Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Wine » 2012-01-31 22:23:47

De senaste månaderna har 15 elever på en skola i New York utvecklat symtom liknande de man får vid Tourettes syndrom, bland annat okontrollerbara ryckningar och verbala utbrott.

Nu ska miljöaktivisten Erin Brockovich undersöka om en kemikalie som läckte ut i samband med en tågolycka 1970 kan ha något samband med symtomen:

Brockovich undersöker mystiskt Tourette-utbrott på skola
Publicerad i dag 14:00

Femton elever på en skola i New York har drabbats av en märklig, Tourette-liknande krämpa. Nu försöker miljöaktivisten Erin Brockovich reda ut vad som ligger bakom det mystiska utbrottet.

Så många som 15 elever på Le Roy High School, belägen i norra delen av USA-delstaten New York, har under de senaste månaderna utvecklat underliga symtom liknande de man får vid Tourettes syndrom, skriver nyhetskanalen Sky News.


Läkarna som Sky News hänvisar till säger att det kan handla om konversionssyndrom, det som tidigare kallades masshysteri. Men någon fastställd diagnos finns inte och nu har en känd miljöaktivist tagit tag i fallet, som har fått enorm uppmärksamhet i USA.


http://www.dn.se/nyheter/varlden/erin-b ... t-pa-skola
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Iridia » 2012-02-01 3:04:48

Intressant!
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Kahlokatt » 2012-02-01 13:46:16

Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Iridia » 2012-02-01 15:05:36

Hm, ok.

Jag vet att noceboeffekten kan vara lika stark som placeboeffekten, och vem har inte smittats av andras skratt eller gäspningar eller tyckt det börjat klia över hela kroppen när man sett ett TV-program om kvalster...

Men samtidigt så är "masshysteri" och "konversionssyndrom" väldigt lätta etiketter för (i synnerhet manliga) old school-psykologer att ställa på allt de inte förstår sig på (särskilt när det gäller kvinnliga och subtila åkommor). Bara ordet "hysteri" (av grekiska ordet för livmoder, som alla säkert vet vid det här laget) är ju exempel på sådant sekelgammalt könsförtryck från det manliga etablissemanget.

Hur många har inte fått höra att det är "något psykosomatiskt" när de blivit sjuka av mögelhus eller gifter på sin arbetsplats och skickade till psykolog istället för till miljömedicinsk läkare? Även en del av klädlagerarbetarna i den här dokumentären (trots att deras blodprover visade förhöjda värden): http://svtplay.se/v/2675850/dokument_ut ... 473,1,f,-1

Eftersom ingen vill bli ersättningsskyldig så är det snarare standard att man delar ut psyk-diagnoser på allt som skulle kunna vara orsakat av skol- eller arbetsmiljön, eller någon närliggande fabrik. Och när de själva mäter så heter det alltid "Nä, vi hittade ingenting." "Inget alls, alltså?" "Jo, lite, men nivåerna ligger under de tillåtna gränsvärdena så det är inte möjligt att någon kan reagera på så lite". Och vilka sätter dessa gränsvärden? I o f s myndigheter, men de har ju en historia av att alltid sätta gränsvärdena lite väl högt, för att de inte tar med i beräkningen hur olika kemikalier kan samverka eller att människor kan vara olika känsliga etc. Många kemikalier kollas inte ö h t, och försiktighetsprincipen gäller aldrig utan det är alltid upp till enskilda individer att slå larm.

Nu kan jag inte säga något om det aktuella fallet, eller de andra i Wikipedia-artikeln, vill bara inte köpa hysteriförklaringen sådär automatiskt som vissa gärna vill att allmänheten ska göra när det gäller eventuella gifter i miljön. Sånt är alltid bara "inbillning och hysteri" eftersom det blir billigast för både staten och industrin (i alla fall på kort sikt).
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Sammelsurium » 2012-02-01 15:13:42

Jag kom att tänka på svimningsanfall i Luciatåg.

http://www.dn.se/pa-stan/konsert/nu-har-luciakorerna-slutat-svimma

DN skrev:Hur ofta svimmar era elever?

– När vi började uppträda i Globen 1990 var anspänningen stor och 10–15 elever svimmade, men då förklarade vi att om man svimmar på den första konserten får man inte vara med på den andra och sedan upphörde yrselanfallen.


Det säger ju ingenting alls om hur det är i det här fallet, men man ska inte förringa människors önskan att få uppmärksamhet.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Iridia » 2012-02-01 15:31:40

Visst, så kan det också vara ibland. Man bör bara inte automatiskt dra slutsatsen att något som liknar det eller det fallet måste ha samma orsaker. Det gäller förstås åt båda hållen. Brockovich tittar kanske på allt med kemikalieglasögon och missar den psykologiska aspekten, medan andra tittar enbart med hysteriglasögon och missar miljömedicinska förklaringar. I båda fallen kan det finnas ekonomiska eller andra motiv bakom den ensidiga fokuseringen.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Zombie » 2012-02-01 15:36:21

Sammelsurium skrev:Det säger ju ingenting alls om hur det är i det här fallet, men man ska inte förringa människors önskan att få uppmärksamhet.

Och varför måste det vara önskan att få uppmärksamhet även om det skulle vara psykosomatiskt? Särskilt så som man måste räkna med att "önskan att få uppmärksamhet" automatiskt tolkas: som något illegitimt som man kan avfärda och fördöma den (oftast flicka) som har som ytlig, och så slipper man ställa några djupare frågor om det?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Iridia » 2012-02-01 16:08:59

Bra poäng. Det kan ju finnas helt legitima orsaker till att man behöver uppmärksamhet. T ex att killarna lagt beslag på en oproportionerligt stor del av lärarnas uppmärksamhet och tjejerna måste ta till något mer dramatiskt för att märkas.

Runt förra sekeskiftet så svimmade kvinnor titt som tätt. Detta gick säkert att tolka på alla möjliga psykologiska sätt, men lär ofta ha berott på den alldeles för hårt snörda korsetten.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Sammelsurium » 2012-02-01 16:24:11

Det måste det inte vara, och det skrev jag inte heller. Men jag tycker att det är en rimlig förklaring. Det behöver heller inte vara en helt medveten handling.

Har du en bättre förklaring?

Hur det sedan "automatiskt tolkas" kan jag inte göra något åt. Jag tycker att mitt inlägg var neutralt skrivet och att du lägger värderingar i vad jag skrev som absolut inte avsågs.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Zombie » 2012-02-01 16:31:17

Jag förutsatte ingenting. Men jag blir upprörd när jag ser svaga grupper, som här unga flickor, avfärdas med konventionella formler, och det kanske syntes. Jag tycker fortfarande att det är den tolkning av vad du skrev som ligger närmast till hands, inberäknat oaspig läsning mellan raderna, så jag ville veta hur du menade. Desto bättre om du inte menade så.
Senast redigerad av Zombie 2012-02-01 16:35:13, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Iridia » 2012-02-01 16:34:18

Sammelsurium skrev:Det måste det inte vara, och det skrev jag inte heller. Men jag tycker att det är en rimlig förklaring. Det behöver heller inte vara en helt medveten handling.

Har du en bättre förklaring?

Hur det sedan "automatiskt tolkas" kan jag inte göra något åt. Jag tycker att mitt inlägg var neutralt skrivet och att du lägger värderingar i vad jag skrev som absolut inte avsågs.

Men vänta nu, nu blev det missförstånd här.

Min polemik riktade sig inte mot dig utan mot hur sådana här saker vanligtvis brukar tolkas, och mot dem som tjänar på att allmänheten generellt gör sådana automatiska kopplingar. Det kan mycket väl ha varit uppmärksamhetsbehov i just de här fallen, det kan ju inte jag veta. Bara diskuterar ämnet i största allmänhet och påpekar att det är lätt att tolka utefter de glasögon man har på sig.

Det var inte riktat till dig eller att jag menade att just du gör det.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Sammelsurium » 2012-02-01 16:47:17

@Iridia
Mitt svar var riktat till Zombie. Jag missade att det slunkit in ett inlägg emellan. My bad.

@Zombie
Kanske får ditt patos för utsatta grupper att läsa texter lite väl kritiskt? Eller så var jag otydlig.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-01 17:21:12

Sammelsurium skrev:Jag kom att tänka på svimningsanfall i Luciatåg.

Det är mycket vanligt med sådant i luciatåg. Det är ljusen tärnorna håller som bränner syret, håller man de för nära ansikten så svimmar man pga syrebrist. Man kan även få yrsel innan man svimmar.
Att de slutade hända tror jag var för att de förutom varningen fick rådet att hålla ljusen en bit ifrån sig för att undvika att råka svimma.

Ska bli intressant att se vad de kommer fram till angående "Tourette-utbrottet".
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Iridia » 2012-02-01 18:18:29

Sammelsurium skrev:@Iridia
Mitt svar var riktat till Zombie. Jag missade att det slunkit in ett inlägg emellan. My bad.

Det är lugnt, sånt händer.

Corpse Bride skrev:
Sammelsurium skrev:Jag kom att tänka på svimningsanfall i Luciatåg.

Det är mycket vanligt med sådant i luciatåg. Det är ljusen tärnorna håller som bränner syret, håller man de för nära ansikten så svimmar man pga syrebrist. Man kan även få yrsel innan man svimmar.
Att de slutade hända tror jag var för att de förutom varningen fick rådet att hålla ljusen en bit ifrån sig för att undvika att råka svimma.

Tack för den förklaringen, det låter rimligt.

Och ett utmärkt exempel på hur lätt det är att genast dra slutsatsen att sådant händer "av uppmärksamhetsbehov" eller något annat psykologiskt innan man ens brytt sig om att ta reda på om det finns någon fysisk förklaring, särskilt om det gäller kvinnor eller flickor.

Om en kille svimmar så måste det vara något fysiskt, typ en hjärntumör eller något annat rejält, för en man skulle man aldrig misstänka för att svimma för att få uppmärksamhet. Antar att män inte kan drabbas av masspsykos heller. :roll:
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-01 18:30:17

Ja och du vet väl att om en man klagar på en förkylning så mår han jättedåligt och är nästan döende men en kvinna som gör det är bara gnällig. :-)040

Det finns säkert de som gör sådant av uppmärksamhetsbehov men det är alldeles för vanligt med svimningar på luciatåg att det skulle vara den största orsaken. Förekommer mycket oftare än på tex vanliga körframträdanden.
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Sammelsurium » 2012-02-01 18:49:46

Det står ingenting i artikeln om att det skulle vara enbart flickor som har svimmat. För allt vi vet skulle det kunna vara 15 tomtenissar, stjärngossar och pepparkaksgubbar.

Men iofs syns det bara flickor på bilden, så det kanske är ett rimligt antagande.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Iridia » 2012-02-01 19:04:52

Det brukar väl vara flest tjejer i ett luciatåg, med några få nissar och gossar på slutet. Vet inte om de senare brukar använda ljus heller, var många år sedan jag såg ett luciatåg.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Sammelsurium » 2012-02-01 19:15:00

Det står att det var Adolf Fredriks musikklasser och Stockholms musikgymnasium som deltog i luciatåget. Jag antar att det är blandade klasser, men kanske bara flickorna deltog.

Det står ingenting om några ljus (förutom i kronan) vare sig i artikeln eller i mina inlägg.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Iridia » 2012-02-01 19:24:47

Det var levande ljus på bilden. I vanliga luciatåg brukar man väl använda elektriska ljus.

Och det kan mycket väl ha varit nervositet också, men de levande ljusen skulle kunna vara en förklaring. Ibland kan kombinationen av fysiska och psykologiska saker samverka på ett olyckligt sätt.

Var på bio en gång med en kille som svimmade vid en extra otäck scen. Nu var det mitt i värsta julivärmen i en fullpackad salong och jag har för mig att det senare samma vecka var fler som svimmade p g a den dåliga ventilationen, men just hans svimning sammanföll med att de skulle äta aphjärna eller nåt sånt. Hade det varit mitt i vintern eller bättre ventilation kanske han hade mått illa men inte svimmat. Och hade filmen inte varit så äcklig kanske han bara känt sig lite matt av värmen.

Edit: Stod f ö ingenting om uppmärksamhetsbehov heller i artikeln.
Senast redigerad av Iridia 2012-02-01 19:27:50, redigerad totalt 2 gånger.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-01 19:25:56

De skolor jag har gått på så har runt 90% av luciatågen bestått av tjejer, det brukar nog vara ojämn könsfördelning på de flesta ställen.
Men tärnorna har alltid ett ljus i händerna, de på bilden har ljus i händerna. Har aldrig sett några utan ljus, med undantag för luciatågen på dagis de är för unga.

Här jag bor så är det ganska välkänt det där med att ljusen orsakar svimningar och yrsel, det har hjälp på många ställen att säga till de att inte hålla ljusen för nära ansiktet och dra ljuset längre ifrån sig om man börjar känna sig yr.
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Selma » 2012-02-01 19:28:56

Sammelsurium skrev:Det står ingenting i artikeln om att det skulle vara enbart flickor som har svimmat. För allt vi vet skulle det kunna vara 15 tomtenissar, stjärngossar och pepparkaksgubbar.

Stjärngossarnas strutar kanske har varit för stora, åkt ner på axlarna och hindrat andningen. :wink:
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-01 21:18:00

Här har vi en källa till mitt påstående om luciatågen också.
- Någon svimmar varje år eftersom ljusen äter upp allt syre, säger rektor Eva Hildebrand till Hela Hälsingland.

http://svt.se/2.126217/1.2644346/svt.se/2.22620/1.2648949/mest_fylla_pa_facebookbilder?lid=puff_2648949&lpos=rubrik
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Banzai » 2012-02-01 21:30:55

Apropå deltagare som svimmar i luciatåg:

Det jag tyckte var roligast med luciatåget i högstadiet var just att se hur många som skulle dråsa i golvet. Jag tyckte även det var kul att se ifall lärarna som stod på "vakt" bakom tärnorna skulle hinna fram i tid och fånga upp den svimmande tärnan... Jag var ingen snäll liten elev tydligen. :oops:
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Mystiskt "Tourette-utbrott" på skola i New York

Inläggav Kahlokatt » 2012-02-01 21:37:13

Jag har gått en massa lussetåg med bara tjejer och det var aldrig någon som svimmade, så där tror jag inte på masspsykosgrejen.

Jag hoppas också att inte folk nu tror att jag avfärdar alla konstiga epidemier som "Äh, bara masspsykos! Hysteriska fruntimmer!" bara för att jag postade artikeln om masspsykos. Det var väldigt otänkt av mig. :oops:
Jag råkar bara tycka att masspsykos är ett otroligt intressant fenomen. Det finns ju vissa som menar att elallergi, anorexia/bulimi och vissa former av Post-Traumatiskt Stressyndrom bara är hysteri, vilket jag tycker är rätt krasst och okänsligt.

Jag har ett uppslagsverk över världens mysterier där jag vill minnas att det finns en artikel om en sorts hysteri bunden till polartrakterna, där drabbade klär av sig nakna och springer runt och skriker. Förmodligen något årstidsbundet. Boken är kvar i mitt flickrum, så jag kan tyvärr inte kolla upp det nu...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in