Delta i en intervjustudie? (Gbg, Sth, Norr- & Linköping)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Delta i en intervjustudie? (Gbg, Sth, Norr- & Linköping)

Inläggav Charlotte » 2011-05-17 12:09:13

Hej!

Har Du diagnosen Aspergers syndrom och är 18-25 år? Vill Du delta i en studie om sexualitet och relationer? Bor du i eller nära Göteborg?

Jag heter Charlotte Persson och ska skriva mitt examensarbete på psykologprogrammet under hösten 2011. Mitt arbete kommer att vara en intervjustudie med unga vuxna som har diagnosen Aspergers syndrom. Syftet är att få veta hur Du och andra ser på sexualitet och relationer – erfarenheter, tankar om framtiden samt hur diagnosen Aspergers syndrom påverkar detta. Jag vill också veta vilken information och utbildning Du tycker att Du har fått om sex och samlevnad.

Till denna studie söker jag Dig som har diagnosen Aspergers syndrom och är mellan 18 och 25 år och vill bli intervjuad. Intervjuerna kommer att göras under våren, sommaren och början av hösten 2011. Varje intervju tar ca 1-2 timmar. Intervjuerna genomförs på Psykologiska institutionen på Linnéplatsen i Göteborg.

Ditt deltagande i studien är förstås frivilligt och Du kan när som helst avbryta Din medverkan utan att förklara varför. Ditt deltagande är anonymt.

Som tack för Din medverkan får Du en trisslott.

Är Du intresserad av att delta eller har Du några frågor? Maila mig på charlotte.persson@hotmail.com eller ring mig på 0762-97 00 80, eller ta kontakt med mig här på forumet!

Moderator: Ändrade rubriken, ännu en gång, så att fler ser var intervjuerna kan hållas.
Charlotte
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-05-16

Re: Vill Du delta i en intervjustudie?

Inläggav treeman » 2011-05-17 17:01:11

Om jag vore ungdom så.... då skulle du får intervjua mig direkt. Men jag är gubbe. :/

Välkommen till forumet!
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Vill Du delta i en intervjustudie?

Inläggav Charlotte » 2011-05-17 22:07:35

treeman skrev:Om jag vore ungdom så.... då skulle du får intervjua mig direkt. Men jag är gubbe. :/

Välkommen till forumet!
:)


Hej!

Tack ändå! Och tack för välkomnandet!
Charlotte
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-05-16

Re: Vill Du delta i en intervjustudie?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-05-17 23:11:26

-Varför är aspergares sexliv intressant?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vill Du delta i en intervjustudie?

Inläggav Jagers » 2011-05-17 23:49:25

KrigarSjäl skrev:-Varför är aspergares sexliv intressant?


det undrar jag å
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Vill Du delta i en intervjustudie?

Inläggav treeman » 2011-05-17 23:59:07

Okay jag var lite naiv nu först när jag skummade igenom texten bara (mitt första inlägg).

Jag har Asperger och har ett vad jag vet helt "normalt" syn på sex & relationer. Har jag alltid
haft.

Fungerar ungefär som andra "Svenskar". Även om jag hört lite om kvinnomisshandel och annat. Det stämmer inte in på mig då.
:)

Man har sex för det är skönt alternativt för att få barn eller både och.

Relationer med en partner (eller flera) har man för att antingen få sex eller kärlek eller både och.

Mitt största problem pga min Asperger är att jag just nu inte kan hantera grupper om mer än 2 personer så bra.
:)

Jag är tvungen att säga vad jag tycker eftersom jag vill det. Finns kanske Aspergare med mer
"abnormal preferences" det vet jag ju inte. Fast ta inte upp några extremfall i studien tack.
Som kvinnomisshandlare eller andra "avvikande".
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Vill Du delta i en intervjustudie?

Inläggav Alien » 2011-05-18 2:06:24

KrigarSjäl skrev:-Varför är aspergares sexliv intressant?


Varför är någon grupps sexliv intressant? :roll:

Det forskas givetvis om allas sexliv (inkl funktionsnedsattas sexliv). Och det kan ju vara avvikande för aspergare, med tanke på perceptionsstörningar och sociala svårigheter. Eller också är det rätt likt de flesta andras, men även detta kan vara intressant.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Vill Du delta i en intervjustudie?

Inläggav segdeg » 2011-05-18 3:12:42

Det är intressant, då det är ett eftersatt område vad det gäller människors livskvalite, ett ämne som sexualiteten behöver belysas med forskning som motvikt till den "upplysning" vi alla får ta del av genom media och reklam vare sig vi vill eller inte.

När det gäller NPF behövs det likaväl som för synskadade eller andra grupper att ta reda på hur en sund utveckling kan främjas, att vara så utlämnad som ungdomar är idag, till all kommersiell påverkan har nog inte hänt tidigare i människans Historia, även vi äldre reagerar ju med blandade känslor oavsett hur frigjorda vi tror att vi är.

Med det sagt tycker jag Krigarsjäls fråga är befogad och att TS kanske kan ge ett bättre svar än det jag gav.

Mvh segdeg :-)006 (segsex)eller(sexdeg)kanske(degsex)eller om andan faller på(sexseg)
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Vill Du delta i en intervjustudie?

Inläggav Le_inimitable » 2011-05-18 6:24:21

KrigarSjäl skrev:-Varför är aspergares sexliv intressant?

Det här är inte fråga om en studie som vare sig behöver handla om något intressant eller ha någon potential att vara till nytta för någon annan än den som vill bli psykolog.
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Re: Vill Du delta i en intervjustudie?

Inläggav Charlotte » 2011-05-18 8:14:51

segdeg skrev:Det är intressant, då det är ett eftersatt område vad det gäller människors livskvalite, ett ämne som sexualiteten behöver belysas med forskning


Jag passar på att besvara frågan om varför jag tycker det är intressant att forska om sex och Aspergers syndrom. Jag instämmer med segdeg i att sexualitet generellt är ett eftersatt område som behöver belysas. När det gäller många andra grupper i samhället finns det ganska mycket forskning kring sexualitet. När det gäller personer med Aspergers syndrom finns det däremot väldigt lite forskning. Ofta är den forskningen dessutom gjord så att man inte har frågat personen själv, utan föräldrar, vårdgivare etc. Därför tycker jag det är viktig forskning.

Nyttan med forskningen är att samhället (vårdgivare, skola, kommuner m.fl.) kan bli bättre på bemötande i frågor som gäller sex och på att erbjuda utbildning om sex och samlevnad som bättre passar personer med AS.

Jag hoppas det besvarar några av frågorna om varför jag gör undersökningen!
Charlotte
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-05-16

Re: Vill Du delta i en intervjustudie?

Inläggav Charlotte » 2011-05-25 9:57:04

Hej igen!

På grund av för få deltagare ändrar jag åldersspannet för deltagare i studien, jag söker nu personer mellan 18-28 år som kan tänka sig att vara med i en intervju. Intervjun handlar, som det står ovan, om relationer och sexualitet. Deltagande är förstås konfidentiellt. Hoppas att ni vill vara med!
Charlotte
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-05-16

Re: Vill Du delta i en intervjustudie?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-05-25 10:03:49

Tillhör inte sexlivet den privata sfären?
Varför ska socionomer och annat löst folk kika under folks täcken? Vad är det för fakta du vill vaska fram, att 54% av intervjugruppen anser att missionären är att föredra framför doggystyle och att biologilärarna i sin tur bör ta med det i undervisningen?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vill Du delta i en intervjustudie?

Inläggav Charlotte » 2011-05-25 11:09:28

Jag kanske har varit otydlig, det ber jag om ursäkt för. Jag är inte intresserad av precis hur de som deltar i studien har sex, utan snarare tankar och funderingar kring relationer och sex.
Deltagande är förstås helt frivilligt, den som känner att detta är för privat behöver inte delta.
Charlotte
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-05-16

Re: Vill Du delta i en intervjustudie?

Inläggav Charlotte » 2011-06-01 8:13:50

Hej igen!

Nu söker jag också intervjudeltagare i Linköping och Norrköping, då jag har möjlighet att komma dit och intervjua någon gång i slutet av sommaren/början av hösten.

För att förtydliga vad intervjun handlar om, så är fokus på par- eller kärleksrelationer. Jag ställer också en del frågor om sexualitet, de frågorna handlar framför allt om vad man har för tankar kring sex och inte så mycket om hur man gör.

Jag hoppas att ni vill vara med!
Charlotte
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-05-16

Re: Vill Du delta i en intervjustudie? (Gbg, Norr- & Linköpi

Inläggav Laika » 2011-06-01 23:42:55

Vilken otroligt intressant frågeställning! Jag har själv skrivit uppsats och arbeten om sexualitet, främst "avvikarsexualitet" som sadomasochism och fetischism. När du är klar med din uppsats vill jag väldigt gärna läsa.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: Vill Du delta i en intervjustudie? (Gbg, Norr- & Linköpi

Inläggav Charlotte » 2011-06-05 11:16:29

Laika skrev:Vilken otroligt intressant frågeställning! Jag har själv skrivit uppsats och arbeten om sexualitet, främst "avvikarsexualitet" som sadomasochism och fetischism. När du är klar med din uppsats vill jag väldigt gärna läsa.


Vad kul! Påminn mig gärna så ska jag skicka en pdf-version när den är färdig, jag räknar med att det blir i januari 2012.
Charlotte
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-05-16

Re: Vill Du delta i en intervjustudie? (Gbg, Norr- & Linköpi

Inläggav Charlotte » 2011-07-11 14:50:44

Hej igen!

Jag vill bara påminna om min studie, jag intervjuar fortfarande och söker 3-4 deltagare till för att få ihop mitt examensarbete. Jag kan göra intervjuer i Göteborgsområdet, Linköping, Norrköping och Stockholm. Bor du någon annanstans och är intresserad av att delta, så hör av dig, det kanske går att lösa.

Jag söker som sagt dig som är 18-28 år och har Aspergers syndrom. Intervjun tar ca 1-2 timmar. Du får en trisslott som tack för ditt deltagande.

Tipsa gärna andra ni känner som kanske kan vara intresserade!

Stort tack för hjälpen!
Charlotte
Charlotte
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-05-16

Re: Vill Du delta i en intervjustudie? (Gbg, Norr- & Linköpi

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-11 16:08:27

Jag är i en relation som pågått i 13 år. Men jag är för gammal för studien :mrgreen:
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Vill Du delta i en intervjustudie? (Gbg, Norr- & Linköpi

Inläggav Laika » 2011-07-12 22:32:41

Jag är helt klart intresserad men bor i Skåne.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: Vill Du delta i en intervjustudie? (Gbg, Norr- & Linköpi

Inläggav Charlotte » 2011-07-13 17:43:05

Tack för ert intresse!

Bror Duktig: Vad synd att du är för gammal!

Laika: Skåne blir svårt tyvärr, men tack ändå! Jag ska skicka studien till dig när den är färdig.
Charlotte
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-05-16

Re: Vill Du delta i en intervjustudie? (Gbg, Norr- & Linköpi

Inläggav nano » 2011-07-13 17:46:06

Kan tänka mig med ledning av vilka som kommer på träffarna att de flesta är från 30 och uppåt på forumet men det finns även yngre också.
Jag var med i en annan relationsundersökning en gång och den gjordes textledes utan att man träffades.
Det är lite jobbigt o sitta o svara framför en annan person enligt mig.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Vill Du delta i en intervjustudie? (Gbg, Norr- & Linköpi

Inläggav Xzirie » 2011-07-13 17:59:39

Varför så snäv åldersgrupp? Jävlar vad gammal man känner sig...
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Re: Vill Du delta i en intervjustudie? (Gbg, Norr- & Linköpi

Inläggav Charlotte » 2011-07-14 10:30:36

Åldersspannet är medvetet ganska snävt för att undersöka just hur unga vuxna med AS ser på relationer och sexualitet. För många ändras sådana frågor under livet, därför tycker jag det är intressant att fokusera på en relativt snäv grupp. Det är dock tråkigt att det är många som hade velat delta men som inte passar in i åldersspannet.

Jag väljer att göra intervjuerna IRL eftersom det bland annat ger mig större möjligheter att ställa följdfrågor, samt den jag intervjuar större möjligheter att korrigera om jag verkar missuppfatta något. Kort sagt, det blir mer av ett samtal. Jag förstår att detta också hindrar vissa från att delta, samt gör det svårare för mig att intervjua personer i andra städer än de jag angett. Det är tråkiga nackdelar med metoden.

Tack för era synpunkter! Metodfrågor måste alltid diskuteras!
Charlotte
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-05-16

Re: Delta i en intervjustudie? (Gbg, Sth, Norr- & Linköping)

Inläggav nano » 2011-07-14 15:55:00

Mycket bra motiverat :)
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in