Polishämtning av skolkare - är det en bra idé?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Polishämtning av skolkare - är det en bra idé?

Inläggav Alien » 2008-02-17 2:28:16

Skolket i grundskolan ökar. Enligt en färsk rapport från Skolverket var 1 600 elever frånvarande minst en månad under förra året. 500 elever var borta hela vårterminen medan 100 barn inte gick i skolan över huvud taget, trots skolplikt.


Sekretesslagen, skollagen och socialtjänstlagen bör ändras för att stärka barns rätt till utbildning, enligt Edholm och Kristersson. Socialtjänsten bör få rätt att berätta för skolan vilka problem ett utsatt barn kan ha hemma, något som sällan sker i dag. Före 1985 fanns det i skollagen en möjlighet att använda sig av polishämtning av barn som sällan kom till skolan:

- Om föräldrarna vägrar eller inte kan få sitt barn att gå till skolan bör det vara möjligt att i slutänden få använda polisassistans för att hämta barnet till skolan. Lagen bör användas preventivt och helst bör det vara skolan eller socialtjänsten som hämtar barnet. I dag läggs hela ansvaret på föräldrarna, men ett stort problem är att i väldigt socialt utsatta familjer kan det vara svårt att nå föräldrarna, säger Lotta Edholm.

http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_856185.svd

Kanske är det bra med en sån lag "i botten" men funkar det i praktiken? Om det är föräldrarna som håller barnen hemma fast barnen i själva verket vill gå, så funkar det kanske. Men om det är barnen som själva inte vill gå, ska polisen komma varje morgon och hämta barnen? Och hur får man dem att stanna i skolan under dagen?

Vad tycker ni?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:39:02, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Parvlon » 2008-02-17 2:40:01

Bild
Folkpartist..

Och hur får man dem att stanna i skolan under dagen?

De kan ju börja med att ge böter till sådana som kommer med liknande förslag. Istället för att låta poliserna hämta dem, så kan man skicka lärarna hem till dem. Läraren kan ju gå där under *utbildningsplikten* ifall de tycker det ser bättre ut.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav KrigarSjäl » 2008-02-17 2:54:43

Jag är för borgarnas skolpolitik, men detta är väl att ta i. Många skolkare har det taskigt och behöver kurator mer än snut. Överlåt skolkarna åt kuratorerna och låt snuten ta hand om mobbarna.
Jag skämtar inte; varför skall det vara i sin ordning att barn utsätts för brott i sin dagliga miljö när det aldrig skulle accepteras på en arbetsplats??

Sänk åldern för straffbarhet till 12 år. Ålägg samtliga grundskolorna skyldighet att flytta mobbarna. Samtal, elevvårdskonferenser och annat dalt får inte bukt med problemen.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav manne » 2008-02-17 11:43:21

polishämtning till skolan nej för fan.. :evil: :evil:

där i mott så kanske man skulle ha utbildade assistenter och utbildade skol personal i skolan som kan ringa hem till föräldrarna och följa upp det hela och kanske åka
hem till dem och kolla och så..typ social-arbetare. :idea:

polishämtning kommer bara att öka föraktet på polisen hoss unga. :!:

sedan så tycker jag att Fp jävlas med de unga och så skär nere på elev-demokratin i skolan och gör så eleverna inte kan påverka sin egen skolgång och så nej ush :twisted:

mycket bättre med sociala-projekt än att få batong i skallen och så..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 2 gånger.
manne
 
Inlägg: 18561
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2008-02-17 11:44:24

KrigarSjäl skrev:Jag är för borgarnas skolpolitik, men detta är väl att ta i. Många skolkare har det taskigt och behöver kurator mer än snut. Överlåt skolkarna åt kuratorerna och låt snuten ta hand om mobbarna.
Jag skämtar inte; varför skall det vara i sin ordning att barn utsätts för brott i sin dagliga miljö när det aldrig skulle accepteras på en arbetsplats??

Sänk åldern för straffbarhet till 12 år. Ålägg samtliga grundskolorna skyldighet att flytta mobbarna. Samtal, elevvårdskonferenser och annat dalt får inte bukt med problemen.


ja du är tydligen väldigt höger i denna fråga på gränsen till Fascist.

det börjar lukta SSHL över det hela faktiskt..
http://www.sshl.se/
GAMLA ANOR 1800 tal..
50 -60 tals skola vill ingen tillbacka till..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18561
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav ford » 2008-02-17 12:19:33

I så fall är jag också höger. Skolan har flummat ut totalt, det finns ingen ordning, ingen disciplin, ingen respekt för lärare och massor av våld, trackasserier och mobbing.
Och hurihelvete skall man kunna mäta elevers kunskapsnivå utan disciplin.

-När alliansen för en gångs skull råkar ha rätt tänker inte jag sätta käppar i hjulen. Dock är det viktigt att man inte tvingar barn som skolkar på grund av mobbning att varje dag möta sina plågoandar. Här är det viktigt att man flyttar mobbarna alt. mobboffret (alltefter den mobbades önskemål) först, och orndnar med hemundervisning/liknande under tiden som man åtgärdar mobbningen.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav manne » 2008-02-17 12:28:31

ford skrev:I så fall är jag också höger. Skolan har flummat ut totalt, det finns ingen ordning, ingen disciplin, ingen respekt för lärare och massor av våld, trackasserier och mobbing.
Och hurihelvete skall man kunna mäta elevers kunskapsnivå utan disciplin.

-När alliansen för en gångs skull råkar ha rätt tänker inte jag sätta käppar i hjulen. Dock är det viktigt att man inte tvingar barn som skolkar på grund av mobbning att varje dag möta sina plågoandar. Här är det viktigt att man flyttar mobbarna alt. mobboffret (alltefter den mobbades önskemål) först, och orndnar med hemundervisning/liknande under tiden som man åtgärdar mobbningen.


heller alternativ special skolor.. :?:
jag blev stjälv mobbad under högstadiet och det va inge kul nej. :cry:
det bästa skolorna jag har gått i under mitt liv var den hära.
http://www.osterlen.fhsk.se/index.php?page=225

om du kallar detta flum så är du jävligt fel ute.. :!:
försök att bara gå tillbacka en ca 7 år i tiden jag kan i alla fall göra det
vad tyckte du för ca 7 år sedan då.. :?:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18561
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2008-02-17 12:34:42

ford skrev:I så fall är jag också höger. Skolan har flummat ut totalt, det finns ingen ordning, ingen disciplin, ingen respekt för lärare och massor av våld, trackasserier och mobbing.
Och hurihelvete skall man kunna mäta elevers kunskapsnivå utan disciplin.

-När alliansen för en gångs skull råkar ha rätt tänker inte jag sätta käppar i hjulen. Dock är det viktigt att man inte tvingar barn som skolkar på grund av mobbning att varje dag möta sina plågoandar. Här är det viktigt att man flyttar mobbarna alt. mobboffret (alltefter den mobbades önskemål) först, och orndnar med hemundervisning/liknande under tiden som man åtgärdar mobbningen.


du kanske vill ha en skola som i filmen
http://www.filmtipset.se/film/k%E5disbellan/3793.html
:?: :?: :?:
Kådisbellan
du vet med den elaka onda magistern som skriker och håller på bara fram med disceplinen och den gammla kateder-undervisningen igen..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18561
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav sugrövmanövern » 2008-02-17 13:28:47

Ja, skicka snuten på ungarna! :-)097 . Även kölhalning och arkebusering skall vara alternativ för att stävja dem :-)097 .

Men det där med polisen trodde jag redan fanns, min sambo blev hotad med polishämtning när han skolkade från högstadiet, och det var på 90-talet. Men de kanske bara ville skrämmas. Jaja, jättebra att skrämma en kille som är helt förstörd i psyket och ej pallar med att vara i skolan. Bravo! :-)072

Om man har så pass självbevarelsedrift att man skolkar, då skall man inte bestraffas för det tycker jag.

När skall barn börja behandlas som riktiga människor?
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav sugrövmanövern » 2008-02-17 13:34:19

Däremot kunde man poliser i skolan, som man kunde kontakta när man blivit nedbrottad på marken och tvångstagen på pattar och fitta, man kunde anmäla klasskamraterna för sexuella trakasserier. Och när de sparkade en, då kunde man anmäla för misshandel, bara att visa upp blåmärket på låret för farbror haffa. sådana grejer, då snackar vi åtgärder och en uppluckring av den ödesmättade känsla man har när man går genom korridorerna och väntar på nästa attack. Tänk: Polisen som ett stöd, istället för ett hot :-)163
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav mnordgren » 2008-02-17 16:44:25

Regeringen kritiserar den förra regeringens skolpolitik med rätta, men man gör det för lätt för sig när man bara talar om nya synsätt. Visst kan man hänga upp sig på att riktlinjerna ofta är för slappa, men den här regeringen kommer inte att göra så mycket åt grundproblemet: bristen på pengar.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Zombie » 2008-02-17 18:16:15

Tänkte just skriva något liknande: är man äntligen beredd att anslå litet pengar, så anslå dem då för fan på genomtänkta och kunskapsgrundade åtgärder och inte på sådana som ska markera "hårda tag" inför konservativa röstare (och samtidigt ge en känga till (vilken i ordningen?) åt den "vänstervåg" med "mjuka lösningar" som det är så inne och billigt att dissa). Om man nu inte vill lära ännu fler ungdomar att hata både skola, snut och samhälle samt ta ut det på mobboffer. :evil:
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Alien » 2008-02-17 19:47:18

Nu har jag läst själva debattartikeln också, och där stod ju mycket som verkar bra och polishämtniningen var bara en del, men givetvis det som alla pratar/skriver om. Men tyvärr läste jag inget om mer pengar t ex till skolor och socialtjänst. :(
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=741192

De flesta skolkare har en mängd olika problem: De är mer kriminella än genomsnittet, de röker och dricker oftare och de har sämre kontakt med sina föräldrar och lärare. Deras betyg är sämre och de fuskar oftare på proven.

Forskningen visar även att skolk är den enskilt viktigaste förklaringen till att ungdomar hoppar av skolan i förtid, vilket i sin tur leder till sämre utbildning, arbetslöshet och andra sociala problem. Ingenting talar för att skolk kan betraktas som en konstruktiv, sund protest. Med all denna kunskap är det dags att agera tydligare kring skolk.


Därför tillsätter vi nu en utredning inom skolan och socialtjänsten i Stockholm med fokus på det enskilda barnets rättigheter.

Utgångspunkten är att skola och socialtjänst så långt det över huvud taget är möjligt ska samverka för att öka barnets möjligheter att få stöd och hjälp i ett tidigt skede.

Socialtjänsten ska regelmässigt be föräldrarna om att få bryta sekretessen för att kunna informera skolan om de insatser som görs. Det är helt orimligt att rektorer inte garanteras rätt till information kring en elevs svåra sociala situation, eller rent av brottslighet.


Artikelförfattarna vill ha ändrad lagstifting på flera punkter:

För det första vill vi ha en översyn av sekretesslagen för att skola och socialtjänst på ett bättre och effektivare sätt ska kunna samlas kring de utsatta ungdomarna och utbyta information för att skapa sig en helhetsbild och kunna erbjuda rätt hjälp och stöd.


För det andra måste socialtjänstlagen ses över för att stärka barnets rätt. Det finns i dag fall där en utredning inom socialtjänsten visserligen kunnat påbörjas, men där föräldrarna sedan lyckats fördröja insatser i flera år. Genom att inte dyka upp på möten, inte ringa tillbaka, tacka ja till en insats men sedan inte ta emot stöd sätts barnens framtid på spel.


För det tredje efterlyser vi en skärpning av skollagen när det gäller möjligheterna att tvinga en elev att fullgöra skolplikten.

Kommunen har i dag en skyldighet att se till att alla barn går i skolan och får den utbildning de har rätt till. Ansvaret för att eleverna kommer till skolan är delat mellan skolan och föräldrarna eller vårdnadshavaren. Föräldrarna ska se till att barnen går i skolan. I vissa fall, till exempel då föräldrarna håller barnen hemma, kan föräldrarna tvingas betala böter. I dag tillåter inte lagstiftningen någon annan påföljd.

För att kommunen ska kunna uppfylla sitt ansvar måste skolan och socialtjänsten få tillgång till skarpare medel. Vi vill få till stånd en lagändring som innebär att skolan eller socialtjänsten får rätt att åka hem till en skolkande elev och hämta denne till skolan.


Vad tycker ni om förslaget i övrigt?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav sugrövmanövern » 2008-02-17 20:09:02

Alien skrev:Vad tycker ni om förslaget i övrigt?


Jag ser framför mig hur oförstående tanter med pedagogikutbildning sitter och hässjar, överexalterade över någon ny idé.

Medans ingen ser barnen, medans de sexuella trakasserierna och den subtila mobbingen fortsätter långt bortom kafferummets bulldoftande myspysmiljö. Hur pojken som inte förstår det sociala samspelet går ensam, osynlig. Vid skolk skickas han till BUP, där han möts av tomma fiskögon. Invandrarkillen kallas för jävla pizzaskalle, och får en knuff i magen av klassens bully. Gympaläraren tittar bort. Sedan hämtar polisen pizzaskallen när han skolkar nästkommande tisdag.

Som förr alltså, ingen ser barnen, ingen förstår den hårda och kalla stengolvsvärld barnen lever i.

Tala till barnen, fråga barnen, lyssna till barnen, och gör det med frenesi och tålamod. Det är vad de borde göra. Då skulle sanningen uppdagas.

- Har vi tid med varandra i dagens samhälle? Nej. Men skolplikten, den ter sig viktig. Viktigare än barnliv :-)183
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav KrigarSjäl » 2008-02-17 20:14:21

manne skrev:polishämtning till skolan nej för fan.. :evil: :evil:

där i mott så kanske man skulle ha utbildade assistenter och utbildade skol personal i skolan som kan ringa hem till föräldrarna och följa upp det hela och kanske åka
hem till dem och kolla och så..typ social-arbetare. :idea:

polishämtning kommer bara att öka föraktet på polisen hoss unga. :!:

sedan så tycker jag att Fp jävlas med de unga och så skär nere på elev-demokratin i skolan och gör så eleverna inte kan påverka sin egen skolgång och så nej ush :twisted:

mycket bättre med sociala-projekt än att få batong i skallen och så..


Ajja ha en assistent med sig gör bara att man blir utpekad.
Skolans problem beror i mångt och mycket på för MYCKET elevdemokrati.
Tydliga regler är alltid bättre än sociala experiment.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav manne » 2008-02-17 20:33:02

KrigarSjäl skrev:
manne skrev:polishämtning till skolan nej för fan.. :evil: :evil:

där i mott så kanske man skulle ha utbildade assistenter och utbildade skol personal i skolan som kan ringa hem till föräldrarna och följa upp det hela och kanske åka
hem till dem och kolla och så..typ social-arbetare. :idea:

polishämtning kommer bara att öka föraktet på polisen hoss unga. :!:

sedan så tycker jag att Fp jävlas med de unga och så skär nere på elev-demokratin i skolan och gör så eleverna inte kan påverka sin egen skolgång och så nej ush :twisted:

mycket bättre med sociala-projekt än att få batong i skallen och så..


Ajja ha en assistent med sig gör bara att man blir utpekad.
Skolans problem beror i mångt och mycket på för MYCKET elevdemokrati.
Tydliga regler är alltid bättre än sociala experiment.


finns en bra film för dig.
kolla in denna
http://www.youtube.com/watch?v=Y-T7yPJVvXw

en sådan hära skola skulle nog vara din drömm med sten hård militär disceplin och en tyran till lärare.. :lol: :lol: :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=Uf_2no-m ... re=related
Battle Royale
och gud nåde den som sticker upp eller avbryter lärare.. :!: :!: :!:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18561
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav KrigarSjäl » 2008-02-17 20:40:54

Nu är du igång med dina eviga filmlänkar igen...
De har absolut noll relevans i en diskussion, när ska du fatta det?
Dina filmlänkar kan du posta i Tipsa där de hör hemma.
Dina argument verkar komma från en tioåring, mitt tips är att du börjar med skolan igen, du verkar ha missat allt efter tredje klass...

Dina inlägg får mig bara att tänka på http://www.youtube.com/watch?v=Y30X-WT45Mw
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sugrövmanövern » 2008-02-17 21:18:31

KrigarSjäl skrev:Skolans problem beror i mångt och mycket på för MYCKET elevdemokrati.
Sant. Jag vet en lågstadieklass där de hade en låda där barnen fick lägga lappar på förslag. Förslag på lämpliga straff för klasskamrater som varit bråkiga, tex stört lektioner. Även händelser utanför skolan, från fritiden, kunde tas upp på lektionstid och barnen uppmanades att lägga lappar i lådan. Lärarinnans hatobjekt var ofta föremål för lådan.

Flickorna fick aldrig straff. Klassens homosexuella kille räknades in bland tjejerna, lärarinnan kände hans föräldrar också, så han favoriserades.
En gång lade hon krokben för en kille så han föll huvudstupa.

Tydliga regler är alltid bättre än sociala experiment.
Jo, precis. Sociala experiment ger sadistiska lärare och ondsinta psykopatiska klasskamrater fritt spelrum.

Utöver ringdanser, sanning och konsekvens och drama, så kan sådana där saker som lådan med straff tillkomma, utan att någon ens höjer på ögonbrynen.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Kristofer » 2008-02-17 21:25:25

manne:

Är du medveten om att alla filmer inte är dokumentärfilmer?
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-17 21:26:08

Jag tycker inte att det är för mycket elevdemokrati i skolan. Jag tycker att det är för mycket låtsasdemokrati i skolan i stället för att elever lärs eget ansvar för sina handlingar vilket är det de måste ta i vuxenlivet.

Polishämtning av barn är vansinnigt eftersom skolk har sociala skäl och ska behandlas med sociala åtgärder. Det finns alltid en anledning till att en unge väljer att gå ifrån en lektion och den är oftast fullständigt logiskt. Sånt här slår bara ner på de svagaste, de som är mobbade eller har sociala problem hemma.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Zombie » 2008-02-17 22:20:30

Aliens citat sid. 1 låter ju bra. Men det har mycket gjort förut. Sugis sid. 1 uttrycker även min skepsis mycket bättre än vad jag skulle ha gjort.
Bjäbbis härovan säger en annan sak jag håller med om.

"För mycket elevdemokrati eller för mycket regler och disciplin": den sortens frågor är dock för enkelt ställda och en fälla som nog många går i, som annars skulle ha tänkt bättre. Just som Sugis var inne på, så står och faller allt med hur lyhörda och orädda inom sig själva de vuxna är. Det är den djupare liggande frågan om uppfostran med respekt som är viktig. Rädda och stressade vuxna kan inte respektera en massa barn, det går helt enkelt inte. "Släpphänthet" är ett svek, men det är "disciplin" också i den bemärkelse som brukar antydas. Vad som krävs (förutom pengar och fungerande kanaler för relevant information och för att skydda barnets intressen även mot föräldrarna när så behövs) är vuxna som är vuxnare än de som finns, över hela fältet. Antagligen med draghjälp av ett bredare utbud pedagogiska metoder. I övrigt vet jag inte just nu.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav manne » 2008-02-18 0:48:40

varför inte psyk hem för eleverna och mental-sjukhus när vi ändå håller på :?: :?: :?:

så klart att unga ska ha demokrati och saker att säga till om tyvär inom vården så är demokratin inte alltid fri på vissa ställen e den bättre och på
andra ställen inte alls ..
Men så klart att ungarna ska kunna påverka sin egen skolgång med tex elevråd och inverkan mm detta är ju jävligt viktigt sedan så kan man ju + det lära ut moral och etik också och en demokratisk värdegrund mm och terapi kurser ,lärande och ungdoms-grupper med skol-kurator mm mm. :idea: prata om likvärdighet och jämnlikhet mm mm. :idea:
Hur ska dom kunna lära sig att ta ansvar senare i livet om dom har haft en hata barn Fascist sur gubbe till lärare.. :?: :?: :?:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18561
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Alien » 2008-02-18 1:48:50

sugrövmanövern skrev:
Alien skrev:Vad tycker ni om förslaget i övrigt?


Jag ser framför mig hur oförstående tanter med pedagogikutbildning sitter och hässjar, överexalterade över någon ny idé.

Medans ingen ser barnen, medans de sexuella trakasserierna och den subtila mobbingen fortsätter långt bortom kafferummets bulldoftande myspysmiljö. Hur pojken som inte förstår det sociala samspelet går ensam, osynlig. Vid skolk skickas han till BUP, där han möts av tomma fiskögon. Invandrarkillen kallas för jävla pizzaskalle, och får en knuff i magen av klassens bully. Gympaläraren tittar bort. Sedan hämtar polisen pizzaskallen när han skolkar nästkommande tisdag.

Som förr alltså, ingen ser barnen, ingen förstår den hårda och kalla stengolvsvärld barnen lever i.

Tala till barnen, fråga barnen, lyssna till barnen, och gör det med frenesi och tålamod. Det är vad de borde göra. Då skulle sanningen uppdagas.

- Har vi tid med varandra i dagens samhälle? Nej. Men skolplikten, den ter sig viktig. Viktigare än barnliv :-)183


Många har nog förträngt hur utlämnad man som barn var i skolan.

Fast alla som skolar har inte mobbats. De kanske bara tycker det är roligare att dra runt på stan.

Vid skolk finns en åtgärdstrappa:

1. Förälder informeras om att eleven uteblir från skolan vid frånvaro.

2. Vid upprepad ogiltig frånvaro kallas föräldrarna till skolan. Ett åtgärdsprogram upprättas för att komma till rätta med elevens frånvaro.

3. Fortsätter eleven att utebli från skolan kallas föräldrarna/vårdnadshavarna tillsammans med sitt barn till elevvårdskonferens, EVK, med skolledning och ansvariga lärare. Ett nytt åtgärdsprogram upprättas.

4. Blir elevens situation ohållbar måste andra individuella lösningar hittas, annan form av skolgång, kontakter med resursteam, BUP (barn-och ungdomspsykiatrin).


Någon gång under den tiden så bör eleven själv el hans föräldrar kunna informera om eleven skolkar pga mobbning. Och förhoppningsvis lyssnar skolan.

Alla som mobbas har inte heller funktionshinder. Skolplikten är ju inte till vara att jävlas med barnen utan för att de ska få en framtid och ett yrke, inte bli missbrukare och/el kriminella.

En del ser skolket som problem men du ser skolan som problemet.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2008-02-18 1:54:23

Här är ett exempel där samarbetet fungerar. Har de mer pengar i Sundbyberg? Eller bara klokare människor?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=742315

Skolkare är ingen homogen grupp. Det är en av grundtankarna i Sundbybergs arbete med frånvaro.

Sedan i höstas arbetar ett "hemmasittarteam" med att få elever att komma tillbaka till grundskolan med hjälp av kognitiv beteende­terapi, kbt, helt anpassat efter individen.
Teamet gör också hembesök för att se om något i hemmet hindrar eleven från att gå till skolan.

Arbetet sker på flera plan och bygger på ett fördjupat samarbete mellan skola, socialtjänst, Barn- och ungdomspsykiatrin Solna och polisen.

- Orsakerna till skolk kan vara väldigt olika. Det kan till exempel handla om psykiska problem i form av social fobi eller ångest, men också om inlärningssvårigheter eller neuropsykiatriska diagnoser, säger Johanna Harström-Östensson, en av två psykologer som ingår i teamet.

I teamet ingår också en specialpedagog som på sitt håll gör en ­pedagogisk bedömning i samarbete med skolan för att få grepp om vad som fungerar för eleven och inte.
Utifrån en grundlig beteendeanalys och en pedagogisk analys görs en handlingsplan.

- Vid exempelvis social fobi låter vi eleven skatta vad som är värst. Om att redovisa inför klassen är det mest obehagliga så börjar vi i andra änden. Kanske åker vi med till skolan och står på skolgården tills ångesten sjunker, säger Johanna Harström-Östensson.

Tidigare kunde elever vara borta från skolan i upp till ett och ett halvt år i Sundbyberg - utan att ­något egentligen hände. Barnen bollades mellan skola, socialtjänst och Bup vilket resulterade i att de "föll ut" i stället för att fångas upp.


Varför lär inte andra kommuner av Sundbyberg? Prestige antar jag och varje kommun är sitt eget lilla kungarike.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:39:03, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in