Bloggdesign, starta blogg?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-25 13:55:30

Hahaha, bra förslag där också!

Det här är ta mig fan uppiggande...trodde det skulle vara en uppförsbacke av snack om tekniskt krux och annan huvudvärksfamkallande. Börjar bli smått inspirerad.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-25 14:18:42

Läste den här http://bloggvarde.se/

Hur beräknas bloggvärdet och hur ökar man det?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav Banzai » 2012-01-25 14:20:50

Jag misstänker att det kan bli en viss vallfärd av forumiter till din blogg sedan. De av oss som blir trogna följare av bloggen kan ju tipsa andra om den. Gillar jag något så stöttar jag det så gott jag kan.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav kullan » 2012-01-25 14:22:08

Jag är ju en trogen facebookare. Gill.ar jag bloggen kan jag länka till den på min logg som det heter.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-25 14:23:43

KrigarSjäl skrev:Läste den här http://bloggvarde.se/

Hur beräknas bloggvärdet och hur ökar man det?


Den tror jag är rent trams! Men man kan ju vända tramset till nåt positivt för en själv!

Kontrollera värdet på din blogg så kanske du hamnar på den där listan, och får några besökare till!


Det ska väldigt mycket till för att sälja en blogg. Vem vill ha blondinbellas blogg utan blondinbella? Även om jag hatar den sortens bloggar så är ju hela värdet av blondinbellas blogg blondinbella själv.

Om man byter plats på de två sista vokalerna i hennes namn har du kanske ett bra namn på en parodivariant på hennes blogg..
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav Thurizas » 2012-01-25 14:37:00

Jag som har tummen mitt i handen när det gäller datorer och program och allt vad det heter som rör användandet av datorer använder mig av blogger. Det finns en del mallar där som inte ser allt för jävliga ut och det går att gå in och ändra dom allt eftersom.

Är det mycket arbete att designa efter eget huvud?

ja det är mycket arbete. Skulle jag själv sitta med det så skulle jag ge upp helt med att skriva.
Finns det olika mallar att välja bland när man startar en blogg?

Japp, beroende på vart du vill ha din blogg så finns det flera olika mallar att använda sig av. Och bättre, de flesta ställen har anpassat mallarna så till och med teknisk imbecill som jag kan använda dom.

Vad ska man tänka på innan man startar en blogg?

Att hålla sig till ämnet som du avser skriva om. Många bloggar jag följt har börjat med något område jag finner intressant till att vips bli en dagbok för att sedan gå tillbaka till ursprungsämnet. Hoppar det runt på det sättet så tappar många intresset för bloggen om den nu är avsedd för att läsas av folk och nå ut.
Tänk även på att folk ibland gärna vill kunna kommentera det du skriver om. Får dom inget gehör när dom kommenterat så kan dom tappa intresset. Dock tror jag inte detta kommer vara ett problem för dig.

Måste man kunna en massa tekniskt krux som programmering?

Nej :-)Happy

I övrigt och kanske lite ifrån ämnet. Jag tror du skulle göra dig rätt bra som en bloggare/ debattör.
Det finns för många jävla mesiga bloggar där ute så din blogg skulle nog välkomnas rätt bra av folk.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav kullan » 2012-01-25 14:56:29

Jag kan nog tappa bort mig vad beträffande temat för min blogg. Så det blir ganska mycket gnäll har jag märkt. Ocharmigt till tusan.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav Iridia » 2012-01-25 15:10:25

Det där med bilder, kullan, det ska finnas en ikon för "lägg till media" eller "lägg till bild". Klickar man på den så ska man få upp möjligheten att bläddra bland sina bilder och sen när det bara att välja den man vill ha.

När den laddats upp så behöver man välja vilken storlek man vill ha och var den ska placeras i sidled. Vänster och höger brukar ställa till problem så jag väljer alltid "i mitten". Storlek brukar jag välja största eller näst största (beror lite på hur stor bilden är från början). När man valt plats och storlek så är det bara att klicka på "infoga" så hamnar den i blogginlägget.

Om man vill flytta bilden så väljer man htlm-läge och flyttar hela koden (som brukar vara lång som ett stycke) till den plats man vill ha den. Blogger brukade (i alla fall när jag använde den) lägga alla bilder längst upp per automatik medan Wordpress placerar bilderna där man står med cursern.

Det är enklare i praktiken än det låter när man ska beskriva. Bara några få klick så är det klart. Har man gjort det en gång så brukar det vara en baggis sen.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav kullan » 2012-01-25 15:19:38

Iridia: jag får nog be nån rent fysiskt visa det för mig. Jag har folk som nog ska kunna göra det. Jag har oxå för mig att det ska gå men jag är ju dummare än dum på datorer.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-25 15:29:50

Savanten Svante skrev:Om man byter plats på de två sista vokalerna i hennes namn har du kanske ett bra namn på en parodivariant på hennes blogg..

:lol:
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-25 15:31:57

Thurizas, kullan - tack för responsen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav kullan » 2012-01-25 15:32:33

Lycka till med din blogg.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav Iridia » 2012-01-25 15:49:41

kullan skrev:Iridia: jag får nog be nån rent fysiskt visa det för mig. Jag har folk som nog ska kunna göra det. Jag har oxå för mig att det ska gå men jag är ju dummare än dum på datorer.

Jag tycker också det är lättare när någon visar. Skrivna instruktioner har ungefär samma effekt på mig som otäcka blanketter (= hjärnan drar ner rullgardinen).

Men att skriva dem själv har jag inga problem med. :wink:
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav kullan » 2012-01-25 15:56:24

Iridia skrev:
kullan skrev:Iridia: jag får nog be nån rent fysiskt visa det för mig. Jag har folk som nog ska kunna göra det. Jag har oxå för mig att det ska gå men jag är ju dummare än dum på datorer.

Jag tycker också det är lättare när någon visar. Skrivna instruktioner har ungefär samma effekt på mig som otäcka blanketter (= hjärnan drar ner rullgardinen).

Men att skriva dem själv har jag inga problem med. :wink:


Min hjärna har total solförmörkelse ibland så det känner jag igen.

Jo man vet ju alltid hur andra ska göra men hur man själv ska göra då är man lost. Om det är Aspergerdrag eller allmän förvirring vete katten.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-25 15:58:59

kullan skrev:Lycka till med din blogg.

Tack för det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav Hermione » 2012-01-25 16:00:41

Bloggvärdet ökar med antalet besökare, jag tror det finns fler parametrar och träfford/innehåll med.
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-25 17:00:22

Hermione skrev:Bloggvärdet ökar med antalet besökare, jag tror det finns fler parametrar och träfford/innehåll med.

Är det här värdet ett reellt värde? Kan man sälja bloggar?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-25 17:04:04

Om du tittar på topplistan där, där har du Carl Bildts blogg. 2.5 miljoner.

Om Bildt skulle sälja den till mig och det helt plötsligt inte är Bildt som skriver där längre så har ju bloggen inget värde längre.

Möjligen om man har nån typ av blogg som liknar en tidning med en klar inriktning, kanske rentav med anställda, men då pratar vi ju företaget i sig och inte bloggen.

Exempel på det: http://www.bloggverket.se/
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-25 17:07:18

Om du har många besökare så kan du ju ha relevant reklam, i ditt fall kanske för något pipföretag? Men för att komma upp i några tusen besökare per dag, så att det är lönt så har du en bit att vandra.

Reklam får man betalt per klick. Sist jag kollade upp det så var det 10 öre-1 krona kanske, per klick. Lite beroende på vad du har för reklam. Porr lär betala mest, och ge din blogg sämst rykte.

De exakta siffrorna har kanske nån annan koll på?

Nåja, tankeexperiment. Hur många klickar på en länk av dina besökare? En på hundra? En på tusen?

Det ska till rätt mycket innan det är lönt. Börja skriva, och skapa en bra blogg först.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav Hermione » 2012-01-25 17:18:32

KrigarSjäl skrev:
Hermione skrev:Bloggvärdet ökar med antalet besökare, jag tror det finns fler parametrar och träfford/innehåll med.

Är det här värdet ett reellt värde? Kan man sälja bloggar?


Ja det går att sälja en blogg, det är väl en och annan av de där "helblonda modebloggerskorna" som gjort sig en hacka på det viset. Det går även att sälja reklamplats på den.
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav Iridia » 2012-01-25 17:40:35

För att kunna sälja den krävs det att den är enormt populär. En miljon läsare typ.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav Hermione » 2012-01-25 17:51:35

Säljbarheten handlar nog en hel del om vilka läsare den appellerar också.
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-25 21:10:05

Detalj som kanske inte framkommit - mallen, utseendet, det kan man ändra även när bloggen är igång!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav barracuber » 2012-01-27 4:42:55

Stridsyxan.se

Stridspipan.se (i motsats till fredspipan...)

Stridsxxxxx.se. *självcensur* vanligt glåpord inom det militära

Vapenskrammel.se

Klartext

Klarspråk

Youtalkintome

Bottomline

Nittygritty

Righton

Punsh

Spunk

Nofoolingaround

Notforsissies

Notforpussies
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till IT-forum



Logga in