När har man rätt till en kontaktperson? (om man är gift)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vad säger lagen??

Inläggav sugrövmanövern » 2012-02-18 1:22:28

treeman skrev:
Jag säger bara:
"- Jag ska ha en sån."

Så får man en. Tricket är att vara bestämd och se utvecklingsstörd ut som mig.

:lol: Bra att du knäckt koden.

sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Vad säger lagen??

Inläggav treeman » 2012-02-18 1:46:31

sugrövmanövern skrev:


Ja efter den serien hade jag liksom inga mer frågetecken som hindrade mig från att uppnå det jag ville uppnå. Det var ju som en manual i serie-format.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: När har man rätt till en kontaktperson??

Inläggav Inkalo » 2012-02-25 16:01:15

Tack för ett fåtal vettiga svar.

Vad vet ni om hur mitt sociala liv ser ut egentligen, utifrån några få rader?

Min huvudfråga var ju faktiskt om man har omsorgsplikt för sin make/maka, enligt lagen.

Ja, jag umgås med min make 24/7 och vi har ett barn.
Kanske är jag därmed mer social än er, men jag går inte gärna utanför dörren själv.
Och jag anser inte att det är min makes plikt att ta med mig ut på aktiviteter pga detta.
Min make har själv sagt att det skulle kunna vara hjälp för honom, en avlastning.
Jag behöver någon som i princip tar mig i handen och får mig ut genom dörren och hemifrån, annars blir jag sittande hemma.

Bara för att man har en viss åsikt tycker inte jag att det ger en rätten att trycka ner andra människor som har en annan åsikt, så som flera av er gör här.
Man kan säga sin åsikt, sen vara tyst, för man har redan sagt det man tyckte första gången. Man kan inte ändra en annan människas åsikt genom att vara elak och tvinga på dem de man själv tycker är rätt.

Det är väldigt tråkigt att man ska få ett sådant här otrevligt bemötande när man ber om hjälp/råd.
Kommer inte skriva något mer på det här forumet igen.

Adjö.
Inkalo
 
Inlägg: 34
Anslöt: 2009-04-08
Ort: Grängesberg

Re: När har man rätt till en kontaktperson??

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-25 16:47:02

Frågan gällde ju när man har rätt till en kontaktperson och vi försökte svara utifrån det vi kände till och vad som lät rimligt.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: När har man rätt till en kontaktperson??

Inläggav Miche » 2012-02-25 16:47:22

Ni som tjafsade och ifrågasatt Inkalo i tråden, är ni nöjda nu när ni skrämt bort henne från forumet? Var det ert syfte?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: När har man rätt till en kontaktperson??

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-25 17:18:09

Miche skrev:Ni som tjafsade och ifrågasatt Inkalo i tråden, är ni nöjda nu när ni skrämt bort henne från forumet? Var det ert syfte?


Var går gränsen mellan att ifrågasätta på ett bra sätt och ett dåligt sätt?
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: När har man rätt till en kontaktperson??

Inläggav Miche » 2012-02-25 17:24:08

Gränsdragningar är alltid svåra, men i det här fallet så ville Inkalo ha hjälp att överklaga ett beslut, men det var ytterst få som ville hjälpa, de flesta ifrågasatte hennes rätt till hjälp. Är det verkligen ett bra sätt att agera? Jag anser inte det.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: När har man rätt till en kontaktperson??

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-25 17:30:28

Fast jag kunde inte se något annat än att beslutet ansågs rimligt, utifrån den information hon skrev.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: När har man rätt till en kontaktperson??

Inläggav Miche » 2012-02-25 17:33:53

Jag anser det vara orimligt att en heltidsarbetande make ska se till att frun kommer ut på dagarna och nog fan måste man ha rätt att överklaga! Hon är ju totalt isolerad och den enda sociala kontakt hon har är med familjen, vad är det för liv?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: När har man rätt till en kontaktperson??

Inläggav kullan » 2012-02-25 17:38:27

Paret har ett barn. då kanske barnet går på dagis. då måste TS träffa folk där. Jag anser inte TS som socialt isolerad. jag tycker att jag som ensam utan kompisar är mer isolerad.

Jag fick inte ens göra en ansöka om kontaktperson för mina argument höll inte enligt min LSS-handläggare,.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: När har man rätt till en kontaktperson??

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-25 17:39:47

Miche skrev:Jag anser det vara orimligt att en heltidsarbetande make ska se till att frun kommer ut på dagarna och nog fan måste man ha rätt att överklaga! Hon är ju totalt isolerad och den enda sociala kontakt hon har är med familjen, vad är det för liv?


Låter som mitt liv innan jag fick jobb, förutom att den ende jag träffade var sambon - som då jobbade heltid. Men visst, alla är olika och hon kanske mår sämre av social ensamhet än andra.

Jag tycker nog inte att en kontaktperson för social träning hade varit befogat i mitt fall heller, men å andra sidan så får jag höra vid varenda besök på HAB att jag är alldeles för hård och krävande mot mig själv, så min uppfattning om vad som är rimligt är kanske för snäv.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: När har man rätt till en kontaktperson??

Inläggav Abbreviation » 2012-02-25 17:50:05

Herregud vad ful den här tråden blev. Jag ansåg inte riktigt heller att kontaktperson var rätt men jag känner inte ts. Fenren och Sheyen, vilka faktiskt är ett ypperligt exempel på att det kan vara väldigt negativt att isolera sig med sin partner och förpsyka varandra, går för långt, alldeles för långt. Även vissa andra beter sig väldigt illa. En eloge till sugis som inte gjorde det.

Fy sjutton vad fördömande och äckliga vissa tar sig rätten att vara.
Abbreviation
 
Inlägg: 3447
Anslöt: 2010-10-15

Re: När har man rätt till en kontaktperson??

Inläggav Zombie » 2012-02-25 18:27:21

Folk som inte kan skilja på ett förhållande och en patient-skötarrelation. Så fort det gäller andra förmodar jag. Visst, man tvangs till sådant förr. Tala då om för mig hur sådana äktenskap såg ut, ni som förmodligen vet allt om det, eller vad folks yngsta döttrar, som fick stanna hemma och ta hand om föräldrarna, fick för liv. Stå för att det är så ni tycker vi ska ha det, använda alla de mångdubbelt mångdubbla materiella resurser vi har nu sedan många årtionden till annat än att låta folk slippa sådana förhållanden.

Och inte kunna träffa en partner när man har social fobi... läs på och var litet ödmjuk. Som om försäkringskassan skulle betrakta en som arbetsför om man kan gå på toa och fixa käk. Sådant som är djävligt lömskt, eftersom det handlar om nyanser som den som inte vill förstå bara kan låta bli att förstå, så står man där med sin trovärdighet krossad inför alla okunniga, avundsjuka, likmaskar och sparprogrammerade makthavare.

En annan sak som kanske inte vore så dum vore att titta på vad som händer runt omkring en i livet och lära sig av det. Även om det sitter långt inne. Så kanske man slipper förbli så förstockad som flera i den här tråden tycks vara. Eller lära sig vända på sin avundsjuka och kämpa för sig själv i stället för att trycka ner andra som kämpar för sig.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: När har man rätt till en kontaktperson??

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-25 18:39:08

Frågan löd: "När har man rätt till en kontaktperson?"

Måste man svara att frågeställaren har rätt till det, även om han/hon enligt de uppgifter som lämnats inte tycks uppfylla kraven? :?
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: När har man rätt till en kontaktperson??

Inläggav Zombie » 2012-02-25 18:45:25

Det tyckte ju inte Förkortning heller. Som reagerade som jag på tonen här. Kan du verkligen inte se hur ovänliga, ogina och o(förmögna? -villiga?) att läsa innantill folk har varit i den här tråden?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: När har man rätt till en kontaktperson??

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-25 18:51:42

Zombie skrev:Det tyckte ju inte Förkortning heller. Som reagerade som jag på tonen här. Kan du verkligen inte se hur ovänliga, ogina och o(förmögna? -villiga?) att läsa innantill folk har varit i den här tråden?


Tycker jag känner igen från mängder av andra trådar att folk kan uttrycka sig klumpigt, utan att de för den skull menar något explicit elakt. Aspiesar är överlag inte direkt kända för smidig kommunikation.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: När har man rätt till en kontaktperson??

Inläggav Zombie » 2012-02-25 19:02:16

Som dryftas i den här tråden och många trådar före den, det är inte den enda sidan av saken. I synnerhet inte på ett ställe som har fått ställningen av en bred samlingsplats för aspergarna i ett helt språkområde. Men inte heller bortsett från det kan aspergare fritas från det vanliga sociala kravet att bjuda till. Att stället drivs på aspergares villkor hjälper inte, vi är lika olika som vilka som helst. Jag tycker inte folk har bjudit till här.

Zombie skrev:Det tyckte ju inte Förkortning heller.

Och jag har inte sagt vad jag tycker i trådfrågan, vill jag tillägga. Jag tog upp några saker jag inte kan se att folk i tråden har varit medvetna om, och jag vill inte ha dem reducerade till något som avhänger av vad man tycker i trådfrågan.
Senast redigerad av Zombie 2012-02-25 19:06:03, redigerad totalt 3 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: När har man rätt till en kontaktperson??

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-25 19:04:55

Men vad ska man skriva då, för att anses tillmötesgående i den här tråden? :?
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: När har man rätt till en kontaktperson??

Inläggav kullan » 2012-02-25 19:09:02

När jag bråkade som värst på forumet i höstas så var det ingen som gick mina åsikter till mötes. Då fick jag tom veta att gillade jag inte det dom andra sa till mig så var det bara att gå. Det var den attityden jag mötes av.

Och nu blir vi övriga medlemmar anklagade för att inte tillmötes gå TS åsikt. Här ska man visst säga ja och amen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: När har man rätt till en kontaktperson??

Inläggav Zombie » 2012-02-25 19:16:58

kullan skrev:Och nu blir vi övriga medlemmar anklagade för att inte tillmötes gå TS åsikt. Här ska man visst säga ja och amen.


Svar finns redan. Det där med att läsa innantill, som sagt:
Henkkalexi skrev:Måste man svara att frågeställaren har rätt till det, även om han/hon enligt de uppgifter som lämnats inte tycks uppfylla kraven? :?
Zombie skrev:Det tyckte ju inte Förkortning heller. Som reagerade som jag på tonen här.
Zombie skrev:Och jag har inte sagt vad jag tycker i trådfrågan, vill jag tillägga. Jag tog upp några saker jag inte kan se att folk i tråden har varit medvetna om, och jag vill inte ha dem reducerade till något som avhänger av vad man tycker i trådfrågan.


Henkkalexis fråga var svårare att svara på. Det är lättare att peka på saker som redan har skrivits som inte är bra än att föreslå något bland alla otaliga sätt man kan skriva på istället. Särskilt om man som jag tycker att felen är uppenbara men, som det brukar vara med tonfall och vinklingar, kan vara nog så undflyende när man ska peka direkt på dem. Någon annan får gärna hjälpa till, är jag ensam på min sida är det ingen större mening med den här diskussionen ändå.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: När har man rätt till en kontaktperson??

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-25 19:24:02

http://www.sps.nu/forum/

Här finns ett forum för personer med social fobi och panikångest. Kanske finns stödgrupper där?
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: När har man rätt till en kontaktperson??

Inläggav Zombie » 2012-02-25 19:57:03

Bra tips.

Bara man kommer ihåg att i den mån folk med socialfobi(ska drag) har AS(-drag) så hör de hemma här också.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: När har man rätt till en kontaktperson??

Inläggav Abbreviation » 2012-02-25 20:18:23

Jag är övertygad om att majoriteten av de som uttryckt sig otroligt odrägligt här varit medvetet elaka. Ofta kan man ursäkta klumpighet med Aspergers men elakhet kan man inte ursäkta, oavsett diagnos. Sättet TS blev bemött här var inte aspigt - det var inte rakt och brutalt ärligt - det var elakt, ogint, missunnsamt och nedvärderande.

Henkkalexis första svar var bra, sansat, ett svar till TS med förklaring till varför han inte tyckte TS skulle ha just kontaktperson och sedan ett förslag (HAB) på annat tillvägagångssätt. Sedan kom jag, också med en förklaring följt av ett förslag (aspergerträff).

Här talar Sheyen om sig själv men ingen är så dum att de inte ser förolämpningen mot TS (i min kursivering):
jag umgås i princip bara med min man och jag tycker att det är mycket umgänge och jag tycker nästan att det vore lite oförskämt av mig att försöka få en kontaktperson, så jag har ingen förståelse för varför du (TS) skulle behöva en kontaktperson.


Även kullan kommer och indikerar att TS agerat fel som ens ansökt:
Ja jag skulle då aldrig ens ha samvete till att ansöka om kontaktperson om jag hade en partner som jag bodde ihop


Och så kommer Fenren och rider på sina tokbänga skattebetalarhästar. Detta inlägg tyckte jag personligen var så illa att jag anmälde det:
hur svårt är det att förstå att ni inte ska gå runt och sno mina skattepengar med ert oförskämda sätt att roffa åt er av saker som inte är till för er och era i sammanhanget bagatellartade isolieringsproblem?


Vilket han följer upp med ...
sluta gnälla nu och skärp till dig. du fick avslag med en vettig motivering, ge dig.


Sedan orkar jag inte ens. Men de här inläggen är över gränsen. Följande debatt där TS ifrågasätts för att hon inte medicinerar psykos (eller vad det nu är som diskuteras, det ser mest ut som massa satans tjafs i mina ögon) tyder inte bara på bristande empati hos diskussionsdeltagarna, utan även total ignorans gällande hur personer med psykoser fungerar. Och hur kontaktpersongrejen fungerar. Människor med psykos får ofta kontaktperson eller boendestöd, just som social kontakt, för att isolering på en nivå som är helt okay för de flesta aspergare, kan vara förödande för en psykotisk person.

Sheyen och kullan kanske kan ursäkta sig med att de bara pratade om vad de själva skulle känt men det där är ett gammalt sätt att mobba folk på. Det är så uppenbart och medvetet och försök inte komma och påstå någonting annat.

Det här är som sagt inte aspighet, det är elakhet.
Abbreviation
 
Inlägg: 3447
Anslöt: 2010-10-15

Re: När har man rätt till en kontaktperson??

Inläggav nallen » 2012-02-25 21:23:28

Abbreviation skrev:Sheyen [talar] om sig själv men ingen är så dum att de inte ser förolämpningen mot TS

Så nu har det blivit en förolämpning att tala om var man anser riktigt och själv skulle göra? Jösses. Du pendlar verkligen mellan klarhet och de grumligaste vatten.
nallen
 
Inlägg: 19491
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in