När har man rätt till en kontaktperson? (om man är gift)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vad säger lagen??

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-18 0:04:23

Arcas skrev:Kommer inte riktigt ihåg vad för mediciner det var. Det var en mängd som skulle hjälpa det sociala, sist var det cipralex.


Jag är rädd att det är KBT som gäller... Det finns inte en chans att du kan få hjälp med någon slags betald vän från LSS om du är gift och har barn. Det är helt enkelt resursslöseri, om du ursäktar.

Sociala grupper eller personligt ombud vid myndighetskontakt är den enda hjälp jag känner till.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Vad säger lagen??

Inläggav Fenren » 2012-02-18 0:05:03

Arcas skrev:Ja, jag skulle gå med på att testa mycket bara det hjälper mig.
Arcas skrev:Medicinering kommer aldrig på fråga
:?:
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Vad säger lagen??

Inläggav Fenren » 2012-02-18 0:07:01

Arcas skrev:Problemet är att jag vill kunna vara bland folk utan att krypa under bordet.


okej

Arcas skrev:Jag inte bara vill det jag måste klara av detta.


varför?

Arcas skrev:Visst jag avskyr människor men i detta samhälle man nu lever så måste du kunna ett par saker därbland att vara bland folk.


varför?


Arcas skrev:Du kan inte heller uppfostra någon till en bra människa om du inte först tar itu med egna problem.


jag är av en annan åsikt.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Vad säger lagen??

Inläggav slackern » 2012-02-18 0:09:45

Fenren skrev:
Arcas skrev:Ja, jag skulle gå med på att testa mycket bara det hjälper mig.
Arcas skrev:Medicinering kommer aldrig på fråga
:?:


Jag har för mej att din flickvän resonerade precis på samma sätt för ett halvår sen ungefär?
slackern
 
Inlägg: 43774
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Vad säger lagen??

Inläggav Arcas » 2012-02-18 0:14:08

De flesta varför gick ihop med det du inte höll med om.
Ett barn skall inte behöva ha en mor som beter sig konstigt bland folk. Det blir ju mycket när han börjar skola osv.

Angående medicinering så vill jag inte ta detta för att jag inte vill ha gifter i min kropp. Jag tror inte heller på dess verkan och mina psykoser blir värre av de.
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Re: Vad säger lagen??

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-18 0:16:57

Arcas skrev:De flesta varför gick ihop med det du inte höll med om.
Ett barn skall inte behöva ha en mor som beter sig konstigt bland folk. Det blir ju mycket när han börjar skola osv.

Angående medicinering så vill jag inte ta detta för att jag inte vill ha gifter i min kropp. Jag tror inte heller på dess verkan och mina psykoser blir värre av de.


Du har ett minderårigt barn.
Du har psykoser.
Du har AS.
Du tror inte på vetenskapligt belagda mediciner.

:!: :?:
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Vad säger lagen??

Inläggav Sheyen » 2012-02-18 0:17:49

slackern skrev:
Fenren skrev:
Arcas skrev:Ja, jag skulle gå med på att testa mycket bara det hjälper mig.
Arcas skrev:Medicinering kommer aldrig på fråga
:?:


Jag har för mej att din flickvän resonerade precis på samma sätt för ett halvår sen ungefär?

Ja, nu börjar du igen. Du har dock fel.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Vad säger lagen??

Inläggav Arcas » 2012-02-18 0:18:55

Henkkalexi skrev:
Arcas skrev:Kommer inte riktigt ihåg vad för mediciner det var. Det var en mängd som skulle hjälpa det sociala, sist var det cipralex.


Jag är rädd att det är KBT som gäller... Det finns inte en chans att du kan få hjälp med någon slags betald vän från LSS om du är gift och har barn. Det är helt enkelt resursslöseri, om du ursäktar.

Sociala grupper eller personligt ombud vid myndighetskontakt är den enda hjälp jag känner till.


Ja, det verkar inte heller som att man får hjälp. Jag tycker dock det är väldigt egendomligt att bara för att man gift sig så har man inte rätt till hjälp. Det är som att alla problem man har på ett trollslag försvunnit. Men så är det väl för folk som inte kan tänka utanför boxen. Har man lyckats få en make kan man ju omöjligt ha problem. :roll:

Skall dock kolla upp detta med DV, har inte vetat om det förrän jag joinade detta forum. Skall även försöka hitta mig några hjälpmedel som kan hjälpa mig att ivf kämpa på själv och bli självständig.
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Re: Vad säger lagen??

Inläggav Arcas » 2012-02-18 0:21:41

Henkkalexi skrev:
Arcas skrev:De flesta varför gick ihop med det du inte höll med om.
Ett barn skall inte behöva ha en mor som beter sig konstigt bland folk. Det blir ju mycket när han börjar skola osv.

Angående medicinering så vill jag inte ta detta för att jag inte vill ha gifter i min kropp. Jag tror inte heller på dess verkan och mina psykoser blir värre av de.


Du har ett minderårigt barn.
Du har psykoser.
Du har AS.
Du tror inte på vetenskapligt belagda mediciner.

:!: :?:

Mitt barn är 9 månader.
Jag har inte haft psykoser sedan jag flyttade hemifrån vid 19årsålder. Vet dock inte om de är borta helt eller bara tagit ett uppehåll igen.
Jag har AS.
Nej jag tror inte på sådant tjafs, skulle jag inte varit kritiskt mot sådant skulle jag tagit vaccin mot svininfluensa saken. Kolla bara vad det har gjort folk. Jag tror inte på att trycka i sig för mycket onaturliga saker och att man skall vara kritisk till vad folk säger, speciellt vetenskapliga ting folk kan tjäna pengar på.
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Re: Vad säger lagen??

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-18 0:21:58

Arcas skrev:
Henkkalexi skrev:
Arcas skrev:Kommer inte riktigt ihåg vad för mediciner det var. Det var en mängd som skulle hjälpa det sociala, sist var det cipralex.


Jag är rädd att det är KBT som gäller... Det finns inte en chans att du kan få hjälp med någon slags betald vän från LSS om du är gift och har barn. Det är helt enkelt resursslöseri, om du ursäktar.

Sociala grupper eller personligt ombud vid myndighetskontakt är den enda hjälp jag känner till.


Ja, det verkar inte heller som att man får hjälp. Jag tycker dock det är väldigt egendomligt att bara för att man gift sig så har man inte rätt till hjälp. Det är som att alla problem man har på ett trollslag försvunnit. Men så är det väl för folk som inte kan tänka utanför boxen. Har man lyckats få en make kan man ju omöjligt ha problem. :roll:

Skall dock kolla upp detta med DV, har inte vetat om det förrän jag joinade detta forum. Skall även försöka hitta mig några hjälpmedel som kan hjälpa mig att ivf kämpa på själv och bli självständig.


Alltså, vänner, umgänge och social träning har du INTE rätt till om du har en familj du lever med, det borde vara solklart för var och en.

Jag har också en satans massa problem trots att jag har en make, i synnerhet med det sociala, men det innebär inte att staten ska ta hand om den biten. Man kan inte få allt här i livet.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Vad säger lagen??

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-18 0:22:50

Arcas skrev:
Henkkalexi skrev:
Arcas skrev:De flesta varför gick ihop med det du inte höll med om.
Ett barn skall inte behöva ha en mor som beter sig konstigt bland folk. Det blir ju mycket när han börjar skola osv.

Angående medicinering så vill jag inte ta detta för att jag inte vill ha gifter i min kropp. Jag tror inte heller på dess verkan och mina psykoser blir värre av de.


Du har ett minderårigt barn.
Du har psykoser.
Du har AS.
Du tror inte på vetenskapligt belagda mediciner.

:!: :?:

Mitt barn är 9 månader.
Jag har inte haft psykoser sedan jag flyttade hemifrån vid 19årsålder. Vet dock inte om de är borta helt eller bara tagit ett uppehåll igen.
Jag har AS.
Nej jag tror inte på sådant tjafs, skulle jag inte varit kritiskt mot sådant skulle jag tagit vaccin mot svininfluensa saken. Kolla bara vad det har gjort folk. Jag tror inte på att trycka i sig för mycket onaturliga saker och att man skall vara kritisk till vad folk säger, speciellt vetenskapliga ting folk kan tjäna pengar på.


Tjafs?
Jag hoppas INNERLIGT att du tror på penicillin och alvedon, för annars blir det jävligt jobbigt för din unge.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Vad säger lagen??

Inläggav Fenren » 2012-02-18 0:23:29

Arcas skrev:De flesta varför gick ihop med det du inte höll med om.
Ett barn skall inte behöva ha en mor som beter sig konstigt bland folk. Det blir ju mycket när han börjar skola osv.


så du menar att man måste ha en mor som kan umgås med folk 24/7 för att få en bra uppväxt?

jag tycker att min uppväxt har varit utmärkt trots en väldigt osocial mor.

om det var ditt enda argument så kan vi lägga ner denna diskussion, då du absolut inte har någon rätt till något av det du fått avslag på och snarare borde fokusera dig på att få en vettig världsuppfattning och inse att man måste anpassa både sig själv och sin omgivning efter de förutsättningar som man har.

jag skulle aldrig få för mig att bli balettdansör, trots att många kan bli det, då jag är på tok för stel i kroppen för det. av precis samma anledning skulle jag aldrig i min vildaste fantasi tro att jag någonsin kommer ha samma sociala kapacitet som en normalfuntad människa.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Vad säger lagen??

Inläggav sugrövmanövern » 2012-02-18 0:26:08

Inkalo skrev:Men nu till saken, har man verkligen omsorgsplikt enligt lag för sin maka/make?
Om maken ska sköta sådant som tillhör din sjukvård ska han ha betalt för det, han kan bli din ledsagare tror jag. Möjligt det heter något annat, men han kan få ersättning iaf.

Så nej, de har fel. Du har rätt till kontaktperson. Jag kan tänka mig att din make behöver avlastning. Att lägga över sjukvård på make/maka kan krascha den mest stabila relation.

Detta är bra argumentation i överklagan! Med ett välsmort munläder och en vass penna kan du få det du behöver.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Vad säger lagen??

Inläggav slackern » 2012-02-18 0:34:22

sugrövmanövern skrev:
Inkalo skrev:Men nu till saken, har man verkligen omsorgsplikt enligt lag för sin maka/make?
Om maken ska sköta sådant som tillhör din sjukvård ska han ha betalt för det, han kan bli din ledsagare tror jag. Möjligt det heter något annat, men han kan få ersättning iaf.

Så nej, de har fel. Du har rätt till kontaktperson. Jag kan tänka mig att din make behöver avlastning. Att lägga över sjukvård på make/maka kan krascha den mest stabila relation.

Detta är bra argumentation i överklagan! Med ett välsmort munläder och en vass penna kan du få det du behöver.


Här verkar det som att Sugis säger hur det faktiskt ligger till. Och inte hur hon faktiskt tror att det ligger till. Så det var bra istället för att skuldbelägga TS och ge henne dåligt samvete.
slackern
 
Inlägg: 43774
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Vad säger lagen??

Inläggav Arcas » 2012-02-18 0:37:54

Fenren skrev:
Arcas skrev:De flesta varför gick ihop med det du inte höll med om.
Ett barn skall inte behöva ha en mor som beter sig konstigt bland folk. Det blir ju mycket när han börjar skola osv.


så du menar att man måste ha en mor som kan umgås med folk 24/7 för att få en bra uppväxt?

jag tycker att min uppväxt har varit utmärkt trots en väldigt osocial mor.

om det var ditt enda argument så kan vi lägga ner denna diskussion, då du absolut inte har någon rätt till något av det du fått avslag på och snarare borde fokusera dig på att få en vettig världsuppfattning och inse att man måste anpassa både sig själv och sin omgivning efter de förutsättningar som man har.

jag skulle aldrig få för mig att bli balettdansör, trots att många kan bli det, då jag är på tok för stel i kroppen för det. av precis samma anledning skulle jag aldrig i min vildaste fantasi tro att jag någonsin kommer ha samma sociala kapacitet som en normalfuntad människa.


Jag har aldrig påstått att man måste vara social 24/7, människa läser du mina inlägg över huvudtaget?!

Jag pratar om att ett barn inte skall se sin mor gömma sig under bordet om det kommer folk eller bära omkring på nallar när hon skall utanför dörren. Att inte våga säga ens nåt så enkelt som hej till folk. Verkar som att folk på detta forum inte vet hur långt socialfobi kan gå. Det handlar inte om att man blir lite orolig över att prata med någon, det handlar om att du beter dig som om du just rymt från psyket. Tänk dig Ace Ventura i balettklänning.

Ni måste verkligen vidga era vyer och tänka det absolut värsta ni kan komma på.
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Re: Vad säger lagen??

Inläggav Miche » 2012-02-18 0:43:37

Fenren skrev:att dela på en börda betyder att man hjälps åt så att ingen får mer än den orkar.

Så den som jobbar ska säga upp sig och stödja maken/makan i allt? Är det din tanke?

Effekten av att inte få en kontaktperson kan bli att partnern bränner ut sig, är det bättre tycker du?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vad säger lagen??

Inläggav Fenren » 2012-02-18 0:46:47

Miche skrev:
Fenren skrev:att dela på en börda betyder att man hjälps åt så att ingen får mer än den orkar.

Så den som jobbar ska säga upp sig och stödja maken/makan i allt? Är det din tanke?

Effekten av att inte få en kontaktperson kan bli att partnern bränner ut sig, är det bättre tycker du?


jag anser att det ska göras en bedömning från fall till fall. i detta fallet så blev det ett avslag från myndighetens sida, och då anser ajg att man ska respektera det beslutet.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Vad säger lagen??

Inläggav slackern » 2012-02-18 0:48:42

Fenren skrev:
Miche skrev:
Fenren skrev:att dela på en börda betyder att man hjälps åt så att ingen får mer än den orkar.

Så den som jobbar ska säga upp sig och stödja maken/makan i allt? Är det din tanke?

Effekten av att inte få en kontaktperson kan bli att partnern bränner ut sig, är det bättre tycker du?


jag anser att det ska göras en bedömning från fall till fall. i detta fallet så blev det ett avslag från myndighetens sida, och då anser ajg att man ska respektera det beslutet.


Fast det verkar inte som att du har läst TS startinlägg. För där skriver hon klart och tydligt att myndigheter har satt i system att avslå först. För att folk inte ska hålla på att överklaga de ger upp.
slackern
 
Inlägg: 43774
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Vad säger lagen??

Inläggav Arcas » 2012-02-18 0:49:29

Miche skrev:
Fenren skrev:att dela på en börda betyder att man hjälps åt så att ingen får mer än den orkar.

Så den som jobbar ska säga upp sig och stödja maken/makan i allt? Är det din tanke?

Effekten av att inte få en kontaktperson kan bli att partnern bränner ut sig, är det bättre tycker du?


Äntligen någon som förstår saken, trodde för ett tag där att det mänskliga intellektet utrotats plötsligt.
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Re: Vad säger lagen??

Inläggav Fenren » 2012-02-18 0:51:58

slackern skrev:Fast det verkar inte som att du har läst TS startinlägg. För där skriver hon klart och tydligt att myndigheter har satt i system att avslå först. För att folk inte ska hålla på att överklaga de ger upp.


konstigt.

jag vet om ett par stycken som inte har behövt överklaga utan de fick igenom sina ansökningar direkt.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Vad säger lagen??

Inläggav Arcas » 2012-02-18 0:55:05

Fenren skrev:
Miche skrev:
Fenren skrev:att dela på en börda betyder att man hjälps åt så att ingen får mer än den orkar.

Så den som jobbar ska säga upp sig och stödja maken/makan i allt? Är det din tanke?

Effekten av att inte få en kontaktperson kan bli att partnern bränner ut sig, är det bättre tycker du?


jag anser att det ska göras en bedömning från fall till fall. i detta fallet så blev det ett avslag från myndighetens sida, och då anser ajg att man ska respektera det beslutet.


För en sådan person kan ju aldrig göra fel eller? Om man nu överklagar och får rätt av högre insats hur bedömer du det?
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Re: Vad säger lagen??

Inläggav sugrövmanövern » 2012-02-18 1:05:18

Fenren skrev:jag vet om ett par stycken som inte har behövt överklaga utan de fick igenom sina ansökningar direkt.
Och baserat på detta lilla underlag tycker du TS ska ge upp?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Vad säger lagen??

Inläggav treeman » 2012-02-18 1:16:45

Min kontaktperson gjorde mig bara förbannad och så jag förlorade hoppet om apligheten. Den jävla suggan!
*tummen ner*

Fast jag har nästan gratis tandvård till Juni 2013 hihih *host* tihihii
Ska fixa mina fangs! True Blood!
:-)005
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Vad säger lagen??

Inläggav treeman » 2012-02-18 1:18:47

Inkalo skrev:Jag har gjort en ansökan om kontaktperson och fick avslag igår och LSS-handläggaren menar på att jag inte är socialt isolerad för att jag har make, barn och "föräldrar som bryr sig".


Jag säger bara:
"- Jag ska ha en sån."

Så får man en. Tricket är att vara bestämd och se utvecklingsstörd ut som mig.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in