Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav Vildsvin » 2012-01-16 17:03:41

marcooleo skrev:Vad för strukturella avvikelser, kan du förklara? Och varför skulle det inte gå att få fram en medicin som hjälper mot många asperger-symtom?

Nu är det väl ingen som känner till hur hjärnan avviker, men det jag menar var att hjärnan rent fysiskt är annorlunda och att en sådan avvikelse inte går att rätta till kemiskt.

Man kan inte få in en rund kloss i ett fyrkantigt hål även om man smörjer den.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav marcooleo » 2012-01-16 19:01:35

Vildsvin skrev:
marcooleo skrev:Vad för strukturella avvikelser, kan du förklara? Och varför skulle det inte gå att få fram en medicin som hjälper mot många asperger-symtom?

Nu är det väl ingen som känner till hur hjärnan avviker, men det jag menar var att hjärnan rent fysiskt är annorlunda och att en sådan avvikelse inte går att rätta till kemiskt.

Man kan inte få in en rund kloss i ett fyrkantigt hål även om man smörjer den.

Märkligt att forskningen inte har kommit längre..
Vad jag har hört så är det en sorts medfödd hjärnskada eller defekt, kalla det vad man vill. Människan har mycket att forska om för att lära sig hjärnans komplexitet och konstruktion uppenbarligen.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav marcooleo » 2012-01-16 19:05:23

Miche skrev:
marcooleo skrev:Tänk om det skulle finnas en tablett utan biverkningar som löste alla problem och som inte påverkade känslolivet negativt. Men det finns väl bara i fablernas värld..

Mitt känsloliv är negativt påverkat av Asperger, så... ?

Så varför ordineras man då mediciner som försvårar känslolivet ännu mer?
Jag har i princip konstant ångest och oro, så jag skulle aldrig klara mig utan mediciner, tyvärr kapslas mina känslor in mer utav dessa mediciner :(
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav milve » 2012-01-16 21:08:28

Dom ordinerar väl medicin eftersom dom inte vet något annat, vill prova något annat, kan något annat eller orkar sätta sig in i grundproblematiken. Tänk om allting är ett enda stort medicinskt experiment. Det är så tydligt att kliniker har missat språk och känsloproblematiken hos ASD människor och fullkomligt struntar i att göra något åt det. Vi är bara små försökskaniner i de vita rockarnas våld. Själv har jag rymt från laboratoriet och hittat det som fungerar för mig. :-)Happy
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav Frimodig » 2012-01-16 21:23:26

Det är nåt oklart med asperger-diagnosen. Det är nån kombineringsgrej.

En medicin kan möjligen hjälpa mot nåt symptom. Men medicin mot alltihop?

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav Kahlokatt » 2012-01-16 22:05:52

Jag skulle kunna hugga av mig benen för en medicin mot OCD. Men jag vill inte ha någon medicin mot Asperger. Asperger är en del av min personlighet.
We're here we're Aspies, get used to it! :twisted:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav barracuber » 2012-01-16 22:17:02

Frimodig skrev:Det är nåt oklart med asperger-diagnosen. Det är nån kombineringsgrej.

En medicin kan möjligen hjälpa mot nåt symptom. Men medicin mot alltihop?

Lennart Frimodig


nej jag tycker asperger är alldeles för spretigt. Känns så nu åtminstone
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav Wine » 2012-01-16 22:33:37

Här är något som kanske kan bli en lösning för alla som av olika anledningar har nedsatt social förmåga. Inhalerat oxytocin hormon utvärderas tydligen för närvarande som behandling för bl.a. autism och schizofreni:

Whiff of 'Love Hormone' Helps Monkeys Show a Little Kindness
ScienceDaily (Jan. 5, 2012) — Oxytocin, the "love hormone" that builds mother-baby bonds and may help us feel more connected toward one another, can also make surly monkeys treat each other a little more kindly.


"The inhaled oxytocin enhanced 'prosocial' choices by the monkeys, perhaps by making them pay more attention to the other individual," said neuroscientist Michael Platt, who headed the study and is director of the Duke Institute for Brain Sciences. "If that's true, it's really cool, because it suggests that oxytocin breaks down normal social barriers."


The hormone is currently being evaluated as a therapy for autism, schizophrenia and other disorders that are marked by an apparent lack of interest or caring about others, Platt said. It seems to give patients increased trust and better social skills, but not much is known about how that process works, or whether the effects would be consistent over the long term.


http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 145835.htm


Kärlekshormonet kan hjälpa Aspergerpatienter

Patienter med Aspergers syndrom byggde social kompetens genom att andas in oxytocin.

Undersökningen är den första om effekterna av oxytocin hos personer som diagnostiserats med Aspergers syndrom, som är en lindrig form av autism.

Patienterna förbättrade sina sociala inlärningsfärdigheter efter att ha inhalerat hormonet oxytocin.


http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/300 ... rpatienter

:wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav Kahlokatt » 2012-01-16 23:04:57

Oxytocin? Man får med andra ord umgås en massa med ammande kvinnor... :wink:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav Parvlon » 2012-01-16 23:10:43

Signar inte upp som labbråtta ang. den heller..

Finns nått hormon i komjölk med som troligen gör något liknande hjärnan även hos människor. Fungerar som opiater för att barnet/kalven ska vilja ha den livsnödvändiga mjölken under bebisåren. Själv har jag slutat att dricka komjölk och äta ost, men inga större abstinensbesvär direkt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav Frimodig » 2012-01-20 1:14:30

Jag tänker så här.

Kriteriet är om du kan försörja dig själv. Om du inte kan, vad krävs då?

Om du kan försörja dig själv så behövs ingen medicin.

Om du inte kan försörja dig själv, så måste man fråga sig varför? Vad är det som inte funkar? Finns det nån medicin mot det som inte funkar?

Ungefär så.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav hajni66 » 2012-01-20 6:13:31

Jag ser den som tillstånd, man föds ju på det viset. Då år det ju inte sjukdom... Ni som vill bota er se till istället att försöka acceptera er så som ni är. och tänk lite efter vad är normal egentligen, det är bara än begrepp. Mitt enda mål att försöka duga för mig själv så som jag är, medicineringen behöver jag bara för att dämpa ångesten och det följande depressionen. Om alla andra skulle fatta att det inte går att ändra på mig, däremot går att underlätta min närvaro,med att sluta kräva att anpassa mig till "deras normalitet"
Istället medicin skulle samhället erbjuda närmiljö anpassning. Brukar säga att om en person har kroppslig funktions nedsättning får hjälpmedel, men vi som har psykiskt/social funktionsnedsättning vi har inte mycket att välja på vad det gäller anpassning!
hajni66
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2011-11-08

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav Alyana » 2012-01-20 10:54:05

Kahlokatt skrev:Oxytocin? Man får med andra ord umgås en massa med ammande kvinnor... :wink:


Intressant!
Jag ammar min 11-månaders ännu och ämnar fortsätta göra det länge till.
Och jag mår skitbra när jag ammar. :-)Happy
Jag blir lugn, dåsig 8) och känner mig nöjd.
Så länge hon inte biter mig eller puppar för länge så mår jag bra av det och effekten sitter i ett tag efter.

Bebis gillar det ju också och mår bra av det!

Jag har faktiskt tänkt en del på just detta med beröring och oxytocin flera gånger. När jag tex klapper en katt så mår jag också bra och jag älskar att gosa med mina barn. Så den som säger att människor med apergerdrag inte gillar närhet kan ju tänka om enligt mig! För mig är det tvärtom.
Men det gäller de som jag står väldigt nära, i familjen, eller djur.

Berörig/amning framkallar ju oxytocin som är ett naturligt lugn och ro och må bra hormon.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav Yvonne2 » 2012-01-29 2:56:34

När jag var gravid och ammade (under 1,5 år) totalt 27 månader så var jag inte som jag annars brukade vara eller blev när jag slutade amma.

Jag blev lugn och tillfreds. Jag hade överseende med alla andra människor och kände inte ett behov av att lägga mig i, rätta till, säga ifrån eller bli stött av andra människor. Jag tog inte lika illa vid mig eller uppfattade saker lika stötande som jag brukade. Jag funkade med alla människor trots att jag inte brukar funka med nån människa annars.
Jag ville bli berörd och beröra (kroppskontakt), ju mer desto bättre. I vanliga fall kan jag helt glömma bort det.
Nöjd och glad helt enkelt.

Så när effekten avtog blev det en väldans kontrast och jag undrade vad jag skulle göra för att få tillbaka det jag som jag och alla andra hade gillat så mycket.
Att slippa känna agg och irritation hela tiden riktat mot andra människor. Även om det är människor som jag träffar varje dag.
Att slippa bli ledsen och stött för att ngn säger ngt som de inte alls förstår är stötande för mig.
Att kunna koncentrera mig på ett samtal utan att mina tankar och intresse väljer att hellre tänka på ngt annat.
Att kunna vara i samma rum som andra utan att känna att jag kanske blir stucken i ryggen och måste skydda mig.

Så det är Oxytocin jag vill ha :)

Jag dricker 1 msk hallonbladste med 3-5 dl vatten varje dag.
Låt dra minst 10 min, helst en timme. Dricker jag det på morgonen så börjar det verka inom 3 timmar och verkar till morgonen därpå.

Glömmer jag att dricka en dag så ser jag effekten på en gång. Jag vill inte träffa folk. Jag vill inte gå ut eller att någon hälsar på. Jag vill inte prata eller titta på någon. Om någon tar kontakt med mig vill jag bara att dom lämnar mig ifred.

Så fort jag får i mig oxytocinet så blir jag lugn och trygg. Jag börjar till och med prata med folk.

Jag har testat i en vecka. Olika styrkor, tid när det drar, om jag ska dricka under en hel dag eller snabbt. När effekten kommer och avtar. Vilken effekten blir.

Jag förändras absolut, till det bättre. Snabbverkande men avtar snabbt.
Vem vet, det kanske bara funkar på tjejer. Eller bara på mig? Men det funkar på mig :lol: Så nu är allt lite lättare :-)005

(Det måste vara äkta hallonblad och inte örter eller utblandat påste med hallonsmak)
Yvonne2
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2012-01-17
Ort: Stockholm

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav matterik » 2012-01-29 7:42:22

Jag har läst på wikipedia att all psykofarmaka bara påverkar symptom temporärt och att det inte finns någon psykofarmaka som botar någon sjukdom. Det tycker jag är ganska tydligt.

Sen kan ju arbetsförmåga förbättras med psykofarmaka och för de som har psykossjukdom så kan i vissa fall tror jag antipsykotisk medicin fungera. Symptomen på depression kan minskas med antidepressivt men de blir ju tillsagda att äta det resten av livet många så de kan liksom inte flytta berg. Ingen kan det.

Det är det jag menar med att tron på psykofarmaka kan angränsa till grundlös tro. Men man väljer ju själv hur man vill leva sitt liv.

Jag tycker inte att det är något fel med medicin, tror bara inte på iden att det löser grunden i problemet.

Man kan ändra folk så att de blir mer normala men det handlar om symtomförändring och inte någon förändring i det grundläggande.

Asperger ser jag som att ha sin grund i DNA och därmed så kan det inte lösas med medicinering på annat sätt än att hantera symptomen. Men det är min åsikt.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav empatisk » 2012-01-29 13:55:30

Det finns en medicin som fungerar för mig.

Kaffe. Efter några koppar blir jag NT :)
empatisk
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2011-10-15
Ort: Skåne. Sveriges huvudstad.

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav Wine » 2012-01-29 14:04:34

Yvonne2 skrev:Jag dricker 1 msk hallonbladste med 3-5 dl vatten varje dag.


Hej, jag undrar om du plockar hallonbladen själv eller om du köper dem någonstans. Är nyfiken på att testa men undrar var det säljs äkta hallonblad som te.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav marcooleo » 2012-01-29 14:46:47

empatisk skrev:Det finns en medicin som fungerar för mig.

Kaffe. Efter några koppar blir jag NT :)

NT?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav Yvonne2 » 2012-01-29 15:04:11

Säljs via nätet på re-fresh.

Jag brukar sätta i en halv till en tsk honung för att göra smaken lite rundare. Den kan bli lite besk annars, men jag har vant mig och brukar bara svepa det nu :|

http://www.re-fresh.se/catalog/product_ ... d7hn59egp5
Yvonne2
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2012-01-17
Ort: Stockholm

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav Wine » 2012-01-29 15:05:59

Yvonne2 skrev:Säljs via nätet på re-fresh.

Jag brukar sätta i en halv till en tsk honung för att göra smaken lite rundare. Den kan bli lite besk annars, men jag har vant mig och brukar bara svepa det nu :|

http://www.re-fresh.se/catalog/product_ ... d7hn59egp5


Tack för tipset, det ska jag prova.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav Heaven76 » 2012-01-30 23:41:47

En fundering: Om det finns medicin för ADHD så borde det också finnas medicin för Aspergers syndrom. Eller? Annars borde de inte tillhöra samma grupp, NPF.
Heaven76
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2012-01-30
Ort: Umeå

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav Parvlon » 2012-01-30 23:47:13

Amfetamin kan man ta "för" allt möjligt. Du känner dig frisk och då tycker en del att man är frisk. Men tar man för att man mår dåligt så riskerar skiten att komma tillbaka tiofaldigt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav Neko-chan » 2012-01-31 3:58:31

Jag äter sobril när de behövs, då känner jag mig "normal", men dock är de beroende framkallande så de ska man inte knappra på för mycke :(
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav Zombie » 2012-01-31 4:06:30

marcooleo skrev:
empatisk skrev:Det finns en medicin som fungerar för mig.

Kaffe. Efter några koppar blir jag NT :)

NT?

Neurotypisk.

Heaven76 skrev:En fundering: Om det finns medicin för ADHD så borde det också finnas medicin för Aspergers syndrom. Eller? Annars borde de inte tillhöra samma grupp, NPF.

NPF betyder bara att man har funktionshinder på grund av sin nervkonstruktion, inte att det finns någon bot för det. En bot är också lättare att finna på om det är problem i kemin (signalsubstanser och så) än om det är själva nerverna som är annorlunda kopplade. Kemikalier kan man försöka efterlikna, så får folk knapra dem, men hur drar man om själva nervledningarna? Vid ADHD tycks det vara mer på det förra sättet och vid AS mer på det senare.

(Varvid man ska tillägga att det också går utmärkt att ha AS och ADHD samtidigt. Och att de här indelningarna i "AS" och "ADHD", "avvikelser" och "normalt", och så vidare, är våra egna uppfinningar för att göra det hanterligt; i själva verket är det nog glidande skalor.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Aspergare och vården



Logga in