Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav marcooleo » 2012-01-14 20:23:11

Det finns specifika mediciner till i princip alla sjukdomar idag, men varför inte till Aspergers syndrom? Tycker det är märkligt.
Finns det någon aspergare här som har en medicin som fungerar bra, dvs kunna leva ett normalt liv, jobba osv, och må bra?
Jag fungerar någorlunda på Lyrica, hjälper mot ångesten, och Xanor eller Iktorivil tar panikångest. Men jag känner min ständiga nedstämdhet och har väldigt svårt att byta fokus och är mycket inflexibel.
Skulle vilja veta om det finns någon bra medicin, så man slipper ta flera mediciner.
Min läkare vägrar skriva ut centralstimulerande, har läst och hört att det har en gynnsam effekt vad gäller asperger när det gäller den depressiva biten och uppmärksamheten samt koncentrationsförmågan. Men det är tvärstopp när det gäller min läkare.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav calima » 2012-01-14 20:31:57

marcooleo skrev:Det finns specifika mediciner till i princip alla sjukdomar idag, men varför inte till Aspergers syndrom? Tycker det är märkligt.


För att aspergers syndrom inte är någon sjukdom?
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-14 21:17:31

Vad exakt skulle den göra?

En huvudvärkstablett dämpar smärta, tex.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav Moggy » 2012-01-14 21:32:43

Lite konstigt är det allt att inte läkemedelsbranschen tar fram nåt som specifikt riktar sig till folk med AS. Rätt stor grupp och det borde ju finnas ett ekonomiskt intresse att få en grupp att ta en viss medicin.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav Parvlon » 2012-01-14 21:33:54

Om du inte får centralstimulantia kan bero på att du är lagd åt det shizofrena hållet. För det är ändå rätt vanligt att man får det bara man säger sig ha koncentrationsbesvär.


College students who present for treatment with self-diagnosed "pseudo-attention deficit disorder" should be asked about misuse of stimulants and followed closely, since a small percentage will be in the early phases of schizophrenia. Although the impact of stimulants on the course of schizophrenia is not known, sensitization has been described with stimulants (3), raising the possibility that stimulant use is a risk factor for some cases of schizophrenia.
http://ajp.psychiatryonline.org/article ... urnalID=13

Du kan ju fråga du din läkare varför den vägrar. Du kan även nämna shizofreni..
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav calima » 2012-01-14 21:51:18

Moggy skrev:Lite konstigt är det allt att inte läkemedelsbranschen tar fram nåt som specifikt riktar sig till folk med AS. Rätt stor grupp och det borde ju finnas ett ekonomiskt intresse att få en grupp att ta en viss medicin.


Det finns nog lika många varianter av As som det finns aspies. Vi har alla vår grundpersonlighet och svårigheterna varierar från person till person och då funkar inte en medicin.

De problem som kan följa As som exv depressioner, social fobi, sömnsvårigheter finns det mediciner mot. Man kanske kan säga att för de "följdsjukdomar" som kan följa en as-diagnos finns det redan hjälp mot.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav Moggy » 2012-01-14 21:57:40

calima skrev:
Moggy skrev:Lite konstigt är det allt att inte läkemedelsbranschen tar fram nåt som specifikt riktar sig till folk med AS. Rätt stor grupp och det borde ju finnas ett ekonomiskt intresse att få en grupp att ta en viss medicin.


Det finns nog lika många varianter av As som det finns aspies. Vi har alla vår grundpersonlighet och svårigheterna varierar från person till person och då funkar inte en medicin.



Sant. Men branschen borde ändå ha ett stort intresse av att sälja in en generell medicin här. Ur deras perspektiv...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav hundmormor » 2012-01-14 22:02:21

Behövs ingen medicin för det är ingen sjukdom, däremot kan det bemötande man får av NT ge depression :-)Crying och i mitt fall blev jag deprimerad när min trolovade dog och då har Voxra hjälpt utmärkt (den minskar dessutom min svårs RLS och även min starka migrän eftersom den handlar om dopaminnivåer) utan andra biverkningar än lite vallningar av värme :oops: någon gång om dagen och så att vikten inte går upp utan hålls på en bra nivå (andra antidepp kan ju ge en stark viktökning som man kan bli deppig av bara den).

Om man har svårt att sova ibland finns en medicin utan biverkningar och som inte är beroendeframkallande som heter Atarax :-)ZZZ , ett antiallergimedel egentligen. Men viktigast är att detta inte är en sjukdom utan ett annorlunda sätt att uppfatta världen, ibland är jag glad att ha AS för världen är så mer spännande än många NT kan se!
hundmormor
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Stockholm

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav calima » 2012-01-14 22:06:07

Moggy skrev:Sant. Men branschen borde ändå ha ett stort intresse av att sälja in en generell medicin här. Ur deras perspektiv...


Jo, det är faktiskt förvånande att de inte försökt ännu :-)Happy
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav matterik » 2012-01-14 22:07:21

Min åsikt på detta är att det hela handlar om DNA. Det är så att det egentligen är så att skapelsen har gjort människorna, inte teknologin eller något annat. Det finns alltså inga riktigt bra mediciner. Detta eftersom DNA inte kan modifieras och det är DNA som skapar människan.

Antipsykotisk medicin dämpar i min mening psykiska symptom. Om du ger det till en hallåa på aktuellt så skulle hon tonas ner. Det fungerar också på folk som har ett psyke som gör att de skapas problem för dem eller andra som till exempel folk som ser vanföreställningar. Vad som händer då är att hela deras psyke liksom tonas ner. Folk som blir arga kan också tonas ner med antipsykotisk medicin eftersom ilska är något som härstammar från psyket. Man kan också tona ner andra saker. I princip kan man summera det med att antipsykotisk medicin är antipsykisk medicin.

Psykos betyder onormalt psykiskt tillstånd. Skapelsen vet dock inte vad som är onormalt eftersom den bara skapar liv och normalen är definierad av samhället och inte av skapelsen. Därför går det inte att ta fram en medicin mot vanföreställningar, men det går att ta fram en mot det psykiska hos en person som har vanföreställningar. Men medicinen skulle kunna användas att tona ner vilken annan människa som helst.

All psykofarmaka behandlar bara symptom. Det går alltså inte att bota någon sjukdom med psykofarmaka. Men det går att behandla symptomen på en sjukdom temporärt med psykofarmaka.

Antidepressiv medicin kan användas för att hantera symptomet depression men det går ofta inte att bota depressionen. Resultatet kan i vissa fall bli att patienten blir tillsagd att fortsätta äta medicinen livet ut.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav Red and green » 2012-01-14 22:26:37

Kan ju också bero på att vi är så enormt olika. Variabiliatet mellan olika AS-personer kan vara hur stor som helst. Det kanske inte går då o fixa all bekymmer med ett piller.
Till exempel jag har absolut inte behov av centralstimulant även att jag kan vara hur slö som helst o ibland är konsentrationsförmågan väck bort för månader till o med ett halvt år. Men jag fungerar bra på jobbet, till o med utmärkt, förutom att ibland kan jag få spel men vem gör inte det? Det finns ett hel gäng likadana på min arbetsplats.

Men ångest har jag återkommande och av panikartad slag. Inte så hemskt ofta men det händer o då e det långt ifrån roligt. Det måste jag medicinera, annars spårar allt ur kungligt.
Men ångest har säkerligen alla människor upplevt så det behöver i o för sig inte bero på AS i mitt fall.
Så jag vet inte annat än att medicinering måste utgå från individuella behov. Alla behöver inte ens medicineras.
:-)230
Men det är synd om man inte få det hjälp som man behöver.
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav milve » 2012-01-14 22:30:37

Det finns KAT kit. Garanterat riskfritt från alla biverkningar och väldigt effektivt.
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav Lilla Gumman » 2012-01-15 0:47:28

Hej!

Parvlon skrev:Om du inte får centralstimulantia kan bero på att du är lagd åt det shizofrena hållet. För det är ändå rätt vanligt att man får det bara man säger sig ha koncentrationsbesvär.


När jag hade bara min AS-diagnos fick jag ingen centralstimulantia, eftersom "det bara är en medicin för de med ADHD". Och jag är inte schizofren. Först när jag fick min ADHD-diagnos, kunde jag få medicin.

Hälsningsr

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav Miche » 2012-01-15 1:08:20

milve skrev:Det finns KAT kit. Garanterat riskfritt från alla biverkningar och väldigt effektivt.

Yes, Kat-kit, lösningen på alla problem (och ett väldigt praktiskt material att arbeta med för att beskriva det som de flesta Asperare har problem med, känslor).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav marcooleo » 2012-01-15 22:47:32

Jaså kat-kit är lösningen, har aldrig hört talas om detta, konstigt att min psykiatri-läkare inte har nämnt det.
Ok jag förstår de vill inte skriva ut centralstimulerande om man är psykotisk,vad dumt att jag nämnde oro över maya-kalenderns slut den 21 dec 2012. Jag förmodar att min läkare tror jag är psykotisk.
Hon sa förresten att centralstimulantia kan ge psykotiska symtom också..
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav Moggy » 2012-01-15 23:01:38

Miche skrev:
milve skrev:Det finns KAT kit. Garanterat riskfritt från alla biverkningar och väldigt effektivt.

Yes, Kat-kit, lösningen på alla problem (och ett väldigt praktiskt material att arbeta med för att beskriva det som de flesta Asperare har problem med, känslor).


Ironisk eller allvarlig? (Ej ironisk fråga)
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav Parvlon » 2012-01-15 23:06:17

Garanterat riskfritt och väldigt effektivt är iaf. väldigt överanvänt när man försöker sälja in något som är skräp. ;)

Utan att veta vad det är så kan jag köpa att det långsiktigt och tillskillnad från mediciner är bättre men det finns inget bra som inte har någon risk alls. T.ex innebär det där kitkatkittet säkerligen att man ska träffa människor. Om man blir rånad så är det nästintill 100 % säkerhet att det är en människa som är förövaren.

Lilla Gumman skrev:När jag hade bara min AS-diagnos fick jag ingen centralstimulantia, eftersom "det bara är en medicin för de med ADHD". Och jag är inte schizofren. Först när jag fick min ADHD-diagnos, kunde jag få medicin.HälsningsrLilla Gumman
Visst, men när någon vägrar så finns där ofta en större anledning än en icke-diagnos.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav milve » 2012-01-15 23:25:06

Hur skulle jag kunna vara ironisk? Jag har ingen dold agenda. Jag har ASD och är sjukligt seriös och det skulle jag verkligen behöva hjälp med.
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav Miche » 2012-01-15 23:29:09

Moggy skrev:
Miche skrev:
milve skrev:Det finns KAT kit. Garanterat riskfritt från alla biverkningar och väldigt effektivt.

Yes, Kat-kit, lösningen på alla problem (och ett väldigt praktiskt material att arbeta med för att beskriva det som de flesta Asperare har problem med, känslor).


Ironisk eller allvarlig? (Ej ironisk fråga)

Lite ironi, men samtidigt rätt så seriöst. Kat-kit är ett visuellt verktyg för att lära sig att identifiera känslor (ett icke helt obekant problem för många med Asperger) och det är definitivt inte skräp.

F.ö. utvecklat av Tony Attwood och två till. I sin nuvarande form innebär det att man måste träffa minst en person till, men i framtiden är kanske inte ens det nödvändigt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav Vildsvin » 2012-01-15 23:40:47

Moggy skrev:Lite konstigt är det allt att inte läkemedelsbranschen tar fram nåt som specifikt riktar sig till folk med AS. Rätt stor grupp och det borde ju finnas ett ekonomiskt intresse att få en grupp att ta en viss medicin.

För att AS beror på strukturella avvikelser från normalhjärnan och det inte går att korrigera farmakologiskt?


Parvlon skrev:Utan att veta vad det är så kan jag köpa att det långsiktigt och tillskillnad från mediciner är bättre men det finns inget bra som inte har någon risk alls. T.ex innebär det där kitkatkittet säkerligen att man ska träffa människor. Om man blir rånad så är det nästintill 100 % säkerhet att det är en människa som är förövaren.

Vad är din poäng? Att det är lika bra att isolera sig eftersom andra kan skada en?
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav marcooleo » 2012-01-15 23:43:44

Tänk om det skulle finnas en tablett utan biverkningar som löste alla problem och som inte påverkade känslolivet negativt. Men det finns väl bara i fablernas värld..
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav marcooleo » 2012-01-15 23:45:34

Vildsvin skrev:
Moggy skrev:Lite konstigt är det allt att inte läkemedelsbranschen tar fram nåt som specifikt riktar sig till folk med AS. Rätt stor grupp och det borde ju finnas ett ekonomiskt intresse att få en grupp att ta en viss medicin.

För att AS beror på strukturella avvikelser från normalhjärnan och det inte går att korrigera farmakologiskt?


Parvlon skrev:Utan att veta vad det är så kan jag köpa att det långsiktigt och tillskillnad från mediciner är bättre men det finns inget bra som inte har någon risk alls. T.ex innebär det där kitkatkittet säkerligen att man ska träffa människor. Om man blir rånad så är det nästintill 100 % säkerhet att det är en människa som är förövaren.

Vad är din poäng? Att det är lika bra att isolera sig eftersom andra kan skada en?


Vad för strukturella avvikelser, kan du förklara? Och varför skulle det inte gå att få fram en medicin som hjälper mot många asperger-symtom?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav Parvlon » 2012-01-15 23:54:21

Vildsvin skrev:Vad är din poäng? Att det är lika bra att isolera sig eftersom andra kan skada en?
Att ingenting är 100 % riskfritt (förutom att vi ska dö).
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Varför finns ingen medicin ännu för Aspergers syndrom?

Inläggav Miche » 2012-01-16 1:02:43

marcooleo skrev:Tänk om det skulle finnas en tablett utan biverkningar som löste alla problem och som inte påverkade känslolivet negativt. Men det finns väl bara i fablernas värld..

Mitt känsloliv är negativt påverkat av Asperger, så... ?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Aspergare och vården



Logga in