Bloggdesign, starta blogg?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-23 7:33:36

Hur funkar det med bloggdesign egentligen?
Är det mycket arbete att designa efter eget huvud?
Finns det olika mallar att välja bland när man startar en blogg?

Vad ska man tänka på innan man startar en blogg?

Måste man kunna en massa tekniskt krux som programmering?

Måste tillägga att de flesta bloggar jag ser är apfula.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav barracuber » 2012-01-23 12:29:47

KrigarSjäl skrev:Hur funkar det med bloggdesign egentligen?


Att webbdesigna är sedan länge ett eget yrke eftersom de kräver konstnärligt sinne dvs sinne för färg och form samt åtminstone intresse för teknik (bland annat HTML, CSS + allmän kännedom om databaser och serverspråk som PHP).

Att verkligen programmera hemsidor inklusive serversidan är ytterligare ett annat yrke.

KrigarSjäl skrev:
Är det mycket arbete att designa efter eget huvud?


Ja ganska mycket ifall man vill skapa egna designer eller ändra i befintliga.

Nej ifall man enbart använder färdiga designer.

KrigarSjäl skrev:
Finns det olika mallar att välja bland när man startar en blogg?


Känner bara till Wordpress men där finns en hel del i olika stilar. Ytterligare andra finns att hitta gratis på nätet.

KrigarSjäl skrev:Vad ska man tänka på innan man startar en blogg?


Varför man gör det, vad man ska blogga om och vilken är målgruppen/grupperna.

KrigarSjäl skrev:Måste man kunna en massa tekniskt krux som programmering?


Inte om man väljer en färdig design och "webbhosted". Det sista innebär att man slipper anlita ett webbhotell; hotellet är sajten du ligger på. Ett typexempel är wordpress.com.

Webbhosted är alltid gratis. En nackdel med webbhosted är att adressen måste innehålla leverantörens namn exempelvis krigis.wordpress.com. (Om man tvunget vill ha en egen adress typ krigis.se skulle man visserligen kunna peka från den till wordpress.com men det förutsätter ju att man har eller köper ett domännamn med den hantering och kostnad som då tillkommer.

KrigarSjäl skrev:Måste tillägga att de flesta bloggar jag ser är apfula.


Smaken är som baken :). Man ska ju inte ha en design som man själv och målgruppen vantrivs i. Wordpress gratismallar finns dock i allt från chockrosa till nattsvart.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-23 13:09:36

http://wordpress.org/ Hela 1464 färdiga bloggmallar, dvs designer. NÅN borde väl passa!

http://blogger.com/ Klart färre designer. Klart enklare.


På båda går det att ändra i templaten/bloggmallen, men då börjar vi prata att lära sig lite mer om datorer, om du förstår vad jag menar. Man kan börja enkelt, bara byta ut bilden längst upp, och fortsätta med fler ändringar.

Båda ställena är gratis, så om du tänker experimentera runt en del kan du ju skapa en extra blogg bara för att testa olika saker!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav barracuber » 2012-01-23 13:13:27

Savanten Svante skrev: http://wordpress.org/ Hela 1464 färdiga bloggmallar, dvs designer. NÅN borde väl passa!

http://blogger.com/ Klart färre designer. Klart enklare.


På båda går det att ändra i templaten/bloggmallen, men då börjar vi prata att lära sig lite mer om datorer, om du förstår vad jag menar. Man kan börja enkelt, bara byta ut bilden längst upp, och fortsätta med fler ändringar.

Båda ställena är gratis, så om du tänker experimentera runt en del kan du ju skapa en extra blogg bara för att testa olika saker!


Fel. wordpress.org är inte gratis, det är själva företaget som utvecklar programvaran wordpress.

Den jag tipsade om, wordpress.com, är gratishostingen med vissa begränsningar. Bland annat kan man bara använda de mallarna som de finns där (sista gången jag tittade en 50-75 stycken). Så det går inte att köra bloggen på wordpress.com och lägga in en mall från wordpress.org. Inte så länge man inte driftar själv (self-hosted) men det kräver ju en hel del - en domän, ett webbhotell, mer kunskaper i wordpressadministration, en lokal testmiljö, FTP mm.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-23 13:22:26

Aha. My bad. Jag har installerat wordpress på eget webhotel, jag kände inte till de där begränsningarna.

Nåja, wordpress finns i gratisversion iaf.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav Miche » 2012-01-23 13:27:04

Då kanske du kan hosta KS så att han får en snygg blogg till en billig penning...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-23 13:28:23

Vi kan ju börja med att se om det finns en rimlig gratislösning. Annars, visst.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav kullan » 2012-01-23 13:32:16

Jag bloggar via Wordpress och jag betalar inte en spänn för det, Så det är gratis.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-01-23 19:43:08

Wordpress är ganska begränsat för egen design. Jag rekommenderar DrupalGardens. Man kan avinstallera allt skräp som har med andra användare att göra(eftersom det är ett (CMS). De har ett flertal teman som man kan applicera olika färgscheman på och även ändra manuellt.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav Iridia » 2012-01-23 20:08:06

Jag tycker wordpress är enklast att använda. Det är ju bara att kolla igenom de teman som finns om det är något som faller en i smaken. Håller med om att de flesta är apfula men jag har lyckats hitta några som jag gillade fast jag är kräsen när det gäller färgkombinationer.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav Selma » 2012-01-23 20:31:46

KrigarSjäl skrev:Vad ska man tänka på innan man startar en blogg?

Måste man kunna en massa tekniskt krux som programmering?

Nej, du behöver inte ens kunna stava.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 4:30:25

Jag tycker att om jag ska ge mig ut bloggosfären så måste det vara med något som är bättre än allt annat, annars får det vara. Återstår att se om jag kan leva upp till mina egna krav men tack för svaren jag fått hittills.

Kan inte ett smack om programmering, börjar ni snacka såna termer förstår jag lika lite som om det vore sanskrit. Det intresserar mig heller inte. Jag är en man som känner mina begränsningar och vet med mig att det inte är någon idé att jag fördjupar mig i det heller. Det fastnar inte.
Måste alltså vara något lättmanövrerat.

Jag vill också stå ut från mängden, låter klyschigt, visst, men så är det.
Frågan är hur man lyckas med det när varenda jävel med dito mostrar har en egen blogg numera.

Ska kika runt lite och se vad som finns.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 4:33:17

Savanten Svante skrev: http://wordpress.org/ Hela 1464 färdiga bloggmallar, dvs designer. NÅN borde väl passa!

Var hittar man dem så man kan bläddra?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 4:35:06

Savanten Svante skrev:Båda ställena är gratis, så om du tänker experimentera runt en del kan du ju skapa en extra blogg bara för att testa olika saker!

Njae, så kul är det inte. För mig handlar det om att få ut texter och ingenting anant.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav barracuber » 2012-01-24 8:15:24

KrigarSjäl skrev:
Savanten Svante skrev: http://wordpress.org/ Hela 1464 färdiga bloggmallar, dvs designer. NÅN borde väl passa!

Var hittar man dem så man kan bläddra?


Som jag skrev tidigare så är de 1464 designmallarna bara tillgängliga om man kör wordpress.org vilket förutsätter att man först anlitar ett webbhotell. Det framgår när man läser den här diskussionen.

Däremot ser jag att gratisvarianten wordpress.com (som jag själv använder i min aspergerblogg) numera verkar ha många fler designmallar (> 150) i alla tänkbara stilar än sist jag kollade. Dem kan du bläddra bland här: http://theme.wordpress.com/themes/. De borde räcka för de flesta behov. (Det går att modifiera dessa mallar (färger osv) i viss mån men då måste man känna till CSS.)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 8:34:52

Du ska ha tack, där fanns det ju en del som var schysst.
Återstår att se vilken som passar mig bäst när det fanns flera jag kan tänka mig.

En annan frågeställning är vad bloggen ska heta. Idéer, tips?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav Lakrits » 2012-01-24 8:39:01

Det finns även de som skapar teman för Wordpress-bloggsidor. Vissa är gratis, andra kostar pengar. Sök efter dem på t.ex. Google eller gå till Wordpress-bloggsidor och se om de hänvisar till en webbformgivare som de använder sig av.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav barracuber » 2012-01-24 11:03:40

Lakrits skrev:Det finns även de som skapar teman för Wordpress-bloggsidor. Vissa är gratis, andra kostar pengar. Sök efter dem på t.ex. Google eller gå till Wordpress-bloggsidor och se om de hänvisar till en webbformgivare som de använder sig av.


Men återigen det där gäller enbart "selfhosted" wordpress dvs där man anlitar ett kommerciellt webbhotell. Kör man wordpress.com är det dessa - http://theme.wordpress.com/themes/ - man kan välja bland. Det tillkommer dessutom ständigt till nya teman till den sidan. Och som sagt om man kan lite CSS kan man även modifiera dessa teman själv, ändra färger och andra enklare saker.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 11:07:18

Lakrits skrev:Det finns även de som skapar teman för Wordpress-bloggsidor. Vissa är gratis, andra kostar pengar. Sök efter dem på t.ex. Google eller gå till Wordpress-bloggsidor och se om de hänvisar till en webbformgivare som de använder sig av.

Kan vara en idé. Tips om gratis hjälp med bloggdesign mottages tacksamt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav Banzai » 2012-01-24 11:10:18

KrigarSjäl skrev:Du ska ha tack, där fanns det ju en del som var schysst.
Återstår att se vilken som passar mig bäst när det fanns flera jag kan tänka mig.

En annan frågeställning är vad bloggen ska heta. Idéer, tips?

Det som genast dök upp i min skalle var "KrigarSjäl på krigsstigen". ;)

Problemet är väl dels att det är ditt användarnamn här och dels om du skriver något inlägg som inte passar till rubriken så kan den uppfattas som vilseledande. Tänker du skriva under pseudonym eller ditt riktiga namn? Jag tänkte om namnet ska ingå i titeln eller ej.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 11:21:39

Mitt riktiga namn kanske kommer framgå, eller nej förresten, varför det? Men jag hade inte tänkt mig att spinna vidare härifrån utan mer att bloggen står på egna ben.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav Lakrits » 2012-01-24 11:41:13

barracuber skrev:
Lakrits skrev:Det finns även de som skapar teman för Wordpress-bloggsidor. Vissa är gratis, andra kostar pengar. Sök efter dem på t.ex. Google eller gå till Wordpress-bloggsidor och se om de hänvisar till en webbformgivare som de använder sig av.


Men återigen det där gäller enbart "selfhosted" wordpress dvs där man anlitar ett kommerciellt webbhotell. Kör man wordpress.com är det dessa - http://theme.wordpress.com/themes/ - man kan välja bland. Det tillkommer dessutom ständigt till nya teman till den sidan. Och som sagt om man kan lite CSS kan man även modifiera dessa teman själv, ändra färger och andra enklare saker.

Kopiera och klistra in fungerade för mig. :-)Happy

Jag tog delar av de "finare" temana och använde i min blogg (som är saligen insomnad). Men de kanske är hårdare nu.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-24 11:53:49

Ta nåt begrepp från nån bok du gillar och döp bloggen efter det.

När jag skriver så vill jag heller inte bry mig alls om programmering och sånt.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Bloggdesign, starta blogg?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 12:07:55

Tack för svaren jag fått hittills, ska fundera vidare på det här med bloggande, kanske blir det någonting längre fram.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till IT-forum



Logga in