).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Körkortslagen skärps

Inläggav plåtmonster » 2012-03-17 1:33:08

Fröet går igenom men avger substans till blodet på vägen igenom kroppen. Precis som all annan föda (annars vore man död).
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in