Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 10:52:54

Ni som säger att ni har en intelligenskvot långt över 131, hur kan ni komma fram till det? Hur vet ni att ni har 160 eller 180 och vilka test mäter så höga värden?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Banzai » 2012-01-24 11:00:44

KrigarSjäl skrev:Vidare vet de insatta att det är mer än logisk-matematisk förmåga som är intelligens. Själv skulle jag nog torska eller få högst mediokra resultat på Mensas nättest eftersom jag har begåvningsområden på annat håll. Hur man kan uttala sig om generell begåvningsnivå utan att ta med den verbala förmågan förstår jag inte heller, det är ju som bekant också en begåvning och utgör halva delen av de riktiga GÄLLANDE testen man gör hos psykolog.

Samma här. Jag har bara gjort ett nättest och det var Illustrerad Vetenskaps. Deras test inkluderade mer än den logiska/matematiska intelligensen. Jag fick mediokra resultat på just den logiska/matematiska och högst på den verbala.

Däremot så tillhör jag inte den intellektuella eliten på detta forumet på långa vägar och skulle aldrig lyckas kvala in till mensa. :P
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 11:03:36

Jag har inga problem med de som går med i Mensa eller gillar att tävla intellektuellt på olika sätt, det är snarare kreativt och dynamiskt och bidrar till att föra utvecklingen framåt.

Själv har jag ingen önskan om att ingå i någon bestämd elit. Elitism och frimureri är för töntar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Lakrits » 2012-01-24 11:39:11

Människovärdet bestäms naturligtvis inte av intelligensen. Ni har inget människovärde i mina ögon, alldeles oavsett hur (o)intelligenta ni är.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 11:42:56

Lakrits skrev:Människovärdet bestäms naturligtvis inte av intelligensen. Ni har inget människovärde i mina ögon, alldeles oavsett hur (o)intelligenta ni är.

Du nämnde tidigare en siffra om 180. Hur har man kommit fram till den?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Lakrits » 2012-01-24 11:48:37

KrigarSjäl skrev:
Lakrits skrev:Människovärdet bestäms naturligtvis inte av intelligensen. Ni har inget människovärde i mina ögon, alldeles oavsett hur (o)intelligenta ni är.

Du nämnde tidigare en siffra om 180. Hur har man kommit fram till den?

Två stycken intelligenstester i samband med ett medicinskt försök under min studietid (en i början av försöket, en i slutet; vi testade olika sorters frukost :-)Happy ). De bestod av en logisk del och en kognitiv del, och skilde sig en smula i upplägg men hade samma generella innehåll. De beräknades upp till 179 och jag maxade båda gångerna. Så det enda jag vet är att kombinationen IK/KK ger mig ett sammantaget IK på runt 180 (eller högre).

Under utredningen fick jag göra roliga språktester med ljud- och objektmaterial inom ramen för de delar av WAIS som mitt utredningslag använde. De två tidigare nämnda testerna hade bara text och bild. Och jag är ju tämligen usel på emotionell och social intelligens, så min sammantagna IK är antagligen betydligt lägre.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav slackern » 2012-01-24 12:55:50

Lakrits skrev:
KrigarSjäl skrev:
Lakrits skrev:Människovärdet bestäms naturligtvis inte av intelligensen. Ni har inget människovärde i mina ögon, alldeles oavsett hur (o)intelligenta ni är.

Du nämnde tidigare en siffra om 180. Hur har man kommit fram till den?

Två stycken intelligenstester i samband med ett medicinskt försök under min studietid (en i början av försöket, en i slutet; vi testade olika sorters frukost :-)Happy ). De bestod av en logisk del och en kognitiv del, och skilde sig en smula i upplägg men hade samma generella innehåll. De beräknades upp till 179 och jag maxade båda gångerna. Så det enda jag vet är att kombinationen IK/KK ger mig ett sammantaget IK på runt 180 (eller högre).

Under utredningen fick jag göra roliga språktester med ljud- och objektmaterial inom ramen för de delar av WAIS som mitt utredningslag använde. De två tidigare nämnda testerna hade bara text och bild. Och jag är ju tämligen usel på emotionell och social intelligens, så min sammantagna IK är antagligen betydligt lägre.


Fast det är den sammantagna som är den intressanta alltså medelvärdet. Så det du säger här så har du inte ett IQ över 180 utan bara ett par delmoment. Skulle jag resonerar som du skulle jag ha ett IQ på över 130 för att några utav testerna under min utredning visade på det. Men sen hade jag även några test som låg under gränsen för att vara utvecklingsstörd. Klassisk ojämn begåvnings profil men sammantaget normal begåvad varken mer eller mindre.

här finns tabell över hur dom räknar in IQ.

WAIS-testet (Wechsler Adult Intelligence Scale IV) är sannolikt det närmaste man kommer ett allmänt erkänt IQ-test, och den senaste versionen används i dag av professionella psykologer över hela världen. I den engelskspråkiga världen används ofta tester med frågor och uppgifter delvis formulerade i ord. Denna typ av test kräver en viss språkkunskap. I mindre språk, såsom svenska, är det dyrt att ta fram ett språkbaserat test och normera den på en tillräckligt stor befolkning. I Sverige används därför mest tester som använder olika visuella symboler.[källa behövs] Olika IQ tester har dock mycket stark korrelation med varandra så en person brukar få mycket liknande resultat oberoende av vilket test som används (se Generell intelligens (g-faktorn)).
Nedanför följer Wechslers värderingstabell som ger en uppfattning om en persons intellektuella nivå i förhållande till befolkningen som helhet.
Under 69: Mycket låg - Ca 2,2 % av befolkningen
70-79: Låg - Ca 6,7 % av befolkningen
80-89: Under normal - Ca 16,1 % av befolkningen
90-109: Normal - Ca 50,0 % av befolkningen
110-119: Över normal - Ca 16,1 % av befolkningen
120-129: Hög - Ca 6,7 % av befolkningen
Över 130: Mycket hög - Ca 2,2 % av befolkningen
IQ mellan 70 och 85 benämns som normal begåvnings nedre del eller svag begåvning och är inte ovanligt, medan personer med ett IQ under 70 ofta uppfyller kriterierna för någon form av mental utvecklingsstörning.


http://sv.wikipedia.org/wiki/Intelligenskvot
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Wine » 2012-01-24 14:38:19

slackern skrev:Fast det är den sammantagna som är den intressanta alltså medelvärdet. Så det du säger här så har du inte ett IQ över 180 utan bara ett par delmoment. Skulle jag resonerar som du skulle jag ha ett IQ på över 130 för att några utav testerna under min utredning visade på det. Men sen hade jag även några test som låg under gränsen för att vara utvecklingsstörd. Klassisk ojämn begåvnings profil men sammantaget normal begåvad varken mer eller mindre.

här finns tabell över hur dom räknar in IQ.

WAIS-testet (Wechsler Adult Intelligence Scale IV) är sannolikt det närmaste man kommer ett allmänt erkänt IQ-test, och den senaste versionen används i dag av professionella psykologer över hela världen. I den engelskspråkiga världen används ofta tester med frågor och uppgifter delvis formulerade i ord. Denna typ av test kräver en viss språkkunskap. I mindre språk, såsom svenska, är det dyrt att ta fram ett språkbaserat test och normera den på en tillräckligt stor befolkning. I Sverige används därför mest tester som använder olika visuella symboler.[källa behövs] Olika IQ tester har dock mycket stark korrelation med varandra så en person brukar få mycket liknande resultat oberoende av vilket test som används (se Generell intelligens (g-faktorn)).
Nedanför följer Wechslers värderingstabell som ger en uppfattning om en persons intellektuella nivå i förhållande till befolkningen som helhet.
Under 69: Mycket låg - Ca 2,2 % av befolkningen
70-79: Låg - Ca 6,7 % av befolkningen
80-89: Under normal - Ca 16,1 % av befolkningen
90-109: Normal - Ca 50,0 % av befolkningen
110-119: Över normal - Ca 16,1 % av befolkningen
120-129: Hög - Ca 6,7 % av befolkningen
Över 130: Mycket hög - Ca 2,2 % av befolkningen
IQ mellan 70 och 85 benämns som normal begåvnings nedre del eller svag begåvning och är inte ovanligt, medan personer med ett IQ under 70 ofta uppfyller kriterierna för någon form av mental utvecklingsstörning.


http://sv.wikipedia.org/wiki/Intelligenskvot


Det är också så jag har uppfattat det och att det är därför man använder sig av WAIS-testet vid NPF-utredningar t.ex.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Lakrits » 2012-01-24 20:22:59

slackern skrev:Fast det är den sammantagna som är den intressanta alltså medelvärdet. Så det du säger här så har du inte ett IQ över 180 utan bara ett par delmoment. Skulle jag resonerar som du skulle jag ha ett IQ på över 130 för att några utav testerna under min utredning visade på det. Men sen hade jag även några test som låg under gränsen för att vara utvecklingsstörd. Klassisk ojämn begåvnings profil men sammantaget normal begåvad varken mer eller mindre.

här finns tabell över hur dom räknar in IQ.

Det är ju precis vad jag skrev. Läs igen och läs rätt. Mitt IK och KK är skyhöga, men jag ligger lågt på andra delar. Men de två test som jag refererar till gjordes innan man började göra utökade tester, så jag antar att det är därför de bara tog upp två delmoment.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav slackern » 2012-01-24 20:27:25

Lakrits skrev:
slackern skrev:Fast det är den sammantagna som är den intressanta alltså medelvärdet. Så det du säger här så har du inte ett IQ över 180 utan bara ett par delmoment. Skulle jag resonerar som du skulle jag ha ett IQ på över 130 för att några utav testerna under min utredning visade på det. Men sen hade jag även några test som låg under gränsen för att vara utvecklingsstörd. Klassisk ojämn begåvnings profil men sammantaget normal begåvad varken mer eller mindre.

här finns tabell över hur dom räknar in IQ.

Det är ju precis vad jag skrev. Läs igen och läs rätt.


Jo jag såg det förut med. Vad bara lite tvetydigt. Så dom två du gjorde under dina studier kan väll inte räknas som IQ test i och med att de inte var fullständiga?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav sugrövmanövern » 2012-01-24 20:29:04

Hahaha wiki säger att jag har svag begåvning :lol: .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav slackern » 2012-01-24 20:30:08

sugrövmanövern skrev:Hahaha wiki säger att jag har svag begåvning :lol: .


Var det dom resultaten du fick hos psykologen?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Lakrits » 2012-01-24 20:32:04

slackern skrev:Jo jag såg det förut med. Vad bara lite tvetydigt. Så dom två du gjorde under dina studier kan väll inte räknas som IQ test i och med att de inte var fullständiga?

På den tiden var de det. Du är ung, käre vän. Det här var innan man började diagnostisera AS o.dyl. i Sverige. Och mina utredare ansåg att de pappren räckte. Jag gjorde bara några kompletterande små tester.

Socialt är jag i det närmaste stendöd. Emotionellt och empatiskt likaså. Däremot är jag en djävel på att brygga kaffe.
Senast redigerad av Lakrits 2012-01-24 20:37:29, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav sugrövmanövern » 2012-01-24 20:34:46

slackern skrev:
sugrövmanövern skrev:Hahaha wiki säger att jag har svag begåvning :lol: .


Var det dom resultaten du fick hos psykologen?
Nä har ingen aning om vad pysskologen gav för poäng. Jag är så dum att jag inte fattade att det var ett begåvningstest jag gjorde 8) .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav slackern » 2012-01-24 20:37:40

sugrövmanövern skrev:
slackern skrev:
sugrövmanövern skrev:Hahaha wiki säger att jag har svag begåvning :lol: .


Var det dom resultaten du fick hos psykologen?
Nä har ingen aning om vad pysskologen gav för poäng. Jag är så dum att jag inte fattade att det var ett begåvningstest jag gjorde 8) .


Men då kan du inte vete om du är svag begåvad eller inte :) Men fan jag tycker då inte att du är korkad.

Nähe det fattade jag nog inte heller föräns jag satt där men jag tycket det var skit kul att lägga alla pussel o klura. Eller det var nog när utredningen var klar och psyklogen gick igenom utredningen oc visade en massa diagram och kurvor över minna resultat det klarnade.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Sheyen » 2012-01-24 21:05:16

sugrövmanövern skrev:Hahaha wiki säger att jag har svag begåvning :lol: .

Wiki säger samma sak om mig. Men det skiter jag i. :P Jag anser mig inte vara svagbegåvad och jag anser inte heller att du är det.

För övrigt så fattade inte jag heller att det var ett begåvningstest jag gjorde. :D
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav lasseivägen » 2012-01-24 21:23:18

Lakrits skrev:Människovärdet bestäms naturligtvis inte av intelligensen. Ni har inget människovärde i mina ögon, alldeles oavsett hur (o)intelligenta ni är.

Ja visste redan att jag saknar människovärde, så många som försökt förklara vad jag vill utan att jag fattat.
På IQ test får jag -38 dom får starta om servern efter jag gjort testet.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Fenren » 2012-01-24 21:38:22

wikipedia skrev:120-129: Hög - Ca 6,7 % av befolkningen
Över 130: Mycket hög - Ca 2,2 % av befolkningen


stackars alla med 130 i IQ... de får inte vara med :lol:
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Neko-chan » 2012-01-28 0:04:21

jag får 126 eller mer :?
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav snuggelhund » 2012-01-28 23:23:30

Moggy skrev:"Alla" får alla rätt på den där testen.


Knappast. Själv fick jag strax under 100 poäng.

Men så tillhör man väl "de andra" som är lite svagbegåvade då.. :-)004
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav snuggelhund » 2012-01-28 23:28:12

Moggy skrev:
slackern skrev:
Moggy skrev:"Alla" får alla rätt på den där testen.


Jo det lär väll vara så. Säkert inte så stor variation på frågorna. Så det är bara att göra om tills man får alla rätt. Så ganska så enkelt att fixa till det.

Vad jag vill ha sagt med det är att det är inte övervakat. Så det folk säger att de får på ett Mensa onlinetest ska man ta med en väldigt stor nypa salt.



Eller så är det så pass enkelt att de flesta klarar av alla frågor på första försöket.


Känns inte kul att läsa..vad säger det då om oss som får under medeltalet 100...på detta så otroligt "enkla" test.... :-)006
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav slackern » 2012-01-28 23:31:40

snuggelhund skrev:
Moggy skrev:
slackern skrev:Jo det lär väll vara så. Säkert inte så stor variation på frågorna. Så det är bara att göra om tills man får alla rätt. Så ganska så enkelt att fixa till det.

Vad jag vill ha sagt med det är att det är inte övervakat. Så det folk säger att de får på ett Mensa onlinetest ska man ta med en väldigt stor nypa salt.



Eller så är det så pass enkelt att de flesta klarar av alla frågor på första försöket.


Känns inte kul att läsa..vad säger det då om oss som får under medeltalet 100...på detta så otroligt "lätta" test.... :-)006


Att du inte ska ta testet för att vara ett riktigt IQ test. Det visar inte din totala IQ som det du gör under ett övervakat test som mäter betydligt bredare begåvning.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Nibor » 2012-01-29 0:06:24

Gjorde WAIS i samband med autismutredningen och där stod det nåt om väl utvecklat estetiskt sinne, svårigheter med sociala samband mm.
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Cleveland » 2012-01-29 0:25:16

Såg att jag inte skrev mitt resultat tror jag, och ts ska ju alltid börja. 126 eller mer.
KrigarSjäl skrev:Är rätt trött på att snacka intelligens överhuvudtaget. Det är som Moggy säger.
"Alla" säger att de har en intelligens överstigande 130. Börjar bli rätt tjatigt och inte fan kan det stämma heller, det är 2% av befolkningen som har en intelligens över 131 och knappast varje dummer hacketorpare man råkar på.

Varför är det så viktigt för folk? Känns som att de blandar ihop det här med människovärde, allmän duglighet eller andra lika ovidkommande parametrar.
Vidare vet de insatta att det är mer än logisk-matematisk förmåga som är intelligens.
Själv skulle jag nog torska eller få högst mediokra resultat på Mensas nättest eftersom jag har begåvningsområden på annat håll. Hur man kan uttala sig om generell begåvningsnivå utan att ta med den verbala förmågan förstår jag inte heller, det är ju som bekant också en begåvning och utgör halva delen av de riktiga GÄLLANDE testen man gör hos psykolog.

När jag träffar folk som skryter över sina resultat på nättest brukar jag be dem komma igen när de gjort övervakade test hos psykolog.

Människovärde? Nej jag tycker att se hur folk på ett aspergerforum får för resultat är otroligt intressant.

slackern skrev:
Moggy skrev:"Alla" får alla rätt på den där testen.


Jo det lär väll vara så. Säkert inte så stor variation på frågorna. Så det är bara att göra om tills man får alla rätt. Så ganska så enkelt att fixa till det.

Vad jag vill ha sagt med det är att det är inte övervakat. Så det folk säger att de får på ett Mensa onlinetest ska man ta med en väldigt stor nypa salt.


resultatet räknas inte om man inte har 3 månader eller mer mellan varje gång.
Alien skrev:Du har inte länkat till testet. Iofs bör vi alla vara så intelligenta så vi hittar det ändå, men en del av oss är lite lata.

Vore det inte bättre om du gjorde en omröstning i stället, typ: Under 70, 71-85, 86-100, 101-115, 116-130, 131-145, över 146 (vet inte hur högt det går). Tror iofs ingen här hamnar under 70. Men då kan folk rösta anonymt utan att behöva skämmas el skryta.

För min del tänker jag inte göra något IQ-test. Blir det för lågt (mot vad jag väntade mig) kanske jag känner mig underlägsen de som har högt IQ. (Skulle det bli högre än förväntat, bleve jag högfärdstokig :roll: ). Jag föredrar att sväva i lycklig okunnighet och i all tysthet anse alla andra som idioter. 8)

Hur gör man en poll då? Märkte inte att man kunde det.

KrigarSjäl skrev:Vad jag menar är att ett övervakat intelligenstest hos psykolog är diagnostiskt giltigt till skillnad från nättest och att man inte kan bortse från den verbala begåvningen.

Men inte heller traditionella intelligenstest hos psykolog är fullkomliga då vi vet att det finns flera intelligenser som de inte mäter, vad brukar man säga, sju-åtta olika intelligenser? Musikalisk intelligens etc.

Självklart är det så och jag antar att alla här fattar det. Men det skulle inte bli mycket av en tråd om man frågade vad folk får för poäng på ett övervakat test.


Och tråden handlade ju inte om intelligens, jag tror inte att jag nämnde intelligens en enda gång i trådstarten eller rubriken. Tråden handlar om vad ni får för poäng på mensas test.
Cleveland
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2012-01-10

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in