Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-01 21:41:46

Hittade detta nu som talar emot ljusteorin, men tror fortfarande knappast att det är uppmärksamhetssökande.
Nu vet jag knappt vad jag ska tro :?
http://svt.se/2.108068/1.2266381/lagt_blodtryck_golvar_lucia
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Iridia » 2012-02-01 22:12:00

I stället handlar svimning om lågt blodtryck. Att blodtrycksfall oftare inträffar i Luciatåg kan ha flera förklaringar.

-Det beror på värme och att man står upp länge. Men till stor del handlar det om psykologisk anspänning. Kanske har man även varit uppe och festat lite för länge, säger Almkvist.

Den som mår dåligt sätter sig i vanliga fall. I ett Luciatåg står många kvar trots att det svajar till och svimmar sedan i stället. Dessutom har tonåringar lättare för att svimma jämfört med vuxna eftersom deras reglering av blodtrycket inte är fullt utvecklad.

Det där med festandet tror jag kan ha en hel del med det hela att göra. :wink:
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Kahlokatt » 2012-02-01 22:17:30

Iridia skrev:
I stället handlar svimning om lågt blodtryck. Att blodtrycksfall oftare inträffar i Luciatåg kan ha flera förklaringar.

-Det beror på värme och att man står upp länge. Men till stor del handlar det om psykologisk anspänning. Kanske har man även varit uppe och festat lite för länge, säger Almkvist.

Den som mår dåligt sätter sig i vanliga fall. I ett Luciatåg står många kvar trots att det svajar till och svimmar sedan i stället. Dessutom har tonåringar lättare för att svimma jämfört med vuxna eftersom deras reglering av blodtrycket inte är fullt utvecklad.

Det där med festandet tror jag kan ha en hel del med det hela att göra. :wink:


Kan ju också förklara varför ingen svimmade när jag lussade med flickkören. Vi var 15-16 rätt "präktiga" högstadie/gymnasietjejer som valt att ägna en stor del av vår lediga tid åt repetitioner och konserter. Alltså inget festande.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Wine » 2012-02-09 11:09:41

Det verkar som att det finns flera olika teorier om vad det är som har orsakat utbrottet, läkare vid Dents menar att det handlar om konversionsstörning, en form av masshysteri, en läkare vid namn Rosario Trifiletti anser att det är infektioner som är förklaringen och miljöaktivister misstänker att det är något i miljön kring skolan som ligger bakom symtomen men i de tester som gjorts hittills av både skolans lokaler och av området runt omkring har man inte hittat någon förklaring:

Massutbrott av tics förbryllar läkarna
Publicerad 2012-02-08 Nyheter

Både masshysteri och miljögifter pekas ut som orsak till utbrottet av tourettes-liknande symtom i en amerikansk skola. Nu lanserar en läkare infektioner som förklaring.


Rosario Trifiletti, en läkare som kallats in av föräldrar för att ge en second opinion, menar att de patienter han testat har Pediatric Autoimmune Neuropsychiatric Disorders Associated with Streptococcal Infections, PANDAS.

‑ Fem av åtta flickor visar sig ha streptococcus pyogenes och sju av åtta har mycoplasma pneumoniae, sa Rosario Trifiletti i ett amerikanskt tv-program.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav plåtmonster » 2012-02-09 14:07:49

Kahlokatt skrev:Jag har ett uppslagsverk över världens mysterier där jag vill minnas att det finns en artikel om en sorts hysteri bunden till polartrakterna, där drabbade klär av sig nakna och springer runt och skriker.


När kroppen blir för kall upplevs det som att man är för varm vilket får en del att klä av sig i polartrakter. En "bug" i kroppens värmesensorsystem.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Kahlokatt » 2012-02-09 21:42:13

plåtmonster skrev:
Kahlokatt skrev:Jag har ett uppslagsverk över världens mysterier där jag vill minnas att det finns en artikel om en sorts hysteri bunden till polartrakterna, där drabbade klär av sig nakna och springer runt och skriker.


När kroppen blir för kall upplevs det som att man är för varm vilket får en del att klä av sig i polartrakter. En "bug" i kroppens värmesensorsystem.


Ja just det...det har jag hört om förut, att vissa personer som frusit ihjäl inte har hittats påpälsade med allt de kunnat komma över, utan tvärtom nakna. Läskigt! :shock:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav jonsch » 2012-02-09 22:31:32

Hörni, vad gäller svimning i fysiskt krävande situationer (som att stå länge bland ljus som slukar syre, och sjunga dessutom) rent allmänt så är det ju en prioriteringsfråga; vägrar man svimma så lägger de som känner sig svajiga krutet på att inte svimma, istället på att exempelvis sjunga bra. Är inte det det viktigaste i sammanhanget?

Icke överförbart, i.s.f., till åkommor som kan misstänkas orsakade av kemikalier.

Men man får väl hoppas det är psykosomatiskt eller på annat sätt hyfsat lätt botbart, det de där eleverna har drabbats av.

Är det kemisk bov i farten torde väl f.ö. fler i skolområdet än just eleverna ha drabbats. Om det inte var nåt i skolmaten nån dag eller dylikt. Det är en riktigt konstig sak annars, att det bara drabbat elever.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-09 22:42:13

jonsch skrev:Det är en riktigt konstig sak annars, att det bara drabbat elever.

En seans som slutat illa, alla har blivit besatta. Hoppas de har en präst som kan utföra en exorcism. :-)040
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Miche » 2012-02-10 0:58:27

jonsch skrev:(som att stå länge bland ljus som slukar syre, och sjunga dessutom)

Man har konstaterat att det är en skröna som bygger på felaktigheter. Ljusen tar inte så mycket syre så att det orsakar problem.

Det som är problemet är ofta att den tidiga morgonen, dåligt med frukost och många timmars uppvaktande så får man lågt blodsocker vilket lätt orsakar att man svimmar.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Iridia » 2012-02-10 1:54:37

Glöm inte festandet under lussevakan. :wink:

Vem har inte varit bakfull eller fortfarande onykter på lucia sista åren i plugget?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Miche » 2012-02-10 3:01:26

Inte jag...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav jonsch » 2012-02-10 14:43:38

Miche skrev:
jonsch skrev:(som att stå länge bland ljus som slukar syre, och sjunga dessutom)

Man har konstaterat att det är en skröna som bygger på felaktigheter. Ljusen tar inte så mycket syre så att det orsakar problem.

Det som är problemet är ofta att den tidiga morgonen, dåligt med frukost och många timmars uppvaktande så får man lågt blodsocker vilket lätt orsakar att man svimmar.

Jaha! I.s.f. också särskilt att man står upp och stilla, länge. Men nån effekt har säkert ljusen - hypnotisk kanske, eller helt enkelt den att värma upp luften. Det borde å andra sidan ge termik så att ny luft strömmade in... till den hörna av rummet där en tvåhundrahövdad kör står och tar slut på syret för sig själv... så ljusen kanske istället stävjar svimning? :-)Happy
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in