Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Cleveland » 2012-01-23 23:26:17

Var väldigt osäker på var jag skulle lägga denna tråd, men la den här till slut.

Tyckte att det skulle vara intressant att samla lite statistik (Finner sådant väldigt intressant) om hur bra poäng aspies får på testet. Och om ni fått dåligt var inte blyga, det förstör statistiken om bara folk som fått bra poäng vågar skriva.

Jag trodde själv att jag hade ganska svårt för sånt här, speciellt tidspressen hatar jag. Men gjorde testet nyss och fick maxpoäng. Blev dock jävligt svårt i slutet, första 18 frågorna ungefär var dock lätta.
Cleveland
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2012-01-10

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Wine » 2012-01-23 23:29:33

Resultat
Din IQ beräknas vara

126, eller mer


Grattis! Det här är det högsta resultat som går att uppnå på provtestet.

Endast 4% av befolkningen har en IQ på 126 eller mer.

För medlemskap i Mensa krävs en IQ på 131 eller mer, vilket uppnås av 2% av befolkningen, alltså 98:e percentilen.

Du har goda chanser att kvalificera dig för medlemskap i Mensa. Anmäl dig gärna till vårt antagningstest så får du veta säkert!
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Moggy » 2012-01-23 23:34:12

"Alla" får alla rätt på den där testen.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav slackern » 2012-01-23 23:43:42

Moggy skrev:"Alla" får alla rätt på den där testen.


Jo det lär väll vara så. Säkert inte så stor variation på frågorna. Så det är bara att göra om tills man får alla rätt. Så ganska så enkelt att fixa till det.

Vad jag vill ha sagt med det är att det är inte övervakat. Så det folk säger att de får på ett Mensa onlinetest ska man ta med en väldigt stor nypa salt.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Moggy » 2012-01-23 23:47:43

slackern skrev:
Moggy skrev:"Alla" får alla rätt på den där testen.


Jo det lär väll vara så. Säkert inte så stor variation på frågorna. Så det är bara att göra om tills man får alla rätt. Så ganska så enkelt att fixa till det.

Vad jag vill ha sagt med det är att det är inte övervakat. Så det folk säger att de får på ett Mensa onlinetest ska man ta med en väldigt stor nypa salt.



Eller så är det så pass enkelt att de flesta klarar av alla frågor på första försöket.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Jagers » 2012-01-24 0:53:27

Moggy skrev:Eller så är det så pass enkelt att de flesta klarar av alla frågor på första försöket.

Testet mäter juh bara den logiska förmågan eller nått sånt. vilket dem flesta om inte alla med asperger är väldigt duktiga på, så inte konstigt att alla här får alla rätt, min mamma/pappa/syster hamnade på runt 90-100.

Men kom ihåg att IQ säger ingenting om vem man är som person, bara för att man har en IQ på 180 betyder det inte att man är vad folk kallar smart.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav lasseivägen » 2012-01-24 1:02:40

Moggy skrev:"Alla" får alla rätt på den där testen.

Låter som TV4'as töntfrågor, man skall väll åka och göra en dyr test hos mensa.
Konceptet är ju inte nytt.
IQ säger ju inte något om en persons förmågor i allmänhet, bara hur bra man är på juat den typen.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav sugrövmanövern » 2012-01-24 1:04:06

85
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Alien » 2012-01-24 2:48:58

Du har inte länkat till testet. Iofs bör vi alla vara så intelligenta så vi hittar det ändå, men en del av oss är lite lata.

Vore det inte bättre om du gjorde en omröstning i stället, typ: Under 70, 71-85, 86-100, 101-115, 116-130, 131-145, över 146 (vet inte hur högt det går). Tror iofs ingen här hamnar under 70. Men då kan folk rösta anonymt utan att behöva skämmas el skryta.

För min del tänker jag inte göra något IQ-test. Blir det för lågt (mot vad jag väntade mig) kanske jag känner mig underlägsen de som har högt IQ. (Skulle det bli högre än förväntat, bleve jag högfärdstokig :roll: ). Jag föredrar att sväva i lycklig okunnighet och i all tysthet anse alla andra som idioter. 8)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Parvlon » 2012-01-24 4:52:37

Finns en låst omröstning där 31 st har svarat.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 6:24:51

Är rätt trött på att snacka intelligens överhuvudtaget. Det är som Moggy säger.
"Alla" säger att de har en intelligens överstigande 130. Börjar bli rätt tjatigt och inte fan kan det stämma heller, det är 2% av befolkningen som har en intelligens över 131 och knappast varje dummer hacketorpare man råkar på.

Varför är det så viktigt för folk? Känns som att de blandar ihop det här med människovärde, allmän duglighet eller andra lika ovidkommande parametrar.
Vidare vet de insatta att det är mer än logisk-matematisk förmåga som är intelligens.
Själv skulle jag nog torska eller få högst mediokra resultat på Mensas nättest eftersom jag har begåvningsområden på annat håll. Hur man kan uttala sig om generell begåvningsnivå utan att ta med den verbala förmågan förstår jag inte heller, det är ju som bekant också en begåvning och utgör halva delen av de riktiga GÄLLANDE testen man gör hos psykolog.

När jag träffar folk som skryter över sina resultat på nättest brukar jag be dem komma igen när de gjort övervakade test hos psykolog.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav slackern » 2012-01-24 8:23:07

KrigarSjäl skrev:När jag träffar folk som skryter över sina resultat på nättest brukar jag be dem komma igen när de gjort övervakade test hos psykolog.


Precis det är de ända test som kan valideras alla tester på internett saknar allt som helst värde. När man sitter hos psykologen sitter man i flera timmar och blir studerad hur man svarar och beter sej. Så ett test på nätet med 18 frågor känns inget vidare seriöst.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Sheyen » 2012-01-24 8:25:58

KrigarSjäl skrev:Varför är det så viktigt för folk? Känns som att de blandar ihop det här med människovärde, allmän duglighet eller andra lika ovidkommande parametrar.
Vidare vet de insatta att det är mer än logisk-matematisk förmåga som är intelligens.

+1
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav slackern » 2012-01-24 8:32:31

Sheyen skrev:
KrigarSjäl skrev:Varför är det så viktigt för folk? Känns som att de blandar ihop det här med människovärde, allmän duglighet eller andra lika ovidkommande parametrar.
Vidare vet de insatta att det är mer än logisk-matematisk förmåga som är intelligens.

+1


Nu tror jag han menade mensas nättest som är högst begränsat. Som han har skrivit längre ner så är det ett övervakat test hos en psykolog som ger ett mer korrekt svar.

Men själv kan jag skriva under på att ens persons människovärde inte har något med intelligens att göra.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Sheyen » 2012-01-24 8:39:21

slackern skrev:Nu tror jag han menade mensas nättest som är högst begränsat.

Jag vet vad han menade.

Det var framförallt det här som jag gillade:

KrigarSjäl skrev:Vidare vet de insatta att det är mer än logisk-matematisk förmåga som är intelligens.


Läste du det, slackern?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 8:55:34

Vad jag menar är att ett övervakat intelligenstest hos psykolog är diagnostiskt giltigt till skillnad från nättest och att man inte kan bortse från den verbala begåvningen.

Men inte heller traditionella intelligenstest hos psykolog är fullkomliga då vi vet att det finns flera intelligenser som de inte mäter, vad brukar man säga, sju-åtta olika intelligenser? Musikalisk intelligens etc.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Sheyen » 2012-01-24 9:06:09

KrigarSjäl skrev:Men inte heller traditionella intelligenstest hos psykolog är fullkomliga då vi vet att det finns flera intelligenser som de inte mäter, vad brukar man säga, sju-åtta olika intelligenser? Musikalisk intelligens etc.

Ja, precis.

Jag sökte snabbt på Wikipedia och hittade detta:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Multipel_i ... ntelligens
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 9:24:13

Det här är en mer pedagogisk information,
http://www.gugglan.se/kunskapsformer.htm

Själv känner jag igen mina starka sidor i två av intelligensformerna.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Sheyen » 2012-01-24 9:36:24

KrigarSjäl skrev:Det här är en mer pedagogisk information,
http://www.gugglan.se/kunskapsformer.htm

Tack så mycket för länken!

KrigarSjäl skrev:Själv känner jag igen mina starka sidor i två av intelligensformerna.

Samma här, faktiskt.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Lakrits » 2012-01-24 9:53:17

Låt de som vill göra det där lilla testet, det gör ju ingen skada. Men visst vore det klokt om de även inkluderade andra former av intelligens i sina tester. Om man känner till sina styrkor och svagheter, så blir det lättare att hantera livet i övrigt.

Men försök att göra ett ordentligt intelligenstest någon gång, där du får kämpa med alla möjliga sorters egenskaper. Det är förbaskat roligt.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav slackern » 2012-01-24 10:10:45

KrigarSjäl skrev:Vad jag menar är att ett övervakat intelligenstest hos psykolog är diagnostiskt giltigt till skillnad från nättest och att man inte kan bortse från den verbala begåvningen.

Men inte heller traditionella intelligenstest hos psykolog är fullkomliga då vi vet att det finns flera intelligenser som de inte mäter, vad brukar man säga, sju-åtta olika intelligenser? Musikalisk intelligens etc.


Jag håller fullkomligt med. Men jag tror att de tester de har hos psykologer är att ta fram patientens starka och svaga sidor för att kunna ge patienten rätt sorts hjälp. Och de kan väll utläsa om patienten har visa problem som brukar finnas med vid olika NPF som tex exekutiva funktioner.

Sen användes de väll vid olika anställnings intervjuer med för att sålla bland de olika sökande. Men jag antar att det är det bästa verktyget vi har för att få en generell bild hur det ligger till.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Wine » 2012-01-24 10:22:57

Jag fattade också frågan som att detta endast gällde mensas nättest och jag tror inte heller att det är något bra test utan att man nog bör göra ett större test som är övervakat om man verkligen vill veta och jag tycker inte heller att människovärdet inte har något som helst med intelligens att göra.

Skulle däremot ändå vara kul att se hur många här som faktiskt ändå får höga resultat/maxresultat på mensas onlinetest med tanke på tillförlitligheten eftersom precis som Krigarsjäl skriver så borde det ju inte vara så många som får så höga resultat/maxresultat på deras onlinetest.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 10:45:42

slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:Vad jag menar är att ett övervakat intelligenstest hos psykolog är diagnostiskt giltigt till skillnad från nättest och att man inte kan bortse från den verbala begåvningen.

Men inte heller traditionella intelligenstest hos psykolog är fullkomliga då vi vet att det finns flera intelligenser som de inte mäter, vad brukar man säga, sju-åtta olika intelligenser? Musikalisk intelligens etc.


Jag håller fullkomligt med. Men jag tror att de tester de har hos psykologer är att ta fram patientens starka och svaga sidor för att kunna ge patienten rätt sorts hjälp. Och de kan väll utläsa om patienten har visa problem som brukar finnas med vid olika NPF som tex exekutiva funktioner.

Så är det, man använder intelligenstest som ett verktyg i diagnosticeringen och inte för att få fram en siffra.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Wine » 2012-01-24 10:47:44

Wine skrev:Jag fattade också frågan som att detta endast gällde mensas nättest och jag tror inte heller att det är något bra test utan att man nog bör göra ett större test som är övervakat om man verkligen vill veta och jag tycker inte heller att människovärdet inte har något som helst med intelligens att göra.


Såg att jag skrev fel i tidigare inlägg, det blev ett inte för mycket och jag tycker alltså att människovärdet inte har något som helst med intelligens att göra.

:wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in