Polishämtning av skolkare - är det en bra idé?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Zombie » 2008-02-18 1:54:26

Alien skrev:Många har nog förträngt hur utlämnad man som barn var i skolan.

Där har vi ett av de lås som måste hittas nyckeln till om något ska fås att funka.
----------------------------------------------------------------------------------
Vad Sugis tycker vet hon bäst själv, men när jag valde att instämma i hennes inlägg framför att skriva något liknande men sämre själv, så var det inte för att jag avvisar skolan i sig. Jag avvisar bara dess inneboende omänsklighet, precis som så många av barnen, och ser att den måste brytas totalt. Det som behöver diskuteras är hur, inte om. Och den frågan hänger ju ihop med den om skolk.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Moggy » 2008-02-18 2:06:52

Bjäbbmonstret skrev:Jag tycker inte att det är för mycket elevdemokrati i skolan. Jag tycker att det är för mycket låtsasdemokrati i skolan i stället för att elever lärs eget ansvar för sina handlingar vilket är det de måste ta i vuxenlivet.

Polishämtning av barn är vansinnigt eftersom skolk har sociala skäl och ska behandlas med sociala åtgärder. Det finns alltid en anledning till att en unge väljer att gå ifrån en lektion och den är oftast fullständigt logiskt. Sånt här slår bara ner på de svagaste, de som är mobbade eller har sociala problem hemma.



Det är den där tycka-synd-om.mentaliteten som är bidragande faktyor till att det ser ut som det gör i skolan idag. Det som behövs i skolan är diciplin, och fokus på viktiga kärnämnen (Språk, matte, naturvetenskap) och att barnen/ungdomarna lär siug hur man beter sig för att klara av ett jobb eller högre utbildning.

Skolan ska se till att få fram funktionsdugliga och bildade medborgare som kan ta ansvar för sig själva istället för att som nu fostra dem till socialbidragsparasiter som inte klarar av nåt. Hela vår internationella konkurrenskraft som litet land hänger på att vi har utbildande och krativa medborgare som tillför nåt.

Därför tycker inte jag att man ska tycka synd om skolkarna får att dom har det så jobbigt. Ska vi vara ärliga så rör det sig i de flesta fall om bråkstakar i klassen som ändå förstör för andra när dom väl är där. Att prata dom till rätta funkar inte för dom vet ändå att dom kommer undan med vad som helst eftersom skolan är helt tandlösa när det gäller elever som missköter sig.

Kännbara straff är det enda som funkar på såna där.


Alliansens nya skolpolitik är det bästa dom gjort som regering och jag hoppas att dom får igenom den utan att massa vänterflummare ska lyckas sätta käppar i hjulet. vi borde ta efter finland som tydligen har en skola som funkar mycket bra.


En sak till, eleverna behöver lära sig att när man är vuxen så kommer man alltid ha en chef som man måste lyda om man ska klara sig i yrkeslivet.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-18 2:16:48

Moggy skrev:
Därför tycker inte jag att man ska tycka synd om skolkarna får att dom har det så jobbigt. Ska vi vara ärliga så rör det sig i de flesta fall om bråkstakar i klassen som ändå förstör för andra när dom väl är där. Att prata dom till rätta funkar inte för dom vet ändå att dom kommer undan med vad som helst eftersom skolan är helt tandlösa när det gäller elever som missköter sig.

Kännbara straff är det enda som funkar på såna där.


Det är inte speciellt funktionellt att jaga skolkare med blåslampa helt enkelt för att de värsta skolkarna helt enkelt har goda skäl att skolka. Nu talar jag framför allt dels om barn till socialt utslagna föräldrar dels om mobboffer. Och det handlar inte om att att tycka synd om utan om att skolan har misslyckats att skapa en social miljö för att hantera dessa elever.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Alien » 2008-02-18 2:56:33

Har debatterar Lotta Edholm, skolborgarråd (fp) och Mats Pertoft, riksdagens utbildningsutskott (mp) om polishämtning av skolkare i P1-morgon 11 feb:

Skolkare
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav KrigarSjäl » 2008-02-18 3:51:21

Alien skrev:En del ser skolket som problem men du ser skolan som problemet.

I så fall är vi två. Grundskolan är en väldigt hård institution, en av de hårdaste i samhället skulle jag vilja påstå. Ingen annanstans tillåts samma klimat, samma behandling av utsatta människor. De som varit utsatta för mobbing ser nog en volta på Kumlaanstalten som en fullt jämförbar, om inte trevligare miljö. Jag personligen skulle hellre göra tid där än uppleva högstadietiden igen. På fullaste allvar.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Moggy » 2008-02-18 6:09:38

KrigarSjäl skrev:
Alien skrev:En del ser skolket som problem men du ser skolan som problemet.

I så fall är vi två. Grundskolan är en väldigt hård institution, en av de hårdaste i samhället skulle jag vilja påstå. Ingen annanstans tillåts samma klimat, samma behandling av utsatta människor. De som varit utsatta för mobbing ser nog en volta på Kumlaanstalten som en fullt jämförbar, om inte trevligare miljö. Jag personligen skulle hellre göra tid där än uppleva högstadietiden igen. På fullaste allvar.



Du har helt rätt, en del skolor är rena krigszonerna. Vansinne att vi utsätter barnen för en sån uppväxtmiljlö.

Men lösningen är inte att flumma ännu mer i skolan och bilda elevgrupper som ska prata med bråkstakarna och mobbarna. Det som behövs är återupprättad auktoritet för lärarna och personalen, och kännbara straff för de som inte sköter sig. Skolans uppgift är att få fram dugliga samhällsmedborgare.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav KrigarSjäl » 2008-02-18 7:03:12

Har jag sagt att det ska flummas...?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav ford » 2008-02-18 11:38:21

Alliansen har fullständigt rätt i att det behövs mera ordning och disciplin.
Men jag hoppas de inte glömmer bort att även se de bakomliggande orsakerna samt göra allt de kan för att hjälpa elever som blir mobbade/har sociala problem inom familjen.

Barn skall inte fatta demokratiska beslut, de ska ledas av omtänksamma, engagerade vuxna, som dock har auktoritet att "ta i med hårdhandskarna", när så krävs.
Sträng, men omtänksam och kärleksfull skall en bra grundskolelärare vara.

Elevdemokrati kan man införa på gymnasiet och i viss mån högstadiet, inte tidigare.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav sugrövmanövern » 2008-02-18 13:31:47

Alien skrev:Många har nog förträngt hur utlämnad man som barn var i skolan.

Fast alla som skolar har inte mobbats. De kanske bara tycker det är roligare att dra runt på stan.

Nej, alla har inte mobbats. Min sambo tex, har aldrig någonsin varit mobbad. Ändå var skolan outhärdlig för honom. Han mådde dåligt, var socialt efterbliven, lättstressad, satt inne på toaletten på rasterna för att fly.
Visst, han spelade tv-spel när han skolkade. Men det handlade om flykt. Och det enda som rörde sig i skolpersonalens hjärnor var "skoltrötthet".

En tjej som jag skolkade med tillsammans i gymnasiet, hon åkte gärna ner på stan. Men hon mådde ju skit, det märktes. Hon hatade typ alla människor, tror hon hatade mig med, för hon var obehaglig, jag slutade umgås med henne. Undrar om hon var schizofren? Hon blev helt keff när hon var full, typ ville döda sin bästa kompis och sådant.

Vid skolk finns en åtgärdstrappa:

1. Förälder informeras om att eleven uteblir från skolan vid frånvaro.

2. Vid upprepad ogiltig frånvaro kallas föräldrarna till skolan. Ett åtgärdsprogram upprättas för att komma till rätta med elevens frånvaro.

3. Fortsätter eleven att utebli från skolan kallas föräldrarna/vårdnadshavarna tillsammans med sitt barn till elevvårdskonferens, EVK, med skolledning och ansvariga lärare. Ett nytt åtgärdsprogram upprättas.

4. Blir elevens situation ohållbar måste andra individuella lösningar hittas, annan form av skolgång, kontakter med resursteam, BUP (barn-och ungdomspsykiatrin).
Jupps, sambon gick igenom dessa steg. Och ingen vuxen fattade ett piss. När han var 18 fick han en psykos. Som behandlades med Zoloft, sedan Efexor :roll: . Behöver jag nämna att han fortfarande var psykotisk vid 20 års ålder?

Men sedan började han ses som en vuxen och då fick han antipsykotisk medicin som avhjälpte psykosen.

Någon gång under den tiden så bör eleven själv el hans föräldrar kunna informera om eleven skolkar pga mobbning. Och förhoppningsvis lyssnar skolan.
Mobbing är sällan grundproblemet, så man siktar fel. Min skolgång blev inte bättre för att mobbingen diskuterades, för mina problem var i första hand själssmärta, ångest, stress och rädsla för att gå vilse i korridorerna samt drunkna i bassängen vid simundervisningen.

Hur ofta kan ett barn uttrycka sig? Vad hinner man förklara på 45 minuter med lärare och skolsköterska? Vad förstår de med sina tomma fiskögon?

Alla som mobbas har inte heller funktionshinder.
Nej, och vissa är förargliga och drar på sig mobbing genom att provocera.

Skolplikten är ju inte till vara att jävlas med barnen utan för att de ska få en framtid och ett yrke, inte bli missbrukare och/el kriminella.
På vilket sätt gör skolan någon nytta där? Alla missbrukare jag känner till har gått grundskolan. Det hjälpte inte.

En del ser skolket som problem men du ser skolan som problemet.
Jag ser människors efterblivenhet och avsaknad av förståelse för andra människor som problemet. Skolan är ett dött ting, men den blir i efterblivna pedagogers händer ett redskap som har förgörande krafter för den som ej klarar av att leva enligt djungelns lag.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav manne » 2008-02-18 13:40:32

ford skrev:Alliansen har fullständigt rätt i att det behövs mera ordning och disciplin.
Men jag hoppas de inte glömmer bort att även se de bakomliggande orsakerna samt göra allt de kan för att hjälpa elever som blir mobbade/har sociala problem inom familjen.

Barn skall inte fatta demokratiska beslut, de ska ledas av omtänksamma, engagerade vuxna, som dock har auktoritet att "ta i med hårdhandskarna", när så krävs.
Sträng, men omtänksam och kärleksfull skall en bra grundskolelärare vara.

Elevdemokrati kan man införa på gymnasiet och i viss mån högstadiet, inte tidigare.


uppstickare ska man ta i med hård-handskarna med absolut men glöm ej bort att det faktiskt finns otrevliga lärare också men det är säl-synt.
mobbing ska absolut förbjudas.enad front mott mobbing och mott mobbarna .. :!: :!:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18565
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-18 14:02:38

ford skrev:Elevdemokrati kan man införa på gymnasiet och i viss mån högstadiet, inte tidigare.


Jag kan inte förstå vad det finns för motsättning emellan demokrati och disciplin. Det finns ju ingen mer effektiv disciplin än självdiciplin och den motiveras fram genom att man få ta ansvar för beslut man fått varit med att påverka. Sen måste givetvis ramarna vara snävare för vad man ska kunna tänkas ta ansvar för när man är liten. Men det går inte att först vara auktoritär och tvinga någon till lydnad för att sedan släppa på disciplinen. Det om något blir kaos.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav ford » 2008-02-18 14:22:10

Barn är inte mogna att ta ansvar, de behöver vuxnas auktoritet, annars känner de sig bara otrygga. Allt fler studier visar på detta.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav ford » 2008-02-18 14:24:33

manne skrev:
uppstickare ska man ta i med hård-handskarna med absolut men glöm ej bort att det faktiskt finns otrevliga lärare också men det är säl-synt.
mobbing ska absolut förbjudas.enad front mott mobbing och mott mobbarna .. :!: :!:


Men väx upp lite va!?

Sen när har mobbning varit något annat än förbjudet?

Jag håller med dig i sak, vad gäller många (men inte alla) dina debattinlägg, men jag är också böjd att hålla med Krigis, ang. din mognadsnivå.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Kvasir » 2008-02-18 14:27:04

Finns det någon undersökning som har försökt ta reda på varför barnen skolkar? Framförallt skulle man då vilja se en uppdelning i olika orsaker med procentsiffror.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav ford » 2008-02-18 14:49:27

Vet inte, men det hade varit intressant att ta del av.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav manne » 2008-02-18 17:01:05

ford skrev:
manne skrev:
uppstickare ska man ta i med hård-handskarna med absolut men glöm ej bort att det faktiskt finns otrevliga lärare också men det är säl-synt.
mobbing ska absolut förbjudas.enad front mott mobbing och mott mobbarna .. :!: :!:


Men väx upp lite va!?

Sen när har mobbning varit något annat än förbjudet?

Jag håller med dig i sak, vad gäller många (men inte alla) dina debattinlägg, men jag är också böjd att hålla med Krigis, ang. din mognadsnivå.


finns en person hära som verkligen borde växa upp och det är krigars-stjälv.
Han skulle inte bli helt fullt nöjd för en vi har en skola som i Nazi-tyskland med Hitler-jugen och allt det dära..
ja Hitler-jugen låter väl bra trots allt:?:
Det finns ju andra sätt att ta hand om dom stökiga personer med skol assistenter,kurator och framför allt ute och gå i skogen och njuta av naturen lite mera i vårt i dag natur-fientliga samhälle. :idea:
Eller fadder-grupper med äldre barn som kan till rätta visa de yngre. :?:
utseda klass ordningmänn elever i klassen skulle också kanske funka.
jeg vet att dom tex i varje klass i Kina har en ordningman i varje klass :!: Moral och etik och samtals-terapi och ungdoms-grupper och sånt
skulle väl också vara en lösning på problemet.. :?:
Och framför allt mera fritids-verksamhet för de stökiga som tex natur rundor i skogen ,biljard ,fotboll mm mm. :?: :?:
Det är fel att lägga all skuld på de stökiga eleverna då det kanske är samhället i det stora hela och hemm-förhållande som kanske orsakar,förstärker fram mera problemen under skolan. :?:
Om eleverna är stökiga i skolan så är väl chansen ganska stor att det
är så under hemm förhålladerna också stökigt alltså.. :?:
nu så ska jag inte säga mer då jag inte är någon psykiatriker.. :!:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 2 gånger.
manne
 
Inlägg: 18565
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Savanten Svante » 2008-02-18 17:15:54

*dyker ner i skyttevärnet och väntar på detonatonen*
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:39:04, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav rdos » 2008-02-18 17:26:58

ford skrev:Barn är inte mogna att ta ansvar, de behöver vuxnas auktoritet, annars känner de sig bara otrygga. Allt fler studier visar på detta.


Inte enligt min erfarenhet. NT-barn kanske behöver detta, men prova du att trycka ned ett NPF-barn med auktoritetstrots i skorna med din auktoritet. Jag kan garantera dig vem som kommer att utgå med seger, och det blir inte du.

Att sedan det finns studier på detta betyder inte ett dyft, eftersom dessa inte kontrollerat för NPF-drag eller auktoritetstrots.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:39:05, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav manne » 2008-02-18 17:36:54

manne skrev:
ford skrev:
manne skrev:
uppstickare ska man ta i med hård-handskarna med absolut men glöm ej bort att det faktiskt finns otrevliga lärare också men det är säl-synt.
mobbing ska absolut förbjudas.enad front mott mobbing och mott mobbarna .. :!: :!:


Men väx upp lite va!?

Sen när har mobbning varit något annat än förbjudet?

Jag håller med dig i sak, vad gäller många (men inte alla) dina debattinlägg, men jag är också böjd att hålla med Krigis, ang. din mognadsnivå.


finns en person hära som verkligen borde växa upp och det är krigars-stjälv.
Han skulle inte bli helt fullt nöjd för en vi har en skola som i Nazi-tyskland med Hitler-jugen och allt det dära..
ja Hitler-jugen låter väl bra trots allt:?:
Det finns ju andra sätt att ta hand om dom stökiga personer med skol assistenter,kurator och framför allt ute och gå i skogen och njuta av naturen lite mera i vårt i dag natur-fientliga samhälle. :idea:
Eller fadder-grupper med äldre barn som kan till rätta visa de yngre. :?:
utseda klass ordningmänn elever i klassen skulle också kanske funka.
jeg vet att dom tex i varje klass i Kina har en ordningman i varje klass :!: Moral och etik och samtals-terapi och ungdoms-grupper och sånt
skulle väl också vara en lösning på problemet.. :?:
Och framför allt mera fritids-verksamhet för de stökiga som tex natur rundor i skogen ,biljard ,fotboll mm mm. :?: :?:
Det är fel att lägga all skuld på de stökiga eleverna då det kanske är samhället i det stora hela och hemm-förhållande som kanske orsakar,förstärker fram mera problemen under skolan. :?:
Om eleverna är stökiga i skolan så är väl chansen ganska stor att det
är så under hemm förhålladerna också stökigt alltså.. :?:
alltså gå till botten med det hela och leta efter orsaken till varför de är
stökiga i skolan och vart problemet sitter i stället för att komma med pekpinnar ,tyrani mott dem.
Är de stökiga i skolan så är det nog på samma gång stökigt, rörigt hemma med :!:
nu så ska jag inte säga mer då jag inte är någon psykiatriker.. :!:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:39:05, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18565
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Ganesh » 2008-02-18 17:47:57

:twisted:
Ett inhopp i vredesmod!

När blir skolan meningsfull?
Jo, när information och fakta transformeras till kunskap. Och hur går det till?
Jo, genom att man förstår. Alla som haft känslan att man läst nåt. eller sett en dokumentär eller hört nån berätta, ÅSSÅ HÄNDER DET! Man känner, ja just det DET ÄR JU SÅ DET! DET ÄR SÅ DET HÄNGER IHOP! DET VAR DÄRFÖR! Heureka-upplevelsen. Förut bara visste man, nu förstår man!

Information och fakta kan vara skoj. Och är naturligtvis viktiga i sig. Men det är att hjälpa eleverna ta steget från "att komma ihåg" till "verkligen förstå" lärare som individer och skolan som institution kan göra en insats. Och det är den enda insats som är riktigt, verkligt meningsfull.

Det är helt enkelt så att elever, som av olika orsaker, inte nånsin i skolan
tar detta steg, från att kunna till att förstå, kommer med tiden att inse att det är meningslöst. De kommer inte att förstå ens varför det är meningsfullt att lära sig om 30-åriga kriget eller att derivera. Däremot som uppnår förståelse kommer att vilja ha mer av det. Det blir som en drog som är kraftigt beroendeframkallande. Känslan "nu förstår jag" är underbar.

Betyg är kraftigt korrelerat till denna upplevelse. Sambandet ser ut så att det avgörande är "elevens grad av anpassning till skolmiljön". Som i sin tur är kopplat till föräldrarnas utbildningsnivå. Vi har alltså en skola anpassad, konstruerad för den svenska medelklassen NT-barn.

Ovanstående är orsakerna till att många barn inte funkar i skolan och att skolan inte funkar för dom. Hur fan man utifrån idéer om polishämtning och hårdare tag och tuffare regler skall kunna göra något åt den svenska skolans situation är främmande för mig, och vad viktigare är, främmande för nästan all pedagogisk forskning.

Mitt förslag till tumregel: Sker det ingen inlärning så sker heller ingen undervisning.
1. Elever lär sig mycket om de tycker att det känns meningsfullt.
2. Elever undrar. Det är undervisningen i skolan möter elevens undran som eleven kan ta till sig undervisningen. Första steget mot meningsfullhet.
3. När skolan hjälper elever att omvandla information till kunskap händer saker. Vägen från I till K gör via F (förståelse och insikt). Här har Eleverna uppnåt meningsfullhet.
4. Upplevd meningsfullhet är den kraftfullaste motivator som exesterar.

Nu finns det ju en massa hinder för detta. De är viktiga att diskutera.
-Kulturella hinder
-Klassmässiga (Klass som i arbetarklass, inte Vi i femman)
-Ekonomiska
-Språkliga
-Neuropsykiatriska
-Könsmässiga
-etc

Men det går inte att vrida klockan tillbaka. Om inte annat för att både
världen och eleverna är annorlunda.

All undervisning och all annan verksamhet på våra skolor skall vara uppviglande. Få eleverna att inse att vi alla kan bättre. Denna världen duger inte. Vi förtjänar alla bättre.

Over and out.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:39:06, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav rdos » 2008-02-18 18:17:52

För en gång skull gör Ganesh ett inlägg man kan ställa sig bakom :wink:

Fast detta måste jag nog protestera emot:

Ganesh skrev:Betyg är kraftigt korrelerat till denna upplevelse. Sambandet ser ut så att det avgörande är "elevens grad av anpassning till skolmiljön". Som i sin tur är kopplat till föräldrarnas utbildningsnivå. Vi har alltså en skola anpassad, konstruerad för den svenska medelklassen NT-barn.


Det finns en hel massa undersökningar likt denna som glömt bort att kontrollera för NPF (och diverse komorbiditeter). Föräldrarnas utbildningsnivå må vara korrelerad med barnets studeprestationer, men hur orsakssambandet ser ut är högst osäkert. Det kan bero på genetiska faktorer, utbildning, social status och säkert tusen andra saker. Detta är helt enkelt inget annat än vårdslös användning av statistisk.

F.ö. lika vårdlöst som när man går ut med att föräldras utbildningsnivå är korrelerat med hur mycket deras barn läser och hur mycket föräldrar läser för sina barn. Javisst, men för den saken skull kan man inte dra nåra slutsatser kring hur man kommer åt detta problem. En hypotes är nämligen att dyslexi -> låg utbildningsnivå (hos föräldrar). Eftersom dyslexi är ärftligt så leder detta till att barn & föräldrar läser mindre.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:39:06, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Zombie » 2008-02-18 18:30:43

JA, Ganesh! :D
*och ljuvligt att se ett inlägg från dig igen!*
Och Sugis och Bjäbbis!
hejar en trött zombie
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:39:06, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rezuth » 2008-02-18 23:56:57

KrigarSjäl skrev:Jag är för borgarnas skolpolitik, men detta är väl att ta i. Många skolkare har det taskigt och behöver kurator mer än snut. Överlåt skolkarna åt kuratorerna och låt snuten ta hand om mobbarna.
Jag skämtar inte; varför skall det vara i sin ordning att barn utsätts för brott i sin dagliga miljö när det aldrig skulle accepteras på en arbetsplats??

Sänk åldern för straffbarhet till 12 år. Ålägg samtliga grundskolorna skyldighet att flytta mobbarna. Samtal, elevvårdskonferenser och annat dalt får inte bukt med problemen.

Vem ska hämta dom till deras kurator då?
Senast redigerad av rezuth 2011-05-04 11:39:06, redigerad totalt 1 gång.
rezuth
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2007-06-21

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-19 0:14:45

rdos skrev:
ford skrev:Barn är inte mogna att ta ansvar, de behöver vuxnas auktoritet, annars känner de sig bara otrygga. Allt fler studier visar på detta.


Inte enligt min erfarenhet. NT-barn kanske behöver detta, men prova du att trycka ned ett NPF-barn med auktoritetstrots i skorna med din auktoritet. Jag kan garantera dig vem som kommer att utgå med seger, och det blir inte du.

Att sedan det finns studier på detta betyder inte ett dyft, eftersom dessa inte kontrollerat för NPF-drag eller auktoritetstrots.


Och barn med Asperger eller ADHD anses väl samtidigt vara speciellt beroende av struktur och fasta rutiner, något som för övrigt också anses vara fallet från barn från icke studiemotiverade hem?

Det är inte bara NPF-barn som har auktoritetstrots. Och vad blir det för slags vuxna människor av barn som lär sig lyda utan att ifrågasätta.

Lydnadsträning är i sig ett övergrepp som skapar ögontjänare dvs personer utan egen integritet. I vårt samhälle fostras ändå alldeles för många ögontjänare den s.k. låga disciplinen till trots. Kan det på något sätt ha ett samband med att de lärare som jag läste ett samhällsämne på universitet tillsammans en gång i tiden var de mesigaste man kunde tänka sig av alla studenter och inte yttrade en enda egen tanke.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:39:06, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in