Söker intervjuperson till RFSU:s tidning Ottar

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Söker intervjuperson till RFSU:s tidning Ottar

Inläggav klrnn » 2012-01-23 12:06:48

Hej!

Hoppas att det är okej att jag använder forumet på det här viset. Om inte, så ber jag om ursäkt!

Jag ska göra en intervju till RFSU:s tidning Ottar och undrar om någon vill vara med eller har tips på någon som vill vara med? Du bör vara runt 20-30 år. I nästa nummer av Ottar kommer det finnas en text som handlar om hur det funkar med sex och relationer om man har Asperger, utifrån en ny intervjustudie som gjorts på Göteborgs universitet.

Jag har snabbläst ett utkast av studien och den tar upp saker som att det är svårt att veta hur man flirtar (många i studien angav att de helst flirtar via Internet), att många är rädda för att bli sedda som en diagnos och anser sig vara svåra att leva med på grund av bristande sociala färdigheter. Många angav att de gärna velat lära sig mer om relationer i sex- och samlevnadskunskapen i skolan, inte bara om olika könssjukdomar. Och att det här med sexualitet kan bli krångligt när man har en konkret språkförståelse och har svårigheter att läsa av sociala signaler, till exempel andras känslotillstånd, avsikter och önskningar.

För att göra det hela mer konkret för läsaren så vill Ottar göra en intervju med en person med Asperger och som kan tänka sig att prata om relationer och sex. Det är inte en superlång intervju och jag tänkte föreslå att göra den via Skype (men är öppen för andra förslag, beroende på vad som passar intervjupersonen bäst). Intervjun måste göras den här veckan för att hinna bli klar i tid.

Om du vill veta lite mer om vad jag skrivit tidigare, så finns här ett reportage om psykradikalism och psykisk sjukdom bland hbtq-personer: http://www.tidningenkomut.se/2011/03/ra ... -psykfall/

Helst vill Ottars redaktion att den som intervjuas ska vara "lite känd" eftersom de som talar i studien är så anonymiserade. Men jag tycker inte det spelar någon roll, det viktiga är ju hur man presenterar intervjupersonen, så att den blir en _person_, inte en diagnos.

Vill du bli intervjuad?
Kommer du att tänka på någon som skulle kunna passa?
Blir så tacksam för förslag!

Det går såklart bra att PM:a direkt till mig! Eller maila till karolinastenstrom@gmail.com

Bästa hälsningar
Karolina
klrnn
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2012-01-23

Re: Söker intervjuperson till RFSU:s tidning Ottar

Inläggav Jagers » 2012-01-23 13:14:52

Vill bara tipsa om att det gjordes en liknande sak för bara ett litet tag sedan.

delta-i-en-intervjustudie-gbg-sth-norr-linkoping-t20468.html
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Söker intervjuperson till RFSU:s tidning Ottar

Inläggav klrnn » 2012-01-23 14:07:40

Jagers skrev:Vill bara tipsa om att det gjordes en liknande sak för bara ett litet tag sedan.

delta-i-en-intervjustudie-gbg-sth-norr-linkoping-t20468.html


Hej!
Det är den intervjustudien som det ska handla om. Det är en artikel om den studien i tidningen. Men eftersom deltagarna i studien är helt anonyma, så vill tidningen Ottar göra en intervju med en person som är med på bild. Förstår du hur jag menar? :-)Happy
klrnn
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2012-01-23

Re: Söker intervjuperson till RFSU:s tidning Ottar

Inläggav kullan » 2012-01-23 14:11:09

Aha! Men det kan nog bli svårt att få någon som är beredd på att visa sig på bild. Folk härinne vill vara rätt så anonyma.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Söker intervjuperson till RFSU:s tidning Ottar

Inläggav atoms » 2012-01-23 14:44:41

kullan skrev:Aha! Men det kan nog bli svårt att få någon som är beredd på att visa sig på bild. Folk härinne vill vara rätt så anonyma.


Åjo, den andra extremen finns också - linslusen.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Söker intervjuperson till RFSU:s tidning Ottar

Inläggav klrnn » 2012-01-23 14:54:37

kullan skrev:Aha! Men det kan nog bli svårt att få någon som är beredd på att visa sig på bild. Folk härinne vill vara rätt så anonyma.


Mm, jag förstår det. Men jag tänkte om det fanns någon person som skulle kunna tänka sig att vara med för att det är i ett seriöst sammanhang. Man kan ju fortsätta att vara anonym här även om man är med i intervjun (själva intervjun behöver ju inte röja ens identitet här på forumet om man inte vill det).

Hoppas på att hitta någon som kan tänka sig att ställa upp!
klrnn
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2012-01-23

Re: Söker intervjuperson till RFSU:s tidning Ottar

Inläggav klrnn » 2012-01-23 14:55:29

atoms skrev:
kullan skrev:Aha! Men det kan nog bli svårt att få någon som är beredd på att visa sig på bild. Folk härinne vill vara rätt så anonyma.


Åjo, den andra extremen finns också - linslusen.


:D
Ja, finns det någon linslus eller någon mellan superanonym och linslus som vill svara på några frågor?
klrnn
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2012-01-23

Re: Söker intervjuperson till RFSU:s tidning Ottar

Inläggav Alien » 2012-01-23 15:00:01

Linlöss hittar man bäst i bildtrådarna. :wink: Men alla kanske inte vill gå ut med sina riktiga namn i en intervju.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Söker intervjuperson till RFSU:s tidning Ottar

Inläggav MsTibbs » 2012-01-23 16:52:43

Jag är linslus, men jag har nog snarare en bipolär än en aspig sexualitet? :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Söker intervjuperson till RFSU:s tidning Ottar

Inläggav Alien » 2012-01-23 16:57:42

Aspig sexualitet, vad är det?! Det är väl snarare oförmågan att få till det öht när det gäller kärlek, sex och förhållande med någon som är problemet, eftersom det brister i den sociala kommunikationen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Söker intervjuperson till RFSU:s tidning Ottar

Inläggav calima » 2012-01-23 17:10:55

Alien skrev:Aspig sexualitet, vad är det?!


Undrar jag också!

Problemet är väl just brister i social kommunikation?
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Söker intervjuperson till RFSU:s tidning Ottar

Inläggav Lakrits » 2012-01-23 17:14:31

calima skrev:
Alien skrev:Aspig sexualitet, vad är det?!


Undrar jag också!

- Var det lika bra för dig som det var för mig?
- Kan du definiera "bra" med fem underliggande parametrar och relatera din egen upplevda bra känsla på en skala från 1 till 10 med den tidigare nämnda definitionen som grund?
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Söker intervjuperson till RFSU:s tidning Ottar

Inläggav supernova » 2012-01-23 17:39:18

Alldeles förgammal, sen tycker inte jag att man hinner med att vara så social just i den situationen. Det är väl mest att köra på bara, he he :lol:
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Re: Söker intervjuperson till RFSU:s tidning Ottar

Inläggav MsTibbs » 2012-01-23 17:51:47

Aspies är nog generellt mer stabila än jag. Jag är mer allt eller inget... men jag har ju en tveklös Aspergerdiagos, så om detta accepteras kan jag ställa upp med bild (och namn), under förutsättning att jag får en egen tidning som tack för besväret! :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Söker intervjuperson till RFSU:s tidning Ottar

Inläggav Krake » 2012-01-23 18:29:37

Lakrits skrev:
calima skrev:
Alien skrev:Aspig sexualitet, vad är det?!


Undrar jag också!

- Var det lika bra för dig som det var för mig?
- Kan du definiera "bra" med fem underliggande parametrar och relatera din egen upplevda bra känsla på en skala från 1 till 10 med den tidigare nämnda definitionen som grund?


Den ska jag använda när jag förlorar oskulden!

Enligt Amy Farah Fowler (The big bang theory) ska denna symbol :-)154 ursprungligen föreställa en kvinnas rumpa. Detta säger jag helt utan anledning.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Re: Söker intervjuperson till RFSU:s tidning Ottar

Inläggav Miche » 2012-01-23 18:39:18

MsTibbs skrev:Aspies är nog generellt mer stabila än jag. Jag är mer allt eller inget... men jag har ju en tveklös Aspergerdiagos, så om detta accepteras kan jag ställa upp med bild (och namn), under förutsättning att jag får en egen tidning som tack för besväret! :)

Bra förslag, du är van att komma ut i media och har vettiga åsikter och ser dessutom bra ut på bild.

Ett exemplar av tidningen är ju det minsta man kan begära.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Söker intervjuperson till RFSU:s tidning Ottar

Inläggav Swesse » 2012-01-23 18:41:01

Lakrits skrev:
calima skrev:
Alien skrev:Aspig sexualitet, vad är det?!


Undrar jag också!

- Var det lika bra för dig som det var för mig?
- Kan du definiera "bra" med fem underliggande parametrar och relatera din egen upplevda bra känsla på en skala från 1 till 10 med den tidigare nämnda definitionen som grund?


Sorgligt nog är detta något som jag faktiskt hade kunnat svara... vet inte om jag ska skratta eller gråta. :D :-)004
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Söker intervjuperson till RFSU:s tidning Ottar

Inläggav MsTibbs » 2012-01-23 19:54:40

Miche skrev:Bra förslag, du är van att komma ut i media och har vettiga åsikter och ser dessutom bra ut på bild.


Oj, tack, hihi :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Söker intervjuperson till RFSU:s tidning Ottar

Inläggav Iridia » 2012-01-23 20:02:00

Ja, why not?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Söker intervjuperson till RFSU:s tidning Ottar

Inläggav jonsch » 2012-01-23 20:07:10

klrn! Det bara slog mig hur bra det vore om du underströk tjugofaldt i artikeln att den handlar om en undrsökning som har blott 9 personer som underlag!

Så ingen tror att man kan lära sig något från den om hur deras syster med AS-diagnos eller exempelvis jag tänker. Det är svårt inte minst just att träffa sexualpartner när folk tror de kan bedöma ens lämplighet genom att läsa artiklar.

/ J
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Söker intervjuperson till RFSU:s tidning Ottar

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 6:38:01

Texten trådstartaren länkar till finner jag ycket intressant och läsvärd.
Psykradikalism är ett begrepp jag inte hört om förut men det är väl det som ska till, radikalism, för att bryta upp alla fördomar och allt hysch-hysch som omger psykiska diagnoser. Kaxigt, progressivt och bra.

Gällande AS och sexualitet tror jag inte att det är sexualiteten i sig som är avvikande hos aspergare utan mer att det fallerar på den sociala biten.
Det är många som inte kommer till skott för att ta det på ren svenska.
Man har ofta svårt att funka i de sociala arenor där sexuella kontakter knyts, läs: krogen, utelivet. Där ska man också komma ihåg att det finns de som envisas, varav undertecknad är ett exempel. Med aktivt raggande lär man sig till slut hur det funkar och de svårigheter på imrådet jag hade som tonåring existerar knappt längre, just pga mina "fältstudier".

Asperger är inte en sexuell läggning och det finns inga kriterier som rör sexualitet i symptomkriterierna, det måste också poängteras.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Söker intervjuperson till RFSU:s tidning Ottar

Inläggav LostInAForest » 2012-01-24 13:06:49

åh vad roligt, att det är du som skrev det utmärkta reportaget i komut (ett av mina favoritnummer faktiskt)!

ville väl egentligen mest säga tack för det, och att det känns tryggt att du tar dig an den här intervjun.

stor kram!
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Söker intervjuperson till RFSU:s tidning Ottar

Inläggav klrnn » 2012-01-24 16:01:54

jonsch skrev:klrn! Det bara slog mig hur bra det vore om du underströk tjugofaldt i artikeln att den handlar om en undrsökning som har blott 9 personer som underlag!

Så ingen tror att man kan lära sig något från den om hur deras syster med AS-diagnos eller exempelvis jag tänker. Det är svårt inte minst just att träffa sexualpartner när folk tror de kan bedöma ens lämplighet genom att läsa artiklar.

/ J


viktig synpunkt! jag kommer inte att skriva om själva studien, bara göra en intervju. det bästa för alla vore om vi talade om olikheter istället för eller som komplement till diagnoser. alla är olika, både innanför och utanför diagnoser. dvs alla med asperger är inte likadana och alla neurotyper är inte likadana. ganska självklart egentligen. jag vet inte riktigt hur man ska göra för att få människor att förstå det dock...
klrnn
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2012-01-23

Re: Söker intervjuperson till RFSU:s tidning Ottar

Inläggav klrnn » 2012-01-24 16:04:08

KrigarSjäl skrev:Texten trådstartaren länkar till finner jag ycket intressant och läsvärd.
Psykradikalism är ett begrepp jag inte hört om förut men det är väl det som ska till, radikalism, för att bryta upp alla fördomar och allt hysch-hysch som omger psykiska diagnoser. Kaxigt, progressivt och bra.

Gällande AS och sexualitet tror jag inte att det är sexualiteten i sig som är avvikande hos aspergare utan mer att det fallerar på den sociala biten.
Det är många som inte kommer till skott för att ta det på ren svenska.
Man har ofta svårt att funka i de sociala arenor där sexuella kontakter knyts, läs: krogen, utelivet. Där ska man också komma ihåg att det finns de som envisas, varav undertecknad är ett exempel. Med aktivt raggande lär man sig till slut hur det funkar och de svårigheter på imrådet jag hade som tonåring existerar knappt längre, just pga mina "fältstudier".

Asperger är inte en sexuell läggning och det finns inga kriterier som rör sexualitet i symptomkriterierna, det måste också poängteras.


tack för dina intressanta tankar! låter modigt och fiffigt att bedriva fältstudier (måste inte alla göra det förresten? :-)Happy )! ditt inlägg kommer säkert inspirera mig medvetet eller omedvetet när jag gör klart min text sen.
klrnn
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2012-01-23

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in