Scans "minstaste"

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Scans "minstaste"

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-21 20:36:54

Jag säljer annonser, så jag vet mycket väl hur mycket man skruvar dem för att nå ut till rätt kundkrets. Att folk sedan inte tänker efter själva vad de köper och sedan klagar på den stygga marknadsföringen är ett tecken på intellektuell slapphet hos konsumenterna. Man har ett ansvar själv för att inte gå på allt.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Scans "minstaste"

Inläggav Zombie » 2011-12-21 20:47:08

"Familjen Dafgård" kör samma taktik som Henkka förtjänstfullt dissekerade. Och det finns fler, naturligtvis utanför matbranschen också. ("Kjell är snäll"...)

Frågan är bara vad man då ska äta när man behöver lagad mat, inte orkar laga själv, inte har råd med något dyrare och bara Findus blir för enformigt i längden. Förutom att det alldeles säkert finns skäl nog att bojkotta Findus också.

Och där sitter många av oss...
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Scans "minstaste"

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-21 20:49:40

Bara för att man ser igenom ett marknadsknep så behöver man ju inte bojkotta produkten i sig.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Scans "minstaste"

Inläggav Zombie » 2011-12-21 20:52:19

Nej, men om man som Iridia (och jag) skulle ha lust att bojkotta den sortens ohederlighet.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Scans "minstaste"

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-21 20:53:52

Zombie skrev:Nej, men om man som Iridia (och jag) skulle ha lust att bojkotta den sortens ohederlighet.


Så blir det inte många produkter kvar ni kan köpa.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Scans "minstaste"

Inläggav Zombie » 2011-12-21 20:54:44

Tyckte det var ungefär det jag sa?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Scans "minstaste"

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-21 21:01:44

Zombie skrev:Tyckte det var ungefär det jag sa?


Jag tänker nog mest, i mitt stilla annonssinne, att det viktigaste är att se till produkten i sig än reklamspråket, för det är och förblir riktat till de mest primitiva och lättpåverkade sidorna av oss. Det är värre med folk som köper hudcremer med "pärlemorextrakt av elfensbensglans" och verkligen går på det, än att attraheras av lantliga och familjära idyller.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Scans "minstaste"

Inläggav KrigarSjäl » 2011-12-21 21:15:19

Henkkalexi skrev:Bara för att man ser igenom ett marknadsknep så behöver man ju inte bojkotta produkten i sig.

Nej men jag är emot infantilisering generellt och det har jag också rätt att protestera mot.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Scans "minstaste"

Inläggav KrigarSjäl » 2011-12-21 21:16:41

Iridia skrev:Bra. Hoppas ändå du får en varning men nu kommer vi i alla fall slippa ditt eviga gnäll på Zombies skrivstil framledes.

Jag samlar varningar under huvudkudden...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Scans "minstaste"

Inläggav Zombie » 2011-12-21 21:18:58

Henkkalexi skrev:
Zombie skrev:Tyckte det var ungefär det jag sa?


Jag tänker nog mest, i mitt stilla annonssinne, att det viktigaste är att se till produkten i sig än reklamspråket, för det är och förblir riktat till de mest primitiva och lättpåverkade sidorna av oss. Det är värre med folk som köper hudcremer med "pärlemorextrakt av elfensbensglans" och verkligen går på det, än att attraheras av lantliga och familjära idyller.

Jag tror nog att båda sakerna verkar mer än lovligt fördummande på oss. Vi är inte byggda för att handskas med sådana grader av försåtlighet som den moderna psykologin har gjort det möjligt för reklammakare att utnyttja i tjänst hos system som inte vill oss väl och jorden inte tål om vi ska finnas kvar på den. Särskilt inte när försåtet uppträder massor av gånger varje dag. Tycker någon det låter abstrakt kan jag väl säga "konsumtionshysteri" och "okritiska konsumenter".
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Scans "minstaste"

Inläggav Iridia » 2011-12-21 21:32:01

Henkkalexi skrev:Bara för att man ser igenom ett marknadsknep så behöver man ju inte bojkotta produkten i sig.

Nej, men man får om man vill. I det här fallet vill jag det. Däremot har jag inte möjighet att bojkotta alla som förtjänar det för då fick jag odla min egen mat. :(
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Scans "minstaste"

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-21 21:35:44

Klart man får bojkotta produkter. Jag har helt enkelt för få moraliska principer på det planet för att orka engagera mig, men jag beundrar de som orkar.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Scans "minstaste"

Inläggav Banzai » 2011-12-22 12:19:35

Henkkalexi skrev:
Zombie skrev:Tyckte det var ungefär det jag sa?


Jag tänker nog mest, i mitt stilla annonssinne, att det viktigaste är att se till produkten i sig än reklamspråket, för det är och förblir riktat till de mest primitiva och lättpåverkade sidorna av oss. Det är värre med folk som köper hudcremer med "pärlemorextrakt av elfensbensglans" och verkligen går på det, än att attraheras av lantliga och familjära idyller.

Oo, Miss ooo! *räcker upp handen*

Jag har köpt en flytande handtvål som heter "Sublime Beauty" och jag köpte den enbart för att den har en sorts metallicglans och så innehåller den "shea butter pearls" (vilket bidrar till att den ser rolig ut enligt mig). :mrgreen:

Jag misstänker att jag missade reklammakarnas strategi där de hänvisar till skönhet (storslagen, ädel, upphöjd sådan också då detta är definitionen av "sublime") som man tydligen ska drabbas av om man använder denna tvål. Undrar vem tvålen riktar sig till egentligen? Kvinnor är det ju helt klart och som dessutom är någorlunda insatta i engelska. Kvinnor som anser att skönhet börjar med en mjuk och slät hy?

Eller så kanske det är så att den är tänkt för sådana som mig; "Åh, kolla, den ser rolig ut, den måste jag testa!" fnöh fnöh fnöh (Banzaiskratt genom näsan). De lyckades i mitt fall. ;)

Intressant dock att de använder sig av engelska för att sälja den...
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Scans "minstaste"

Inläggav Salkin » 2011-12-28 21:43:05

Klart intressant analys av Henkka. Jag tänkte inte alls i de banorna.

Medvetna språkfel brukar inte störa mig alls. Ordlekar är ju kul! Däremot kan jag störa mig alldeles för mycket på tillsynes omedvetna språkfel...
Salkin
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Jakobsberg (förort till hufvudstaden)

Återgå till Språket



Logga in